Auteur Topic: Welke plaatsen garanderen een europese poule?  (gelezen 22266 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jakkie3000

  • Leden
  • Berichten: 985
  • Essevee!
Welke plaatsen garanderen een europese poule?
« Gepost op: april 08, 2013, 11:45:54 pm »
Ik heb eens zitten zoeken op de website van de kbvb en die van de uefa maar nergens vind ik duidelijkheid omtrent wat de plaatsen in onze competitie (in dit geval play off 1 en het ticket tussen nummer 4 play off 1 en winnaar play off 2) betekenen qua europees voetbal. Ik weet enkel dat wie kampioen speelt rechtstreeks naar de poulefases van de champions league gaat, maar wat betekenen plaats 2, 3 en 4?

Offline anotherboerke

  • Leden
  • Berichten: 357
Re: Welke plaatsen garanderen een europese poule?
« Reactie #1 Gepost op: april 08, 2013, 11:53:14 pm »
Ik heb eens zitten zoeken op de website van de kbvb en die van de uefa maar nergens vind ik duidelijkheid omtrent wat de plaatsen in onze competitie (in dit geval play off 1 en het ticket tussen nummer 4 play off 1 en winnaar play off 2) betekenen qua europees voetbal. Ik weet enkel dat wie kampioen speelt rechtstreeks naar de poulefases van de champions league gaat, maar wat betekenen plaats 2, 3 en 4?

2e plaats voorrondes CL, 3e plaats Europa League, en 4e plaats is een confrontatie met de winnaar van play-off 2 voor Europa League dacht ik

Offline Naessens C

  • Leden
  • Berichten: 2.958
  • We pakken ze. Één voor één.
Re: Welke plaatsen garanderen een europese poule?
« Reactie #2 Gepost op: april 09, 2013, 02:15:04 am »
Ik heb eens zitten zoeken op de website van de kbvb en die van de uefa maar nergens vind ik duidelijkheid omtrent wat de plaatsen in onze competitie (in dit geval play off 1 en het ticket tussen nummer 4 play off 1 en winnaar play off 2) betekenen qua europees voetbal. Ik weet enkel dat wie kampioen speelt rechtstreeks naar de poulefases van de champions league gaat, maar wat betekenen plaats 2, 3 en 4?

2e plaats voorrondes CL, 3e plaats Europa League, en 4e plaats is een confrontatie met de winnaar van play-off 2 voor Europa League dacht ik

Enkel beker geeft EL. 3de en '4de' geven voorrondes EL.

Offline SVZWSteven

  • Leden
  • Berichten: 400
Re: Welke plaatsen garanderen een europese poule?
« Reactie #3 Gepost op: april 09, 2013, 08:01:49 am »
en stel nu dat Genk 4e wordt en toch de beker wint?
Of als Genk 3e wordt en de beker wint! Gaat de 4e dan rechtstreeks naar de Euroleague?

Ik weet er niets van...

Offline San Iker

  • Leden
  • Berichten: 11.177
Re: Welke plaatsen garanderen een europese poule?
« Reactie #4 Gepost op: april 09, 2013, 10:49:52 am »
en stel nu dat Genk 4e wordt en toch de beker wint?
Of als Genk 3e wordt en de beker wint! Gaat de 4e dan rechtstreeks naar de Euroleague?

Ik weet er niets van...

We zullen dat wel zien als het zover is zeker :P

Offline Naessens C

  • Leden
  • Berichten: 2.958
  • We pakken ze. Één voor één.
Re: Welke plaatsen garanderen een europese poule?
« Reactie #5 Gepost op: april 09, 2013, 11:01:29 am »
en stel nu dat Genk 4e wordt en toch de beker wint?
Of als Genk 3e wordt en de beker wint! Gaat de 4e dan rechtstreeks naar de Euroleague?

Ik weet er niets van...

Je gebruikt logischerwijs het beste ticket en tickets kunnen niet wisselen van competitie.

