Auteur Topic: Rookvrij stadion  (gelezen 40697 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline essevee1972

  • Leden
  • Berichten: 1.157
  • Essevee!
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #100 Gepost op: juli 11, 2016, 03:46:57 pm »
allemaal dikke zever.
mijn vader rookt al vanaf zij 14 jaar en is er nu85.
zouden beter iets doen aan luchtvervuiling.

Huilen of lachen bij zo'n opmerking, ik weet het niet.

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.671
  • Essevee! Olé Olé!
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #101 Gepost op: juli 12, 2016, 06:10:16 pm »
"Af en toe een sigaret kan geen kwaad, toch?": 3 illusies van gelegenheidsrokers doorprikt
12/07/16 - 18u00  Bron: Het Parool, Lindanieuws via hln.be

Je kent waarschijnlijk wel een gelegenheidsroker, die niet standaard een pakje sigaretten op zak heeft, maar alleen bij gelegenheid een peuk opsteekt. Want "af en toe een sigaretje kan niet zoveel kwaad, toch?", klinkt het dan. Oncoloog Luc Van Lonkhuijzen en epidemioloog Miriam de Kleijn doorprikken die illusie van de gelegenheidsroker: "Er bestaat geen veilige hoeveelheid sigaretten."

Gelegenheidsrokers hebben meestal wel een uitleg klaar waarom hun rookgedrag niet zo problematisch is. Zo behoort "Ik rook maar af en toe, dat kan geen kwaad" tot de topfavorieten. Allemaal smoesjes, zo vertellen gynaecologisch oncoloog Luc Van Lonkhuijzen en huisarts en epidemioloog Miriam de Kleijn aan de Nederlandse krant Het Parool. Zij doorprikken met gemak een achttal mythes rond gelegenheidsroken, waarvan wij 3 klassiekers aanstippen.

"Ik rook zo weinig, die hoeveelheid kan mijn lichaam wel afbreken"
Het is logisch dat meer roken voor meer schade zorgt, maar van Lonkhuijzen benadrukt dat zelfs 2 sigaretten per dag je kans op kanker, aderverkalking of verminderde vruchtbaarheid vergroten. "Er bestaat geen veilige hoeveelheid sigaretten", betoogt de oncoloog. De gifstoffen van de tabaksrook richten hoe dan ook schade aan in het lichaam en worden niet afgebroken. Dat je geen fysieke klachten voelt, maak je vaak jezelf wijs, zegt huisarts en epidemioloog Miriam de Kleijn. Bovendien merk je ernstige ziektes door te roken pas op lange termijn.

"Ik ben nog jong en heb gehoord dat je tot je dertigste kan roken zonder schade"
Ook voor je dertigste ervaar je de negatieve gevolgen van de sigaret, zegt de Kleijn. Wel kan je bijna even gezond worden als een niet-roker als je op jonge leeftijd stopt, afhankelijk van hoe lang je gerookt hebt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het al "te laat" is om te stoppen als je ouder bent: stoppen is altijd een goed idee.

"Mijn oma is honderd geworden en die heeft haar hele leven gerookt"
Een klassieker die rokers graag bovenhalen is een voorbeeld uit de omgeving van een verstokte roker die toch oud is geworden. Maar die gelukzakken zijn uitzonderingen. Van Lonkhuijzen is er heel duidelijk over: "Je hoort nooit iemand over al die rokende oma's die nooit oma zijn geworden, omdat ze voor die tijd al waren overleden aan een hartaanval of longkanker." De Kleijn argumenteert dan weer met cijfers: "E?n op de vier rokers haalt zijn pensioen niet."

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/2793897/2016/07/12/Af-en-toe-een-sigaret-kan-geen-kwaad-toch-3-illusies-van-gelegenheidsrokers-doorprikt.dhtml

Offline venez

  • Leden
  • Berichten: 134
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #102 Gepost op: juli 13, 2016, 08:42:54 am »
"Af en toe een sigaret kan geen kwaad, toch?": 3 illusies van gelegenheidsrokers doorprikt
12/07/16 - 18u00  Bron: Het Parool, Lindanieuws via hln.be

Je kent waarschijnlijk wel een gelegenheidsroker, die niet standaard een pakje sigaretten op zak heeft, maar alleen bij gelegenheid een peuk opsteekt. Want "af en toe een sigaretje kan niet zoveel kwaad, toch?", klinkt het dan. Oncoloog Luc Van Lonkhuijzen en epidemioloog Miriam de Kleijn doorprikken die illusie van de gelegenheidsroker: "Er bestaat geen veilige hoeveelheid sigaretten."


