Auteur Topic: Bom onder JPL? Makelaars, trainer & scheidsrechters opgepakt voor ondervraging  (gelezen 107613 keer)

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline bvdsteen

  • Leden
  • Berichten: 697
  • Essevee!
Re: Bom onder JPL? Makelaars, trainer & scheidsrechters opgepakt voor ondervraging
« Reactie #340 Gepost op: september 29, 2021, 03:24:09 pm »
Ik vraag mij af of Jérome Efong Nzolo genoemd is.. de match(en) tegen Standard in PO I in 2012-2013...

Offline San Iker

  • Leden
  • Berichten: 11.192
Re: Bom onder JPL? Makelaars, trainer & scheidsrechters opgepakt voor ondervraging
« Reactie #341 Gepost op: september 29, 2021, 03:27:00 pm »
Ik vraag mij af of Jérome Efong Nzolo genoemd is.. de match(en) tegen Standard in PO I in 2012-2013...

Nogmaals, Nzolo kon onmogelijk zien dat het buitenspel was, die grensrechter wel.
1 v/d 2 goals was trouwens ook heel nipt.
Als de VAR toen al bestond, waren we dan kampioen? Wie zal het zeggen….?
Door dat onrecht hebben wij wel een extra boost gekregen toen

Online boerkens4ever

  • Leden
  • Berichten: 2.643
Re: Bom onder JPL? Makelaars, trainer & scheidsrechters opgepakt voor ondervraging
« Reactie #342 Gepost op: september 29, 2021, 04:03:09 pm »
Ik vraag mij af of Jérome Efong Nzolo genoemd is.. de match(en) tegen Standard in PO I in 2012-2013...

Nogmaals, Nzolo kon onmogelijk zien dat het buitenspel was, die grensrechter wel.
1 v/d 2 goals was trouwens ook heel nipt.
Als de VAR toen al bestond, waren we dan kampioen? Wie zal het zeggen….?
Door dat onrecht hebben wij wel een extra boost gekregen toen
Het volledige scheidsrechtersteam zat mss in het complot hè.

Offline Naughtius Maximus

  • Leden
  • Berichten: 2.358
  • Essevee!
Re: Bom onder JPL? Makelaars, trainer & scheidsrechters opgepakt voor ondervraging
« Reactie #343 Gepost op: september 29, 2021, 07:07:30 pm »
Ik vraag mij af of Jérome Efong Nzolo genoemd is.. de match(en) tegen Standard in PO I in 2012-2013...

Nogmaals, Nzolo kon onmogelijk zien dat het buitenspel was, die grensrechter wel.
1 v/d 2 goals was trouwens ook heel nipt.
Als de VAR toen al bestond, waren we dan kampioen? Wie zal het zeggen….?
Door dat onrecht hebben wij wel een extra boost gekregen toen
En die onterechte kaart voor Leye, die kon ie ook niet zien zeker. Die N'Zolo is een echte gangster.

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.680
  • Essevee! Olé Olé!
Re: Bom onder JPL? Makelaars, trainer & scheidsrechters opgepakt voor ondervraging
« Reactie #344 Gepost op: september 30, 2021, 09:12:35 am »
Weinig nieuws voor mij, weinig zaken die we nog niet wisten eigenlijk in die reportage van gisteren.
Maar komt er nu beweging in?

Ergens heb ik zo weer het gevoel dat dit 'door de beklaagden' (hun advocaat) in scene is gezet, om dan later tijdens het proces te kunnen aanhalen in hun verweer 'ze zijn al publiekelijk veroordeeld meneer de rechter', 'schending van het onderzoek meneer de rechter', het Belgisch gerecht en zijn procedurefouten, daar zijn we naast voetbal ook de nr1.  :-\ 
Tegenwoordig moet je uw onschuld niet bewijzen of kan je gewoon schuldig buiten lopen als de advocaat maar een procedurefout heeft kunnen vinden... of fabriceren.

Je vraagt je dan af hoe reporters aan dergelijke interne fragmenten van verschillende verhoren zijn gekomen. De ondervraagden kunnen het natuurlijk ook gegeven hebben, maar dan schenden ze eigenlijk het geheim van het onderzoek en ondermijnen de rechtsgang waarvan ze klokkenluider waren of willen zijn en als het uitloopt op een domper dan was al hun moeite voor niets.