Offline jakkie3000

  • Leden
  • Berichten: 985
  • Essevee!
Re: Welke plaatsen garanderen een europese poule?
« Reactie #6 Gepost op: april 09, 2013, 11:31:26 am »
Ik heb eens zitten zoeken op de website van de kbvb en die van de uefa maar nergens vind ik duidelijkheid omtrent wat de plaatsen in onze competitie (in dit geval play off 1 en het ticket tussen nummer 4 play off 1 en winnaar play off 2) betekenen qua europees voetbal. Ik weet enkel dat wie kampioen speelt rechtstreeks naar de poulefases van de champions league gaat, maar wat betekenen plaats 2, 3 en 4?

2e plaats voorrondes CL, 3e plaats Europa League, en 4e plaats is een confrontatie met de winnaar van play-off 2 voor Europa League dacht ik

Enkel beker geeft EL. 3de en '4de' geven voorrondes EL.

Als je voorronde champions league speelt zal het wrs de 2e voorronde zijn eh ofzo wat betekent dat als je verliest nog moet strijden in de voorrondes van de EL om in de poules te geraken eh? Is er trouwens iemand die weet wat die 3de plaats betekent, de poulefases van de EL? Want met van die voorrondes die beginnen in juli heb je eigenlijk nog niets eraan 'verdient' of gewonnen als voetbalclub, zeker als het naar zo een ver land is...
« Laatst bewerkt op: april 09, 2013, 02:31:48 pm door jakkie3000 »

Vincent

  • Gast
Re: Welke plaatsen garanderen een europese poule?
« Reactie #7 Gepost op: april 09, 2013, 12:04:42 pm »
Ik heb eens zitten zoeken op de website van de kbvb en die van de uefa maar nergens vind ik duidelijkheid omtrent wat de plaatsen in onze competitie (in dit geval play off 1 en het ticket tussen nummer 4 play off 1 en winnaar play off 2) betekenen qua europees voetbal. Ik weet enkel dat wie kampioen speelt rechtstreeks naar de poulefases van de champions league gaat, maar wat betekenen plaats 2, 3 en 4?

2e plaats voorrondes CL, 3e plaats Europa League, en 4e plaats is een confrontatie met de winnaar van play-off 2 voor Europa League dacht ik

Enkel beker geeft EL. 3de en '4de' geven voorrondes EL.

Als je voorronde champions league speelt zal het wrs de 2e voorronde zijn eh ofzo wat betekent dat als je verliest nog moet strijden in de voorrondes van de EL om in de poules te geraken eh? Is er trouwens iemand die weet wat die 3de plaats betekent, de poulefases van de EL? Want met van die voorrondes die beginnen in juli heb je eigenlijk nog niets gewonnen als voetbalclub, zeker als het naar zo een ver land is...

2de plaats is volgens mij voorlaatste voorronde CL en als je die overleeft, zit je in de laatste voorronde CL waar je bij verlies sowieso nog in de poules van de EL zit.

3de plaats is voorlaatste voorronde EL, dus je moet de twee laatste voorrondes overleven om de poules van de EL te halen. Deze ronde is normaal gepland vlak voor de eerste speeldag van de nieuwe competitie.

4de plaats is duel tegen winnaar play-off 2 voor wat dan nog maar de tweede voorronde (of de op twee na laatste) van de EL is: in de praktijk moet je daar dan dus drie voorrondes overleven (of 6 matchen) als je de poules van de EL wil halen. Dit begint al half juli (en je hebt nog maar pas gespeeld tot eind mei), eerlijk gezegd speel ik dan nog liever geen europees voetbal.

De bekerwinnaar krijgt een ticket voor de laatste voorronde van de EL, zoals wij indertijd in 2006: als je die ronde overleeft, zit je in de poules van de EL. Dit is dus eigenlijk het best mogelijke ticket voor de EL. Via de competitie heb je altijd minstens ??n voorronde meer.

