Auteur Topic: Het runnen van een voetbalclub  (gelezen 32429 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Eugene

  • Leden
  • Berichten: 405
Het runnen van een voetbalclub
« Gepost op: mei 25, 2013, 06:54:42 pm »
Toen dhr Duchatelet ietwat onverwacht Standard opkocht en STVV verkocht, keken we eens raar. Iedereen weet ook wat er misschien met Lokeren gebeurt als dhr Lambrecht de pijp aan Maarten geeft.
We lachen waarschijnlijk allemaal met de schuldenput van en de rechtszaken rond RAFC & gier(d)en met de kuren van dhr Vanoppen in Beerschot.
KVM bestaat enkel nog dankzij de steun en financi?le inbreng van hun achterban. Iedereen kent de beelden waarschijnlijk nog. De koekjesfabrikant trok, via rechtszaken, zijn geld terug en KVM was failliet. Een geluk dat zij bekende mediafiguren hadden die zicht hebben ingezet voor een nieuw KVM of het was gedaan. Hetzelfde dreigt nu met Beerschot te gebeuren.

Elk van deze ploegen is/was het speeltje van 1 (rijke) hoofdaandeelhouder.
Telkens een ver-van-mijn-bedshow. Tot deze week?

Enkelen brachten het al ter spraken: supportersinspraak/-participatie.

Ik allerminst een nieuwe ?pro- of contra-PDC?-polemiek starten maar gewoon de forumlezers eens bewust maken van het gevaar van een vereniging (voetbal, basket, volleybal, ?) waarin 1 persoon de meerderheid van de aandelen heeft en/of waarin supporters enkel goed zijn om geld binnen te rijven.
Nu we zelf de speelbal dreigen te worden van iemand/enkele personen, dringt het hopelijk bij velen door dat dit naar de supporters toe geen gezonde manier van werken is.

Begin 2000 besloot men in Duitsland, oa in functie van WK 2006, dat elke voetbalploeg een voetbalploeg moest blijven. ??n van de punten was dat de supporters (via een supportersorgaan) 50%+1 aandelen van de club in handen moesten hebben. Dit niet om hen een vetorecht te geven maar om het reilen en zeilen binnen hun club te kunnen opvolgen (via aanwezigheid op aandeelhoudersvergaderingen) en niet-bindend advies te kunnen geven. Dat is, voor supporters, h?t grootste en belangrijkste punt van het Duitse voetbalmodel.

In Belgi? is dat al zo bij YR KVM (= het ?nieuwe? KVM, http://www.malinwa.be/site/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=29) en ook bij YB SK Beveren. Die ploeg ontstond, met hulp van Supporters Direct (info: http://www.supporters-direct.org/), na de fusie van SK Beveren en Waasland. Men startte opnieuw in 4de klasse met enkel ?supporters? als bestuur en via een soort aandelenstructuur. Info: http://www.eskabee.be/home/index

Een groep Beerschotsupporters bleef niet bij de pakken zitten en groepeerde zich in het ?Beerschot Collectief? (https://www.facebook.com/beerschotcollectief?fref=ts) en proberen een samenwerking met KFCO Wilrijk aan te gaan of, als uiterste redmiddel, opnieuw te starten in 4de provinciale.
In 2010 richtten de Antwerpsupporters iets dergelijks op. Er bestond al lang een overkoepelend supportersorgaan [Federatie van Antwerp Supporters(Clubs)] maar dit werd omgevormd naar een vzw met niet-bindend adviesrecht bij de club (http://www.fasc.be/v7/index.php/introductie).

Opnieuw: ik wil geen pro- of contrapolemiek starten maar gewoon jullie eens laten nadenken over het voetbal in Belgi?.

Als uitsmijter: een mooie column van Ivo Belet over geld, macht en supporters:
http://www.ivobelet.eu/item/new_deal_voor_belgisch_voetbal

All?e, spuug maar jullie gal of een eventueel goedkeuren; m.a.w.: geef jullie mening  ;)

Offline willem putman

  • Leden
  • Berichten: 199
Re: Het runnen van een voetbalclub
« Reactie #1 Gepost op: mei 25, 2013, 07:14:38 pm »
Fantastisch, Eug?ne. Bedankt voor jouw constructieve bijdrage aan dit debat.
Dat is de weg die we met Essevee dienen uit te gaan

Offline Glitch.