Ook zijn veel zaken oa dat van R. Duchatelet al eens verteld geweest (horloges, sneer naar Mogi Bayat, omkoping, Anderlecht kampioen gefixt, ...) in die repo reeks "President" op Play Sports.
Voor de mensen die het nog niet gezien hebben : https://yelo.telenet.tv/sport/magazines/president/
Wel de moeite om es te kijken, en niet alleen om dit.
« Laatst bewerkt op: september 30, 2021, 10:07:02 am door Frederik »

Offline Zigzag

  • Global Moderator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 4.653
  • Essevee!
Re: Bom onder JPL? Makelaars, trainer & scheidsrechters opgepakt voor ondervraging
« Reactie #345 Gepost op: september 30, 2021, 09:37:44 am »
Weinig nieuws voor mij, weinig zaken die we nog niet wisten eigenlijk in die reportage van gisteren.
Maar komt er nu beweging in?

Ergens heb ik zo weer het gevoel dat dit 'door de beklaagden' (hun advocaat) in scene is gezet, om dan later tijdens het proces te kunnen aanhalen in hun verweer 'ze zijn al publiekelijk veroordeeld meneer de rechter', 'schending van het onderzoek meneer de rechter', het Belgisch gerecht en zijn procedurefouten, daar zijn we naast voetbal ook wereldkampioen.  :-\ 
Tegenwoordig moet je uw onschuld niet bewijzen of kan je gewoon schuldig buiten lopen als de advocaat maar een procedurefout heeft kunnen vinden... of fabriceren.

Je vraagt je dan af hoe reporters aan dergelijke interne fragmenten van verschillende verhoren zijn gekomen. De ondervraagden kunnen het natuurlijk ook gegeven hebben, maar dan schenden ze eigenlijk het geheim van het onderzoek en ondermijnen de rechtsgang waarvan ze klokkenluider waren of willen zijn en als het uitloopt op een domper dan was al hun moeite voor niets.

Ook zijn veel zaken oa dat van R. Duchatelet al eens verteld geweest (horloges, sneer naar Mogi Bayat, omkoping, Anderlecht kampioen gefixt, ...) in die repo reeks "President" op Play Sports.
Voor de mensen die het nog niet gezien hebben : https://yelo.telenet.tv/sport/magazines/president/
Wel de moeite om es te kijken, en niet alleen om dit.

" Je ben onschuldig tot het tegendeel bewezen is." Het gerecht moet er maar voor zorgen dat er geen procedurefouten kunnen gevonden worden he.

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.680
  • Essevee! Olé Olé!
Re: Bom onder JPL? Makelaars, trainer & scheidsrechters opgepakt voor ondervraging
« Reactie #346 Gepost op: september 30, 2021, 09:42:22 am »
Weinig nieuws voor mij, weinig zaken die we nog niet wisten eigenlijk in die reportage van gisteren.
Maar komt er nu beweging in?

Ergens heb ik zo weer het gevoel dat dit 'door de beklaagden' (hun advocaat) in scene is gezet, om dan later tijdens het proces te kunnen aanhalen in hun verweer 'ze zijn al publiekelijk veroordeeld meneer de rechter', 'schending van het onderzoek meneer de rechter', het Belgisch gerecht en zijn procedurefouten, daar zijn we naast voetbal ook wereldkampioen.  :-\ 
Tegenwoordig moet je uw onschuld niet bewijzen of kan je gewoon schuldig buiten lopen als de advocaat maar een procedurefout heeft kunnen vinden... of fabriceren.

Je vraagt je dan af hoe reporters aan dergelijke interne fragmenten van verschillende verhoren zijn gekomen. De ondervraagden kunnen het natuurlijk ook gegeven hebben, maar dan schenden ze eigenlijk het geheim van het onderzoek en ondermijnen de rechtsgang waarvan ze klokkenluider waren of willen zijn en als het uitloopt op een domper dan was al hun moeite voor niets.

