Auteur Topic: Speeldag 05 : zondag 06/09/2026 - 16.00u : KV Kortrijk - Essevee  (gelezen 5669 keer)

bvg001, mario, gva en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Zigzag

• Global Moderator
  • Leden
  • Essevee!
Speeldag 05 : zondag 06/09/2026 - 16.00u : KV Kortrijk - Essevee
« Gepost op: september 02, 2026, 12:00:21 pm »
Waregem Koerse is gepasseerd. De laatste dag(en) van de transferperiode, maar dé derby komt er aan!
8/12 vs 0/9. De start is voor de ene voortvarend, voor de andere toch de harde realiteit van 1A.

Wat moet coach Beale doen om de 3 punten terug naar Waregem mee te nemen?
« Laatst bewerkt op: september 08, 2026, 10:26:53 am door svennay »

Offline WAREGEM_ACAB

• Leden
  • voor wie? voor ESSEVEEE!!!
Re: Speeldag 05: zondag 06/09/2026 om 16u : KV Kortrijk - Essevee
« Reactie #1 Gepost op: september 02, 2026, 12:27:17 pm »
Een wat meer algemene vaststelling: Ik vind dat er nogal weinig opbouw/hype is rond de derby van zondag. Misschien moet dat nog komen, maar vind het toch wat teleurstellend na 3 seizoenen.

Mijn vrees voor zondag is de volgende: de huidige spelers van ons hebben nog nooit een derby meegemaakt en weten niet wat dit betekent. We zitten met niet zoveel belgen, in tegenstelling tot vk. Zij slagen er elk jaar in om zich volledig op te laden en los te ketenen tijdens de derby, wat vaak succesvol gebleken is. Ook dit jaar zie ik vanalles passeren: Open training op zaterdag met fans, all in white zondag...

Wordt er van onze kant ook iets ondernomen zodat dit goed bij de spelers terecht komt? Bvb: busuitzwaai, open training... ?

Offline Soulscream

• Leden
  • Voice of the voiceless!
« Reactie #2 Gepost op: september 02, 2026, 01:06:12 pm »
Euh.. er was Waregem koerse, op dat moment is niemand bezig met de vuilkarre hé.
Het is zondag op het veld dat telt.

Offline WAREGEM_ACAB

• Leden
« Reactie #3 Gepost op: september 02, 2026, 01:37:18 pm »
Euh.. er was Waregem koerse, op dat moment is niemand bezig met de vuilkarre hé.
Het is zondag op het veld dat telt.

Ik wil maar zeggen dat ik hoop dat het belang voor de spelers duidelijk is. Zondag op Westerlo waren we te slap in recuperaties, duels... Dit is cruciaal om een derby te winnen en wees er maar zeker van dat dat bij de tegenstander het geval gaat zijn.

Offline Juan Diego Gonzalez Vigil

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #4 Gepost op: september 02, 2026, 02:53:32 pm »
De derby is wat mij betreft veel te veel opgehyped, komt natuurlijk omdat de derby de grootste verwezenlijking van KV Kortrijk uit hun geschiedenis is. Altijd grappig ook om te lezen dat hun enigste tegenargument onze fusie is en ze ons 'Zulte' noemen. Ze teren nog altijd op die 6x op een rij terwijl ze momenteel meer derby's verloren hebben dan gewonnen van ons. 'Derbyheersers', niets van, dat is Zulte Waregem. Mooi om te zien ook dat dat het mooiste moment was van hun toenmalig afscheidnemend clubicoon Kristof D'Haene, ook wel het bleiterke van Oostende genoemd.

Zeer spijtig wat er destijds met KSV Waregem is gebeurd, maar eerlijk. Ik ga nog liever 3x failliet als we kunnen terugkomen met de successen zoals wij ze de afgelopen 25 jaar gekend hebben. Daar kunnen ze aan de Leie alleen maar van dromen. De enige officiële Europese wedstrijd in hun stadion was er dan nog ééntje van KSV Waregem tegen FC Köln.