Gelegenheidsrokers hebben meestal wel een uitleg klaar waarom hun rookgedrag niet zo problematisch is. Zo behoort "Ik rook maar af en toe, dat kan geen kwaad" tot de topfavorieten. Allemaal smoesjes, zo vertellen gynaecologisch oncoloog Luc Van Lonkhuijzen en huisarts en epidemioloog Miriam de Kleijn aan de Nederlandse krant Het Parool. Zij doorprikken met gemak een achttal mythes rond gelegenheidsroken, waarvan wij 3 klassiekers aanstippen.

"Ik rook zo weinig, die hoeveelheid kan mijn lichaam wel afbreken"
Het is logisch dat meer roken voor meer schade zorgt, maar van Lonkhuijzen benadrukt dat zelfs 2 sigaretten per dag je kans op kanker, aderverkalking of verminderde vruchtbaarheid vergroten. "Er bestaat geen veilige hoeveelheid sigaretten", betoogt de oncoloog. De gifstoffen van de tabaksrook richten hoe dan ook schade aan in het lichaam en worden niet afgebroken. Dat je geen fysieke klachten voelt, maak je vaak jezelf wijs, zegt huisarts en epidemioloog Miriam de Kleijn. Bovendien merk je ernstige ziektes door te roken pas op lange termijn.

"Ik ben nog jong en heb gehoord dat je tot je dertigste kan roken zonder schade"
Ook voor je dertigste ervaar je de negatieve gevolgen van de sigaret, zegt de Kleijn. Wel kan je bijna even gezond worden als een niet-roker als je op jonge leeftijd stopt, afhankelijk van hoe lang je gerookt hebt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het al "te laat" is om te stoppen als je ouder bent: stoppen is altijd een goed idee.

"Mijn oma is honderd geworden en die heeft haar hele leven gerookt"
Een klassieker die rokers graag bovenhalen is een voorbeeld uit de omgeving van een verstokte roker die toch oud is geworden. Maar die gelukzakken zijn uitzonderingen. Van Lonkhuijzen is er heel duidelijk over: "Je hoort nooit iemand over al die rokende oma's die nooit oma zijn geworden, omdat ze voor die tijd al waren overleden aan een hartaanval of longkanker." De Kleijn argumenteert dan weer met cijfers: "E?n op de vier rokers haalt zijn pensioen niet."

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/2793897/2016/07/12/Af-en-toe-een-sigaret-kan-geen-kwaad-toch-3-illusies-van-gelegenheidsrokers-doorprikt.dhtml

Beste een gelegenheidsforum "To smoke or not to smoke" oprichten?
Simpel, als roker zou ik het begrijpen dat er in het stadion niet gerookt mag worden.
Is ook al zo in Engeland (cfr Wigan) en het Koning Boudewijnstadion.
Heb hier geen probleem mee.
Lets talk football.

Online Vidmar

  • Leden
  • Berichten: 1.744
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #103 Gepost op: juli 13, 2016, 08:57:00 am »
Beste een gelegenheidsforum "To smoke or not to smoke" oprichten?
Simpel, als roker zou ik het begrijpen dat er in het stadion niet gerookt mag worden.
Is ook al zo in Engeland (cfr Wigan) en het Koning Boudewijnstadion.
Heb hier geen probleem mee.
Lets talk football.

Een forum telt verschillende topics. Hier gaat het over roken in een stadion.  :)

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.671
  • Essevee! Olé Olé!
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #104 Gepost op: juli 13, 2016, 10:24:00 am »
Beste een gelegenheidsforum "To smoke or not to smoke" oprichten?
Simpel, als roker zou ik het begrijpen dat er in het stadion niet gerookt mag worden.
Is ook al zo in Engeland (cfr Wigan) en het Koning Boudewijnstadion.
Heb hier geen probleem mee.
Lets talk football.

Dat artikel was een respons op het antwoord van mike. (zie quote hieronder)

allemaal dikke zever.
mijn vader rookt al vanaf zij 14 jaar en is er nu85.
zouden beter iets doen aan luchtvervuiling.