Ook zijn veel zaken oa dat van R. Duchatelet al eens verteld geweest (horloges, sneer naar Mogi Bayat, omkoping, Anderlecht kampioen gefixt, ...) in die repo reeks "President" op Play Sports.
Voor de mensen die het nog niet gezien hebben : https://yelo.telenet.tv/sport/magazines/president/
Wel de moeite om es te kijken, en niet alleen om dit.

" Je ben onschuldig tot het tegendeel bewezen is." Het gerecht moet er maar voor zorgen dat er geen procedurefouten kunnen gevonden worden he.

Iedereen weet toch dat in België meer werk gestoken wordt in het vinden of fabriceren van procedurefouten, dan het verweer om rechtszaken te winnen met feiten. Zeker wanneer de beklaagden schuldig zijn.

Als er een dodelijk ongeval gebeurd ofzo dan mogen de kranten de naam niet noemen, want dat zou de rechtsgang kunnen belemmeren. Hier ligt bijna alles al op straat.

Offline Zigzag

  • Global Moderator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 4.653
  • Essevee!
Re: Bom onder JPL? Makelaars, trainer & scheidsrechters opgepakt voor ondervraging
« Reactie #347 Gepost op: september 30, 2021, 10:53:47 am »
Weinig nieuws voor mij, weinig zaken die we nog niet wisten eigenlijk in die reportage van gisteren.
Maar komt er nu beweging in?

Ergens heb ik zo weer het gevoel dat dit 'door de beklaagden' (hun advocaat) in scene is gezet, om dan later tijdens het proces te kunnen aanhalen in hun verweer 'ze zijn al publiekelijk veroordeeld meneer de rechter', 'schending van het onderzoek meneer de rechter', het Belgisch gerecht en zijn procedurefouten, daar zijn we naast voetbal ook wereldkampioen.  :-\ 
Tegenwoordig moet je uw onschuld niet bewijzen of kan je gewoon schuldig buiten lopen als de advocaat maar een procedurefout heeft kunnen vinden... of fabriceren.

Je vraagt je dan af hoe reporters aan dergelijke interne fragmenten van verschillende verhoren zijn gekomen. De ondervraagden kunnen het natuurlijk ook gegeven hebben, maar dan schenden ze eigenlijk het geheim van het onderzoek en ondermijnen de rechtsgang waarvan ze klokkenluider waren of willen zijn en als het uitloopt op een domper dan was al hun moeite voor niets.

Ook zijn veel zaken oa dat van R. Duchatelet al eens verteld geweest (horloges, sneer naar Mogi Bayat, omkoping, Anderlecht kampioen gefixt, ...) in die repo reeks "President" op Play Sports.
Voor de mensen die het nog niet gezien hebben : https://yelo.telenet.tv/sport/magazines/president/
Wel de moeite om es te kijken, en niet alleen om dit.

" Je ben onschuldig tot het tegendeel bewezen is." Het gerecht moet er maar voor zorgen dat er geen procedurefouten kunnen gevonden worden he.

Iedereen weet toch dat in België meer werk gestoken wordt in het vinden of fabriceren van procedurefouten, dan het verweer om rechtszaken te winnen met feiten. Zeker wanneer de beklaagden schuldig zijn.

Als er een dodelijk ongeval gebeurd ofzo dan mogen de kranten de naam niet noemen, want dat zou de rechtsgang kunnen belemmeren. Hier ligt bijna alles al op straat.

Nogmaals en hoe erg dat ook klinkt. Het gerecht moet er maar voor zorgen dat er geen fouten te vinden zijn.

Offline wOaregem

  • Leden
  • Berichten: 1.200
  • PROUD TO BE A FARMER
Re: Bom onder JPL? Makelaars, trainer & scheidsrechters opgepakt voor ondervraging
« Reactie #348 Gepost op: september 30, 2021, 03:26:32 pm »
Onze Eddy staat er ook mooi te paraderen met Bedia en Bayat. Ook Harbaoui was onder Bayat zag ik... Het stinkt ook bij ons, sterk vermoeden.

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.680
  • Essevee! Olé Olé!
Re: Bom onder JPL? Makelaars, trainer & scheidsrechters opgepakt voor ondervraging
« Reactie #349 Gepost op: september 30, 2021, 06:08:21 pm »
Weinig nieuws voor mij, weinig zaken die we nog niet wisten eigenlijk in die reportage van gisteren.
Maar komt er nu beweging in?