Offline svennay

• Global Moderator
  • Leden
  • Essevee!
« Reactie #5 Gepost op: september 02, 2026, 03:17:22 pm »
Een wat meer algemene vaststelling: Ik vind dat er nogal weinig opbouw/hype is rond de derby van zondag. Misschien moet dat nog komen, maar vind het toch wat teleurstellend na 3 seizoenen.

Mijn vrees voor zondag is de volgende: de huidige spelers van ons hebben nog nooit een derby meegemaakt en weten niet wat dit betekent. We zitten met niet zoveel belgen, in tegenstelling tot vk. Zij slagen er elk jaar in om zich volledig op te laden en los te ketenen tijdens de derby, wat vaak succesvol gebleken is. Ook dit jaar zie ik vanalles passeren: Open training op zaterdag met fans, all in white zondag...

Wordt er van onze kant ook iets ondernomen zodat dit goed bij de spelers terecht komt? Bvb: busuitzwaai, open training... ?
Even beide ploegen vergeleken en we hebben elk 11 Belgen in de kern en die weten allemaal dondersgoed wat een derby betekent voor de fans.
De gehele kern weet dat overigens heel goed want van waar ze ook komen, ooit hebben ze wel ergens een derby gespeeld!

Het leeft bij ons gewoon over de hele lijn veel minder dan in Kortrijk omdat het voor hen DE matchen van het jaar zijn en wij beter weten...
Hun jaar is geslaagd als ze van ons winnen terwijl wij andere vooropgestelde doelen willen behalen.
Derbywinst is leuk en mooi maar als je aan het einde van de rit degradeert bvb dan sta je daar met je derbywinst...

Vroeger deed ik er persoonlijk ook alles aan om live te gaan kijken maar ik moet eerlijk bekennen dat ik deze keer ook gewoon op tv kijk vermits ik erna nog moet gaan werken en er geen recup aan wil hangen...

Offline Frederik

• Administrator
  • Leden
  • Essevee! Olé Olé!
« Reactie #6 Gepost op: september 02, 2026, 03:41:10 pm »
De derby is wat mij betreft veel te veel opgehyped, komt natuurlijk omdat de derby de grootste verwezenlijking van KV Kortrijk uit hun geschiedenis is. Altijd grappig ook om te lezen dat hun enigste tegenargument onze fusie is en ze ons 'Zulte' noemen. Ze teren nog altijd op die 6x op een rij terwijl ze momenteel meer derby's verloren hebben dan gewonnen van ons. 'Derbyheersers', niets van, dat is Zulte Waregem. Mooi om te zien ook dat dat het mooiste moment was van hun toenmalig afscheidnemend clubicoon Kristof D'Haene, ook wel het bleiterke van Oostende genoemd.

Zeer spijtig wat er destijds met KSV Waregem is gebeurd, maar eerlijk. Ik ga nog liever 3x failliet als we kunnen terugkomen met de successen zoals wij ze de afgelopen 25 jaar gekend hebben. Daar kunnen ze aan de Leie alleen maar van dromen. De enige officiële Europese wedstrijd in hun stadion was er dan nog ééntje van KSV Waregem tegen FC Köln.

Gun ze toch es ook wat ...  :D

Offline Boeruhhh

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #7 Gepost op: september 02, 2026, 03:43:56 pm »

Gun ze toch es ook wat ...  :D
De nederlaag  ;)

Offline Wen ma dadde

• Leden
  • 8790
« Reactie #8 Gepost op: september 02, 2026, 03:56:46 pm »
Zondag na m'n away in Westerlo nog eens afgezakt naar de markt om jawel nog een te drinken. Ben aan de praat geraakt met de trainer die leutig een stond te drinken maar was ernstig over zondag. Een Engelsman weet maar al te goed wat voor match ons te wachten staat, wat ook bleek uit ons gesprek. Hij zal de spelers wel warm krijgen!!!

