Auteur Topic: Beneliga  (gelezen 5624 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pringless

  • Gold Member
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 6.261
Beneliga
« Gepost op: maart 25, 2009, 01:26:11 pm »
Nederlandse preses wil onderzoek Beneliga
wo 25/03/09 - Wordt de Beneliga voetbal nieuw leven ingeblazen? Als het van Michael van Praag afhangt wel. De voorzitter van de Nederlandse voetbalbond wil een onderzoek. Het Nederlandse voetbalblad VI stelt alvast een competitie met tien Nederlandse en zes Belgische clubs voor.
In de Beneliga zouden teams uit de Nederlandse eredivisie tegen teams uit onze eerste klasse spelen. (Belga) "Dat idee is altijd op basis van emoties afgeketst en weggehoond. Er is nooit echt gekeken naar de mogelijkheden die samenvoeging biedt", zegt Michael van Praag (foto) nu.

"Er is altijd geroepen dat supporters daar niet op zitten te wachten, maar dat weten we niet. Dat is ze namelijk nooit echt gevraagd."

Voorstanders van de Beneliga denken dat er meer televisiegeld in het laatje komt. "Is dat ook zo? En zo ja, over hoeveel geld hebben we het dan?"

"Pas als je al die dingen op een rij zet, kun je een fatsoenlijke beslissing nemen of het goed zou zijn voor het Nederlandse voetbal of niet."

Anderlecht is al jaren een van de voorstanders van een Beneliga-competitie. Beneliga: EredivisieHet Nederlandse voetbalblad Voetbal International (VI) heeft voor de aardigheid de 16 ploegen gerangschikt die dit jaar in de Eredivisie zouden spelen.

Ajax
Anderlecht
Cercle Brugge
Club Brugge
Feyenoord
AA Gent
Germinal Beerschot
Groningen
Heerenveen
NAC
NEC
PSV
Roda
Standard
Twente
Utrecht
VI: "De indeling is gebaseerd op de eindstand van vorig seizoen. Gezien de huidige krachtsverhoudingen en het grote inwonersaantal in Nederland hanteren we een 10/6-constructie: tien Nederlandse clubs tegenover zes Belgische." Beneliga: Eerste divisieAZ
Charleroi
De Graafschap
Excelsior
Racing Genk
Heracles
Lokeren
Moeskroen
RKC
Sparta
Vitesse
Volendam
VVV
Westerlo
Willem II
Zulte Waregem

Wat vinden jullie hiervan?
SV TILL I DIE

Sv Zulte Waregem

  • Gast
Re: Beneliga
« Reactie #1 Gepost op: maart 25, 2009, 01:56:53 pm »
Heerlijk zo eventjes 800 kilometer rijden (400km heen en terug) om kansloos af te gaan op het veld van Groningen. :D

fox

  • Gast
Re: Beneliga
« Reactie #2 Gepost op: maart 25, 2009, 02:22:26 pm »
Niet zo goed voor ons, want dan mogen we weer in de 2e divisie gaan spelen, met alle gevolgen van dien voor het budget en dus ook de kwaliteit van het spel.

Wel goed voor de inkomsten van de topploegen in Belgie en dus de kwaliteit van hun spel in de competitie en in Europa.

Offline SVZW.BE

  • Leden
  • Berichten: 1.565
  • webteam SV Zulte Waregem - svzw.be - essevee.be
    • SV Zulte Waregem
Re: Beneliga
« Reactie #3 Gepost op: maart 25, 2009, 03:21:50 pm »
Het is natuurlijk gemakkelijk om zo'n voorstel af te schieten ; ik ben er ook niet direct voor.
Maar ik vraag me af of de achteruitgang van onze competitie(s) niet gaan blijven achterop hinken ?
Nederland en (zeker) Belgie zijn t? klein om ooit dezelfde inkomsten te verwerven als clubs uit grote landen. Door het steeds groeiende aanbod van wedstrijden op TV, blijven de TV-inkomsten groeien bij de club (sowieso hun grootste bron aan inkomsten) groeien.
Heeft iemand een valabele oplossing ?
Webteam SV Zulte Waregem

Crudo

  • Gast
Re: Beneliga
« Reactie #4 Gepost op: maart 25, 2009, 04:56:48 pm »
Ik vind het een belachelijk voorstel. Het neemt het laatste beetje sympathie van de jupiler leauge weg. Al die hervormingen jezus waar is dat toch allemaal goed voor. Gewoon doordoen zoals we bezig zijn en het belgisch voetbal zal vanzelf wel weer opleven.
Kijk maar wat Standard doet, met belgische jongeren europees indruk maken, en dat allemaal ZONDER hervormingen...