  • Leden
  • Berichten: 2.057
Re: Het runnen van een voetbalclub
« Reactie #2 Gepost op: mei 25, 2013, 07:27:33 pm »
Mooi! Je bijdrage heeft me heel wat bijgebracht.
Na dit debacle, kunnen we hier gerust heel wat uithalen.
Thanx  :)
-SVZW Forever-

Offline jenske

  • Leden
  • Berichten: 2.177
    • SV Anzegem
Re: Het runnen van een voetbalclub
« Reactie #3 Gepost op: mei 25, 2013, 09:23:15 pm »
Is er binnen dit Belgenland wel voldoende draagvlak voor dergelijke plannen te realiseren. Duitse clubs worden gedragen door 10.000en supporters.
Mechelen kon het, maar had het geluk bekende vlamingen onder zijn hoede te hebben. Mechelen is ook wel een 'grootstad'.

In tijden van crisis en met een abbonnementen-aantal van 5000, reist de vraag of dit ook dragelijk is voor onze club.

Weten dat de aandelen bij Oostende 1 miljoen hebben gekost. Dan zijn die van onze club minstens dubbel zoveel waard. Laat ons daarvan 50% in beslag nemen als supporter. Wanneer 1000 supporters zouden participeren (wat me veel lijkt) dan moet elk minstens 1000 euro in de club brengen.

Ik heb zo mijn twijfel, maar ben wel voor dit idee...

Offline willem putman

  • Leden
  • Berichten: 199
Re: Het runnen van een voetbalclub
« Reactie #4 Gepost op: mei 25, 2013, 09:40:11 pm »
Is er binnen dit Belgenland wel voldoende draagvlak voor dergelijke plannen te realiseren. Duitse clubs worden gedragen door 10.000en supporters.
Mechelen kon het, maar had het geluk bekende vlamingen onder zijn hoede te hebben. Mechelen is ook wel een 'grootstad'.

In tijden van crisis en met een abbonnementen-aantal van 5000, reist de vraag of dit ook dragelijk is voor onze club.

Weten dat de aandelen bij Oostende 1 miljoen hebben gekost. Dan zijn die van onze club minstens dubbel zoveel waard. Laat ons daarvan 50% in beslag nemen als supporter. Wanneer 1000 supporters zouden participeren (wat me veel lijkt) dan moet elk minstens 1000 euro in de club brengen.

Ik heb zo mijn twijfel, maar ben wel voor dit idee...

Waarom zou dit niet kunnen ? Minstens het proberen waard toch?

Freve

  • Gast
Re: Het runnen van een voetbalclub
« Reactie #5 Gepost op: mei 25, 2013, 09:50:56 pm »
Is er binnen dit Belgenland wel voldoende draagvlak voor dergelijke plannen te realiseren. Duitse clubs worden gedragen door 10.000en supporters.
Mechelen kon het, maar had het geluk bekende vlamingen onder zijn hoede te hebben. Mechelen is ook wel een 'grootstad'.

In tijden van crisis en met een abbonnementen-aantal van 5000, reist de vraag of dit ook dragelijk is voor onze club.

Weten dat de aandelen bij Oostende 1 miljoen hebben gekost. Dan zijn die van onze club minstens dubbel zoveel waard. Laat ons daarvan 50% in beslag nemen als supporter. Wanneer 1000 supporters zouden participeren (wat me veel lijkt) dan moet elk minstens 1000 euro in de club brengen.

Ik heb zo mijn twijfel, maar ben wel voor dit idee...
uw idee dat wij maar 2m? zouden kosten lijkt me langs de lage kant
ALS dit zo zou zijn dan kocht PDC heel SVZW want voor 2m? kocht hij
de aandelen van WN op...

Stel het gaat slecht en er is kapitaalsverhoging nodig
ieder aandeel evenveel bijleggen? opnieuw als supporter in de geldbeugel?
Uitgave van extra aandelen waardoor ge als supporters terug moet bijkopen
of u aandeel laat verwateren?

Waarom 50+1? Dan krijgen de supporters zelfde beslissingsrecht als een alleenheerser?

Eigenlijk is zo een systeem niet nodig
als er een goede verstandhouding zou zijn tss bestuur en supporters....

