Auteur Topic: Scheidsrechters buitenspel?  (gelezen 20980 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline essevee1972

  • Leden
  • Berichten: 1.157
  • Essevee!
Re: Scheidsrechters buitenspel?
« Reactie #40 Gepost op: maart 09, 2016, 11:32:28 am »
Dat gaat niet over geloven mijn beste, maar hey doe gerust verder hoor. Die naiviteit is schattig. Herinner je je u trouwens nog de wedstrijden van de Belgen tegen Duitsland en Brazilie waarin ze geflikt werden door de scheidsrechter? De bond zelf, met op kop Marc Wilmots beweert daar dat het niet kosjer is verlopen en dat een klein land als Belgie niet mocht doorgaan omdat het niet goed is voor de kijkcijfers van de FIFA. Maar hey, dat is allemaal wel mogelijk, net zoals het mogelijk is dat Anderlecht geflikt werd. Net zoals het mogelijk is dat in de jaren 80 Europacups gekocht werden. Dat is allemaal mogelijk blijkbaar. Matchfixing, het is allemaal mogelijk.

Maar als we het dan hebben over de pro league die de dingen gaat sturen omwille van kijkcijfers en geld, dan kan het plots niet meer en begin je maar wat te zeveren over een eierschaaltje. Geloof jij maar verder in de goeie bedoelingen van de topmannen in de pro league.

Dat is een andere zaak, omkoping. Wat er bij de FIFA (en UEFA) gebeurt is schandalig. En hey, uiteraard zullen bepaalde wedstrijden omgekocht zijn, zo na?ef ben ik nu ook weer niet. Maar dan denk ik vooral aan zo'n Moeskroen tegen Leuven, waar ze toch quasi zeker zijn van hun ondergang. En waar bepaalde spelers (en arbiters) met plezier een actie al dan niet laten doorgaan voor ?10,000. Tuurlijk.

Maar jij hebt het over "structurele" bevoordeling van bepaalde clubs. Dus, kan je antwoorden op mijn vragen in mijn vorige post aub?

Offline Will McAvoy

  • Leden
  • Berichten: 1.712
  • Essevee!
Re: Scheidsrechters buitenspel?
« Reactie #41 Gepost op: maart 09, 2016, 11:33:30 am »
Ik geloof dat een scheidsrechter onder de indruk kan zijn van omstandigheden (een kolkend Sclessin maakt meer indruk dan het Kuipje op een mindere dag) en zo ietwat be?nvloed wordt, ja. Zie Olympiakos-Anderlecht, die man was helemaal ondersteboven van de sfeer in dat stadion en floot waarschijnlijk zijn slechtste match ooit.

Maar om te spreken van opzettelijke, structurele en dus georganiseerde bevoordeling van bepaalde clubs? Neen, daar doe ik niet aan mee. De scheidsrechters (en hun blunders, die zowel bij kleine als grote clubs voorvallen, je moet er maar de kranten op nalezen elke week) horen bij het voetbal, het kan heel frustrerend zijn maar het kan ook meezitten. Alleen vergeet je al snel de keren dat het meezit (oa omdat dat ook in kleine beslissingen zit, niet alleen in grote en opvallende). En je onthoudt de keren dat je benadeeld werd. Maar ik geloof dat het op het einde van de rit zo ongeveer in balans is, ja.

En dus ook dat een ploeg die na 40 wedstrijden bovenaan het klassement staat, gewoon verdiend kampioen is.

Je spreekt jezelf nog maar eens tegen. Stel nu eens dat ik u geloof en dat het enkel en alleen door de omstandigheden is dat een arbiter fouten gaat maken. Dan is er van balans helemaal geen sprake. Dan wordt een ploeg met meer supporters op continue basis bevoordeeld en is er van balans nooit sprake. Als zo een ploeg dan het kampioenschap wint met ocharme 1 punt voorsprong op een kleine ploeg, dan kan je niet spreken van een verdiende kampioen.

Offline Zigzag

  • Global Moderator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 4.653
  • Essevee!
Re: Scheidsrechters buitenspel?
« Reactie #42 Gepost op: maart 09, 2016, 11:35:14 am »
Dat is een andere zaak, omkoping. Wat er bij de FIFA (en UEFA) gebeurt is schandalig. En hey, uiteraard zullen bepaalde wedstrijden omgekocht zijn, zo na?ef ben ik nu ook weer niet. Maar dan denk ik vooral aan zo'n Moeskroen tegen Leuven, waar ze toch quasi zeker zijn van hun ondergang. En waar bepaalde spelers (en arbiters) met plezier een actie al dan niet laten doorgaan voor ?10,000. Tuurlijk.

