Auteur Topic: Dit wordt het nieuwe stadion van de Rode Duivels... en Anderlecht  (gelezen 11643 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.671
  • Essevee! Olé Olé!
Dit wordt het nieuwe stadion van de Rode Duivels... en Anderlecht
« Gepost op: maart 19, 2015, 02:50:11 pm »
Dit wordt het nieuwe stadion van de Rode Duivels... en Anderlecht
19.03.2015 | ERIK DUCHATEAU Belga via sport.be


   
Het consortium Ghelamco/BAM mag meer dan waarschijnlijk het nieuwe voetbalstadion op Parking C van de Heizel bouwen. Het stadion, waar in 2020 enkele EK-matchen gespeeld zullen worden, wordt ook de nieuwe thuishaven van Anderlecht.

Op een persconferentie in Brussel hebben burgemeester Yvan Mayeur, Brussels minister-president Rudi Vervoort, Brussels minister Guy Vanhengel en eerste schepen belast met Sport Alain Courtois uitleg gegeven over de nieuwste ontwikkelingen in het stadiondossier.

Met Denys, Besix en het Belgisch-Nederlandse consortium Ghelamco/BAM waren er drie kandidaten om het bouwcontract binnen te halen. De keuze viel op die laatste. "Het consortium Ghelamco/BAM is de bevoorrechte kandidaat voor de financiering, bouw en uitbating", meldde burgemeester Mayeur.

De Nederlandse bouwgroep BAM bouwde al tientallen stadions en haalde het onlangs ook van Besix in de aanbesteding voor een vernieuwd stadion voor Feyenoord. De Belgische projectontwikkelaar Ghelamco is vooral bekend van het nieuwe stadion van AA Gent, de Ghelamco Arena.

Toch is het nog niet helemaal zeker dat Ghelamco/BAM het nieuwe stadion op de Heizel - waarin volgens het businessplan ook Anderlecht zal spelen - zal mogen bouwen. "Vanaf volgende week gaan het consortium, Brussel en Anderlecht onderhandelen over het businessplan", aldus schepen Courtois.

"De komende acht weken willen we van Ghelamco/BAM goeie antwoorden krijgen op al onze vragen. Dan weten we of we met elkaar verder willen gaan of niet. De andere twee kandidaat-bouwheren blijven zo voorlopig in het dossier", legde Courtois uit. Als alles volgens plan verloopt, zou het nieuwe stadion - dat plaats moet bieden aan 62.000 toeschouwers - in 2018 af moeten zijn.

In 2020 kunnen er dan wedstrijden voor het EK voetbal gespeeld worden. "Als Brussel geen stadion zou hebben bij een EK dat over heel Europa gespeeld wordt, zouden we ons nogal belachelijk gemaakt hebben", liet minister Vanhengel optekenen.

PROCEDURESLAG
Maar er zal er nog een hele procedureslag plaatsvinden vooraleer de eerste spadesteek in de grond kan. De gronden van Parking C van de Heizel zijn eigendom van de stad Brussel, maar het terrein ligt wel op het grondgebied van de Vlaamse gemeente Grimbergen.

Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege kondigde al aan dat er een milieueffectenrapport (MER) nodig zal zijn. Volgens De Tijd is nog niet duidelijk of er een wijziging nodig is aan het huidige Gewestelijke Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) voor het Vlaams Strategisch Gebied rond Brussel.

Bron : http://www.sport.be/nl/voetbal/article.html?Article_ID=722885

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.671
  • Essevee! Olé Olé!
Re: Dit wordt het nieuwe stadion van de Rode Duivels... en Anderlecht
« Reactie #1 Gepost op: maart 19, 2015, 02:56:12 pm »
Heb persoonlijk toch een beetje moeite dat Anderlecht het Eurostadion zal gebruiken, weliswaar tegen betaling...

Anderzijds vraag ik me af, als Parking C volledig ingenomen word, waar gaan de 10.000 autotjes dan moeten parkeren bij vb. het bezoek van een beurs in de Heizel?

Offline Zigzag

  • Global Moderator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 4.649
  • Essevee!
Re: Dit wordt het nieuwe stadion van de Rode Duivels... en Anderlecht
« Reactie #2 Gepost op: maart 19, 2015, 03:37:01 pm »
Bwa heb geen moeite dat anderlecht er in gaat spelen. Trouwens 62.000 plaatsen dat gaat een beetje cercle sfeer worden daar. Dat krijgen ze nooooit vol

Offline svzw81

  • Leden
  • Berichten: 3.953
Re: Dit wordt het nieuwe stadion van de Rode Duivels... en Anderlecht
« Reactie #3 Gepost op: maart 19, 2015, 03:48:52 pm »
en wat als onze duivels het weer minder gaan doen . hoeveel volk gaat er dan nog gaan kijken ? 10 000 ?

Offline Mr. Jones

  • Leden
  • Berichten: 300
Re: Dit wordt het nieuwe stadion van de Rode Duivels... en Anderlecht
« Reactie #4 Gepost op: maart 19, 2015, 04:29:10 pm »
Iemand een idee wat die linkse circel daar gaat voorstellen?