Voetbal is een wereld apart waar ge als buitenstaander niet snel toegelaten wordt.
der ga veel geld in om, en de meesten hebben liever dat er zo min mogelijk
mensen op de hoogte zijn van die geldtransferten....

Offline ela

  • Leden
  • Berichten: 311
Re: Het runnen van een voetbalclub
« Reactie #6 Gepost op: mei 25, 2013, 09:55:08 pm »
dan moet elk minstens 1000 euro in de club brengen.

dus jij stort dit meteen, Willem, als Patrick er eindelijk uitgepest is?

Offline willem putman

  • Leden
  • Berichten: 199
Re: Het runnen van een voetbalclub
« Reactie #7 Gepost op: mei 25, 2013, 10:52:49 pm »
dan moet elk minstens 1000 euro in de club brengen.

dus jij stort dit meteen, Willem, als Patrick er eindelijk uitgepest is?

Inderdaad Ela ik zou bereid zijn om mijn deel te doen om die aandelen over te kopen van PDC zodat zijn pakket op 49% komt

Offline ela

  • Leden
  • Berichten: 311
Re: Het runnen van een voetbalclub
« Reactie #8 Gepost op: mei 25, 2013, 10:59:05 pm »
Inderdaad Ela ik zou bereid zijn om mijn deel te doen om die aandelen over te kopen van PDC zodat zijn pakket op 49% komt

ok, dan zou ik gewoon voorstellen dat je maandag naar de bank gaat om een rekening hiertoe te openen en elke Essev??-supporter sommeert om 1.000 of meer EUR te storten op de door U ge-opende rekening en dan dit gaat aanbieden aan Patrick Decuyper. Ik ben zeker dat hij uw input zal in overweging nemen.

Offline mogul

  • Leden
  • Berichten: 7.653
Re: Het runnen van een voetbalclub
« Reactie #9 Gepost op: mei 25, 2013, 11:23:45 pm »
dan moet elk minstens 1000 euro in de club brengen.

dus jij stort dit meteen, Willem, als Patrick er eindelijk uitgepest is?

Inderdaad Ela ik zou bereid zijn om mijn deel te doen om die aandelen over te kopen van PDC zodat zijn pakket op 49% komt

Decuyper kocht KVO over voor 1 000 000 ? ; prijs van de aandelen van een kleine ploeg in 2de klasse.
Wat zijn die van Essevee dan waard ?? 
Vraag aan die 5 000 man op de markt vorige zondag wie bereid is 1000? te storten voor aandelen van zijn club, ik garandeer u : je vindt er geen 100 !!!!!!!!!  Net zoals je niemand zal vinden binnen of buiten de club die dit kan & wil !

Hoe weet jij dit?  En waarom zou je daar tegen zijn?  Het is de juiste weg.  Als je 1000 man meekrijgt naar Newcastle en 900 naar Espanyol dan kan het zijn dat er, ik zeg maar iets, want ik kan dit niet weten en jij ook niet, dat je 4000 mensen hebt die 300 euro geven, 400 die 500 geven,800 die 100 geven,10 die 5000 geven,700 die 1000 geven, enz, neen, jij briest en brast liever zonder dit een kans te geven.

Offline mogul

  • Leden
  • Berichten: 7.653
Re: Het runnen van een voetbalclub
« Reactie #10 Gepost op: mei 25, 2013, 11:24:56 pm »
dan moet elk minstens 1000 euro in de club brengen.

dus jij stort dit meteen, Willem, als Patrick er eindelijk uitgepest is?

Inderdaad Ela ik zou bereid zijn om mijn deel te doen om die aandelen over te kopen van PDC zodat zijn pakket op 49% komt
Ik ook.

Freve

  • Gast
Re: Het runnen van een voetbalclub
« Reactie #11 Gepost op: mei 25, 2013, 11:37:34 pm »
uw idee dat wij maar 2m? zouden kosten lijkt me langs de lage kant
ALS dit zo zou zijn dan kocht PDC heel SVZW want voor 2m? kocht hij
de aandelen van WN op...

Stel het gaat slecht en er is kapitaalsverhoging nodig
ieder aandeel evenveel bijleggen? opnieuw als supporter in de geldbeugel?
Uitgave van extra aandelen waardoor ge als supporters terug moet bijkopen
of u aandeel laat verwateren?