Ergens heb ik zo weer het gevoel dat dit 'door de beklaagden' (hun advocaat) in scene is gezet, om dan later tijdens het proces te kunnen aanhalen in hun verweer 'ze zijn al publiekelijk veroordeeld meneer de rechter', 'schending van het onderzoek meneer de rechter', het Belgisch gerecht en zijn procedurefouten, daar zijn we naast voetbal ook de nr1.  :-\ 
Tegenwoordig moet je uw onschuld niet bewijzen of kan je gewoon schuldig buiten lopen als de advocaat maar een procedurefout heeft kunnen vinden... of fabriceren.

Je vraagt je dan af hoe reporters aan dergelijke interne fragmenten van verschillende verhoren zijn gekomen. De ondervraagden kunnen het natuurlijk ook gegeven hebben, maar dan schenden ze eigenlijk het geheim van het onderzoek en ondermijnen de rechtsgang waarvan ze klokkenluider waren of willen zijn en als het uitloopt op een domper dan was al hun moeite voor niets.

Ook zijn veel zaken oa dat van R. Duchatelet al eens verteld geweest (horloges, sneer naar Mogi Bayat, omkoping, Anderlecht kampioen gefixt, ...) in die repo reeks "President" op Play Sports.
Voor de mensen die het nog niet gezien hebben : https://yelo.telenet.tv/sport/magazines/president/
Wel de moeite om es te kijken, en niet alleen om dit.

Voila ... 't is al zover.

Mogi Bayat dient na RTBF-reportage klacht in voor laster en schending onderzoeksgeheim
30-09-21, 17:54 Bron: Belga via HLN.be

Voetbalmakelaar Mogi Bayat dient klacht in voor laster en voor schending van het geheim van het onderzoek. Dat meldt zijn advocaat in een reactie aan Belga. De klachten komen er na de uitzending van de reportage ‘Le milieu du terrain’ woensdagavond door de RTBF.

In die reportage over ‘Operatie Zero’ (‘Operatie Propere Handen’), de zaak rond fraude en matchfixing in het Belgische voetbal, wordt onder meer geopperd dat Bayat de play-offs van de Jupiler Pro League in het seizoen 2013-2014 zou beïnvloed hebben door luxehorloges uit te delen aan spelers.

“De nodige initiatieven werden ondertussen genomen om deze schending van het geheim van het gerechtelijk onderzoek aan te klagen”, klinkt het in een schriftelijke reactie. “Gelet op de aard van de aantijgingen worden vanzelfsprekend de nodige initiatieven genomen om strafklacht neer te leggen wegens laster.”

https://www.hln.be/belgisch-voetbal/mogi-bayat-dient-na-rtbf-reportage-klacht-in-voor-laster-en-schending-onderzoeksgeheim~ae02d710/

Offline San Iker

  • Leden
  • Berichten: 11.192
Re: Bom onder JPL? Makelaars, trainer & scheidsrechters opgepakt voor ondervraging
« Reactie #350 Gepost op: september 30, 2021, 07:03:45 pm »
Onze Eddy staat er ook mooi te paraderen met Bedia en Bayat. Ook Harbaoui was onder Bayat zag ik... Het stinkt ook bij ons, sterk vermoeden.

Ik meen mij ook nog een tweet te herinneren van Mogi

Zulte c’est le ❤️❤️ avec mes copains Eddy et Steven et le coach

Tweet is van 23/08/2018

Offline wOaregem

  • Leden
  • Berichten: 1.200
  • PROUD TO BE A FARMER
Re: Bom onder JPL? Makelaars, trainer & scheidsrechters opgepakt voor ondervraging
« Reactie #351 Gepost op: oktober 04, 2021, 09:45:16 pm »
Advocaat Luyckx nadat zijn cliënt Veljkovic een akkoord heeft met het parket : Als de KBVB consequent is, zullen bepaalde clubs moeten degraderen.

Zitten we er bij? Na de reportage met Bayat en onze Eddy... Zegt u het maar.

