Auteur Topic: Voetbal en het grote geld  (gelezen 7791 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wouter

  • Leden
  • Berichten: 1.771
Re: Voetbal en het grote geld
« Reactie #20 Gepost op: februari 05, 2009, 07:18:12 pm »
Met dat verschil dat waarschijnlijk geen enkele man in de US of A het spijtig vond een ietwat vreemde touchdown te zien...

Sv Zulte Waregem

  • Gast
Re: Voetbal en het grote geld
« Reactie #21 Gepost op: februari 05, 2009, 09:13:36 pm »
De Britse tv-zender Sky heeft namelijk de televisierechten verworven om tussen 2010 en 2013 de belangrijkste wedstrijden uit de Premier League live uit te zenden. De zender van News Corporation, de multinational van mediamagnaat Rupert Murdoch, betaalt daar volgens The Times meer dan 1,1 miljard euro voor.

Sky heeft momenteel 4 van de 6 pakketten in verband met uitzendrechten in haar bezit en dankzij deze gigantische som zal de zender die ook behouden. Zo kan Sky per seizoen 92 van de 138 liveduels uitzenden. Wie de overige twee pakketten inlijft, moet nog worden beslist.

Offline Breeza

  • Gold Member
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 1.589
    • SV5381.be
Re: Voetbal en het grote geld
« Reactie #22 Gepost op: februari 07, 2009, 08:06:46 am »
Engelse clubs zijn twee miljard euro rijker

vr 06/02/09 - In Engeland zijn de uitzendrechten voor de komende drie seizoenen verdeeld. BSkyB ging met de grootste hap van het contract aan de haal.
BSkyB kocht vijf van de zes pakketten en mag tussen 2010 en 2013 115 van de 138 matchen live uitzenden.

De Ierse groep Setanta heeft de rechten op de andere 23 wedstrijden.

"Deze uitzendrechten vormen het grootste deel van de inkomsten van de clubs", zegt Richard Scudamore (foto), directeur van de Premier League.

"Door dit contract krijgen ze de nodige stabiliteit om vooruit te kijken en te investeren."

Voor de Engelse eersteklassers is trouwens nog meer geld op komst.

Er lopen immers nog onderhandelingen over de internetrechten en de rechten op de wedstrijden die aan buitenlandse zenders worden verkocht.
De samenvattingen van de wedstrijden blijven op de openbare omroep BBC. Die legde liefst 192 miljoen euro op tafel voor die rechten.

Sporza.be

Sv Zulte Waregem

  • Gast
Re: Voetbal en het grote geld
« Reactie #23 Gepost op: maart 01, 2009, 04:46:26 pm »
De Engelse Premier League was ooit een traditionele competitie, met tot de verbeelding sprekende stadions, goede spelers en een herkenbare stijl van spelen. Wat is daar nog van over? Clubs worden stuk voor stuk opgekocht door louche zakenmannen met een grote zak met geld.

Fameuze stadions verdwijnen als sneeuw voor de zon, het voetbal wordt als maar saaier en saaier. Tegelijkertijd stijgen de televisie-inkomsten net zo hard. De Premier League is een enorme hype geworden, de betaalzenders tellen hun geld, de spelers tellen hun geld, maar de clubs zitten met een enorme schuld die maar blijft oplopen. Wie zijn de lul? Juist ja, de voetballiefhebber, en dan vooral de seizoenskaarthouder. Prijzen blijven maar stijgen, een trend die we in Nederland kennen maar in Engeland nog veel sterker is. In Engeland, waar hele gezinnen gezamenlijk naar de wedstrijden gaan, is de goedkoopste seizoenskaart voor bijvoorbeeld Chelsea 530 pond, voor Man Utd. 494 pond, voor Liverpool 650 pond. Probeer dat maar eens op te brengen voor je gezin met een modaal loon.