Offline venez

  • Leden
  • Berichten: 134
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #105 Gepost op: juli 13, 2016, 10:59:09 am »
Dat artikel was een respons op het antwoord van mike. (zie quote hieronder)

Ik vind het berichtje van Mike ook belachelijk hoor :).
En om het dan toch 'On Topic' te houden en zoals gezegd; voor mij mogen ze per direct het roken in het stadion verbieden. Voor mij geen probleem.

Offline Mr. Jones

  • Leden
  • Berichten: 300
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #106 Gepost op: juli 13, 2016, 11:52:24 am »
En zoals eerder gezegd, zolang er niets op Europees of Belgisch vlak wordt beslist, zal Essevee niets doen. Voortrekker zijn is niet aan hun besteed. Wij ons ondertussen verzet van plaats in de hoop in de buurt van niet-rokers te zitten, of mensen die er geen 10-15 roken per match want dat zijn vermoed ik (en gelukkig maar) uitzonderingen...

Offline svennay

  • Global Moderator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 5.241
  • Essevee!
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #107 Gepost op: maart 31, 2017, 07:06:19 am »
Via Joost M. uit Het Laatste Nieuws
31 maart 2017

Online Zigzag

  • Global Moderator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 4.649
  • Essevee!
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #108 Gepost op: maart 31, 2017, 08:44:51 am »
Via Joost M. uit Het Laatste Nieuws
31 maart 2017

Eindelijk!
Doortrekken naar een op termijn rookvrij stadion!

Offline Mr. Jones

  • Leden
  • Berichten: 300
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #109 Gepost op: april 03, 2017, 12:19:56 pm »
Via Joost M. uit Het Laatste Nieuws
31 maart 2017

Eindelijk!
Doortrekken naar een op termijn rookvrij stadion!

Een gemiste kans lijkt me... In artikel laten ze uitschijnen de eerste te zijn voor jeugdcomplexen enzo rookvrij te stimuleren terwijl ze achterop huppelen om heel het stadion rookvrij te maken zoals vb tijdens de bekermatch...

Online Zigzag

  • Global Moderator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 4.649
  • Essevee!
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #110 Gepost op: april 03, 2017, 12:24:04 pm »
Via Joost M. uit Het Laatste Nieuws
31 maart 2017

Eindelijk!
Doortrekken naar een op termijn rookvrij stadion!

Een gemiste kans lijkt me... In artikel laten ze uitschijnen de eerste te zijn voor jeugdcomplexen enzo rookvrij te stimuleren terwijl ze achterop huppelen om heel het stadion rookvrij te maken zoals vb tijdens de bekermatch...

Ik snap u wel, maar tijdens bekerfinale zag ik toch nog heel veel mensen roken in de tribunes hoor.
Zeer storend

Offline Mr. Jones

  • Leden
  • Berichten: 300
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #111 Gepost op: april 03, 2017, 03:05:15 pm »
Ik snap u wel, maar tijdens bekerfinale zag ik toch nog heel veel mensen roken in de tribunes hoor.
Zeer storend

Ok, dat kan gebeuren, maar dan is het de taak van stewards om de mensen daarop aan te spreken, dan is het duidelijk dat het niet mag, nu is het zelfs geen regel bij de jeugdcomplexen maar eerder een "tip", ongeschreven regel...

Offline velociraptor

  • Leden
  • Berichten: 309
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #112 Gepost op: april 03, 2017, 10:39:36 pm »
Ben heel erg ontgoocheld,ganse match tegen Anderlecht sigarettenrook moeten trotseren gevolg mijn keel raakte geirriteerd ondanks mijn sjaal die ik voor mijn mond hield ,thuisgekomen stonk ik naar sigarettenrook...in het rookvrij Boudewijnstadion heb ik geen rook gesnoven misschien geluk gehad ,zodus was ik optimistisch voor onze thuismatch ook na de antipeukencampagne maar o wee het was zelfs nog slechter dan anders ....ALS NIETROKERS GEEN RESPECT KRIJGEN  MOETEN DE ROKERS sluikstorters VAN MIJ GEEN RESPECT MEER VERWACHTEN...schandalig altijd maar rond de pot draaien om iets te verbieden dat zo bewezen schadelijk is , al ongeveer 9 jaar  verbod in bv Ajax,Chelsea enz...
« Laatst bewerkt op: april 03, 2017, 11:05:42 pm door velociraptor »

Offline svennay

  • Global Moderator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 5.241
  • Essevee!
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #113 Gepost op: april 12, 2017, 01:23:34 pm »
ESSEVEE ONDERSTEUNT ANTIROOKCAMPAGNE PRO LEAGUE
12 april 2017 via essevee.be

Na de antirookcampagne op het oefencomplex "Sjot die peuken buiten!" neemt Essevee komend weekend deel aan de stadionactie van de Pro League.
 