Als Genk 1ste of 2de wordt ?n de beker wint, dan zit Cercle in de laatste voorronde van de EL ...
Als Genk de beker wint maar niet 1e of 2e wordt, dan worden de tickets voor de EL wel verder verdeeld via de competitie (Cercle kan er dan dus naar fluiten). Stel dat ze 3de worden, dan schuiven de Europese tickets gewoon door en zal de 5de in de stand dus nog tegen de winnaar van play-off 2 spelen.

Offline Naessens C

  • Leden
  • Berichten: 2.958
  • We pakken ze. Één voor één.
Re: Welke plaatsen garanderen een europese poule?
« Reactie #8 Gepost op: april 09, 2013, 01:13:41 pm »
Serieus? Is er geen ticket voor rechtstreekse plaatsing van de EL dan?
Btw kan een Europees ticket geweigerd of doorgegeven (lees: verkocht) worden?

Vincent

  • Gast
Re: Welke plaatsen garanderen een europese poule?
« Reactie #9 Gepost op: april 09, 2013, 05:24:35 pm »
Serieus? Is er geen ticket voor rechtstreekse plaatsing van de EL dan?
Btw kan een Europees ticket geweigerd of doorgegeven (lees: verkocht) worden?

Ik denk dat er sinds het poulesysteem in de EL er nog nooit een rechtstreeks ticket geweest is voor Belgische ploegen (als er al rechtstreekse tickets zijn voor die EL-poules, ik zou het eigenlijk niet weten of dat bv. in Spanje/Engeland/Duitsland enz. kan).

En een Europees ticket weigeren zit er volgens mij ook niet meer in. Vroeger met dat intertoto-gedoe kon dat nog wel eens maar dat zijn nu eigenlijk de eerste en tweede voorronde van de EL geworden (in totaal zijn er dus vier voorrondes voor de EL). Tenzij je niet aan een Europese licentie geraakt natuurlijk, dan doe je gewoon niet mee.

Offline Naessens C

  • Leden
  • Berichten: 2.958
  • We pakken ze. Één voor één.
Re: Welke plaatsen garanderen een europese poule?
« Reactie #10 Gepost op: april 09, 2013, 07:48:59 pm »
Serieus? Is er geen ticket voor rechtstreekse plaatsing van de EL dan?
Btw kan een Europees ticket geweigerd of doorgegeven (lees: verkocht) worden?

Ik denk dat er sinds het poulesysteem in de EL er nog nooit een rechtstreeks ticket geweest is voor Belgische ploegen (als er al rechtstreekse tickets zijn voor die EL-poules, ik zou het eigenlijk niet weten of dat bv. in Spanje/Engeland/Duitsland enz. kan).

En een Europees ticket weigeren zit er volgens mij ook niet meer in. Vroeger met dat intertoto-gedoe kon dat nog wel eens maar dat zijn nu eigenlijk de eerste en tweede voorronde van de EL geworden (in totaal zijn er dus vier voorrondes voor de EL). Tenzij je niet aan een Europese licentie geraakt natuurlijk, dan doe je gewoon niet mee.

Stel nu bijvoorbeeld dat Cercle zakt, Genk in de top 2 eindigt, de beker wint... en wij ondanks zo'n seizoen naast een Europees ticket grijpen. Dat zou toch alle verstand te boven gaan...

Offline mogul

  • Leden
  • Berichten: 7.652
Re: Welke plaatsen garanderen een europese poule?
« Reactie #11 Gepost op: april 09, 2013, 11:03:03 pm »
Serieus? Is er geen ticket voor rechtstreekse plaatsing van de EL dan?
Btw kan een Europees ticket geweigerd of doorgegeven (lees: verkocht) worden?

Ik denk dat er sinds het poulesysteem in de EL er nog nooit een rechtstreeks ticket geweest is voor Belgische ploegen (als er al rechtstreekse tickets zijn voor die EL-poules, ik zou het eigenlijk niet weten of dat bv. in Spanje/Engeland/Duitsland enz. kan).