Trouwens die indeling  ;D  ;D  ;D cercle in 1e en genk in 2e wtf

fox

  • Gast
Re: Beneliga
« Reactie #5 Gepost op: maart 25, 2009, 05:04:25 pm »
Ik vind het een belachelijk voorstel. Het neemt het laatste beetje sympathie van de jupiler leauge weg. Al die hervormingen jezus waar is dat toch allemaal goed voor. Gewoon doordoen zoals we bezig zijn en het belgisch voetbal zal vanzelf wel weer opleven.
Kijk maar wat Standard doet, met belgische jongeren europees indruk maken, en dat allemaal ZONDER hervormingen...

Trouwens die indeling  ;D  ;D  ;D cercle in 1e en genk in 2e wtf

Europees indruk maken en als het om de knikkers gaat en de andere ploegen in Europa ook in vorm geraken, roemloos ten onder gaan in de 16e finales. Daarmee doen ze even goed als ons 2 jaar geleden.

Nee hoor, ons land is te klein om ooit nog een heropleving te kennen op het Europees toneel. Financieel genoeg kunnen we nu niet mee en in de toekomst zal dit zeker en vast nooit veranderen. De enige manier om aan meer geld te komen is door de competitie aantrekkelijker te maken in binnen EN buitenland.  Dus het lijkt me ook logisch dat een BENELIGA daar voor kan zorgen.  Maar natuurlijk ben ik in de eerste plaats geinteresseerd in ZW en daarvoor is een BENELIGA volgens mij op dit moment geen al te goeie zaak.

Crudo

  • Gast
Re: Beneliga
« Reactie #6 Gepost op: maart 25, 2009, 05:23:23 pm »
Ja, klopt, Standard raakte niet verder dan ons, maar geef toe, vergeleken met pakweg de laatste 5 jaar is wat Standard nu getoond heeft toch hoopvol, en nog eens, dat zonder hervormingen.

Met zo'n beneliga zou het niveau wellicht nog meer steigen, maar moet dat dan? Volgens mij kan je met een goed jeugdbeleid en slimme transfers ook heel ver graken (zie standard) Daar zijn al die hervormingen niet voor nodig.

Ik heb eerlijk gezegd absoluut geen zin in De Graafschap - Zulte Waregem. Dat het niveau dan ietsje hoger zou liggen amai boeiend. Als ik hoog niveau wil zien dan kijk ik wel naar Prime

fox

  • Gast
Re: Beneliga
« Reactie #7 Gepost op: maart 25, 2009, 05:52:31 pm »
Ja, klopt, Standard raakte niet verder dan ons, maar geef toe, vergeleken met pakweg de laatste 5 jaar is wat Standard nu getoond heeft toch hoopvol, en nog eens, dat zonder hervormingen.

Met zo'n beneliga zou het niveau wellicht nog meer steigen, maar moet dat dan? Volgens mij kan je met een goed jeugdbeleid en slimme transfers ook heel ver graken (zie standard) Daar zijn al die hervormingen niet voor nodig.

Ik heb eerlijk gezegd absoluut geen zin in De Graafschap - Zulte Waregem. Dat het niveau dan ietsje hoger zou liggen amai boeiend. Als ik hoog niveau wil zien dan kijk ik wel naar Prime

Kijk, wat Standard heeft getoond was inderdaad mooi en dat door een goed jeugdbeleid en door jonge beloftevolle spelers een kans te geven. Dit doen ze nu al jaren en het pakt eindelijk eens goed uit. Maar dat is een kwestie van geluk. Europees voetbal wordt geregeerd door het grote geld en als je dus wil meekunnen in Europa moet je vooral geld hebben. Een beneliga kan daar voor zorgen.

