Auteur Topic: Speeldag 36 play-downs : zaterdag 09/05/2026 - 16u00 : Essevee - FCV Dender  (gelezen 2810 keer)

Online Frederik

• Administrator
  • Leden
  • Essevee! Olé Olé!
Laatste wedstrijd van onze terugkeer in eerste klasse. Het doel is behaald ... "behoud", en de laatste wedstrijden waren wel leuk om kijken. Weliswaar tegen de drie andere zwakste uit de reeks. Als laatste wedstrijd spelen we thuis tegen de laatste uit de reeks. Gaan die zich nog een laatste keer dubbel plooien?

Wat moet Steve veranderen?
Wie vliegt naar de bank (of verder)?
Wie moet erin?
Wie moet zich gaan bezinnen?
Hoe moeten ze de match aanpakken?

Online Zigzag

• Global Moderator
  • Leden
  • Essevee!
Re: Speeldag 36 play-downs : zaterdag 09/05/2026 - 16u00 : Essevee - FCV Dender
« Reactie #1 Gepost op: mei 04, 2026, 09:46:17 am »
Laatste wedstrijd van onze terugkeer in eerste klasse. Het doel is behaald ... "behoud", en de laatste wedstrijden waren wel leuk om kijken. Weliswaar tegen de drie andere zwakste uit de reeks. Als laatste wedstrijd spelen we thuis tegen de laatste uit de reeks. Gaan die zich nog een laatste keer dubbel plooien?

Wat moet Steve veranderen?
Wie vliegt naar de bank (of verder)?
Wie moet erin?
Wie moet zich gaan bezinnen?
Hoe moeten ze de match aanpakken?

Vossen en Willen zullen wel starten.
Benieuwd of er iets vanuit de sfeertribune georganiseerd wordt?

Online Frederik

• Administrator
  • Leden
  • Essevee! Olé Olé!
« Reactie #2 Gepost op: mei 04, 2026, 10:03:41 am »
Dit kwam alvast vanuit de club.

Online Porky

• Leden
« Reactie #3 Gepost op: mei 04, 2026, 11:45:34 am »
Is Ementa geschorst?

Spelers zoals gavriel / ujka zullen ook wel speelminuten krijgen

Gezien jong essevee nog speelt zullen er geen van daar meedoen

Offline Koekenaas

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #4 Gepost op: mei 04, 2026, 12:05:42 pm »
Is Ementa geschorst?

denk wel dat het zijn 5é gele kaart was.

Online Zigzag

• Global Moderator
  • Leden
  • Essevee!
« Reactie #5 Gepost op: mei 04, 2026, 12:38:40 pm »
Is Ementa geschorst?

Gele kaarten werden op het eind van de competitie kwijt gescholden.

Offline Koekenaas

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #6 Gepost op: mei 04, 2026, 07:54:21 pm »
Is Ementa geschorst?

Gele kaarten wel, maar een vijfde gele kaart op de laatste speeldag is één speeldag schorsing die ge mee neemt naar volgend seizoen.(denk ik?)

Offline svennay

• Global Moderator
  • Leden
  • Essevee!
« Reactie #7 Gepost op: mei 04, 2026, 09:22:54 pm »
Is Ementa geschorst?

Gele kaarten wel, maar een vijfde gele kaart op de laatste speeldag is één speeldag schorsing die ge mee neemt naar volgend seizoen.(denk ik?)
Klopt maar in Ementa zijn geval maakt dat geen verschil want hij heeft nu amper 1 gele kaart in de play-offs dus geen gevaar tenzij hij dubbel geel of rechtstreeks rood krijgt tegen Dender...

Offline Koekenaas

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #8 Gepost op: mei 04, 2026, 09:58:20 pm »
Is Ementa geschorst?

Klopt maar in Ementa zijn geval maakt dat geen verschil want hij heeft nu amper 1 gele kaart in de play-offs dus geen gevaar tenzij hij dubbel geel of rechtstreeks rood krijgt tegen Dender...
Wist niet dat de Play-offs startten met nul kaarten.Dacht dat Ementa zijn vijfde had gekregen en nu geschorst was.

Offline Thraso

• Leden
« Reactie #9 Gepost op: mei 06, 2026, 10:38:19 pm »
Ben ik de enige die last had van totale desinteresse in deze Playdowns? Ik ben nog geen enkele wedstrijd geweest, en zal me wellicht ook zaterdag onthouden wegens andere, familiale activiteiten.

In plaats van einde seizoenswedstrijden, hebben we nu einde seizoenscompetities... sportief was dit totaal onbelangrijk. Niemand is er mee bezig.

Bovendien heeft het onze club teveel geld gekost aan winstpremies. De spelers zijn de winnaar. En ze hebben zich ook nog eens in een uitstalraam gespeeld voor (digitale) scouts. Het gevaar bestaat ook dat het bestuur denkt dat het wel meevalt met onze kern en het gebrachte niveau.

