Auteur Topic: Belgische arbitrage : flop of top  (gelezen 22689 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline neutraal

  • Leden
  • Berichten: 669
  • Essevee!
Belgische arbitrage : flop of top
« Gepost op: december 22, 2016, 11:27:01 pm »
We beleven dit seizoen toch wel een op zijn minst discutabel seizoen wat betreft scheidsrechterlijke beslissingen.  Daarom graag jullie mening.

Is onze arbitrage top of flop ?  Wat kan er aan gedaan worden ?  Ligt het aan de opleiding ?

Laat maar komen jullie reacties

Offline Zigzag

  • Global Moderator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 4.649
  • Essevee!
Re: Belgische arbitrage : flop of top
« Reactie #1 Gepost op: december 22, 2016, 11:36:17 pm »
We beleven dit seizoen toch wel een op zijn minst discutabel seizoen wat betreft scheidsrechterlijke beslissingen.  Daarom graag jullie mening.

Is onze arbitrage top of flop ?  Wat kan er aan gedaan worden ?  Ligt het aan de opleiding ?

Laat maar komen jullie reacties

Full time prof. En laat ze meer verdienen

Offline fan4ever

  • Leden
  • Berichten: 1.278
  • Essevee!
Re: Belgische arbitrage : flop of top
« Reactie #2 Gepost op: december 22, 2016, 11:58:03 pm »
Full time prof. En laat ze meer verdienen

Geloof ik niet in. Je beoordeelt een situatie en voert een taak uit wat losstaat van je loonbriefje.
Ik vraag me eerder af of het klassieke trio op het veld niet achterhaald is. Gezien alle technische mogelijkheden -is enkel ze invoeren- kan een scheids alles veel accurater beoordelen op tv en beslissen op enkele seconden.  Het gaat nooit 100% juist zijn maar wel het hoogst mogelijke juiste beslissingen.

En dat ze ook eens die schwalbes, theatranten zoals ovono ea bestraffen op basis van tv beelden. Voetbal moet weer een mannensport worden en geen comedianten. Dan zal het voor de scheids ook al een stukje makkelijker worden.



Offline Nico the master

  • Leden
  • Berichten: 1.914
Re: Belgische arbitrage : flop of top
« Reactie #3 Gepost op: december 23, 2016, 08:34:14 am »
Geloof ik niet in. Je beoordeelt een situatie en voert een taak uit wat losstaat van je loonbriefje.
Ik vraag me eerder af of het klassieke trio op het veld niet achterhaald is. Gezien alle technische mogelijkheden -is enkel ze invoeren- kan een scheids alles veel accurater beoordelen op tv en beslissen op enkele seconden.  Het gaat nooit 100% juist zijn maar wel het hoogst mogelijke juiste beslissingen.

En dat ze ook eens die schwalbes, theatranten zoals ovono ea bestraffen op basis van tv beelden. Voetbal moet weer een mannensport worden en geen comedianten. Dan zal het voor de scheids ook al een stukje makkelijker worden.

Hier ben ik ook voorstander van.
Laat de reviewcommissie ook eens schwalbes bestraffen en het zal het werk van onze scheidsrechters al een pak vergemakkelijken.

Offline Grompie

  • Leden
  • Berichten: 1.013
Re: Belgische arbitrage : flop of top
« Reactie #4 Gepost op: december 23, 2016, 08:48:10 am »
Flop, alleen al maar het feit dat we europees geen enkele scheidsrechter meer hebben. Daarnaast ligt het niet alleen aan hen en moeten ze beter ondersteunt worden tijdens de match. Je gaat er geen 100% zekerheid mee halen maar alles is beter dan wat we nu hebben.

Offline Zigzag

  • Global Moderator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 4.649
  • Essevee!
Re: Belgische arbitrage : flop of top
« Reactie #5 Gepost op: december 23, 2016, 08:51:21 am »
Geloof ik niet in. Je beoordeelt een situatie en voert een taak uit wat losstaat van je loonbriefje.
Ik vraag me eerder af of het klassieke trio op het veld niet achterhaald is. Gezien alle technische mogelijkheden -is enkel ze invoeren- kan een scheids alles veel accurater beoordelen op tv en beslissen op enkele seconden.  Het gaat nooit 100% juist zijn maar wel het hoogst mogelijke juiste beslissingen.