En een Europees ticket weigeren zit er volgens mij ook niet meer in. Vroeger met dat intertoto-gedoe kon dat nog wel eens maar dat zijn nu eigenlijk de eerste en tweede voorronde van de EL geworden (in totaal zijn er dus vier voorrondes voor de EL). Tenzij je niet aan een Europese licentie geraakt natuurlijk, dan doe je gewoon niet mee.

Stel nu bijvoorbeeld dat Cercle zakt, Genk in de top 2 eindigt, de beker wint... en wij ondanks zo'n seizoen naast een Europees ticket grijpen. Dat zou toch alle verstand te boven gaan...
Er zijn veel voorbeelden in het buitenland van ploegen uit 2de klasse of zelfs 3de klasse die ofwel de beker wonnen of als verliezend finalist toch Europa in mochten, ik denk Guingamp bv enkele jaren geleden, daarom is die beker zo interessant voor kleinere clubs.
Het zijn die verdomde play-offs die maken dat we nu nog niet zeker zijn van een verdiende prijs.

Offline Svarrogh

  • Leden
  • Berichten: 1.806
Re: Welke plaatsen garanderen een europese poule?
« Reactie #12 Gepost op: april 09, 2013, 11:46:18 pm »
Het zijn die verdomde play-offs die maken dat we nu nog niet zeker zijn van een verdiende prijs.

Als club moet men achteraf zeker niet komen janken mochten we nog naast de prijzen vallen, want uiteindelijk zijn een pak 'K11' ploegen in der tijd gezwicht voor het geld om die play-offs mogelijk te maken, ook Zulte Waregem.
Als supporter zijnde zou het in ieder geval dubbel zuur zijn, geen prijs door play-offs die quasi niemand gewild heeft.

Offline die hard esseveeër

  • Leden
  • Berichten: 2.369
Re: Welke plaatsen garanderen een europese poule?
« Reactie #13 Gepost op: april 11, 2013, 09:57:46 am »
En iedereen maar meeheulen met de pers die niets anders doen dan het play-off systeem afbreken...  ::)
Zeker, er mag best nog wat aan de uitwerking ervan geschaafd worden ( halvering punten, formule van PO2 en PO3,... ), maar op zich is dit wat mij betreft echt geen slecht systeem.
1) Het systeem heeft ook de kleinere clubs geen windeieren gelegd via de televisiegelden.
2) Er zijn v?????l meer interessante matchen naar het einde van 't seizoen toe. Iedereeen lijkt vergeten te zijn dat er in een gewone competitie die tot eind april / begin mei duurde al eindeseizoensmatchen waren vanaf zowat half februari waar geen kat nog in ge?nteresseerd was.
3) Ook als je een wat minder seizoen gehad hebt of met een pak gekwetsten gezeten hebt waardoor je toevallig wat lager gerangschikt bent dan gehoopt, dan nog kan je Europees voetbal afdwingen via PO2. De kunst bestaat erin conditioneel te pieken naar de maanden maart en april toe.
Dat zowat de helft van de ploegen die in PO2 zitten er niet vol voor gaan, dat wil er bij mij dan ook echt niet in.
Dat het systeem nu toevallig voor ons eens wat tegenzit omdat we in de reguliere competitie tweede eindigden, tja dat moeten we er maar bijnemen zeker? Het kan ook andersom eens meevallen ook h?, kijk maar naar Standard 2 jaar geleden dat ei zo na nog kampioen kon worden door een ijzersterke reeks neer te zetten tijdens die play-offs.

Offline Svarrogh

  • Leden
  • Berichten: 1.806
Re: Welke plaatsen garanderen een europese poule?
« Reactie #14 Gepost op: april 11, 2013, 10:36:45 am »

1) Het systeem heeft ook de kleinere clubs geen windeieren gelegd via de televisiegelden.