Natuurlijk stel je terecht de vraag, willen wij dat wel? Als supporter van Zulte Waregem uiteraard niet, ik ben content met wat we brengen en het niveau dat we te zien krijgen. Het interesseert me ook bitter weinig dat Belgische ploegen Europees niet meer meekunnen. Maar er zijn nu eenmaal mensen die dat wel belangrijk vinden.

Dus als een Belgische ploeg ooit nog wil meespelen is een hervorming volgens mij de enige mogelijkheid. Maar voor alle duidelijkheid, voor mij hoeft dat eigenlijk niet :)

Offline mmm

  • Leden
  • Berichten: 372
Re: Beneliga
« Reactie #8 Gepost op: maart 25, 2009, 08:17:53 pm »
Heerlijk zo eventjes 800 kilometer rijden (400km heen en terug) om kansloos af te gaan op het veld van Groningen. :D
Zullen weinig supporters mee gaan en denk niet dat de clubs dat zien zitten

Offline EAGLE

  • Leden
  • Berichten: 2.345
Re: Beneliga
« Reactie #9 Gepost op: maart 25, 2009, 10:43:25 pm »
Heerlijk zo eventjes 800 kilometer rijden (400km heen en terug) om kansloos af te gaan op het veld van Groningen. :D
Zullen weinig supporters mee gaan en denk niet dat de clubs dat zien zitten

Het is idd wel ver, maar wat moeten supporters in pakweg Rusland wel niet zeggen

Offline Pringless

  • Gold Member
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 6.261
Re: Beneliga
« Reactie #10 Gepost op: maart 26, 2009, 07:27:06 am »
Heerlijk zo eventjes 800 kilometer rijden (400km heen en terug) om kansloos af te gaan op het veld van Groningen. :D
Zullen weinig supporters mee gaan en denk niet dat de clubs dat zien zitten

Het is idd wel ver, maar wat moeten supporters in pakweg Rusland wel niet zeggen
Die gaan met de trein/vliegtuig zeker?
SV TILL I DIE

Offline svzw81

  • Leden
  • Berichten: 3.953
Re: Beneliga
« Reactie #11 Gepost op: maart 26, 2009, 06:46:54 pm »
Heerlijk zo eventjes 800 kilometer rijden (400km heen en terug) om kansloos af te gaan op het veld van Groningen. :D
Zullen weinig supporters mee gaan en denk niet dat de clubs dat zien zitten

Het is idd wel ver, maar wat moeten supporters in pakweg Rusland wel niet zeggen

inderdaad, of bijvoorbeeld zelfs frankrijk. de afstand van pakweg rijsel naar monaco, bordeaux of lyon is ook al iets anders dan van waregem naar luik of genk .

Offline Essevee boy

  • Leden
  • Berichten: 1.455
Re: Beneliga
« Reactie #12 Gepost op: maart 26, 2009, 06:49:17 pm »
een beneliga zou wel fantastische affiches opleveren: Feyenoord-club brugge, standard-psv, anderlecht-ajax.
voor de topploegen is dit een goed idee, maar voor de kleintjes..

Sv Zulte Waregem

  • Gast
Re: Beneliga
« Reactie #13 Gepost op: maart 26, 2009, 07:46:40 pm »
BeNe-liga alweer van de baan.

Bondsvoorzitter Michael van Praag zal geen onderzoek gelasten naar een BeNe-liga. De discussie barstte vorige week los toen Michel Platini als voorzitter van de UEFA het oude idee nieuw leven inblies. "Ik ben wel voor een onderzoek, maar ik kan dat initiatief niet nemen. Als bondsvoorzitter kan ik alleen gevraagd en ongevraagd mijn mening geven. Ik weet dat veel partijen (clubs, bestuur betaald voetbal, raad van toezicht KNVB) tegen zijn, maar ik vind dat je ook moet weten waar je tegen bent, waar je nee tegen zegt. Als je een onderzoek doet, kan je zien of het al of niet een verstandig idee is. Tot dusver heb ik nooit iets op papier gezien, zelfs geen A4'tje."

Directeur Henk Kesler van de profsectie liet geen ruimte voor discussie. "De BeNe-liga is achterhaald. Leuk dat Michael het aanslingert, maar wij gaan het niet doen. De clubs gaan erover en die zijn tegen. Ze willen evenmin een onderzoek. De prioriteiten van de clubs liggen elders."