En dat ze ook eens die schwalbes, theatranten zoals ovono ea bestraffen op basis van tv beelden. Voetbal moet weer een mannensport worden en geen comedianten. Dan zal het voor de scheids ook al een stukje makkelijker worden.

Nee maar er wordt onderschat aan welke voorwaarden die scheidsrechters allemaal moeten voldoen (los van het feit of ze goed of slecht presteren). Iedere ref heeft nog een dagjob naast het uitoefenen van scheidsrechter zijn. Da's niet te combineren. Wil je de kwaliteit omhoog trekken, dan moet daar compensatie tegenover stellen. Nogmaals ik zeg niet dat als ze professioneel zijn ze beter gaan presteren. Dat weet niemand. Alleen zijn de omstandigheden optimaler vind ik

Offline Herr Docteur Achtung

  • Leden
  • Berichten: 747
Re: Belgische arbitrage : flop of top
« Reactie #6 Gepost op: december 23, 2016, 08:54:29 am »
Geloof ik niet in. Je beoordeelt een situatie en voert een taak uit wat losstaat van je loonbriefje.
Ik vraag me eerder af of het klassieke trio op het veld niet achterhaald is. Gezien alle technische mogelijkheden -is enkel ze invoeren- kan een scheids alles veel accurater beoordelen op tv en beslissen op enkele seconden.  Het gaat nooit 100% juist zijn maar wel het hoogst mogelijke juiste beslissingen.

En dat ze ook eens die schwalbes, theatranten zoals ovono ea bestraffen op basis van tv beelden. Voetbal moet weer een mannensport worden en geen comedianten. Dan zal het voor de scheids ook al een stukje makkelijker worden.

? !
Videoref nu !  Geef de arbiters onbeperkt toegang tot de beelden indien zij dit nodig vinden, en geef elk team bvb 2 'challenges' per match (zoals bij het tennis)


Offline Tarzan

  • Leden
  • Berichten: 259
Re: Belgische arbitrage : flop of top
« Reactie #7 Gepost op: december 23, 2016, 11:16:18 am »
Voor hetgeen ze nu al verdienen (toch iets meer dan 1000 euro, las ik eens ergens per wedstrijd in 1e klasse), zou het niveau toch beter moeten.   Per scheids max 2 eersteklasse wedstrijden per maand fluiten en verplicht andere wedstrijden te volgen en te beoordelen voor een commissie.

Offline Will McAvoy

  • Leden
  • Berichten: 1.712
  • Essevee!
Re: Belgische arbitrage : flop of top
« Reactie #8 Gepost op: december 23, 2016, 11:23:07 am »
Voor hetgeen ze nu al verdienen (toch iets meer dan 1000 euro, las ik eens ergens per wedstrijd in 1e klasse), zou het niveau toch beter moeten.   Per scheids max 2 eersteklasse wedstrijden per maand fluiten en verplicht andere wedstrijden te volgen en te beoordelen voor een commissie.

Tja, als je 20 wedstrijden fluit op een seizoen dan haal je daar 20,000 euro bruto mee op. Als je ziet welke jarenlange opofferingen je daarvoor hebt moeten doen en wat je allemaal naar je hoofd geslingerd krijgt (of je het nu goed of slecht doet), dan is dat maar karig betaald als je het mij vraagt. Voor dat geld krijgen ze mij zover niet hoor.

Offline Zigzag

  • Global Moderator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 4.649
  • Essevee!
Re: Belgische arbitrage : flop of top
« Reactie #9 Gepost op: december 23, 2016, 11:29:50 am »
Tja, als je 20 wedstrijden fluit op een seizoen dan haal je daar 20,000 euro bruto mee op. Als je ziet welke jarenlange opofferingen je daarvoor hebt moeten doen en wat je allemaal naar je hoofd geslingerd krijgt (of je het nu goed of slecht doet), dan is dat maar karig betaald als je het mij vraagt. Voor dat geld krijgen ze mij zover niet hoor.