De Pro League en de clubs erkennen dat roken en meeroken schadelijk zijn voor de gezondheid, in het bijzonder voor de gezondheid van kinderen. SV Zulte Waregem draagt zijn steentje bij en trekt de sensibiliseringsactie ?Sjot die peuken buiten!? door naar het stadion. Alle supporters, bezoekers, vrijwilligers en personeel krijgen een duidelijke boodschap: denk na over de gevolgen van de sigaret!
 
De gezondheid van de supporters, bezoekers en personeel staat voorop. Bovendien is sport onlosmakelijk verbonden met een gezonde levensstijl. Enkele van de grootste gevolgen van roken en meeroken:
* Roken is de grootste vermijdbare oorzaak van vroegtijdig sterven of chronische ziektes in Europa, met ongeveer jaarlijks 700.000 sterfgevallen.
* Passief meeroken (PMR) is een directe oorzaak voor ziektes, aandoeningen en zelfs sterfgevallen. Zelfs een heel korte periode van blootstelling aan PMR kan al negatieve gevolgen hebben voor de bloedcirculatie naar het hart.
* Kinderen zijn het meest kwetsbaar voor de blootstelling aan PRM. Hun organen zijn nog in ontwikkeling en zij ademen sneller dan volwassen. ? van de sterfgevallen veroorzaakt door PMR, zijn kinderen.
* Veel voorkomende problemen bij kinderen zijn: astma, wiegendood, oorinfecties, doofheid en bronchitis.
 
Wanneer?
De thuiswedstrijd tegen Club Brugge op maandag 17 april in het Regenboogstadion.
 
Wat?
Met de actie willen we rokers sensibiliseren om hun sigaret of e-sigaret achterwege te laten.
 
Waar?
Een overzicht van de rookvrije ruimtes in het Regenboogstadion:
* Alle restaurants, caf?s en kantines
* Alle toiletten, sanitaire ruimtes en kleedkamers
* Alle in- en uitgangen van iedere tribune
* De gangen en trappen in het stadion
* De neutrale zone en het veld
 
Zoek hulp om te stoppen met roken! Download de gratis app van Tabakstop (klik hier) of bel de Tabakstoplijn op 0800 111 00.

Offline Lorenzo Di Marco

  • Leden
  • Berichten: 421
  • Essevee!
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #114 Gepost op: juni 16, 2017, 10:37:43 pm »
Dit juich ik alleen maar toe en een mooi compromis vind ik

MAAK KENNIS MET DE FAMILIETRIBUNE
[...]
Daarnaast wordt tribune 4 de eerste rookvrije tribune in het Regenboogstadion. Kinderen zijn kwetsbaarder voor de kwalijke gevolgen van passief roken. Na de antirookcampagne 'Sjot die peuken buiten!' (in samenwerking met Stad Waregem) en de rookvrije speeldagen (in samenwerking met de Pro League) gaat Essevee nu dus nog een volgende stap verder. Gezondheid primeert, zeker voor onze jongste fans.
[...]


http://www.essevee.be/nieuws.php?Article=1866
« Laatst bewerkt op: juni 16, 2017, 10:39:21 pm door Lorenzo Di Marco »

Online Zigzag

  • Global Moderator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 4.649
  • Essevee!
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #115 Gepost op: juni 16, 2017, 10:44:32 pm »
Dit juich ik alleen maar toe en een mooi compromis vind ik

MAAK KENNIS MET DE FAMILIETRIBUNE
[...]
Daarnaast wordt tribune 4 de eerste rookvrije tribune in het Regenboogstadion. Kinderen zijn kwetsbaarder voor de kwalijke gevolgen van passief roken. Na de antirookcampagne 'Sjot die peuken buiten!' (in samenwerking met Stad Waregem) en de rookvrije speeldagen (in samenwerking met de Pro League) gaat Essevee nu dus nog een volgende stap verder. Gezondheid primeert, zeker voor onze jongste fans.
[...]


http://www.essevee.be/nieuws.php?Article=1866

2!
Weg met die vervelende sigaretten!