Waarom 50+1? Dan krijgen de supporters zelfde beslissingsrecht als een alleenheerser?

Eigenlijk is zo een systeem niet nodig
als er een goede verstandhouding zou zijn tss bestuur en supporters....

Voetbal is een wereld apart waar ge als buitenstaander niet snel toegelaten wordt.
der ga veel geld in om, en de meesten hebben liever dat er zo min mogelijk
mensen op de hoogte zijn van die geldtransferten....

Mogul
de enen heeft 200? den anderen 400? ok cava
mo dan gaf jij meer dan ik
hebben wij dan evenveel te zeggen?

Freve

  • Gast
Re: Het runnen van een voetbalclub
« Reactie #12 Gepost op: mei 25, 2013, 11:38:01 pm »
dan moet elk minstens 1000 euro in de club brengen.

dus jij stort dit meteen, Willem, als Patrick er eindelijk uitgepest is?

Inderdaad Ela ik zou bereid zijn om mijn deel te doen om die aandelen over te kopen van PDC zodat zijn pakket op 49% komt
Ik ook.
wast allemaal maar zo eenvoudig...

Offline Eugene

  • Leden
  • Berichten: 405
Re: Het runnen van een voetbalclub
« Reactie #13 Gepost op: mei 26, 2013, 08:13:45 pm »
Ik ga niet iedereen en alles quoten maar gewoon hieronder antwoorden.

In Duitsland betaalden er ook bedrijven mee, ik weet niet of dat bij Mechelen ook zo was; bij Beveren wel. Je kan het voor bedrijven zien als een soort "levenslang sponsorschap". Zo vergroot het draagvlak en wordt het probleem van 5000 supporters x 1000? al (groten)deels opgelost. In Mechelen kon je destijds voor bepaalde bedragen intekenen om geen enkele supporter uit te sluiten. Bovendien was er een plafond. Dit werd al deels door iemand aangehaald :)

Ik vermeldde duidelijk dat "de supporters" enkel een niet-bindend adviesrecht hadden => geen vetorecht. Men kan enkel advies geven en heeft het voordeel dat men, via een vertegenwoordiging, van alles op de hoogte gehouden wordt. Dit gebeurd via periodieke vergaderingen met het bestuur.

Hoe men te werk gaat bij kapitaalsverhogingen, weet ik eerlijk gezegd niet. Een logische redenering: stel dat KVM meer geld nodig heeft, dan kan de supporter vrijwillig meer bijdragen in ruil voor nieuwe/vernieuwde aandelen. Echter: puur gissen dat ik nu doe.

Aan elk systeem zijn er voor- en nadelen. Daarom dat ik dit eens post om er met enkelen eens luidop over na te denken. Gelukkig nog steeds op een normale en constructieve manier ;)

« Laatst bewerkt op: mei 26, 2013, 08:16:46 pm door Eugene »

Freve

  • Gast
Re: Het runnen van een voetbalclub
« Reactie #14 Gepost op: mei 26, 2013, 08:35:18 pm »
Ik ga niet iedereen en alles quoten maar gewoon hieronder antwoorden.

In Duitsland betaalden er ook bedrijven mee, ik weet niet of dat bij Mechelen ook zo was; bij Beveren wel. Je kan het voor bedrijven zien als een soort "levenslang sponsorschap". Zo vergroot het draagvlak en wordt het probleem van 5000 supporters x 1000? al (groten)deels opgelost. In Mechelen kon je destijds voor bepaalde bedragen intekenen om geen enkele supporter uit te sluiten. Bovendien was er een plafond. Dit werd al deels door iemand aangehaald :)

Ik vermeldde duidelijk dat "de supporters" enkel een niet-bindend adviesrecht hadden => geen vetorecht. Men kan enkel advies geven en heeft het voordeel dat men, via een vertegenwoordiging, van alles op de hoogte gehouden wordt. Dit gebeurd via periodieke vergaderingen met het bestuur.

Hoe men te werk gaat bij kapitaalsverhogingen, weet ik eerlijk gezegd niet. Een logische redenering: stel dat KVM meer geld nodig heeft, dan kan de supporter vrijwillig meer bijdragen in ruil voor nieuwe/vernieuwde aandelen. Echter: puur gissen dat ik nu doe.

