Het witte konijn van Marc Coucke09/02/2018 via De Standaard
Peter Callant is de nieuwe sterke man achter KV Oostende. West-Vlaming, supporter, makelaar in niches en oude vriend van Marc Coucke.Sport staat centraal in zowat alles wat Peter Callant doet. Zo woog de West-Vlaming uit Knokke-Heist, die bekendstaat als een levensgenieter, vijftien jaar geleden nog 130 kilogram. Tot hij voor het weghalen van een niersteen omwille van zijn overgewicht niet op de nierverbrijzelaar mocht en besloot af te vallen. Inmiddels heeft hij meerdere triatlons op zijn teller en is hij lid van de Iron Managers Club.
Voorzitter op 28 jaarMaar ook zakelijk staat sport al vele jaren centraal in het leven van de forse West-Vlaming. Dat sportevenementen uitstekende gelegenheden om te netwerken, de klantentrouw te vergroten en uiteindelijk meer verzekeringsproducten te verkopen, moet je de 51-jarige ondernemer niet meer uitleggen. Het is al jarenlang zowat de belangrijkste motivatie voor het indrukwekkende engagement van de nicheverzekeraar in de Belgische sport. Al klinkt het op de website van zijn bedrijf iets wolliger. Daar staat te lezen dat een betere ‘corporate image’ en ‘upselling opportuniteiten’ (ook sportevenementen moeten verzekerd worden, red.) voor de groep Callant ‘louter de kers op de taart’ zijn.
Een taart die door de aankoop van KV Oostende – Callant zou 60 tot 80 procent van de aandelen kopen – stilaan indrukwekkend groot wordt. Want was er in het verre verleden al een partnership met volleybalploeg Rembert Torhout – waar Callant op 28-jarige leeftijd voorzitter werd. Vandaag bezit Callant een loge op Cercle Brugge en heeft hij met basketbalploegen BC Oostende en Hubo Limburg United hospitality deals lopen.
Wielrennen bovenVoetbal was tot nu toe echter vooral een nevenactiviteit. Sinds 2003 koos Callant verzekeringen vooral voor het wielrennen en werd topman Peter Callant partner/makelaar van achtereenvolgens Quickstep-Davitamon, Davitamon-Lotto, Predictor-Lotto en Silence-Lotto. Waarbij de West-Vlaming regelmatig Coucke tegen het lijf liep. Zelfs ter gelegenheid van de zesdaagse in het Kuipke te Gent, verwelkomt Callant sinds 2005 jaarlijks tal van genodigden in een VIP-loge en op woensdag kunnen de klanten er zelfs een rondje op de piste wagen.
Zeer sportieve klanten kregen zelfs al de kans om samen met enkele Callant medewerkers de Mont Ventoux te beklimmen, of konden via het nicheverzekeringsbedrijf kennismaken met triatlon of judo. Allemaal commerciële initiatieven met als doel hun uitgekiende nicheverzekeringsproducten beter te promoten: zoals de goedverkopende fietsomniumverzekering op maat van de wielerliefhebber. Een verhaal dat volgens de legende ooit begon met een telefoontje van VRT-wielerjournalist Karl Vannieuwkerke, die zijn dure racefiets wilde verzekeren tegen diefstal en schade.
Communiefeest en ‘zepe zonder zepe’Ook Marc Coucke zal daarom ongetwijfeld meermaals met Callant aan tafel gezeten hebben. Want Callant en Coucke zijn al zo’n 30 jaar goede vrienden en zakenrelaties. Ze leerden elkaar kennen tijdens het communiefeest van de dochter van Callant en zaten destijds samen in het bestuur van KV Oostende, toen de kustploeg nog jojode tussen eerste en tweede klasse. ‘Wij waren de ambetanteriken, die het gebrek aan structureel beleid aankaartten’, vertelde Calant daarover ooit in een zeldzaam interview in Sport Voetbalmagazine. Toen Coucke van Callant een sms’je kreeg – ‘I am the man for KV Oostende’ – had hij de deal naar verluidt al half binnen.