Offline ComEpsilon

  • Leden
  • Berichten: 529
  • Essevee!
Re: Dit wordt het nieuwe stadion van de Rode Duivels... en Anderlecht
« Reactie #5 Gepost op: maart 19, 2015, 04:31:32 pm »
Iemand een idee wat die linkse circel daar gaat voorstellen?
Ik dacht eerst iets voor atletiek, want in het nieuwe stadion ging geen piste komen dacht ik (of is dat weer aangepast?).
Maar toen zag ik dat er ook bomen in die cirkel staan. Nu lijkt het meer op een park, maar waarom moet er dan dat gebouw rond staan? Tis mij dus ook een raadsel.
Grootste Essevee Supporter uit de Kempen !!!!

Offline jenske

  • Leden
  • Berichten: 2.177
    • SV Anzegem
Re: Dit wordt het nieuwe stadion van de Rode Duivels... en Anderlecht
« Reactie #6 Gepost op: maart 19, 2015, 04:59:33 pm »
Ik dacht eerst iets voor atletiek, want in het nieuwe stadion ging geen piste komen dacht ik (of is dat weer aangepast?).
Maar toen zag ik dat er ook bomen in die cirkel staan. Nu lijkt het meer op een park, maar waarom moet er dan dat gebouw rond staan? Tis mij dus ook een raadsel.

Is een parkingtoren.

Offline Vidmar

  • Leden
  • Berichten: 1.744
Re: Dit wordt het nieuwe stadion van de Rode Duivels... en Anderlecht
« Reactie #7 Gepost op: maart 19, 2015, 05:28:48 pm »
en wat als onze duivels het weer minder gaan doen . hoeveel volk gaat er dan nog gaan kijken ? 10 000 ?

Met deze generatie zal het lang duren vooraleer het slecht gaat. Het zegt genoeg dat een coach als Wilmots hiervan trainer is en toch resultaten pakt, zonder tactiek.

Afgeleid van uw antwoord is het volgens u dus totaal niet nodig om een nieuw stadion te bouwen?
Iedere kwalificatiematch en de meeste oefenmatchen zijn tot op de nok gevuld en zijn altijd zeer snel uitverkocht!

Een nieuw stadion is dus wel degelijk broodnodig.



EDIT: schelden mag achterwege gelaten worden.
« Laatst bewerkt op: maart 19, 2015, 05:54:25 pm door Frederik »

Offline mogul

  • Leden
  • Berichten: 7.652
Re: Dit wordt het nieuwe stadion van de Rode Duivels... en Anderlecht
« Reactie #8 Gepost op: maart 19, 2015, 05:58:09 pm »
Heb persoonlijk toch een beetje moeite dat Anderlecht het Eurostadion zal gebruiken, weliswaar tegen betaling...

Anderzijds vraag ik me af, als Parking C volledig ingenomen word, waar gaan de 10.000 autotjes dan moeten parkeren bij vb. het bezoek van een beurs in de Heizel?
Ik niet.  Club Brugge,Standard en Charleroi kregen voor Euro 2000 ook een 'nieuw' stadion(typisch Belgisch dat ze toen die stadions te weinig moderniseerden maar enkel groter maakten)Genk kreeg met de sluiting van de mijnen ook genoeg geld van de staat om een nieuw stadion in elkaar te steken.  Maar iedere Belgische club moet dit nu wel aangrijpen om druk te zetten om financieel ook bepaalde dingen te krijgen van de staat, t'is de moment(in volle crisis???)om die gasten onder druk te zetten.

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.671
  • Essevee! Olé Olé!
Re: Dit wordt het nieuwe stadion van de Rode Duivels... en Anderlecht
« Reactie #9 Gepost op: maart 19, 2015, 06:30:39 pm »
Ik niet.  Club Brugge,Standard en Charleroi kregen voor Euro 2000 ook een 'nieuw' stadion(typisch Belgisch dat ze toen die stadions te weinig moderniseerden maar enkel groter maakten)Genk kreeg met de sluiting van de mijnen ook genoeg geld van de staat om een nieuw stadion in elkaar te steken.  Maar iedere Belgische club moet dit nu wel aangrijpen om druk te zetten om financieel ook bepaalde dingen te krijgen van de staat, t'is de moment(in volle crisis???)om die gasten onder druk te zetten.

Wij kregen recent 750.000? wel van Vlaanderen ... nie echt evenredig met wat anderen krijgen/kregen.

Citaat
De subsidie is een impuls om de verouderde stadioninfrastructuur te vernieuwen. De vernieuwde stadions zullen  voldoen aan de UEFA-criteria voor Europees voetbal. Tegelijk wil de Vlaamse Regering de profvoetbalclubs stimuleren om de maatschappelijke rol van het voetbal hoog op de agenda te plaatsen.

Online Boer uit Waregem

  • Leden
  • Berichten: 5.767
  • Essevee!
Re: Dit wordt het nieuwe stadion van de Rode Duivels... en Anderlecht
« Reactie #10 Gepost op: maart 20, 2015, 12:03:03 am »
1m? huur is een gouden zaak voor Anderlecht e
nieuw stadion 60m? da betekend 60jaar in huurgebouw spelen....