Maar jij hebt het over "structurele" bevoordeling van bepaalde clubs. Dus, kan je antwoorden op mijn vragen in mijn vorige post aub?

Laten we het eens omdraaien. Kun jij bewijzen dat grote ploegen niet bevoordeeld worden of dat de fouten in evenwicht zijn.
Je argument van tegen Oostende is ook zowat het enige die je kan geven (dan zal ik Sami tegen Moeskroen ook nog meerekenen), maar welke andere voorbeelden kan je nog geven? Als je dan al ziet wat we tegen gekregen hebben, vind ik die balans toch maar zwakskes ze

Offline chris

  • Leden
  • Berichten: 225
Re: Scheidsrechters buitenspel?
« Reactie #43 Gepost op: maart 09, 2016, 11:37:20 am »
Ik kan het nog net niet laten
Niet toevallig waren het in de voorbeelden telkens de kleintjes die benadeeld zijn of waren.
Essevee tegen Standard,Belgie tegen West-Duitsland,Brazilie,Argentinie(buitenspel Veyt),Anderlecht tegen Olympiakos;daar ben ik dan met de bewering dat belgische ploegen in Europa de kleintjes zijn en ik kan nog vele voorbeelden geven en niet alleen Oostende.

Offline essevee1972

  • Leden
  • Berichten: 1.157
  • Essevee!
Re: Scheidsrechters buitenspel?
« Reactie #44 Gepost op: maart 09, 2016, 11:40:18 am »
Dit is toch echt van niet willen. ;D

Een scheidsrechter kan de ene week onder de indruk zijn op Sclessin en daar een mindere wedstrijd fluiten, maar de week erna zal Standard dan weer benadeeld worden in een bitsige partij op pakweg Kortrijk, of tegen Waregem (altijd beladen wedstrijden). En zo zal het op het eind van de rit wel in balans liggen, ongeveer.

Trouwens niet vergeten mijn vragen te beantwoorden als je kan, aub.

Offline chris

  • Leden
  • Berichten: 225
Re: Scheidsrechters buitenspel?
« Reactie #45 Gepost op: maart 09, 2016, 11:44:16 am »
Helaas lijk jij niet te willen inzien wat hier geschreven staat.Wij staven tenminste met verschillende voorbeelden.En schrijven we er nog vele niet op , denk maar aan Colemonts,Van de Velde,Nzolo..........

Offline essevee1972

  • Leden
  • Berichten: 1.157
  • Essevee!
Re: Scheidsrechters buitenspel?
« Reactie #46 Gepost op: maart 09, 2016, 11:51:12 am »
Laten we het eens omdraaien. Kun jij bewijzen dat grote ploegen niet bevoordeeld worden of dat de fouten in evenwicht zijn.

Je argument van tegen Oostende is ook zowat het enige die je kan geven (dan zal ik Sami tegen Moeskroen ook nog meerekenen), maar welke andere voorbeelden kan je nog geven? Als je dan al ziet wat we tegen gekregen hebben, vind ik die balans toch maar zwakskes ze

Dat is mijn punt nu net. Tuurlijk kan ik dat niet bewijzen, niemand kan dat bewijzen. Je zou elke wedstrijd moeten bekijken en elke al dan niet gefloten fout moeten analyseren maar dan is het plezier er ook van, vind ik. Het hoort bij het voetbal. Als jij wil geloven dat er een "structurele bevoordeling" is van bepaalde clubs (welke?), zoals Will McAvoy zegt, dan mag jij dat. Ik ben liever geen calimero. Ik geloof dat het eens meezit en eens tegenzit. De grote clubs klagen ook om de twee weken over penalty's en buitenspelfases, dus het moet zijn dat zij ook niet zo gelukkig zijn met de arbitrage, toch? Of is dat afleiding van hun groot complot?

Zoals ik al zei, als je zelf slecht speelt dan zitten randzaken ook al rap eens tegen (arbitrage, blessures, zo'n dingen). Als je een momentum beleeft, zoals Gent, dan gaan randzaken meezitten. Perfect voorbeeld trouwens: Gent speelt goed en wordt kampioen en speelt Champions League en je hoort niks. Gent verliest twee keer en daar is Hein. Als je wint dan mag de arbiter fouten maken, als je verliest niet. Kleine verliezers zijn dat.


Offline chris

  • Leden
  • Berichten: 225
Re: Scheidsrechters buitenspel?
« Reactie #47 Gepost op: maart 09, 2016, 11:59:00 am »
Dus de voorbeelden die aangehaald zijn , zijn louter toevallig.