Online Boer uit Waregem

  • Leden
  • Berichten: 5.769
  • Essevee!
Re: Bom onder JPL? Makelaars, trainer & scheidsrechters opgepakt voor ondervraging
« Reactie #352 Gepost op: oktober 04, 2021, 09:54:24 pm »
Advocaat Luyckx nadat zijn cliënt Veljkovic een akkoord heeft met het parket : Als de KBVB consequent is, zullen bepaalde clubs moeten degraderen.

Zitten we er bij? Na de reportage met Bayat en onze Eddy... Zegt u het maar.
geld en horloges die aan vingers bleven plakken: ja
match fixing: nee

Offline express

  • Leden
  • Berichten: 234
  • Essevee!
Re: Bom onder JPL? Makelaars, trainer & scheidsrechters opgepakt voor ondervraging
« Reactie #353 Gepost op: oktober 04, 2021, 10:49:18 pm »
Elke club heeft aan matchfixing gedaan. De vraag hoe onopvallend is het.

Offline mogul

  • Leden
  • Berichten: 7.670
Re: Bom onder JPL? Makelaars, trainer & scheidsrechters opgepakt voor ondervraging
« Reactie #354 Gepost op: oktober 05, 2021, 07:00:05 am »
Elke club heeft aan matchfixing gedaan. De vraag hoe onopvallend is het.
Inderdaad, een 2-7 thuis tegen Napoleon Gent, een 2-4 thuis tegen Napoleon Cercle Brugge, die gemakkelijke overwinningen van Club tegen Essevee....

Offline express

  • Leden
  • Berichten: 234
  • Essevee!
Re: Bom onder JPL? Makelaars, trainer & scheidsrechters opgepakt voor ondervraging
« Reactie #355 Gepost op: oktober 05, 2021, 07:46:01 am »
Elke club heeft aan matchfixing gedaan. De vraag hoe onopvallend is het.
Inderdaad, een 2-7 thuis tegen Napoleon Gent, een 2-4 thuis tegen Napoleon Cercle Brugge, die gemakkelijke overwinningen van Club tegen Essevee....
niet dat Wevelgem city toen we daar moesten tegen spelen in derde daar is een ruikje aan

Offline mogul

  • Leden
  • Berichten: 7.670
Re: Bom onder JPL? Makelaars, trainer & scheidsrechters opgepakt voor ondervraging
« Reactie #356 Gepost op: oktober 05, 2021, 07:53:58 am »
Elke club heeft aan matchfixing gedaan. De vraag hoe onopvallend is het.
Inderdaad, een 2-7 thuis tegen Napoleon Gent, een 2-4 thuis tegen Napoleon Cercle Brugge, die gemakkelijke overwinningen van Club tegen Essevee....
niet dat Wevelgem city toen we daar moesten tegen spelen in derde daar is een ruikje aan
Och, maar als we zo ver terug gaan, dan ga ik nog verder terug hoor, de match tegen Club Brugge, die toen op degraderen stond, was duidelijk dat Brugge moest winnen.  En de klassieker onder de klassiekers van de omkopingschandalen, KSVWaregem-Westerlo voor promotie naar eerste klasse, vraag maar aan Vandelanoitte!

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.680
  • Essevee! Olé Olé!
Re: Bom onder JPL? Makelaars, trainer & scheidsrechters opgepakt voor ondervraging
« Reactie #357 Gepost op: oktober 05, 2021, 12:26:00 pm »
FACTCHECK. Klopt het dat er Belgische clubs kunnen degraderen door fiscale fraude?
05/10//2021 via HLN.be

“In Italië hebben ze al topploegen zoals Juventus en Lazio Roma (sic.) gedegradeerd. Mochten alle ploegen die meedraaiden in dat zwarte circuit onbestraft blijven, dan zou ik dat persoonlijk een heel groot falen vinden.” Kris Luyckx, de advocaat van spijtoptant Dejan Veljkovic, insinueerde dat Belgische clubs zouden kunnen degraderen door hun rol in Operatie Propere Handen. Dat lijkt wel heel kort door de bocht - behalve als er sprake is van bewezen matchfixing.

Opvallende passage in het interview met Kris Luyckx aan HLN: “Ik ben overtuigd dat het federaal parket het onderste uit de kan heeft gehaald. Ik vrees alleen dat de Belgische voetbalbond niet de moed of niet voldoende moed zal hebben om orde op zaken te zetten.”