Hoe komt het dan dat tegenwoordig veel meer ploegen in geldproblemen komen, vooral in 2e klasse?
Ik weet niet hoe die tv-gelden verdeeld zijn daar (of wat er van over blijft), maar ik begrijp waarom ze 2e klasse het kerkhof zijn gaan noemen.
Beerschot, Antwerp die al jaren problemen heeft, Woluwe die quasi failliet is, Brussels geen licentie en moest dit weekend de reservedoelman in de spits zetten omdat ze geen spelers meer hadden, Heist geen licentie, Boussu Dour geen licentie, Moeskroen die gefinancierd wordt vanuit Rijsel, Eupen die het geld ziet komen uit Qatar,...
Onlangs een interview met de Wijnants van Westerlo: Indien we binnen de 2 jaar niet terug in eerste klasse geraken, zullen we er waarschijnlijk nooit meer in geraken. (lees: eens de tv-gelden wegvallen van eerste klasse mogen we het vergeten)

Citaat
Er zijn v?????l meer interessante matchen naar het einde van 't seizoen toe. Iedereeen lijkt vergeten te zijn dat er in een gewone competitie die tot eind april / begin mei duurde al eindeseizoensmatchen waren vanaf zowat half februari waar geen kat nog in ge?nteresseerd was.

Zoals je zelf zegt, PO 2 en 3 zijn waardige vervangers.


Citaat
Dat het systeem nu toevallig voor ons eens wat tegenzit omdat we in de reguliere competitie tweede eindigden, tja dat moeten we er maar bijnemen zeker? Het kan ook andersom eens meevallen ook h?

Moesten we met 3 geblesseerde spelers zitten in de play-offs die normaal in de ploeg zouden staan zou je ook wel anders praten zeker? Het gaat er toch over wie de beste ploeg heeft over het hele seizoen, niet over de laatste 10 matchen?
Die hervorming en play-offs zijn er gekomen voor 1 ding: Zo veel mogelijk geld voor die schijnheiligaards uit Brugge, Gent, Anderlecht en Genk.
« Laatst bewerkt op: april 11, 2013, 10:51:34 am door Svarrogh »

Offline Naessens C

  • Leden
  • Berichten: 2.958
  • We pakken ze. Één voor één.
Re: Welke plaatsen garanderen een europese poule?
« Reactie #15 Gepost op: april 11, 2013, 05:26:05 pm »
En iedereen maar meeheulen met de pers die niets anders doen dan het play-off systeem afbreken...  ::)
Zeker, er mag best nog wat aan de uitwerking ervan geschaafd worden ( halvering punten, formule van PO2 en PO3,... ), maar op zich is dit wat mij betreft echt geen slecht systeem.
1) Het systeem heeft ook de kleinere clubs geen windeieren gelegd via de televisiegelden.
2) Er zijn v?????l meer interessante matchen naar het einde van 't seizoen toe. Iedereeen lijkt vergeten te zijn dat er in een gewone competitie die tot eind april / begin mei duurde al eindeseizoensmatchen waren vanaf zowat half februari waar geen kat nog in ge?nteresseerd was.
3) Ook als je een wat minder seizoen gehad hebt of met een pak gekwetsten gezeten hebt waardoor je toevallig wat lager gerangschikt bent dan gehoopt, dan nog kan je Europees voetbal afdwingen via PO2. De kunst bestaat erin conditioneel te pieken naar de maanden maart en april toe.
Dat zowat de helft van de ploegen die in PO2 zitten er niet vol voor gaan, dat wil er bij mij dan ook echt niet in.
Dat het systeem nu toevallig voor ons eens wat tegenzit omdat we in de reguliere competitie tweede eindigden, tja dat moeten we er maar bijnemen zeker? Het kan ook andersom eens meevallen ook h?, kijk maar naar Standard 2 jaar geleden dat ei zo na nog kampioen kon worden door een ijzersterke reeks neer te zetten tijdens die play-offs.

Je hebt ergens een punt, maar langs de andere kant bestaan er geen grote wedstrijden meer in de reguliere. Een Anderlecht-Club in januari bijvoorbeeld is enkel nog een waardemeter geworden wat er in april zou kunenn gebeuren, geen duel dat de titel beslecht.