Offline essevee1972

  • Leden
  • Berichten: 1.157
  • Essevee!
Re: Scheidsrechters buitenspel?
« Reactie #48 Gepost op: maart 09, 2016, 12:00:44 pm »
Het is dus ?cht van niet willen.

Einde discussie, we gaan elkaar niet overtuigen en ik heb de indruk dat we naast elkaar praten.

(Als Will nog op mijn vragen wil antwoorden dan mag dat, maar hoeft niet.)

Offline Zigzag

  • Global Moderator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 4.653
  • Essevee!
Re: Scheidsrechters buitenspel?
« Reactie #49 Gepost op: maart 09, 2016, 12:03:46 pm »
Dat is mijn punt nu net. Tuurlijk kan ik dat niet bewijzen, niemand kan dat bewijzen. Je zou elke wedstrijd moeten bekijken en elke al dan niet gefloten fout moeten analyseren maar dan is het plezier er ook van, vind ik. Het hoort bij het voetbal. Als jij wil geloven dat er een "structurele bevoordeling" is van bepaalde clubs (welke?), zoals Will McAvoy zegt, dan mag jij dat. Ik ben liever geen calimero. Ik geloof dat het eens meezit en eens tegenzit. De grote clubs klagen ook om de twee weken over penalty's en buitenspelfases, dus het moet zijn dat zij ook niet zo gelukkig zijn met de arbitrage, toch? Of is dat afleiding van hun groot complot?

Zoals ik al zei, als je zelf slecht speelt dan zitten randzaken ook al rap eens tegen (arbitrage, blessures, zo'n dingen). Als je een momentum beleeft, zoals Gent, dan gaan randzaken meezitten. Perfect voorbeeld trouwens: Gent speelt goed en wordt kampioen en speelt Champions League en je hoort niks. Gent verliest twee keer en daar is Hein. Als je wint dan mag de arbiter fouten maken, als je verliest niet. Kleine verliezers zijn dat.

Ik geloof ook niet in een structurele bevoordeling voor een bepaalde club. Maar het is natuurlijk wel zo dat bv de G5 rapper een penalty zal krijgen voor een bepaalde fout die dan niet zal gefloten worden voor de 'K11'. Dat is nu eenmaal zo. Ligt dat aan het feit dat die G5 kwalitatief betere spelers hebben en dat refs denken dat er rapper een fout op hen gemaakt wordt? Ik weet het niet.
En ik speel ook liever geen calimero hoor. Tuurlijk zijn onze resultaten erbarmelijk slecht. MAAR je staat nu eenmaal op die positie waarbij je op de laatste speeldag nog po1 kan halen. En dan zou zo een fase al dan niet beslissen over deelname aan po1. Wat financieel een enorm verschil zou maken voor onze club. Dan denk ik wel dat je als trainer zijnde van kleine ploeg wel eens van je oren mag maken.

Om nog eens een voorbeeld te geven thuis tegen standard. We spelen daar echt ongelofelijk slecht. We komen 0-1 achter, dan verstuurt Cordaro een topbal --> Thiam alleen voor de keeper en die wordt echt OVERDUIDELIJK gehaakt door de keeper van Standard. Maar echt duidelijker kan niet he.
Voor een topploeg wordt dat ALTIJD gefloten

Offline essevee1972

  • Leden
  • Berichten: 1.157
  • Essevee!
Re: Scheidsrechters buitenspel?
« Reactie #50 Gepost op: maart 09, 2016, 12:09:07 pm »
Citaat
Voor een topploeg wordt dat ALTIJD gefloten

Dat is het nu net. Dat wordt helemaal n?et "ALTIJD gefloten" voor een topclub. Dat maak j?j ervan. Ik postte hier (of in een andere topic) een paar artikels, gewoon snel in Google opgezocht. Een match eerder dit seizoen waar Anderlecht drie loepzuivere penalty's niet kreeg op Kortrijk (en zo punten verspeelde). Idem op Club Brugge, loepzuivere penalty niet gefloten (toegegeven achteraf door de scheidsrechter). En Gent tegen Club Brugge, en Club Brugge tegen Genk, en...


Offline Zigzag

  • Global Moderator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 4.653
  • Essevee!
Re: Scheidsrechters buitenspel?
« Reactie #51 Gepost op: maart 09, 2016, 12:16:43 pm »
Dat is het nu net. Dat wordt helemaal n?et "ALTIJD gefloten" voor een topclub. Dat maak j?j ervan. Ik postte hier (of in een andere topic) een paar artikels, gewoon snel in Google opgezocht. Een match eerder dit seizoen waar Anderlecht drie loepzuivere penalty's niet kreeg op Kortrijk (en zo punten verspeelde). Idem op Club Brugge, loepzuivere penalty niet gefloten (toegegeven achteraf door de scheidsrechter). En Gent tegen Club Brugge, en Club Brugge tegen Genk, en...