Offline isidoor

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #9 Gepost op: september 02, 2026, 04:03:06 pm »
Profiteren van hun match tegen Anderlecht DONDERDAG. Moet toch fysiek zijn weerslag hebben.

Offline alijas

• Leden
« Reactie #10 Gepost op: september 02, 2026, 04:59:46 pm »
Staan zondag dezelfde doelmannen in doel als vijf jaar geleden? Dit waren de laatste vijf Vlasico’s

via KW 2 sept 26  Eli Decruyenaere

Exact 1.422 dagen moesten we erop wachten, maar zondag is het eindelijk weer zover: KV Kortrijk en Zulte Waregem kijken elkaar opnieuw in de ogen. Een derby vol rivaliteit, passie en vooral heel wat West-Vlaamse trots. Hoog tijd dus om het geheugen even op te frissen. Wij nemen jullie mee terug naar de laatste vijf Vlasico’s tussen de Kerels en Essevee. Want hoe zat dat ook alweer?

27 februari 2021: KV Kortrijk – Zulte Waregem 1-2
Beginnen doen we met misschien wel de stilste Vlasico aller tijden. Niet moeilijk wanneer er geen kat op de tribunes zit. Corona, weet je nog? De supporters moesten de derby noodgedwongen vanuit hun zetel volgen, al bleven de gebruikelijke steekjes over en weer gelukkig niet achterwege. Opvallend: tussen de palen stonden toen dezelfde namen als vandaag. Aan Kortrijkse zijde Ilic, bij Essevee Bostyn. Het was uiteindelijk Ilic die zich één keer meer moest omdraaien.

Nochtans waren het de Kerels die na een twintigtal minuten op voorsprong kwamen. Selemani gleed vlot voorbij Opare en legde achteruit tot bij de wachtende Palaversa. Die raakte de bal eigenlijk allesbehalve goed, maar zag hem wel tegen de netten verdwijnen. Ook lelijke goals tellen: 1-0 voor KVK. Lang duurde het Kortrijkse feestje niet. Bruno bracht Zulte Waregem vanop de stip langszij en halfweg de tweede helft was het tijd voor een flits van Jean-Luc Dompé. De Fransman slalomde zich door de Kortrijkse defensie en vond de vrijstaande Chory. Die twijfelde geen seconde en knalde de bal overtuigend in het dak van het doel: 1-2. Geen supporters om het te vieren, maar daar zullen de Boeren weinig om hebben gemaald. Na acht Vlasico’s zonder overwinning mocht Essevee eindelijk nog eens met de zege terug naar Waregem.

25 september 2021: Zulte Waregem – KV Kortrijk 2-2
Als het woord ommekeer voor één Vlasico is uitgevonden, dan misschien wel voor deze. Dat het geen saaie derby zou worden, maakte Cameron Humphreys al na amper veertien seconden duidelijk. De verdediger pakte de snelste gele kaart van het seizoen en zette daarmee meteen de toon.

Op een doelpunt was het iets langer wachten. Bijna een uur zelfs. Selemani profiteerde van een ziekenhuisbal van Ciranni en stuurde Gueye alleen op Bostyn af: 0-1. Twintig minuten voor tijd was Selemani opnieuw de aangever. Zijn vrije trap belandde via Bostyn voor de voeten van Ocansey, die amper een minuut op het veld stond en de 0-2 binnenduwde. Boeken toe? Niet in een Vlasico. Tien minuten voor tijd bracht Pletinckx Essevee opnieuw hoop. De huidige Kortrijkse coach Michiel Jonckheere kwam vervolgens tussen de lijnen en zag hoe Dewaele twee minuten later Dompé omverkegelde in de zestien. De hoofdpijn onder zijn verband werd er wellicht niet minder op: strafschop.

En een penalty moet je natuurlijk niet cadeau doen aan Jelle Vossen. De spits bleef ijzig kalm en zette de 2-2 op het bord. Van 0-2 naar 2-2 in enkele dolle minuten. Een Vlasico is dan ook pas gedaan bij het laatste fluitsignaal.