“In Italië hebben ze al topploegen zoals Juventus en Lazio Roma gedegradeerd - terwijl ze daar heel goed wisten dat dat verlieslatend zou zijn. Ik weet niet of de Belgische voetbalbond daarvoor de ‘culot’ zal hebben. Mochten alle ploegen die meedraaiden in dat zwarte circuit onbestraft blijven, dan zou ik dat persoonlijk een heel groot falen vinden.”

Om na te gaan of dat klopt, is het belangrijk om het onderzoek op te splitsen in twee verschillende luiken. Ten eerste matchfixing of een poging daartoe. En ten tweede fiscale fraude.

Luyckx refereert naar de degradatie van Juventus en Lazio in 2006. Dat was net als Operatie Zero een zaak waarin de politie duizenden telefoongesprekken had afgetapt. Daaruit bleek dat er fraude was geweest bij de aanduiding van scheidsrechters, vaak in het voordeel van topclub Juventus. Juve werd teruggezet naar de Serie B. Lazio mocht na beroep overigens wel gewoon in eerste klasse blijven.

Het was dus een zuivere zaak van sportieve wedstrijdvervalsing. Zoals er ook telefoontaps bestaan over gesprekken tussen bestuursleden van KV Mechelen en Dejan Veljkovic over potentiële wedstrijdvervalsing tegen Waasland-Beveren. Alleen is dat onderdeel ondertussen al helemaal afgehandeld. Het federaal parket had bewijsstukken geleverd aan het bondsparket. Maar ondanks de beschikbare tapes moest KV Mechelen op het einde van de rit niet degraderen. Het bondsreglement bevatte te veel gaten.

De KBVB heeft intussen de regels een pak strakker en waterdichter gemaakt. Als een club zich schuldig heeft gemaakt aan matchfixing, kan die gemakkelijker bestraft worden. De verjaringstermijn is ook vastgelegd op acht jaar.

Maar sinds de zaak-KVM heeft het parket op dit moment nog geen verdere bewijsstukken geleverd aan de bond over andere potentiële matchfixing. Veljkovic zou aan de speurders wel verklaard hebben dat hij onder meer een gesprek heeft gehad met scheidsrechter Sébastien Delferière, nadat Anderlecht-manager Herman Van Holsbeeck hem zou gezegd hebben dat het belangrijk was dat paars-wit niet zou verliezen tegen Club Brugge. Maar volgens onze informatie bestaan daar geen harde bewijzen van. Zoals ook de woorden van ex-Standard-baas Roland Dûchatelet, die insinueert dat Mogi Bayat de titelstrijd van 2014 heeft beïnvloed door horloges aan te bieden, voorlopig niet gestaafd worden door bewijsstukken.

De voetbalbond kan zelf een tuchtonderzoek starten, maar is in de praktijk gebonden aan het gerechtelijk onderzoek. Het kan bijna niet anders dan wachten tot het onderzoek is afgerond. Pas als er partijen veroordeeld worden voor matchfixing, kan de KBVB actie ondernemen en een tuchtprocedure opstarten.

“Mochten alle ploegen die meedraaiden in dat zwarte circuit onbestraft blijven, dan zou ik dat persoonlijk een heel groot falen vinden”, zei Luyckx. Het is vooral dat zwartgeldcircuit dat de speurders de afgelopen drie jaar hebben uitgepluisd. Kan fiscale fraude dan tot gevolg hebben dat een voetbalclub degradeert?

Navraag bij verschillende advocaten die gespecialiseerd zijn in sportrecht en diverse bronnen binnen de voetbalbond leert ons dat het op papier mogelijk is, maar dat die kans wel miniem is.

De redenering dat fiscale fraude gelijk kan staan aan competitievervalsing is stricto senso wel correct. Een club die door illegale constructies minder geld moet betalen dan zijn tegenstanders, puurt daar een voordeel uit. Maar om te degraderen moet er sprake zijn van sportieve competitievervalsing. De kans is bijna onbestaande dat fiscale fraude in een tuchtzaak daaraan gelijkgesteld zal worden. Dat wordt ons uit een handvol verschillende hoeken bevestigd.