Aan elk systeem zijn er voor- en nadelen. Daarom dat ik dit eens post om er met enkelen eens luidop over na te denken. Gelukkig nog steeds op een normale en constructieve manier ;)

van alles op de hoogte...
bepaalde zaken houden ze liever tss de 4 muren
financien op straat leggen is ni van deze tijd

ik denk dat een zitje in raad van bestuur moeilijk zal liggen
maar mss wel een zitje in de adviesraad
niemand weet beter wat er leeft bij de supporters
dan de supporters zelf en daar hebben ze zeker oren naar
maar mede beslissingsrecht enzo....
stel ge hebt een bedrijf en der komt plots enen externen bij
die van a tot z op de hoogte wil zijn zonder inbreng of financiele hulp

Offline pamfluit

  • Leden
  • Berichten: 1.601
Re: Het runnen van een voetbalclub
« Reactie #15 Gepost op: mei 26, 2013, 08:37:01 pm »
http://www.arsenalfanshare.com/about-us/how-does-arsenal-fanshare-work

Zo gaat het er in Arsenal aan toe. Dit is toch een systeem die zou moeten toegepast kunnen worden. Supporters investeren wat ze willen en zo kan de club blijven groeien.

Freve

  • Gast
Re: Het runnen van een voetbalclub
« Reactie #16 Gepost op: mei 26, 2013, 08:47:18 pm »
http://www.arsenalfanshare.com/about-us/how-does-arsenal-fanshare-work

Zo gaat het er in Arsenal aan toe. Dit is toch een systeem die zou moeten toegepast kunnen worden. Supporters investeren wat ze willen en zo kan de club blijven groeien.
dees is idd DE manier van werken als de supporter inspraak wil

Offline Eugene

  • Leden
  • Berichten: 405
Re: Het runnen van een voetbalclub
« Reactie #17 Gepost op: mei 26, 2013, 09:49:38 pm »
http://www.arsenalfanshare.com/about-us/how-does-arsenal-fanshare-work

Zo gaat het er in Arsenal aan toe. Dit is toch een systeem die zou moeten toegepast kunnen worden. Supporters investeren wat ze willen en zo kan de club blijven groeien.
dees is idd DE manier van werken als de supporter inspraak wil

H??l interessante lectuur!

Offline Cypher

  • Leden
  • Berichten: 178
Re: Het runnen van een voetbalclub
« Reactie #18 Gepost op: mei 26, 2013, 09:59:05 pm »
Amai, moet er nog een schoonder voorbeeld zijn?

Offline pit750

  • Leden
  • Berichten: 479
Re: Het runnen van een voetbalclub
« Reactie #19 Gepost op: mei 27, 2013, 09:01:07 pm »
artikel uit De Tijd van afgelopen weekend : http://www.tijd.be/r/t/1/id/9350396

De zonnekoning die het Belgisch voetbal in brand zet.

Zelf wuifde hij de hele week alle geruchten weg als leugens. Maar het is glashelder dat Patrick Decuyper (42), sterke man van voetbalclub Zulte-Waregem en oprichter van Enfinity, Zulte-Waregem en KV Oostende wel degelijk gebruikte als pionnen op zijn voetbalschaakbord. Portret van ?n gesprek met een zonnekoning die zich de afgelopen dagen serieus verbrandde.

De meest belegen realitysoaps zijn klein bier vergeleken met de onverkwikkelijke saga die zich deze week in het Belgische eersteklassevoetbal ontspon. Met als schimmige en alom beschimpte hoofdrolspeler: Patrick Decuyper (42), de CEO van de West-Vlaamse fusieclub Zulte-Waregem. Dinsdag barstte de bom een eerste keer. Toen raakte bekend dat Decuyper met de Antwerpse burgemeester Bart De Wever (N-VA) zou hebben overlegd over een verhuis van de West-Vlaamse fusieclub naar ?t Kiel, het leegstaande stadion van de failliete eersteklasseclub Beerschot ?n eigendom van de stad Antwerpen. ?Verrader.? ?Judas.? ?Je verkoopt de ziel van onze club.? De emotionele uithalen van de Zulte-fans aan het adres van Decuyper logen er niet om.

In een gesprek met De Tijd, op donderdagochtend in de catacomben van het Regenboogstadion in Waregem, hield Decuyper het erop dat hij gesprekken heeft gevoerd met De Wever. Het scenario van een verhuis van Zulte-Waregem naar ?t Kiel deed hij af als baarlijke nonsens.

