Auteur Topic: Rookvrij stadion  (gelezen 40721 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Zigzag

  • Global Moderator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 4.649
  • Essevee!
Rookvrij stadion
« Gepost op: maart 11, 2016, 09:12:18 am »
Kom op tegen Kanker wil voetbalstadions en pretparken rookvrij maken
vr 11/03/2016 - 07:17  via deredactie.be

Er kunnen nog meer maatregelen worden genomen om de gezondheid te beschermen van mensen die passief roken, vindt Kom op tegen Kanker. In een actieplan pleit de organisatie onder meer voor het volledig rookvrij maken van open semipublieke ruimtes, zoals pretparken, treinperrons en voetbalstadions.

De faculteit rechtsgeleerdheid van de KU Leuven is op vraag van Kom op tegen Kanker nagegaan of het juridisch mogelijk is om de zogenoemde meerokers nog beter te beschermen. Uit dat onderzoek blijkt nu dat het passief roken wel degelijk verder beperkt kan worden. Kom op tegen Kanker heeft de besluiten van die lijvige studie omgezet in een actieplan, dat vandaag wordt voorgesteld.

Een van de opvallende punten in dat plan is de oproep aan uitbaters om (half)open semipublieke ruimtes volledig rookvrij te maken. Zo pleit de organisatie onder andere voor rookvrije voetbalstadions. Onder meer Club Brugge en Anderlecht zijn al tot die maatregel overgegaan, maar de andere Belgische profclubs krijgen nu de vraag om dat voorbeeld te volgen. In een latere fase moeten ook de andere sportmanifestaties in de openlucht volledig rookvrij worden.

Naast sportstadions hoopt Kom op tegen Kanker ook de treinperrons rookvrij te maken. Daarnaast roept de organisatie op om de sigaret eveneens te bannen uit pretparken, dierentuinen en andere openbare plaatsen waar veel kinderen komen.

Kom op Tegen Kanker gaat bij die voorstellen uit van de vaststelling dat partijen onderling via een contract tot een rookverbod kunnen komen, ook als zo'n verbod wettelijk niet is opgelegd. De organisatie wil de komende jaren dan ook zo veel mogelijk van die contractuele rookverboden promoten.

Daarnaast pleit Kom op Tegen Kanker ook voor een betere bescherming van mensen die in een priv?woning zijn tewerkgesteld, zoals thuisverpleegkundigen en huishoudhulp. Zij vallen momenteel buiten de rookwet, maar de Leuvense onderzoekers stellen dat het "geoorloofd" is dat de inwoners van de woning zich ertoe verbinden niet in hun bijzijn te roken. Voorts wordt gevraagd om niet-rokende bewoners van gesloten centra als gevangenissen en asielcentra beter te beschermen.

Tot slot schaart de organisatie zich ook achter de oproep om roken in een auto te verbieden als er kinderen aan boord zijn.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2597377





EDIT : datum bijgezet :)
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2016, 09:53:09 am door Frederik »

Offline Mr. Jones

  • Leden
  • Berichten: 300
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #1 Gepost op: maart 11, 2016, 09:34:27 am »
Enorm voorstander van! Toch zeker tijdens de match op de tribune... De wind zit meestal verkeerd en het is de ene sigaar na de andere die we in ons gezicht en kleren mogen ontvangen... Plezant is iets anders. Dat ze daar geen werk willen van maken zoals in sommige andere stadions snap ik niet...

Offline WaregemBoy

  • Leden
  • Berichten: 692
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #2 Gepost op: maart 11, 2016, 10:41:46 am »
Inderdaad.

Niets dat zo walgelijk en vervelend is als de hele tijd een zijn sigarettenrook in uw gezicht te krijgen.  En dan nog zonder enige g?ne...  Wekt soms zelfs mijn agressie op.

Offline essevee007

  • Leden
  • Berichten: 3.154
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #3 Gepost op: maart 11, 2016, 10:46:25 am »
Inderdaad.

Niets dat zo walgelijk en vervelend is als de hele tijd een zijn sigarettenrook in uw gezicht te krijgen.  En dan nog zonder enige g?ne...  Wekt soms zelfs mijn agressie op.