Vooral Coucke botste toen vaak met de oude krokodillen van het bestuur bij KVO. Ze noemden hem ‘zepe, zonder zepe’. Een verwijzing naar Bodysol (een merk van Couckes bedrijf Omega Pharma, red). Maar desondanks konden Coucke en Callent dankzij hun mondigheid enkele opmerkelijke zaken doordrukken. Maar niet genoeg. Waardoor Coucke en Callant – ondanks een zevende stek in het debuutseizoen van KVO in eerste klasse – in 1995 besloten om samen uit het bestuur stappen.
Mediastunt Jean-Marie PfaffHet duurde tot 1998 – en de beursgang van Omega Pharma – vooraleer Coucke zijn relatie met KV Oostende zou herstellen. Hij werd er voor 5 miljoen frank (125.000 euro) shirtsponsor met Nosik Pharma en drukte dit keer veel meer zijn stempel. Met als voornaamste media-stunt de aanstelling van Jean-Marie Pfaff als trainer, die Coucke meteen in een hemd en jas van Bodysol stak. De legende wil zelfs dat Coucke de ex-keeper een extra vergoeding gaf telkens het logo van Bodysol op tv kwam, waardoor Pfaff zoveel mogelijk uit zijn dug-out sprong. Publicitair een voltreffer, maar sportief een ramp. Na nog geen 100 dagen moest Pfaff als trainer opstappen, enkele jaren later gevolgd door Coucke toen Oostende naar derde klasse zakte.
Callant werkte ondertussen op zijn beurt aan een succesvolle carrière als ondernemer. Hij ontwikkelde een site voor het verzekeren van luxejachten, yachtomnium.be, en trekt in die tijd drie keer per week naar de haven van Zeebrugge. Want Callant Verzekeringen, dat werd opgestart in 1992, bedient niet alleen particulieren. Peter Callant staat ook sterk bij grote ondernemingen, kmo’s en in niches zoals maritieme en transportverzekeringen en sportverzekeringen.
7 miljoen euro omzetZijn makelaarskantoor draait vandaag een omzet van meer dan 7 miljoen euro en heeft 100 medewerkers in dienst. Intussen hebben zowat alle Belgische profrenners van de Worldtourploegen een of andere verzekering bij Callant, dat ook de verzekeraar is van bijna alle Belgische sportfederaties. Daardoor mag Callant Verzekeringen zich tot de top tien van de Belgische verzekeringsmakelaardij rekenen.
Alleen in Leuven en Limburg mist Callant nog voet aan de grond. Maar dat is nu wellicht een zorg voor later. Want de instap in een kustclub als KV Oostende, zal de komende tijd wellicht zowat alle managementaandacht van Callant opslorpen. Callant is namelijk bijzonder ambitieus. ‘Het blijft de bedoeling om in vijf jaar tijd twee of drie keer Play-off I te spelen’, zei hij vandaag op de persconferentie. ‘Bovendien zie ik hier nog groeimogelijkheden. Samen met financieel directeur Patrick Orlans, willen we het budget van 18 miljoen nog verhogen met 5 procent.’
30 miljoenWaar Callant (die minstens 51 procent in Oostende zal nemen en nu nog op zoek gaat naar extra investeerders) het geld vandaan haalt om de overname van KVO te financieren, is vandaag nog onduidelijk. Coucke vroeg 30 miljoen euro voor de club – inclusief schulden – en als die vraagprijs gehandhaafd blijft, zal Callant dus minstens 15 miljoen moeten ophoesten. Callant zal ook moeten bewijzen dat hij geen financiële banden heeft met Coucke, die weliswaar nog 9 procent van de aandelen in KVO behoudt maar geen stemrecht meer zal hebben.
Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180208_03346079