Clubs die valse scoutingsfacturen uitschreven, zullen daar dus wel voor bestraft worden door de fiscus of de BBI. Maar de kans dat de KBVB daarvoor een tuchtprocedure zal opstarten, is bijna onbestaande.

In theorie kan het wel dat frauderende clubs geen licentie zullen krijgen. In het bondsreglement staat in artikel P407.2: “De licentie zal niet worden toegekend aan een club waarvan minstens één van de verbonden juridische entiteiten is veroordeeld wegens witwassen.”

Achterpoortjes
Wanneer bestuurders of aandeelhouders die meer dan tien procent van een club bezitten, straks schuldig bevonden worden voor witwassen, zal het licentiedepartement in principe géén licentie voor het profvoetbal toekennen aan de ploeg in kwestie.

Tot daar de theorie. Want in de praktijk zijn er achterpoortjes om die regels te omzeilen. De aandeelhouder in kwestie kan altijd in beroep gaan. Als dat gebeurt, en de persoon in kwestie stapt intussen uit het bestuur of verkoopt de aandelen, dan is er niets meer aan de hand voor de club. Zelfs al wordt de betrokkene in beroep schuldig bevonden, de club kan wel zonder problemen zijn licentie behalen.

Kan een club dus degraderen door fiscale fraude? Op papier wel. Maar de kans is bijzonder klein dat dat ook daadwerkelijk gebeurt.

Bron: https://www.hln.be/belgisch-voetbal/factcheck-klopt-het-dat-er-belgische-clubs-kunnen-degraderen-door-fiscale-fraude~ad37c545/

Online Boer uit Waregem

  • Leden
  • Berichten: 5.769
  • Essevee!
Re: Bom onder JPL? Makelaars, trainer & scheidsrechters opgepakt voor ondervraging
« Reactie #358 Gepost op: oktober 06, 2021, 09:13:41 am »
Propere Handen: 31 miljoen aan valse contracten, 19 miljoen in zwart betaald
06/10/21 via Sport/Voetbalmagazine

Liefst twaalf eersteklasseclubs werkten volgens de speurders achter Operatie Zero mee aan het 'systeem-Veljkovic' bij transfers van voetballers. Dat schrijven Het Laatste Nieuws, Het Belang van Limburg, De Standaard en Gazet van Antwerpen woensdag.

De twaalf misleidden de fiscus en verrijkten zichzelf bij de transfers. Uit documenten die de kranten konden inkijken, blijkt dat voor (minstens) 31.035.582 euro aan valse contracten werd opgesteld. Liefst 19.160.414 euro daarvan werd ook effectief uitbetaald aan spelers, ­bestuurders, makelaar of aanverwanten.

Volgens Veljkovic spannen KV Mechelen, Standard en Anderlecht de kroon wat ­betreft zwarte miljoenen, alsook Club Brugge en Genk. KV Mechelen zou met ruim 10 miljoen euro goed zijn voor één derde van het totaalbedrag. Ook Sporting Lokeren, KV Oostende, OH Leuven, KV Kortrijk, AA Gent, Waasland Beveren en STVV worden vernoemd.

De kranten contacteerden alle clubs. Geen van hen geeft toe een valse factuur te hebben opgesteld. Velen hebben intussen een nieuw management.

Lees ook: Belgisch voetbal te koop: hoe investeerders uit de hele wereld azen op clubs uit 1AVan het clearing house tot het BAS: Propere Handen is een strijd op vele fronten

Bron: https://sportmagazine.knack.be/sport/voetbal-nationaal/propere-handen-31-miljoen-aan-valse-contracten-19-miljoen-in-zwart-betaald/article-news-1786595.html.amp


let op
Dossier Bayat zit hier niet in
gaat enkel over fiscale fraude ook….





EDIT: layout/opmaak wat aangepast
« Laatst bewerkt op: oktober 06, 2021, 09:19:12 am door Frederik »

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.680
  • Essevee! Olé Olé!
Re: Bom onder JPL? Makelaars, trainer & scheidsrechters opgepakt voor ondervraging
« Reactie #359 Gepost op: oktober 06, 2021, 09:20:22 am »
Toch al een opluchting dat we hier (nog?) niet genoemd worden.