2

Offline tappi

  • Leden
  • Berichten: 746
  • South Lane Crew
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #4 Gepost op: maart 11, 2016, 11:30:57 am »
Ik ben een niet-roker.
Ergens vind ik dat wel een goed idee. Al moet men dan wel ook rokersruimtes voorzien en zouden ze daar zeker een duidelijke, uniforme regeling aan mogen verbinden.
Zo mag je bijvoorbeeld in Brugge niet roken in de gangen en wel op de tribunes. Terwijl je in Anderlecht dan weer niet mag roken op de tribunes, maar wel in de gangen. Begrijpen wie begrijpen kan.
No pain, no gain.

Offline Pringless

  • Gold Member
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 6.261
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #5 Gepost op: maart 11, 2016, 12:32:51 pm »
Is het nu zo moeilijk om 90min je sigaret te laten voor wat het is? Tijdens de wedstrijd mag er niet gerookt worden, punt  ;)
SV TILL I DIE

Offline Zigzag

  • Global Moderator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 4.649
  • Essevee!
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #6 Gepost op: maart 11, 2016, 12:34:42 pm »
Is het nu zo moeilijk om 90min je sigaret te laten voor wat het is? Tijdens de wedstrijd mag er niet gerookt worden, punt  ;)

Inderdaad. Er is echt niets storender dan iemand die de hele tijd zit te roken. Ik erger mij zelf meer aan dan aan slecht voetbal :p

Offline Grompie

  • Leden
  • Berichten: 1.013
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #7 Gepost op: maart 11, 2016, 12:37:45 pm »
Is het nu zo moeilijk om 90min je sigaret te laten voor wat het is? Tijdens de wedstrijd mag er niet gerookt worden, punt  ;)
Het zijn juist die 90minuten die het moeilijk maken. Binnen niet mogen roken vind ik geen probleem, maar eenmaal die match begint...
Snap het wel maar om dit aan het sportieve te koppelen vind ik een stap te ver altijd. Het is niet omdat ik voor een ploeg supporter dat ik daarom zelf sporter ben.
Maar snap wel dat ze dit verbieden in stadions waar iedereen dicht op elkaar zit, maar voor mij liever niet.

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.671
  • Essevee! Olé Olé!
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #8 Gepost op: maart 11, 2016, 01:11:10 pm »
Het zijn juist die 90minuten die het moeilijk maken. Binnen niet mogen roken vind ik geen probleem, maar eenmaal die match begint...
Snap het wel maar om dit aan het sportieve te koppelen vind ik een stap te ver altijd. Het is niet omdat ik voor een ploeg supporter dat ik daarom zelf sporter ben.
Maar snap wel dat ze dit verbieden in stadions waar iedereen dicht op elkaar zit, maar voor mij liever niet.

Volgens mij is het gewoon zo dat:
- niet rokers liever niet de last hebben van de rokers
- rokers liever een saffie opsteken voor de gezelligheid, de stress ...

ps. ben zelf niet roker

Offline bullseye

  • Leden
  • Berichten: 1.841
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #9 Gepost op: maart 11, 2016, 02:29:57 pm »
De rook van die sigaren een hele match in je gezicht krijgen is idd echt niet optimaal :)

Offline jeroenie

  • Leden
  • Berichten: 892
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #10 Gepost op: maart 11, 2016, 08:18:11 pm »
ben zelf al 10 jaar gestopt met roken, en vind het zelf ook ferm irritant als er dan iemand 90 minuten rond je zit te dampen, en al zeker wanneer mijn dochter met me mee is naar het voetbal! ook je kleren zijn daarna direct rijp voor de wasmachine!

Offline mogul

  • Leden
  • Berichten: 7.652
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #11 Gepost op: maart 11, 2016, 10:26:02 pm »
Ik rook zelf niet,maar het stoort mij niet dat iemand anders rookt in mijn buurt.  Ik stoor mij meer aan uitlaatgassen van diesels en chemische uitlaatgassen die onze fabrieken uithoesten,maar bon, daar gaat het niet over zeker :)?