Offline die hard esseveeër

  • Leden
  • Berichten: 2.369
Re: Welke plaatsen garanderen een europese poule?
« Reactie #16 Gepost op: april 11, 2013, 06:36:32 pm »
...
Hoe komt het dan dat tegenwoordig veel meer ploegen in geldproblemen komen, vooral in 2e klasse?
Ik weet niet hoe die tv-gelden verdeeld zijn daar (of wat er van over blijft), maar ik begrijp waarom ze 2e klasse het kerkhof zijn gaan noemen.
Beerschot, Antwerp die al jaren problemen heeft, Woluwe die quasi failliet is, Brussels geen licentie en moest dit weekend de reservedoelman in de spits zetten omdat ze geen spelers meer hadden, Heist geen licentie, Boussu Dour geen licentie, Moeskroen die gefinancierd wordt vanuit Rijsel, Eupen die het geld ziet komen uit Qatar,...
Onlangs een interview met de Wijnants van Westerlo: Indien we binnen de 2 jaar niet terug in eerste klasse geraken, zullen we er waarschijnlijk nooit meer in geraken. (lees: eens de tv-gelden wegvallen van eerste klasse mogen we het vergeten)
Omdat er in Belgi? ?berhaupt geen plaats / draagvlak is om 34 profclubs ( 16 in eerste en 18 in tweede ) draaiende te houden en er bijgevolg een natuurlijke selectie plaatsvindt. Smijt er de sjoemelaars, de kerktorenploegskes en degene die al jaren boven hun stand geleefd hebben uit in eerste en tweede en laat zij die het op een serieuze / eerlijke manier aanpakken, voldoende (financi?le) slagkracht hebben en voldoende hinterland hebben overblijven en we blijven in de 2 hoogste klassen hoogstens met 24 ploegen over. Op termijn is dit de enige manier om het niveau van het Belgisch profvoetbal op te krikken.
...
Zoals je zelf zegt, PO 2 en 3 zijn waardige vervangers.
PO2 is een gedrochtn omdat de meeste ploegen die erin zitten er een gedrocht willen van maken. Zoals gezegd zouden ze dit als een unieke kans moeten zien om Europees voetbal te halen, maar om de ??n of andere reden laten de meesten dit schieten. Beats me, waarom eigenlijk?  :-\
PO3 is een laatste reddingsboei voor de laatsten uit het klassement en trekt volgens de laatste cijfers echt wel meer volk dan anders het geval zou zijn.
Zoals gezegd ben ik het er wel mee eens dat er aan de formule van de PO's inderdaad wel nog wat gesleuteld kan worden, maar in s? vind ik dit nog steeds geen slecht systeem.

...
Moesten we met 3 geblesseerde spelers zitten in de play-offs die normaal in de ploeg zouden staan zou je ook wel anders praten zeker? Het gaat er toch over wie de beste ploeg heeft over het hele seizoen, niet over de laatste 10 matchen?
Die hervorming en play-offs zijn er gekomen voor 1 ding: Zo veel mogelijk geld voor die schijnheiligaards uit Brugge, Gent, Anderlecht en Genk.
1) Nee, ik zou niet anders praten moesten we 3 gekwetsten hebben in PO's, ik zou het uiteraard wel jammer vinden.
2) Is er al 1 keer sinds de PO's zijn ingevoerd een ploeg onterecht kampioen geworden volgens u?
3) En ge hebt Standard nog vergeten! Nee, de verdeling van de centen zou inderdaad wel anders kunnen waardoor de 'kleinere ploegen' wat meer zouden krijgen, maar laat ons eerlijk zijn, als de grotere ploegen zelf rechtstreeks hun televisierechten zouden gaan verkopen zoals ze er op een bepaald moment mee gedreigd hebben, dan zouden we nog verder van huis zijn me dunkt...