Ok kzal het anders formuleren, altijd is te veel :p
het wordt vaker gefloten voor een topploeg.

Offline Will McAvoy

  • Leden
  • Berichten: 1.712
  • Essevee!
Re: Scheidsrechters buitenspel?
« Reactie #52 Gepost op: maart 09, 2016, 12:27:53 pm »
Het is dus ?cht van niet willen.

Einde discussie, we gaan elkaar niet overtuigen en ik heb de indruk dat we naast elkaar praten.

(Als Will nog op mijn vragen wil antwoorden dan mag dat, maar hoeft niet.)

Ik heb er op geantwoord en ik heb geen zin om in herhaling te blijven vallen omdat jij het niet wenst te lezen. Dat is dus volledig voor uw rekening

Offline essevee1972

  • Leden
  • Berichten: 1.157
  • Essevee!

Offline Zigzag

  • Global Moderator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 4.653
  • Essevee!
Re: Scheidsrechters buitenspel?
« Reactie #54 Gepost op: maart 10, 2016, 08:22:05 pm »
Raes op die duidelijke handsball: het verhaal van de kleine ploegen tegen de grote, we kennen dat verhaal...
Maar in extra time lachen ze de kleine ploegen uit ten voordele van de grote...

Offline tomba

  • Leden
  • Berichten: 162
Re: Scheidsrechters buitenspel?
« Reactie #55 Gepost op: maart 10, 2016, 10:12:26 pm »
En zondag terug Joeri bij ons  :(

Denk dat laatste wedstrijd dat we hem thuis hadden deze tegen Gent was, waar hij ons op zijn zachtst gezegd niet gunstig gezind was.

Het "joeri joeri" geroep zal weer veelvuldig weergalmen ....

Laat ons hopen dat hij beetje normaal doet en niet zoals zo dikwijls zelf in de belangstelling wil staan.

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.680
  • Essevee! Olé Olé!
Re: Scheidsrechters buitenspel?
« Reactie #56 Gepost op: maart 11, 2016, 09:50:07 am »
En zondag terug Joeri bij ons  :(

Denk dat laatste wedstrijd dat we hem thuis hadden deze tegen Gent was, waar hij ons op zijn zachtst gezegd niet gunstig gezind was.

Het "joeri joeri" geroep zal weer veelvuldig weergalmen ....

Laat ons hopen dat hij beetje normaal doet en niet zoals zo dikwijls zelf in de belangstelling wil staan.

Dan kunnen we hem beter ook niet gaan provoceren. Want die laten zich daar ook door be?nvloeden, en volgens mij meestal negatief.

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.680
  • Essevee! Olé Olé!
Re: Scheidsrechters buitenspel?
« Reactie #57 Gepost op: maart 11, 2016, 10:35:46 am »
HLN 11/03/2016
Via Joost M


(full size)

Het Nieuwsblad
Via Patrick VDH


(full size)

Offline essevee1972

  • Leden
  • Berichten: 1.157
  • Essevee!
Re: Scheidsrechters buitenspel?
« Reactie #58 Gepost op: maart 11, 2016, 11:34:58 am »
Heel spijtig, dit allemaal. Heel klein. Ronduit beschamend zelfs, we moeten dus niet langer onderdoen voor Hein en Preud'homme en co. Een paar jaar geleden konden de kleintjes w?l winnen van de grote, blijkbaar, want we werden vicekampioen. En we haalden al twee keer de bekerfinale door de grote uit te schakelen.

In eigen boezem kijken, dat moeten ze doen. Ze hebben z?lf gefaald na nieuwjaar. Dit is calimero ten top en bovendien slechte reclame voor onze (anders sympathieke) club.

Offline gva

  • Leden
  • Berichten: 570
Re: Scheidsrechters buitenspel?
« Reactie #59 Gepost op: maart 11, 2016, 12:05:34 pm »
Heel spijtig, dit allemaal. Heel klein. Ronduit beschamend zelfs, we moeten dus niet langer onderdoen voor Hein en Preud'homme en co. Een paar jaar geleden konden de kleintjes w?l winnen van de grote, blijkbaar, want we werden vicekampioen. En we haalden al twee keer de bekerfinale door de grote uit te schakelen.

In eigen boezem kijken, dat moeten ze doen. Ze hebben z?lf gefaald na nieuwjaar. Dit is calimero ten top en bovendien slechte reclame voor onze (anders sympathieke) club.
2