Ook wordt de emotie in de sport kapot gemaakt door de commercie. Spelers mogen hun shirt niet meer uit doen tijdens het juichen, tijdrekken. Right. Shirtsponsor niet meer te zien zal je bedoelen. Wedstrijden worden tegenwoordig op de meest idiote tijdstippen gespeeld, zodat alles live op tv te zien is. Televisie zenders dempen het geluid wat supporters maken bewust, omdat anders het imago van de sponsors misschien in het geding komt. Supporters mogen niet eens meer staand naar een wedstrijd kijken. Sponsors dwingen clubs hun traditionele logo?s in te ruilen voor lelijk gestileerde maar commercieel betere logo?s. Prachtige historische namen van stadions worden verruilt voor bedrijfsnamen. Hele clubs veranderen in reclamezuilen voor energiedrankjes. Vergeet ik iets? Vast wel.

Terug naar Engeland. De Engelse competitie leeft op veel te grote voet maar ze komen er voorlopig mee weg. Maar wat als de televisie kijker het zat is? Het hele idee achter een voetbalcompetitie wordt weggenomen. En wat als de oliemagnaat zijn speeltje zat is en de geldkraan dichtdraait? Dan is die schuldenlast van 3 miljard euro ineens erg re?el, en clubs zullen omvallen. Er zijn al voorbeelden van clubs die dat is overkomen. Leeds United, een echte Engelse club met een enorme traditie maar sportief geen topclub, deed ineens mee in de (sub)top van de Premier League. De clubleiding vond dit een goede reden om enorme leningen af te sluiten, om zo een echte topper te worden. Leeds haalde de halve finale van de Champions League in 2001, maar kwalificeerde zich niet voor de Champions League voor het volgende seizoen. De club kan de leningen niet meer betalen, en verkoopt bijna de hele selectie. Gevolg: 2 degradaties achter elkaar en een schuldenlast van 100 miljoen euro. In 2001 speel je de halve finale Champions League tegen Valencia, in 2007 speel je uit tegen Tranmere Rovers in de 3de divisie. Ze zijn niet de eerste en zeker niet de laatste.

Ik ben dit stuk gaan schrijven na het nieuws over Nigel de Jong. Zijn transfer, voor 20 miljoen euro van HSV naar City, is het volgende belachelijke bedrag wat wordt betaald voor een speler. Maar ook het geval Kaka is verbazingwekkend. AC Milan is akkoord gegaan met een bedrag van maarliefst 130 miljoen euro. Voor ??n speler twee keer het hele budget van Ajax! Kaka wil alleen niet naar Manchester, geld zou hem niet interesseren. Tja of je nu 5 miljoen bij Milan verdient of 8 bij City, who cares? Maar wat als deze gestoorde sjeik geen resultaat ziet? Wat als City straks nog steeds ergens in het rechterrijtje bungelt? Of wat als hij er straks gewoon op uit is gekeken? Oftewel, wat gebeurt er als de geldkraan dichtgaat? Derde divisie dan maar?

Dit verhaal kent eigenlijk alleen maar slachtoffers. Supporters kunnen hun hobby nauwelijks nog betalen, en velen zien hun club naar de knoppen gaan. De clubs zelf hebben nauwelijks een keuze, want als je geen geld aantrekt kan je het wel vergeten in de Premier League. Aan dat geld aantrekken zit een enorm risico, met soms desastreuze gevolgen ? zie Leeds. Het voetbal wordt er niet bepaald beter op, en zeker niet leuker. Andere slachtoffers zijn buitenlandse clubs en supporters zoals Ajax, maar ook clubs als Twente, Groningen, en daar onder ook de Sparta?s en NEC?s van deze wereld. Als wij Ajacieden, Groningers of Spartanen is een keer een speler hebben van bovengemiddelde kwaliteit duurt het niet langer dan een seizoen, want dan is hij al weer weg. Jeugdspelers vertrekken al voor veel geld voordat ze ook maar ??n wedstrijd hebben gespeeld. Onze clubs doen er zelf ook aan mee. Als supporter ben je gewoon bang als een speler drie wedstrijden achter elkaar goed speelt, het is gewoon niet leuk meer. Het huidige voetbal heeft weinig meer te maken met wat voetbal zo mooi maakt, clubs verliezen langzaam maar zeker hun identiteit en krediet, zowel letterlijk als figuurlijk. De mensen die de sport maken, wij, de liefhebbers, de supporters, de televisiekijkers, dienen te betalen en onze bek dicht te houden. En dat doen we. We kopen die weer in prijs verhoogde seizoenskaart heus wel, of we nemen toch wel Eredivisielive en Sport1. Maar hoelang nog?