Parking aub, dus idd hopelijk parkeer torens

Offline Massaker

  • Leden
  • Berichten: 1.222
Re: Dit wordt het nieuwe stadion van de Rode Duivels... en Anderlecht
« Reactie #11 Gepost op: maart 20, 2015, 08:46:55 am »
Bwa heb geen moeite dat anderlecht er in gaat spelen. Trouwens 62.000 plaatsen dat gaat een beetje cercle sfeer worden daar. Dat krijgen ze nooooit vol
Ik in principe ook niet. Maar nu is er wel sprake dat de zeteltje paars en wit zouden zijn. D?t vind ik er ver over. Is toch helemaal niet de kleur van de RODE duivels?

Offline jenske

  • Leden
  • Berichten: 2.177
    • SV Anzegem
Re: Dit wordt het nieuwe stadion van de Rode Duivels... en Anderlecht
« Reactie #12 Gepost op: maart 20, 2015, 09:20:25 am »
Voor ge?nteresseerden:

Citaat van: jst















[/quote]



Offline Zigzag

  • Global Moderator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 4.649
  • Essevee!
Re: Dit wordt het nieuwe stadion van de Rode Duivels... en Anderlecht
« Reactie #13 Gepost op: maart 20, 2015, 09:36:22 am »
Wel schoon spel... Wel iets te groot voor regio waregem  ;D

Offline Breeza

  • Gold Member
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 1.589
    • SV5381.be
Re: Dit wordt het nieuwe stadion van de Rode Duivels... en Anderlecht
« Reactie #14 Gepost op: maart 20, 2015, 11:14:29 am »
Hier overzichtelijk terug te vinden: http://www.jaspers-eyers.be/eurostadium-brussels

Offline boerkens4ever

  • Leden
  • Berichten: 2.641
Re: Dit wordt het nieuwe stadion van de Rode Duivels... en Anderlecht
« Reactie #15 Gepost op: maart 20, 2015, 11:31:29 am »
Mooi mooi:-) kunnen we misschien eindelijk ook eens een finale organiseren van CL of EL.

Offline Will McAvoy

  • Leden
  • Berichten: 1.712
  • Essevee!
Re: Dit wordt het nieuwe stadion van de Rode Duivels... en Anderlecht
« Reactie #16 Gepost op: maart 21, 2015, 10:10:54 am »
Met deze generatie zal het lang duren vooraleer het slecht gaat. Het zegt genoeg dat een coach als Wilmots hiervan trainer is en toch resultaten pakt, zonder tactiek.

Afgeleid van uw antwoord is het volgens u dus totaal niet nodig om een nieuw stadion te bouwen?
Iedere kwalificatiematch en de meeste oefenmatchen zijn tot op de nok gevuld en zijn altijd zeer snel uitverkocht!

Een nieuw stadion is dus wel degelijk broodnodig.



EDIT: schelden mag achterwege gelaten worden.

Deze generatie gaat quasi in pensioen gaan tegen dat het er staat. Dus voor die paar keer dat ze het nog vol krijgen is het onnodig. Het wordt dus enkel en alleen een stadion voor Anderlecht. Trouwens, stad Brussel stelt dat ze zo een stadion willen, zouden ze het dan niet in Brussel zetten? Ik vind dat ze daar nogal hoog van de toren blazen. Beginnen beslissen over "hun" stadion dat ze dan eventjes in Vlaanderen gaan zetten. Daarvoor is Vlaanderen dan precies wel weer goed genoeg.

Offline fozie

  • Leden
  • Berichten: 1.842
  • Mr Gold
Re: Dit wordt het nieuwe stadion van de Rode Duivels... en Anderlecht
« Reactie #17 Gepost op: maart 21, 2015, 12:06:21 pm »
Herman-"Cont? staat niet op ons lijstje"-Vanholsbeek is hier z??r tevreden mee...maw al de rest is gesjost.
Ik ben pro nieuw stadion voor duivels/atletiek/multifunctioneel,maar niet als de mauven dat spel gaan huren.

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.671
  • Essevee! Olé Olé!
Re: Dit wordt het nieuwe stadion van de Rode Duivels... en Anderlecht
« Reactie #18 Gepost op: maart 21, 2015, 12:46:47 pm »
Vraag me af hoe de Anderlecht supporters daar eigenlijk op reageren, reageren op het feit dat Anderlecht in de toekomst niet meer in Anderlecht maar in Brussel zal gaan spelen, zo'n 15km verderop. Dat is zo ongeveer als Essevee dat in Kortrijk gaat spelen.

En Gemeente Anderlecht vind dat ook allemaal ok?

Of komt er dan ook een naamsverandering in de toekomst.

Offline jeroenie

  • Leden
  • Berichten: 892
Re: Dit wordt het nieuwe stadion van de Rode Duivels... en Anderlecht
« Reactie #19 Gepost op: maart 21, 2015, 01:14:33 pm »
RSC Jette ipv rsc anderlekt, die met een spraakgebrek gaan het dan tenminste ne keer juist uitspreken!