Ik kijk uit naar een normale competitie met 18 ploegen en zonder playoffs. Het zal meer dan 18 jaar geleden zijn dat we dat nog eens meemaakten.

Benieuwd of enkele sterkhouders zullen blijven en of we ons kwalitatief kunnen versterken. Anders wordt het bikkelen volgend seizoen om erin te blijven, te meer gelet op de juridische situatie van de competitie (mogelijks terug naar 16 ploegen als AA Gent haar slag thuishaalt).

Online Frederik

• Administrator
  • Leden
  • Essevee! Olé Olé!
« Reactie #10 Gepost op: mei 07, 2026, 10:22:20 am »
Ben ik de enige die last had van totale desinteresse in deze Playdowns? Ik ben nog geen enkele wedstrijd geweest, en zal me wellicht ook zaterdag onthouden wegens andere, familiale activiteiten.

In plaats van einde seizoenswedstrijden, hebben we nu einde seizoenscompetities... sportief was dit totaal onbelangrijk. Niemand is er mee bezig.

Bovendien heeft het onze club teveel geld gekost aan winstpremies. De spelers zijn de winnaar. En ze hebben zich ook nog eens in een uitstalraam gespeeld voor (digitale) scouts. Het gevaar bestaat ook dat het bestuur denkt dat het wel meevalt met onze kern en het gebrachte niveau.

Ik kijk uit naar een normale competitie met 18 ploegen en zonder playoffs. Het zal meer dan 18 jaar geleden zijn dat we dat nog eens meemaakten.

Benieuwd of enkele sterkhouders zullen blijven en of we ons kwalitatief kunnen versterken. Anders wordt het bikkelen volgend seizoen om erin te blijven, te meer gelet op de juridische situatie van de competitie (mogelijks terug naar 16 ploegen als AA Gent haar slag thuishaalt).

+1
Nagels met koppen...

Ik merkte het gebrek aan interesse eigenlijk al enkele weken geleden. Je ziet dat gewoon aan de reacties in de wedstrijdtopics. Bovenaan lijkt het misschien spannender, maar tegelijk is het ook vooral artificieel en oneerlijk gemaakt. Onderaan valt er amper nog iets te winnen of te verliezen, waardoor die wedstrijden vaak alleen maar als verplicht nummertje aanvoelen.

Voor mij is de kampioen nog altijd de ploeg die na een volledig seizoen de meeste punten heeft behaald. Niet de ploeg die door een halvering plots dichterbij komt, toevallig in een goeie flow zit en/of zich in januari nog stevig kon versterken. Een titel hoor je te verdienen over een volledig seizoen, niet dankzij een mathematische herstart die de competitie “spannender” zou moeten maken. commerce

Dus ja, ik ben ook tegen het hele PO-systeem.

Offline Pringless

• Gold Member
  • Leden
« Reactie #11 Gepost op: mei 07, 2026, 10:26:40 am »
De Pro League luistert niet naar de supporters maar naar zichzelf. Stijn Stijnen had het mooi verwoord in zijn podcast, zonder de supporters is er geen voetbal dus luister naar de stem van de supporters en die supporters willen geen play offs.
SV TILL I DIE

Offline Ervee

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #12 Gepost op: mei 07, 2026, 10:32:47 am »
De play-downs zijn dit jaar natuurlijk al op voorhand bepaald door het snertseizoen van Dender en maar één degradant, wat maakt dat alles vroeg in de plooi viel. Moest je gewoon een rechtdoor competitie hebben, waren wij ook al de laatste acht (?) matchen voor niets aan het spelen. Je zou zelfs kunnen zeggen, 'we hebben tenminste nog de spanning gehad van spelen we PO II of niet', wat je anders niet hebt.

De PO's op zich vind ik niet slecht: je wint een titel (of zakt) door je nog eens te bewijzen tegen de gelijkwaardige teams. Wat het een gedrocht maakt is die halvering van de punten bovenin. Maar of de competitie interessant is, hangt meer af van de krachtsverhoudingen dan van het format.

Online Frederik

• Administrator
  • Leden
  • Essevee! Olé Olé!
« Reactie #13 Gepost op: mei 07, 2026, 10:55:12 am »
Even uit nieuwsgierigheid eens gekeken waar Essevee vandaag zou staan zonder al die PO1/PO2/PO3-toestanden en puntenhalveringen. Gewoon oldschool: competitie spelen, punten optellen en klaar. Zoals voetbal eigenlijk hoort te zijn. 😅

Als je de huidige punten gewoon doortelt zonder halveringen en kunstgrepen, dan krijg je ongeveer dit:

1. Union - 79
2. Club Brugge - 78
3. STVV - 67
4. Genk - 51
5. Anderlecht - 50
6. Standard - 50
7. Westerlo - 49
8. KV Mechelen - 49
9. Gent - 48
10. Essevee - 45
11. Charleroi - 44
12. Antwerp - 44
13. Cercle - 41
14. OHL - 36
15. RAAL - 31
16. Dender - 25

Dus puur mathematisch zouden we momenteel rond plaats 10 staan.