Offline superjood

  • Leden
  • Berichten: 482
Re: Beneliga
« Reactie #14 Gepost op: maart 31, 2009, 03:31:15 pm »
Op het eerste gezicht leerrijk voor ons land, maar gelukkig hebben onze Noorderburen snel ingezien dat met Belgi? in zee gaan geen al te verstandige beslissing zou zijn...

Offline Eden

  • Leden
  • Berichten: 373
Re: Beneliga
« Reactie #15 Gepost op: maart 31, 2009, 03:54:41 pm »
Gelukkig maar, ik zit echt niet te wachten op een fusie met de Eredivisie...
Niet omdat ik iets tegen de Eredivisie heb maar juist omd?t ik zo opkijk naar onze noorderburen.

1 keer om de zoveel maand internationaal voor lul gezet worden is al meer dan genoeg. :-[

Offline superjood

  • Leden
  • Berichten: 482
Re: Beneliga
« Reactie #16 Gepost op: maart 31, 2009, 10:49:19 pm »
Gelukkig maar, ik zit echt niet te wachten op een fusie met de Eredivisie...
Niet omdat ik iets tegen de Eredivisie heb maar juist omd?t ik zo opkijk naar onze noorderburen.

1 keer om de zoveel maand internationaal voor lul gezet worden is al meer dan genoeg. :-[

Volledig akkoord, ik zit regelmatig in Amsterdam & Leeuwarden en moet daar telkens tekst en uitleg geven hoe we het hier alweer eens voor mekaar hebben gekregen...  ::)  Het lijkt wel een feuilleton bij de KBVB.  Het is voor mij telkens een verademing om eens uit dit land weg te zijn, en te kunnen aanschouwen hoe ze in Nederland zaken doen.  Dat onze Noorderburen bij de lunch een glas melk drinken kunnen we mss als lachwekkend beschouwen, maar hun verstand is er in ieder geval niet op achteruit gegaan.

Offline Soulscream

  • Leden
  • Berichten: 3.065
  • Voice of the voiceless!
Re: Beneliga
« Reactie #17 Gepost op: april 01, 2009, 09:05:47 am »
Op het eerste gezicht leerrijk voor ons land, maar gelukkig hebben onze Noorderburen snel ingezien dat met Belgi? in zee gaan geen al te verstandige beslissing zou zijn...
Gohjah de Nederlanse competitie is niet veel beter hoor, Ajax en co zijn ook vergane glorie. (het gaan gewoon iets minder snel  bergaf daar dan in Belgi?)

Offline superjood

  • Leden
  • Berichten: 482
Re: Beneliga
« Reactie #18 Gepost op: april 01, 2009, 03:36:05 pm »
Op het eerste gezicht leerrijk voor ons land, maar gelukkig hebben onze Noorderburen snel ingezien dat met Belgi? in zee gaan geen al te verstandige beslissing zou zijn...
Gohjah de Nederlanse competitie is niet veel beter hoor, Ajax en co zijn ook vergane glorie. (het gaan gewoon iets minder snel  bergaf daar dan in Belgi?)

Ik bedoelde eigenlijk dat het niet al te verstandig is samen te gaan met amateurs op organisatorisch vlak dan... 

Dat de gouden tijden ook in Nederland voorbij zijn staat als een paal boven water, maar als je alle Belgische en Nederlandse ploegen met elkaar vergelijkt op gebied van begroting, infrastructuur, jeugdwerking, beleving, enz... dan zitten we toch wel redelijk diep mag ik zo stellen.  Clubs als Heerenveen of Twente (subtop) bvb. staan dan ook op alle gebied veel verder dan Club Brugge (top).

Enja vergane glorie of niet... Ajax-Marseille was er nog eens eentje uit "de oude doos", met niet te vergeten ZEVEN basisspelers uit de eigen jeugdopleiding.  Wie doet beter?  ;)

Offline Essevee boy

  • Leden
  • Berichten: 1.455
Re: Beneliga
« Reactie #19 Gepost op: april 01, 2009, 07:21:47 pm »
de nederlanders hebben groot gelijk,
twente, heerenveen,... hebben een budget dat even groot is of groter dan dat van vb klup,
hun stadions zijn veel moderner en gezelliger, ze trekken veel meer toeschouwers,...