?Daar is nooit sprake van geweest. Ik las her en der dat er al contracten over en weer zouden zijn gegaan tussen Bart De Wever en mezelf. Flagrante leugens. Ik heb met De Wever - omdat die niets van voetbal kent - enkel gebrainstormd over zijn droom om in Antwerpen een nieuwe eersteklasseclub uit te bouwen. We hebben daarover ?out of the box? nagedacht, zoals dat in het ondernemerswereldje de normaalste zaak is. Alleen komen dat soort vergaderingen niet in de pers. Maar in het voetbal bellen ze zelfs naar de terreinverzorger en de supporters.?

Vrijdag viel de naam van Decuyper plots een tweede keer. En bleek dat hij de afgelopen week helemaal niet het achterste van zijn tong had laten zien. Dit keer werd bericht over zijn rol als dealmaker bij de verkoop van het stamnummer van KV Oostende, volgend jaar opnieuw in de eerste voetbalklasse, aan een groep Antwerpse investeerders. (zie kader)

De ravage die Decuyper aanrichtte, is niet te overzien. Ook in zijn eigen club lijkt niemand nog te kunnen volgen. In ons gesprek verklaarde Decuyper dat hij meerderheidsaandeelhouder is van Zulte-Waregem. Dat laatste werd tijdens een telefonisch onderhoud formeel ontkend door voorzitter Willy Naessens: ?De cvba, die de club commercieel exploiteert, wordt bestuurd door vijf mensen. Patrick Decuyper, Ronny Schelfhout, Carl Bailliere, Mieke De Clercq en ikzelf controleren 90 procent van de aandelen van de cvba. Van die 90 procent heb ik nog altijd de meerderheid in handen.?

Daarnaast maakte Decuyper ook gewag van een princiepsakkoord dat hij tegen 2015 100 procent van de aandelen zou overnemen en dus volledig eigenaar wordt. Klopt ook niet, aldus Naessens. ?Er is een afspraak dat Decuyper meerderheidsaandeelhouder kan worden. Maar de andere vier zullen allemaal aandeelhouder blijven. Ik geloof niet in clubs met ??n sterke man die 100 procent eigenaar is.?

Machtsstrijd of misverstand? Ondanks herhaaldelijk aandringen kwam er gisteren geen antwoord op onze vraag om meer duidelijkheid.

Keihard ontwaken
Het was deze week hoe dan ook keihard ontwaken voor de bejubelde ondernemer van weleer. Patrick Decuyper richtte in 2005 het groenestroombedrijf Enfinity op, samen met zijn boezemvriend Gino Van Neer. Hij wilde de ontluikende markt voor zonne-energie veroveren. Vanuit de bakermat Waregem palmde de razend ambitieuze Decuyper als projectontwikkelaar van zonnestroominstallaties eerst Vlaanderen in kort nadien Europa, om uiteindelijk zelfs in Azi? te belanden.

The sky was the limit. Iedereen lag aan de voeten van de Vlaamse zonnekoning, in 2009 zelfs uitgeroepen tot Beste Jonge Ondernemer ter Wereld. ?We geloofden dat de hele wereld snel ging omschakelen op zonne-energie, op gang getrokken door de overheidssubsidies. In Belgi? liep het perfect, we maakten heel veel winst. In een paar jaar tijd zijn we zo uitgegroeid tot een wereldmerk.?

Terwijl de zonne-energie nog een hype in wording was, opende Enfinity aan de lopende band filialen in het buitenland. Maar na de steile opgang volgde een harde landing. Van de vele reusachtige projecten en intentieverklaringen in India en China kwam niet veel in huis. Decuyper had zich met zijn op groei gebouwde pr-machine verbrand aan de zon. Zelf ziet hij dat anders. ?Wettelijk was in ons land een gradueel afbouwplan voorzien in twintig jaar tijd voor de subsidies op zonnestroom. Maar doordat de banken en overheden zelf in slechte papieren verzeilden, is dat in een mum van tijd versneld. Terwijl we wereldwijd structuren hadden opgezet, mensen hadden aangeworven.? Twee jaar geleden moest Enfinity een eerste ontslagronde doorvoeren, filialen werden opgedoekt en projecten moesten worden verkocht.