Duidelijk lijkt mij wel dat dit systeem het eeuwige leven niet heeft. De schuldenlast hangt als een donkere wolk boven het moderne voetbal, zoals dat zo mooi heet. Maar wat als het systeem klapt? Is dat eigenlijk wel zo erg? Een noodzakelijk kwaad?

Offline d esseveeer

  • Leden
  • Berichten: 294
Re: Voetbal en het grote geld
« Reactie #24 Gepost op: maart 01, 2009, 05:43:51 pm »
Gelukkig is er nog essevee. Maar dat kan niet blijven duren, ik voorspel dit jaar weer Engelse ploegen in finale CL en Uefa Cup. Hopelijk loonplafond of schulden die moeten betaald worden, in Belgi? moet men ook in orde zijn.



Offline bloempot

  • Leden
  • Berichten: 1.013
  • SFEER is geen misdaad!
Re: Voetbal en het grote geld
« Reactie #25 Gepost op: maart 01, 2009, 07:03:36 pm »
Zeer mooi stukje, SV Zulte Waregem. k Denk dat je dit trouwens ook perfect kunt toepassen op de competitiehervorming die hier doorgevoedr wordt. Wie wordt daar beter van? De 'kleine','onaantrekkelijke' clubs (zoals wij zijn voor de media)? De supporters? De 'neutrale' voetballiefhebbers? Yeah right!
Het selecte groepje van 4 'topclubs' in Belgi? wordt er 'beter' van. En dan nog, wat houdt die 'beter' in? Meer centen, ja, meer 'top'matchen, ook, maar meer voetbalbeleving, meer sfeer bij de supporters, meer inzet bij de spelers of meer 'clubliefde'? Vergeet het maar!

Als we even verder denken, wie wordt er nog beter van? Belgacom TV, akkoord. Meer mensen zullen kijken naar de extra 'top'matchen die er nu nog niet zijn. Ook de play-offs zullen wellicht meer kijkers trekken. Maar wie zal er in godsnaam nog kijken naar het eerste deel van de competitie? Hoe aantrekkelijk zal dat nog zijn? Misschien zullen er nu 15 mensen kijken naar pakweg Dender-Tubeke ipv 10. Is dat het waard? Wellicht zal dat dan weer positief voorgesteld worden, in de aard van een stijging van 50% in de kijkcijfers...
Zo kan je ook nog uren verdergaan, maar ik denk dat iedereen voor zichzelf wel eens verder zal denken. k Hoop echt uit de grond van mijn hart dat de hervorming nog afgeschaft of toch op z'n minst grondig gewijzigd wordt.

Offline M.

  • Leden
  • Berichten: 1.019
Re: Voetbal en het grote geld
« Reactie #26 Gepost op: maart 03, 2009, 10:41:49 pm »
Knap stukje !!!
Gelukkig is er nog het forum van Vak41O, nietwaar SV Zulte Waregem ;)

Offline bloempot

  • Leden
  • Berichten: 1.013
  • SFEER is geen misdaad!
Re: Voetbal en het grote geld
« Reactie #27 Gepost op: maart 10, 2009, 08:03:44 pm »
Vandaag in het belang van Limburg: het gemiddelde netto-jaarloon van een speler uit belgische eersteklasse is ?134.000 ZONDER winstpremies en andere vergoedingen.
Uitschieters zijn RSCA, met gemiddeld bijna ?450.000/speler en Genk, met +- ? 275.000/speler.