Inderdaad! Da's de hele gedachte he. Ze krijgen iets meer dan 1000? per match. Iedereen zegt: amai da's veel. Voor een matchke te fluiten. Maar velen onderschatten echt wat al de opofferingen zijn.
+ niemand wil het worden.

Offline Pringless

  • Gold Member
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 6.260
Re: Belgische arbitrage : flop of top
« Reactie #10 Gepost op: december 23, 2016, 11:42:53 am »
De scheidsrechters in ons land moeten prof worden dan kunnen ze zich volledig concentreren op hun trainingen, taak, voorbereiding. Ze zullen wel nog fouten maken maar het niveau zal toch wel stijgen.
SV TILL I DIE

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.671
  • Essevee! Olé Olé!
Re: Belgische arbitrage : flop of top
« Reactie #11 Gepost op: december 23, 2016, 11:49:15 am »
Inderdaad! Da's de hele gedachte he. Ze krijgen iets meer dan 1000? per match. Iedereen zegt: amai da's veel. Voor een matchke te fluiten. Maar velen onderschatten echt wat al de opofferingen zijn.
+ niemand wil het worden.

Dan kaats ik de woorden terug ... waarom wil niemand het worden?

- te laag loon
- geen fulltime bezigheid
- slechte ondersteuning
- slechte opleiding
- slechte accommodatie

Ik denk dat het een combinatie is van alles hierboven.

Zo zie ik bijvoorbeeld ook niemand echt opnemen voor de scheidsrechters, ik lees alleen maar (aldaniet) terechte kritiek.

Als je ziet dat ze bij de bond er in slaagden om onze beste scheids ooit aan de kant te schuiven, dan heb ik de indruk ze dat arbitrage niet serieus nemen.

Probleem is volgens mij ook grotendeels te zoeken bij de bond, die moeten eens een standpunt in gaan nemen. De arbitrage is volgens mij veel te individueel.

Ik zie de laatste tijd veel belachelijke zaken zwaar bestraft worden en dan veel zwaardere feiten onbestraft doorgaan. Dus de rechtlijnigheid is volgens mij wat zoek. 

Dus viseer ik niet de mensen die uit uitvoeren, wel de mensen die het beleid maken en de regels opstellen.

Just my 2ct

Offline Bert4

  • Leden
  • Berichten: 1.358
Re: Belgische arbitrage : flop of top
« Reactie #12 Gepost op: december 23, 2016, 11:51:30 am »
Enkele weken geleden was er een interview met scheidsrechters over oa het profbestaan. Een van de redenen waarom ze daar geen voorstander van zijn, is blessures. Wat als ze een zware blessure krijgen en niet meer kunnen fluiten en dus ook geen loon meer hebben? Daarom moet er eerst een goede omkadering en begeleiding komen voor het profbestaan mogelijk is.

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.671
  • Essevee! Olé Olé!
Re: Belgische arbitrage : flop of top
« Reactie #13 Gepost op: december 23, 2016, 12:03:09 pm »
Enkele weken geleden was er een interview met scheidsrechters over oa het profbestaan. Een van de redenen waarom ze daar geen voorstander van zijn, is blessures. Wat als ze een zware blessure krijgen en niet meer kunnen fluiten en dus ook geen loon meer hebben? Daarom moet er eerst een goede omkadering en begeleiding komen voor het profbestaan mogelijk is.

De voetbalbond bestaat sinds 1895 maar er is nog steeds geen (goede) omkadering en begeleiding voor de scheidsrechters...  ::)

Blessures? Zoveel kans op blessures lopen scheidsrechters nu toch ook niet h?, of toch enorm veel minder tov de voetballers zelf. Denk dat ze zelfs veel minder kans op blessures lopen als ze elke dag professioneel bezig zijn met hun (conditie/loop) trainingen.

De bond kan toch gerust een intern fonds oprichten (soort interne ziekteverzekering) om scheidsrechters die een eventuele blessure oplopen een gegarandeerd loon te geven.

Ik denk dat ze eerder bang zijn als ze 10-15 jaar uit de arbeidsmarkt verdwenen zijn, moeilijker terug aan een job denken te geraken.