Offline Boer uit Waregem

  • Leden
  • Berichten: 5.767
  • Essevee!
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #116 Gepost op: juni 17, 2017, 10:51:29 am »
als ge geen 45min zonder kunt moet dat toch erg zijn..
ga dan beneden eentje roken mss...

Offline svennay

  • Global Moderator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 5.241
  • Essevee!
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #117 Gepost op: juni 17, 2017, 11:33:10 am »
Dit juich ik alleen maar toe en een mooi compromis vind ik

MAAK KENNIS MET DE FAMILIETRIBUNE
[...]
Daarnaast wordt tribune 4 de eerste rookvrije tribune in het Regenboogstadion. Kinderen zijn kwetsbaarder voor de kwalijke gevolgen van passief roken. Na de antirookcampagne 'Sjot die peuken buiten!' (in samenwerking met Stad Waregem) en de rookvrije speeldagen (in samenwerking met de Pro League) gaat Essevee nu dus nog een volgende stap verder. Gezondheid primeert, zeker voor onze jongste fans.
[...]


http://www.essevee.be/nieuws.php?Article=1866

2!
Weg met die vervelende sigaretten!
Een eerste stap die er wat mij betreft reeds eerder mocht zijn!
Hopelijk volgen de stewards en spotters dit ook op zodat die tribune effectief rookvrij blijft...

Online Zigzag

  • Global Moderator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 4.649
  • Essevee!
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #118 Gepost op: juni 17, 2017, 11:43:47 am »
Dit juich ik alleen maar toe en een mooi compromis vind ik

MAAK KENNIS MET DE FAMILIETRIBUNE
[...]
Daarnaast wordt tribune 4 de eerste rookvrije tribune in het Regenboogstadion. Kinderen zijn kwetsbaarder voor de kwalijke gevolgen van passief roken. Na de antirookcampagne 'Sjot die peuken buiten!' (in samenwerking met Stad Waregem) en de rookvrije speeldagen (in samenwerking met de Pro League) gaat Essevee nu dus nog een volgende stap verder. Gezondheid primeert, zeker voor onze jongste fans.
[...]


http://www.essevee.be/nieuws.php?Article=1866

2!
Weg met die vervelende sigaretten!
Een eerste stap die er wat mij betreft reeds eerder mocht zijn!
Hopelijk volgen de stewards en spotters dit ook op zodat die tribune effectief rookvrij blijft...

Maar ja wat ga je er aan doen als je effectief iemand ziet roken?
Ze gaan dat zeggen: Ja, je mag hier niet roken.
Ga je mensen een boete? stadionverbod? geven als ze roken?

Offline svennay

  • Global Moderator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 5.241
  • Essevee!
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #119 Gepost op: juni 17, 2017, 12:05:31 pm »
Dit juich ik alleen maar toe en een mooi compromis vind ik

MAAK KENNIS MET DE FAMILIETRIBUNE
[...]
Daarnaast wordt tribune 4 de eerste rookvrije tribune in het Regenboogstadion. Kinderen zijn kwetsbaarder voor de kwalijke gevolgen van passief roken. Na de antirookcampagne 'Sjot die peuken buiten!' (in samenwerking met Stad Waregem) en de rookvrije speeldagen (in samenwerking met de Pro League) gaat Essevee nu dus nog een volgende stap verder. Gezondheid primeert, zeker voor onze jongste fans.
[...]


http://www.essevee.be/nieuws.php?Article=1866

2!
Weg met die vervelende sigaretten!
Een eerste stap die er wat mij betreft reeds eerder mocht zijn!
Hopelijk volgen de stewards en spotters dit ook op zodat die tribune effectief rookvrij blijft...

Maar ja wat ga je er aan doen als je effectief iemand ziet roken?
Ze gaan dat zeggen: Ja, je mag hier niet roken.
Ga je mensen een boete? stadionverbod? geven als ze roken?
Ze zullen toch iets moeten doen willen ze de hardleerse ook zo ver krijgen dat ze buiten het stadion roken...