19 februari 2022: KV Kortrijk-Zulte Waregem 5-0
Een Vlasico voor de geschiedenisboeken. Vooral voor die van de Kerels dan, want KV Kortrijk veegde die avond de vloer aan met Zulte Waregem. Het sleutelmoment van de wedstrijd viel na 36 minuten, toen Cameron Humphreys na zijn tweede gele kaart vroegtijdig mocht gaan douchen. Jawel, dezelfde Humphreys die in de vorige Vlasico al na veertien seconden geel pakte. De Engelsman en kaarten in een derby: het bleek stilaan een certitude.

Man van de eerste helft? Trent Sainsbury. Wie kent de Australiër nog? Tegenwoordig speelt hij bij Central Coast Mariners in Australië, waar de competitie momenteel stilligt. In zijn voorlopig laatste wedstrijd deed hij wel nog eens de netten trillen. Met het hoofd, uiteraard. Net zoals in die bewuste Vlasico, waarin hij voor de rust twee keer raak trof. Centrale verdediger op papier, maar die middag even een echte spits.

Na de pauze nam Faïz Selemani de hoofdrol over. De Comorees maakte er al snel 3-0 van. Een Jantje, zoals onze noorderburen dat zo mooi noemen. Maar met drie goals namen de Kerels duidelijk geen genoegen. Ook Muhammed Badamosi pikte zijn graantje mee. De Gambiaan maakte zijn allereerste doelpunt in Kortrijkse loondienst en zette de 4-0 op het bord. En omdat vijf nu eenmaal mooier staat dan vier, dacht Selemani: laat ik er nog eentje bij doen. Met zijn tweede van de middag zette hij de pijnlijke 5-0-eindstand op het bord. Auw.

15 oktober 2022: KV Kortrijk – Zulte Waregem 1-3
Met Didier Lamkel Zé tussen de lijnen wist je eigenlijk al genoeg: deze Vlasico zou spektakel opleveren. En jawel, Didier zou Didier niet zijn als hij niet voor hét moment van de wedstrijd zorgde. Maar geduld, dat bewaren we voor het einde.

Eerst werd er ook nog gevoetbald. Via Keita en het hoofd van Willen kwam Kortrijk op voorsprong, maar na de rust draaide Essevee de rollen helemaal om. Tambedou maakte gelijk, Offor kopte de 1-2 binnen en invaller Zinho Gano legde vanop de stip de 1-3-eindstand vast. Voor Zulte Waregem toen amper de tweede zege van het seizoen.

En Didier? Die moest vlak voor affluiten natuurlijk nog even de show stelen. Hij vond dat hij een strafschop verdiende en raapte daarom doodleuk de bal met zijn handen op. Klein probleempje: de scheidsrechter had helemaal niet gefloten. Geen penalty dus, wél geel. Typisch Didier.

24 februari 2023: Zulte Waregem – KV Kortrijk 3-3
De voorlopig laatste Vlasico, en uiteraard kon ook die niet zonder spektakel blijven. Kortrijk kwam niet één, niet twee, maar drie keer op voorsprong. Winnen? Dat lukte dan weer niet.

Kadri opende de score, waarna Ciranni de bordjes opnieuw in evenwicht hing. Het mooiste doelpunt van de opgesomde Vlasico’s kwam ongetwijfeld van de voet van Selemani, die de bal héérlijk buiten het bereik van Bossut in de verste hoek krulde. Na de rust maakte Ndour er 2-2 van, maar opnieuw klommen de Kerels op voorsprong.