Kwatongen beweren al langer dat voetbalclub Zulte-Waregem Decuyper een elegante exit bood als CEO uit het sukkelende Enfinity. Het bedrijf haalde een paar jaar geleden een externe CEO binnen. Sindsdien is Decuyper nog bestuurder en aandeelhouder. ?Ik ben vertrokken als CEO bij Enfinity omdat we ons groeiplan moesten bijstellen nadat de Belgische overheid plots de subsidies veel sneller dan gepland had teruggeschroefd. Ik denk ook nog altijd dat ik een betere ondernemer ben dan CEO. Daarom is bij Enfinity op een bepaald moment gekozen voor een externe CEO.?

Met zijn aanstelling als CEO van Zulte-Waregem in maart 2011 zag Decuyper een jongensdroom in vervulling gaan. Decuyper, in zijn jonge jaren zelf geen onverdienstelijk voetballer bij de derdeklasseclub Ronse, gaat al sinds zijn zesde naar Waregem kijken. ?Zulte-Waregem was altijd de club van mijn hart.?

Al onmiddellijk van bij zijn aantreden toont Decuyper zich als CEO van ZulteWaregem even ambitieus als destijds bij Enfinity. Hij wilde in drie jaar het budget verdrievoudigen, van 8 naar 24 miljoen euro. Het oubollige Regenboogstadion zou plaats maken voor een modernere, grotere voetbaltempel. Omdat hij gaandeweg inzag dat Zulte-Waregem die budgettaire quantumsprong toch niet op eigen kracht kan maken, broedt de ondernemer in Decuyper onder meer op een fusie met buurtgenoot en eersteklasser KV Kortrijk. Vanuit de rationele bedrijfslogica dat 1+1 twee is. Niet zo in voetballand, waar de emotie vaak de bovenhand neemt.

Decuyper: ?Uiteraard heb ik begrip voor emoties. Het idee van een fusie met KV Kortrijk sleept niet voor niets al twintig jaar aan. Zelfs vandaag is onze eigen fusie nog niet verteerd. Dat is ongelooflijk. Maar, ik garandeer u: zonder fusie speelt of KV Kortrijk of Zulte-Waregem binnen vijf jaar in tweede klasse. Ik zou ook liever op eigen kracht ons budget optrekken naar 20 miljoen euro. Maar we zitten aan onze limiet. Wat we dit seizoen verwezenlijkt hebben, lukt ??n keer in vijftig jaar.?

Domme dingen
?De supporters moeten inspraak hebben, maar je mag hen niet alles laten beslissen. Als je puur de emoties in het voetbal volgt, verzeil je in situaties zoals in Antwerpen. Twee zeer emotionele clubs, waarvan de ene (Antwerp, red.) in tweede speelt en de andere (Beerschot, red.) failliet is gegaan . Zuiver rationeel kan niemand tegen een fusie met Kortrijk zijn. Die fusie is zelfs broodnodig voor ons om op termijn te kunnen overleven. Als we binnen een paar jaar na een fusie met Kortrijk in een fantastisch stadion voor de titel spelen, zal Patrick Decuyper opnieuw de held zijn. Dan zal je diezelfde supporters niet meer horen morren.?

Decuyper geeft grif toe dat hij zijn emoties niet altijd de baas kan in het voetbal. ?Ik ben een emotionele mens. Soms ben ik als CEO van Zulte-Waregem te veel supporter. Ik zie sommige spelers te graag. En dan zou je domme dingen doen. Spelers die gegeerd zijn, meer betalen om ze toch maar bij de club te houden. Dat is in het verleden bij veel clubs gebeurd. Zet me bij een club als KV Mechelen, waar ik geen affiniteit mee heb, en ik zal die fouten minder maken. Deze club, Zulte-Waregem, heeft zich twintig jaar geleden in haar glorieperiode zo ook emotioneel laten gaan. Ze gaf te zware contracten aan de publiekslievelingen. En liep recht op het faillissement af. Ik zou volgend seizoen ook heel graag onze coach en beste spelers houden. De supporters oefenen constant druk uit om ze te houden. Ze hebben gelijk. Maar als je dan zoals ik de middelen zoekt om het budget te vergroten, is het ook niet goed.?