Offline velociraptor

  • Leden
  • Berichten: 309
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #12 Gepost op: maart 12, 2016, 02:51:40 am »
eindelijk zou ik zo zeggen is al van 2008 dat professor Blanpain zegde dat het hoogtijd was voor een rookverbod in de Belgische stadions ,ben al ne keer of 4  veranderd van plaats  om toch ergens een plek te vinden waar er minder hinder is van de rook  :-[ :-[ :-[ :-[ :-[  :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-\

Offline 4ever

  • Leden
  • Berichten: 142
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #13 Gepost op: maart 12, 2016, 06:32:09 am »
Ik ben een ex roker  en ben heel fier dat ik kunnen stoppen heb  met roken
het is het grootste vergif  en daar ben ik me nu van bewust
maar wie zijn wij om een ander dat te verbieden
is het leven al niet om zeep genoeg met al die domme regeltjes van dit mag niet en dat wel
op den duur kan de mens van zijn medemens niets meer verdragen

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.671
  • Essevee! Olé Olé!
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #14 Gepost op: maart 12, 2016, 10:58:59 am »
Ik ben een ex roker  en ben heel fier dat ik kunnen stoppen heb  met roken
het is het grootste vergif  en daar ben ik me nu van bewust
maar wie zijn wij om een ander dat te verbieden
is het leven al niet om zeep genoeg met al die domme regeltjes van dit mag niet en dat wel
op den duur kan de mens van zijn medemens niets meer verdragen

Ik heb niets tegen rokers, maar ze beseffen soms niet hoe vervelend dat is als niet-roker.
Veel rokers hebben zoiets van "'t is hier toch buiten", ja, maar als het de hele tijd in uw richting waait dan is het nog steeds erg vervelend.

Erg moeilijke discussie.

Offline meulie

  • Leden
  • Berichten: 582
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #15 Gepost op: maart 12, 2016, 01:12:32 pm »
blanpain is un ook geen goed voorbeeld,als we die in de voetbal moeen volgen :-[ :-[

Offline Mr. Jones

  • Leden
  • Berichten: 300
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #16 Gepost op: maart 13, 2016, 12:34:24 pm »
Mocht er nooit wind zijn zou ik zeggen: laat ze doen. Maar bij het uitblazen van hun sigaret of ons geval een klein sigaartje, krijgen we steeds de rook over 3 a 4 personen heen. Erg hinderlijk. En het zijn er geen 2 over de hele match, maar de ??n achter de andere... Voor mij geen probleem als ze in de rust ??n opsteken in daarvoor voorziene ruimtes of beneden buiten aan het hamburgerkraan, dan ben je niet verplicht om daar op 50cm afstand van de zitten...

Liever het verbod gisteren invoeren dan morgen...

Offline Zigzag

  • Global Moderator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 4.649
  • Essevee!
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #17 Gepost op: maart 13, 2016, 01:32:10 pm »
Mocht er nooit wind zijn zou ik zeggen: laat ze doen. Maar bij het uitblazen van hun sigaret of ons geval een klein sigaartje, krijgen we steeds de rook over 3 a 4 personen heen. Erg hinderlijk. En het zijn er geen 2 over de hele match, maar de ??n achter de andere... Voor mij geen probleem als ze in de rust ??n opsteken in daarvoor voorziene ruimtes of beneden buiten aan het hamburgerkraan, dan ben je niet verplicht om daar op 50cm afstand van de zitten...

Liever het verbod gisteren invoeren dan morgen...

2


Offline Bert4

  • Leden
  • Berichten: 1.358
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #18 Gepost op: maart 13, 2016, 03:06:41 pm »
Mocht er nooit wind zijn zou ik zeggen: laat ze doen. Maar bij het uitblazen van hun sigaret of ons geval een klein sigaartje, krijgen we steeds de rook over 3 a 4 personen heen. Erg hinderlijk. En het zijn er geen 2 over de hele match, maar de ??n achter de andere... Voor mij geen probleem als ze in de rust ??n opsteken in daarvoor voorziene ruimtes of beneden buiten aan het hamburgerkraan, dan ben je niet verplicht om daar op 50cm afstand van de zitten...

Liever het verbod gisteren invoeren dan morgen...
Volledig mee akkoord!

Offline svzw81

  • Leden
  • Berichten: 3.953
Re: Rookvrij stadion
« Reactie #19 Gepost op: maart 13, 2016, 09:59:59 pm »
volledig voor !