Offline Will McAvoy

  • Leden
  • Berichten: 1.712
  • Essevee!
Re: Belgische arbitrage : flop of top
« Reactie #14 Gepost op: december 23, 2016, 12:05:09 pm »
Enkele weken geleden was er een interview met scheidsrechters over oa het profbestaan. Een van de redenen waarom ze daar geen voorstander van zijn, is blessures. Wat als ze een zware blessure krijgen en niet meer kunnen fluiten en dus ook geen loon meer hebben? Daarom moet er eerst een goede omkadering en begeleiding komen voor het profbestaan mogelijk is.

Maar natuurlijk niet. Om er maar 2 te noemen. Gumienny is hoofd van de douane en Boucout werkt als zelfstandig bankier. Veel van die gasten hebben een goedbetaalde job. Die denken er absoluut niet aan om prof te worden en dan op hun 45ste iets anders te moeten zoeken. Je zou dat enkel kunnen mits je ze lonen betaald in lijn van de betere verdienende voetballers in Belgie en dan spreken we toch al snel over een paar 100K per jaar.

Offline neutraal

  • Leden
  • Berichten: 669
  • Essevee!
Re: Belgische arbitrage : flop of top
« Reactie #15 Gepost op: december 23, 2016, 12:16:55 pm »
Tussendoor nog even een gedachte : word er tijdens een wedstrijd niet te veel gefocust op de ref ?  Hebben de supporters het soms niet teveel gemunt op de ref ?


Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.671
  • Essevee! Olé Olé!
Re: Belgische arbitrage : flop of top
« Reactie #16 Gepost op: december 23, 2016, 12:27:59 pm »
Tussendoor nog even een gedachte : word er tijdens een wedstrijd niet te veel gefocust op de ref ?  Hebben de supporters het soms niet teveel gemunt op de ref ?

misschien ...

Maar er is tegenwoordig ook veel meer tactisch spel, vb. bij het minste/kleinste contact in de 16 vallen omdat je dan een strafschop kan krijgen, opzettelijk een 5e gele pakken om weer van 0 te kunnen beginnen, ...

Tegenwoordig hebben we vele camera's en live uitzendingen waarop je vanuit 3-4 standpunten kan pauzeren, inzoomen en herbekijken in een fractie van een seconde.

Allemaal dingen die er vroeger niet waren en het logisch maken dat mensen dit nu wel willen gebruiken om hun gelijk/ongelijk te halen.

Ook (sociale) media speelt hierin een grote rol. Kan men de trainers, spelers, bestuur kwalijk nemen ze minuten na de match hun frustratie uitdrukken? Nu moet dat druk uitgesmeerd en geanalyseerd worden via verschillende kanalen. Vroeger bleef het bij 'hevig discussi?ren aan den toog na de match' en de dag erna weer aan het werk, nu blijft dat dagen, weken nazinderen door de media.

Daarom pleit ik voor een betere omkadering ?n ondersteuning voor scheidsrechters. Ik krijg ook het schijt van hun dwalingen en punten dat het ons heeft gekost... maar ik heb ook de indruk dat ze er redelijk alleen voor staan.

Offline Zigic14

  • Leden
  • Berichten: 552
  • Essevee!
Re: Belgische arbitrage : flop of top
« Reactie #17 Gepost op: december 23, 2016, 12:52:44 pm »
Tussendoor nog even een gedachte : word er tijdens een wedstrijd niet te veel gefocust op de ref ?  Hebben de supporters het soms niet teveel gemunt op de ref ?

Ik vloek ook wel eens op een arbiter, maar ik denk niet dat er supporters enkel aan de match beginnen om eens goed op de ref zijn kap te zitten.
Dit wordt gewoon vaak in de hand gewerkt door foutieve beslissingen.

Tuurlijk is een scheidsrechter ook maar een mens. Fouten gebeuren.
Maar de fouten die dit jaar (en vorig jaar ook al) gemaakt worden, zijn gewoon niet meer normaal te noemen.

- Paulussen rood terwijl het Rits moest zijn
- Trezegeut rood terwijl Stojanovic ze moest krijgen
- Rode kaarten voor Meite/Esiti die te lachwekkend voor woorden zijn
- Geldige goal van Derijck afgekeurd in Oostende
- Vorig seizoen goal goedgekeurd in Standard-Genk terwijl 5 man buitenspel stond

Stuk voor stuk matchbepalende fases!
En dat zijn nog maar de dingen die me spontaan te binnen vallen.