Essevee weigerde echter te plooien. Drie keer achterstaan, drie keer terugkomen. In de slotfase kopte Gano op hoekschop de 3-3 tegen de netten. Meteen ook het voorlopig laatste doelpunt in een Vlasico. Wie zondag de opvolger van Zinho Gano wordt? Dat ontdekken we wellicht snel, want voor de laatste doelpuntloze Vlasico moeten we al terug naar 2012. Liefst 28 derby’s geleden. Wie er toen trouwens ook al bij was? Ene Brecht Dejaegere. Zondag kapitein van de Kerels. Sommige dingen veranderen blijkbaar minder snel dan andere.

https://kw.be/sport/voetbal/jupiler-pro-league-profs-1a/staan-zondag-dezelfde-doelmannen-in-doel-als-vijf-jaar-geleden-dit-waren-de-laatste-vijf-vlasicos/
« Laatst bewerkt op: september 02, 2026, 05:06:33 pm door alijas »

Offline Pringless

• Gold Member
  • Leden
« Reactie #11 Gepost op: september 02, 2026, 06:28:09 pm »
Interview na de match van Westerlo van onze trainer en die weet wel hoe belangrijk het is om een derby te spelen en te winnen, hij zal ze dit wel goed inpeperen.

Heeft verschillende derby's gespeeld in andere landen, aan onze trainer zal het zeker niet liggen.
SV TILL I DIE

Offline Fredje SVZW

• Leden
« Reactie #12 Gepost op: september 02, 2026, 08:09:58 pm »
Hun open training is trouwens maar 20 minuten ‘open”. Daarna gaan ze achter gesloten deuren. Bij hen is er meer animo…tja ze spelen thuis he. Die koppelen er een event aan. Wij hebben een uitverkocht uitvak met combiregeling. Veel promo hoeft niet. En ook…als ze verliezen op RSCA, wordt de druk op de derby nog hoger. Laat dan hun harde kern langsgaan op training, en dan creeer je nog veel meer druk. Bijneen 0-1 voor ons zou het befaamde vak I dan wel es minder kunnen zijn voor Jonkheere…op dat vlak zit er dan inderdaad minder druk op bij ons. Maar qua motivatie en grinta zit het bij Beale zeker snor. Daar ben ik echt wel gerust in.

Offline Koekenaas

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #13 Gepost op: september 02, 2026, 10:54:51 pm »
Jasper Vergoote scheidsrechter,Michiel Allaerts VAR.

Offline scott

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #14 Gepost op: september 02, 2026, 11:03:13 pm »
even off topic, als ik nu zie hoe Union de laatste matchen terug vlotjes punten pakt en hun vorm terug aantrekt, dan mogen heel content zijn dat we hen op speeldag 2 troffen.

Offline WAREGEM_ACAB

• Leden
« Reactie #15 Gepost op: september 03, 2026, 01:52:32 pm »
Oproep om allemaal Essevee truitjes aan te doen, vind ik wel eens een leuke actie!

Offline Porky

• Leden
« Reactie #16 Gepost op: september 03, 2026, 02:34:50 pm »
Oproep om allemaal Essevee truitjes aan te doen, vind ik wel eens een leuke actie!

Probleem is dan dat je roodw wit groen geel door elkaar krijgt..
Ze zouden beter groen en rode vuilzakken uitdelen zoals NEC op Bodo glimt

Offline WAREGEM_ACAB

• Leden
« Reactie #17 Gepost op: september 03, 2026, 03:02:35 pm »

Hebben dat al eens gedaan, beter id winter dan aan 26 graden..

Offline Juan Diego Gonzalez Vigil

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #18 Gepost op: september 03, 2026, 04:39:43 pm »

Of luisteren naar Stijn Stijnen in Ongefilterd...

Offline jenske

• Leden
  • ESSEVEE!!
    • Jong Anzegem
« Reactie #19 Gepost op: september 03, 2026, 10:25:46 pm »
Ik zag zonet de match RSCA-KVK.
Dit Kortrijk moeten we gewoon aan kunnen. Aanvallend stelt dit weinig voor (enkel Ambroos kan iets forceren).

Als Kortrijk iets wil rapen tegen ons dan zal het via enthousiasme moeten komende zondag.
Intrinsiek zijn wij beter als je de eerste 4 matchen ziet van beide teams in deze competitie.

Hopelijk hebben we het mes tussen de tanden en zijn we klaar voor duels en vechtvoetbal.

Samengevat: ZE ZIJN TE PAKKEN!