De krakkemikkige accommodatie van Zulte-Waregem - het Regenboogstadion lijkt veeleer dat van een doorsnee provinciale club - is ook al jaren een doorn in het oog van de hyperambitieuze Decuyper. ?Eerlijk: toen ik vorig weekend vanop de tribune van Anderlecht naar de kampioenenwedstrijd zat te kijken, voelde ik de zinderende ambiance. 20.000 Anderlechtsupporters die er vol voor gingen. Ik dacht: daarom alleen al verdient Anderlecht het meer dan wij om volgend seizoen de Champions League te spelen.?

?Sportief waren wij de betere dit jaar, maar op alle andere vlakken liggen we nog ver achterop. Vergelijk het met Kinepolis, daar had je vroeger ook pijn aan je achterste van de keiharde banken. Nu ben je nog voor de film begint al 50 tot 100 euro kwijt met hele gezin. Die richting, van de totaalbeleving en het entertainment, wil ik uitgaan met deze club. Ik wil dat ZulteWaregem uitgroeit tot een familieclub waar de vrouwen beslissen om met hele gezin naar het voetbal te gaan.?

Deze week was Decuyper dan wel de pispaal van voetbalminnend Vlaanderen, amper een week geleden trokken ze ei zo na nog een standbeeld op voor hem in Waregem. Vorige zondag was Zulte-Waregem - tot aan de gelijkmaker van RSC Anderlecht een half uur voor het doek viel over de Belgische competitie - nog virtueel landskampioen. Ondanks die ontgoocheling vierden de Waregemnaren tot in de vroege uurtjes de glansprestatie van hun geliefde club.

Decuyper: ?Als ondernemer van een beursgenoteerd bedrijf gaat je bedrijf elk kwartaal onder het vergrootglas, in een voetbalclub elke dag. Men beoordeelt me op wat ik vandaag gedaan heb. Niet op wat ik probeer te doen in ??n, twee of vijf jaar tijd. Dat aspect heb ik totaal onderschat. Onder zo?n vergrootglas kan ik niet werken, want je kan niks proberen. Dat is meteen het grootste verschil met mijn tijd als ceo bij Enfinity.?

In zijn tomeloze ambitie probeerde Decuyper het Belgische voetballandschap in zijn eentje te herverkavelen. Daarbij gedroeg hij zich als een Icarus die hoog boven iedereen kon vliegen. De ware toedracht van de feiten blijft schimmig. Maar het is duidelijk dat Decuyper ofwel gelogen heeft over zijn ware bedoelingen, ofwel cruciale details verzweeg. Dat kostte hem zijn geloofwaardigheid. De vraag is of hij zijn vleugels nu niet voor altijd verbrand heeft.



Wat voorafging
Citaat
De saga rond KV Oostende was de zoveelste sc?ne in een voetbalsoap rond Zulte-Waregem-CEO Patrick Decuyper. KV Oostende-voorzitter Yves Lejaeghere maakte op een persconferentie bekend dat hij in maart een deal had om al zijn aandelen in de club (95%) te verkopen aan Decuyper. Nu hij de ware toedracht heeft ontdekt, voelt Lejaeghere zich misbruikt. Volgens Lejaeghere was Decuyper van plan met Zulte-Waregem naar Antwerpen te verhuizen en daar een topclub uit te bouwen. KV Oostende zou, na een fusie met Kortrijk, als een satellietclub van de Antwerpse topploeg in Waregem gaan spelen. Zowel Patrick Decuyper als Antwerps burgemeester Bart De Wever had woensdag nochtans staalhard ontkend onderhandeld te hebben over een verhuis. Decuyper zou De Wever alleen geadviseerd hebben over het Antwerpse voetbaldossier, waarin een aantal investeerders klaar staan om een Antwerpse topclub uit te bouwen.

Lejaeghere hoopt dat Decuyper terugkomt op het voorakkoord. Ligt het plan van Decuyper in duigen? Nog niet meteen, zo blijkt. ?Door de promotie van Oostende heb ik nu twee stamnummers van eersteklassers in handen. De bond verbiedt dat twee clubs ??n eigenaar hebben. Maar in Antwerpen willen ze een eersteklasser en zijn er investeerders. Met Zulte-Waregem heb ik nooit willen verhuizen, maar met Oostende heb ik die band niet. We zullen een goeie oplossing zoeken voor iedereen.?