Offline Eugene

  • Leden
  • Berichten: 405
Re: Voetbal en het grote geld
« Reactie #28 Gepost op: maart 11, 2009, 01:57:42 pm »
Een beetje naast de kwestie misschien, maar mocht men nu een kleiner nettobedrag verdienen en het meer van winstpremies moeten hebben, dan zouden de grote(re) ploegen altijd maken dat ze winnen ipv, lijk dat wij soms zien tegen kleinere ploegen, te joggen op het veld. Ze verdienen toch al genoeg, misschien interesseert die winstpremie hen niet. Wie weet is dat, het hoge basisbedrag, bij sommige ploegen een oorzaak van een mindere motivatie voor bepaalde matchen.

Offline delphine

  • Leden
  • Berichten: 319
Re: Voetbal en het grote geld
« Reactie #29 Gepost op: maart 11, 2009, 05:47:07 pm »
wat liggen die lonen toch een stuk(je ?) ;D ;D hoger dan mijn wedde,da is toch niet meer normaal zeg,pff,ze maken er sterren van h?...het loopt uit de hand,ma ja als ze zo'n zotte sponsors vinden,wa doe je eraan ...

fox

  • Gast
Re: Voetbal en het grote geld
« Reactie #30 Gepost op: maart 11, 2009, 06:21:30 pm »
gehoord wat boussoufa te vertellen had?

"Ik besef wel goed hoor dat ik geluk heb en ik kan de waarde van geld dan ook heel goed inschatten want ik weet dat er heel wat mensen zijn die met 3000 euro netto per maand moeten rondkomen..."

Hylarisch.

Offline Glitch.

  • Leden
  • Berichten: 2.057
Re: Voetbal en het grote geld
« Reactie #31 Gepost op: maart 11, 2009, 06:56:53 pm »
gehoord wat boussoufa te vertellen had?

"Ik besef wel goed hoor dat ik geluk heb en ik kan de waarde van geld dan ook heel goed inschatten want ik weet dat er heel wat mensen zijn die met 3000 euro netto per maand moeten rondkomen..."

Hylarisch.

Mijn maag keert es goed als ik dit lees. Decadent :(
-SVZW Forever-

Offline delphine

  • Leden
  • Berichten: 319
Re: Voetbal en het grote geld
« Reactie #32 Gepost op: maart 12, 2009, 08:02:38 am »
mijn maag ook zulle,en da alleen niet,wij moeten er meer voor doen of die voetballers,ze worden daarbij nog eens van alle kanten verwend tot en met,op alle gebied,je kunt het hen zelf niet kwalijk nemen,wie de kans krijgt,meenemen natuurlijk,ma het verschil is toch te groot h? ! ::)

Offline Massaker

  • Leden
  • Berichten: 1.222
Re: Voetbal en het grote geld
« Reactie #33 Gepost op: maart 12, 2009, 10:57:27 am »
gehoord wat boussoufa te vertellen had?

"Ik besef wel goed hoor dat ik geluk heb en ik kan de waarde van geld dan ook heel goed inschatten want ik weet dat er heel wat mensen zijn die met 3000 euro netto per maand moeten rondkomen..."

Hylarisch.
Hij zal waarschijnlijk bedoeld hebben "3000 euro netto per maand MET TWEE ..."  ;D

Offline svzw81

  • Leden
  • Berichten: 3.953
Re: Voetbal en het grote geld
« Reactie #34 Gepost op: maart 12, 2009, 08:36:57 pm »
gehoord wat boussoufa te vertellen had?

"Ik besef wel goed hoor dat ik geluk heb en ik kan de waarde van geld dan ook heel goed inschatten want ik weet dat er heel wat mensen zijn die met 3000 euro netto per maand moeten rondkomen..."

Hylarisch.
Hij zal waarschijnlijk bedoeld hebben "3000 euro netto per maand MET TWEE ..."  ;D

3000 euro netto met 2 full-timers lijkt mij inderdaad realistischer .

je ziet dat die mannen die vele tienduizenden euro's per jaar verdienen niet beseffen wat en hoeveel het grootste deel van de mensen moet werken voor veel minder geld. rotverwende wereldvreemden zijn het .