Nuja, nuance natuurlijk: in de play-downs speel je tegen ploegen van uw eigen niveau en niet elke week tegen Union of Club. Dus volledig eerlijk vergelijken is moeilijk. Maar zelfs met correctie daarop denk ik dat we ergens rond plaats 11-12 zouden bengelen.

Conclusie: zonder play-offs en dat circus van halveren/stressen/herbeginnen stonden we waarschijnlijk gewoon vrij rustig middenmoot. Maar ja… België moest weer specialer doen dan de rest van Europa. 🙃

(bovenstaande met hulp van ChatGPT)

Dusja ... het is duidelijk dat:
- de PO's er puur zijn voor de 'grote' clubs te helpen (dus ook logisch waarom ze 'voor' zijn, check vb. Gent)
- SVDB het weldegelijk goed heeft gedaan, we/hij behaalde onze target
- snel weer naar oude systeem aub

« Laatst bewerkt op: mei 07, 2026, 11:03:46 am door Frederik »

Online Mephistow.be

• Leden
« Reactie #14 Gepost op: mei 07, 2026, 12:16:41 pm »
De play-downs zijn dit jaar natuurlijk al op voorhand bepaald door het snertseizoen van Dender en maar één degradant, wat maakt dat alles vroeg in de plooi viel. Moest je gewoon een rechtdoor competitie hebben, waren wij ook al de laatste acht (?) matchen voor niets aan het spelen. Je zou zelfs kunnen zeggen, 'we hebben tenminste nog de spanning gehad van spelen we PO II of niet', wat je anders niet hebt.

De PO's op zich vind ik niet slecht: je wint een titel (of zakt) door je nog eens te bewijzen tegen de gelijkwaardige teams. Wat het een gedrocht maakt is die halvering van de punten bovenin. Maar of de competitie interessant is, hangt meer af van de krachtsverhoudingen dan van het format.

Akkoord, in een gewone competitie is de spanning er doorgaans af vanaf maart... Nu speelden we nog voor PO2, en ware het niet van Leuven en andere pech, zaten we daar ook. En dan had ik het nog eens graag gezien... Dus hier ook pro-PO, maar zonder halvering idd...

Online deprez frans

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #15 Gepost op: mei 07, 2026, 12:34:24 pm »
de pl offs zijn gemaaktvoor de grotere clubs en zo word de kloof alsmaar groter juist hetzelfde  met
de europese wedstrijden  in champions lleague  zo word het  voor club gelijk de onze alsmaar moeilijker

d

Offline Vidmar

• Leden
« Reactie #16 Gepost op: mei 07, 2026, 02:32:42 pm »

Is vooral te zien of je toffe vrienden hebt of niet.

Wij zijn al zo goed als iedere match geweest, thuis en uit, en ons telkens al goed geamuseerd.
Dus zaterdag ook gewoon weer van de partij en er voor de laatste keer nog eens een goeie lap op geven.

Offline japarov

• Leden
« Reactie #17 Gepost op: mei 07, 2026, 05:42:43 pm »
De Pro League luistert niet naar de supporters maar naar zichzelf. Stijn Stijnen had het mooi verwoord in zijn podcast, zonder de supporters is er geen voetbal dus luister naar de stem van de supporters en die supporters willen geen play offs.

Gelieve voor uzelf te spreken , ik ben Pro PO's is al jaren een heel spannend format en moet van mij niet veranderen in een normale competitie is het in februari al over voor 3/4 van de teams dus nee geef mij maar spanning tot de laatste wedstrijd . Nu als ik het puur juridisch bekijk dan heeft Gent een grote kans op slagen volgens mij want de spelregels zijn opnieuw anders dan degene die er voor de stemming waren dus .... wordt vervolgt !!!

Offline belli

• Leden
« Reactie #18 Gepost op: mei 07, 2026, 05:46:48 pm »
PO 1: 2de jaar op rij dat het niveau daar niet veel voorstelt.
Heel groot verschil tussen 1ste twee en de rest. Mechelen - Gent was huilen met de pet op.
Zodanig leuk in PO 1 dat supporters van Gent een speler uitfluiten.
Is al ver gekomen dat sommige matchen in PO 1 al niet veel meer voorstellen en abominabel van niveau zijn.
Goed dat competitie hervormd wordt.
Eerlijker en elk punt telt.

Offline belli

• Leden
« Reactie #19 Gepost op: mei 07, 2026, 05:48:20 pm »
Is logisch dat PO 1 vaak spannend is....creëren iets kunstmatigs met halvering van de punten.