De arbitrage in Belgi? is gewoon ziek. Het niveau van De Bleeckere maskeerde nog veel, maar sinds zijn pensioen is het stijl bergaf aan het gaan. Nul komma nul persoonlijkheden ook.

Er moet dringend iets veranderen. Videoref, opleiding, profstatuut. Grondig hervormen/uitbouwen dat hele zootje.




Offline koenie69

  • Leden
  • Berichten: 1.606
Re: Belgische arbitrage : flop of top
« Reactie #18 Gepost op: december 23, 2016, 01:34:14 pm »
Ik vloek ook wel eens op een arbiter, maar ik denk niet dat er supporters enkel aan de match beginnen om eens goed op de ref zijn kap te zitten.
Dit wordt gewoon vaak in de hand gewerkt door foutieve beslissingen.

Tuurlijk is een scheidsrechter ook maar een mens. Fouten gebeuren.
Maar de fouten die dit jaar (en vorig jaar ook al) gemaakt worden, zijn gewoon niet meer normaal te noemen.

- Paulussen rood terwijl het Rits moest zijn
- Trezegeut rood terwijl Stojanovic ze moest krijgen
- Rode kaarten voor Meite/Esiti die te lachwekkend voor woorden zijn
- Geldige goal van Derijck afgekeurd in Oostende
- Vorig seizoen goal goedgekeurd in Standard-Genk terwijl 5 man buitenspel stond

Stuk voor stuk matchbepalende fases!
En dat zijn nog maar de dingen die me spontaan te binnen vallen.

De arbitrage in Belgi? is gewoon ziek. Het niveau van De Bleeckere maskeerde nog veel, maar sinds zijn pensioen is het stijl bergaf aan het gaan. Nul komma nul persoonlijkheden ook.

Er moet dringend iets veranderen. Videoref, opleiding, profstatuut. Grondig hervormen/uitbouwen dat hele zootje.


profstatuut ?  ofwel ben je bekwaam of niet bekwaam.
hetzelde met voetballers. trainen toch ook iedere dag. ofwel ben je een goede ofwel zal je het nooit kunnen ( jenske :D )

Offline Eden

  • Leden
  • Berichten: 373
Re: Belgische arbitrage : flop of top
« Reactie #19 Gepost op: december 23, 2016, 01:40:03 pm »
Ik vind de fout van Nielsen die direct leidde tot de 1-1 ook een fout die gerust 'niet meer normaal' te noemen is op het allerhoogste niveau'. Maar ze gebeuren ook... Ik denk dat sommigen echt denken dat de Jupiler Pro League de Champions League is (misschien in Brugge iets minder).

Ik stel voor dat coaches eens beginnen met 'wedstrijd bepalende fases met als oorzaak knullig pottenstampen' eens in een lijstje te gieten. Grabbelende doelmannen, middenvelders die over hun eigen voeten struikelen, spitsen die gemaakte goals de nek om wringen, ...

Gisteren zat Louwagie zelfs mee te boe'en vanuit zijn stoel om vervolgens al tijdens de rust af te geven op de ref. Vind iemand dat eigenlijk nog normaal?

Als er dringend eens iets moet veranderen, dan is het wel de mentaliteit naar refs. Al dat calimero gedrag altijd, da's echt gratuite kritiek om het eigen falen te negeren. Bij alle gevallen met verkeerde rode kaarten valt mij vooral op hoe laf en achterbaks de gemiddelde speler is. Als je bewust een scheids probeert te misleiden met toneeltjes en schwalbes, moet je ook niet klagen. Wenen als kleuters kunnen ze uiteraard wel, maar een kapitein die zijn verantwoordelijkheid opneemt ...

Scheidsrechters moeten terug respect en autoriteit krijgen, en dat mag van mij gerust afgedwongen worden met stevige maatregelen vanuit de bond. Mocht ik scheidsrechter zijn, ik zou eens overwegen om een onaangekondigde staking doen op een 'super sunday' weekendje.
« Laatst bewerkt op: december 23, 2016, 01:44:09 pm door Eden »