Stadionomroeper en perschef van KV Kortrijk klaar voor 85ste Vlasico: “Elke derbymatch is memorabel”31/08/2026 via Het NieuwsbladKortrijk/Waregem/Zulte“Voetbal is de belangrijkste bijzaak in het leven”, klinkt een bekend gezegde. Dat geldt ook voor de Vlasico, de derby tussen voetbalclubs KV Kortrijk en SV Zulte-Waregem. Op zondag 6 september is het weer zover. “Bijna vier jaar geleden kwam SVZW voor het laatst naar Kortrijk, 1.422 dagen om precies te zijn”, rekende Eddy Soetaert, de perschef van KV Kortrijk, uit.Elke Vlasico wordt op het scherp van de snee gespeeld, niet alleen door de spelers maar ook door de supporters. “En dat is echt niet overdreven”, benadrukt stadionomroeper Gerrit Grobben. “Hoeveel Vlasico’s Eddy en ik al meemaakten, weet ik niet. Maar dat elke match memorabel is, staat wel vast.”
“De klassieker is al maanden the talk of the town in Kortrijk”, zegt Grobben. “Want de jongste derby werd gespeeld in Waregem en dateert al van 24 februari 2023. Waregem degradeerde dat seizoen, twee jaar later was het onze beurt en steeg Waregem weer naar eerste.”
“Hoeveel Vlasico’s Eddy en ik al meemaakten, weet ik niet. Maar dat elke match memorabel is, staat wel vast”-Gerrit Grobben
Sinds 1 december 1976 passeerden al 84 Vlasico’s de revue. De benaming werd ooit gelanceerd door Gerrit Luts zaliger, journalist van het Nieuwsblad. Sinds 2016 wordt de term gemeenzaam gebruikt voor de Zuid-West-Vlaamse derby.
De meest memorabele derby was ongetwijfeld die van 19 oktober 2019. “Kortrijk had de vorige vijf derby’s winnend afgesloten”, zegt Eddy Soetaert. “Twee minuten voor blessuretijd stond het 2-0 voor Kortrijk. Voor Gerrit, die zichzelf bestempelt als een neutrale stadionomroeper met een passie voor KVK, het moment om de micro open te schuiven: Het is bijna Sinterklaas. Het gezelschapsspelletje 6 op een rij is nu verkrijgbaar bij de club, schalde het door het stadion.”
“Het was eruit voor ik het wist”, herinnert Grobben zich. “Francky Dury, de gepassioneerde trainer van SVZW, zei me net voor de gebruikelijke persconferentie na de wedstrijd, dat die uitspraak recht door zijn hart ging. ‘Maar je gaat hier nog van horen!’, zei hij achteraf. Een paar weken later zat ik in het politiekantoor voor de klacht ‘aanzetten tot hooliganisme’. Uiteindelijk kregen we slechts een waarschuwing. Het typeert de hoogoplopende emoties rond de derby.”
Van hooliganisme is nooit echt sprake geweest. “Het blijft meestal bij pesterijen. Zoals prei planten op het veld van Waregem voor de wedstrijd, of Veekaa-supporters die bussels prei smeten naar Sammy Bossut, de Waregemse doelman. In Waregem weigerden ze de naam van Teddy Chevalier in de topschutterslijst te plaatsen. Ze zetten ‘…’ in de plaats. De website van KVK heeft het nu nog altijd over Zulte na de fusie in 1999 in plaats van SV Zulte-Waregem. De mooiste stoot blijft echter die van de harde kern Veekaa-supporters in 2023. Na de degradatie van SVZW werd de afrit Waregem op de E17 aangepast naar afrit 1B. Ach, het zijn plaagstootjes, net zoals in een goed huwelijk”, zegt Eddy Soetaert.
De spanning voor de Vlasico van zondag 6 september bereikt langzaam haar hoogtepunt in de regio en barst deze keer al vroeg los. De wedstrijd start om 16 uur, maar vanaf 12 uur valt al van alles te beleven op de Kouter aan het Guldensporenstadion. “Het wordt opnieuw een derbydag om naar uit te kijken”, zeggen Eddy en Gerri
Bron:
https://www.nieuwsblad.be/regio/west-vlaanderen/zuid-west-vlaanderen/kortrijk/stadionomroeper-en-perschef-van-kv-kortrijk-klaar-voor-85ste-vlasico-elke-derbymatch-is-memorabel/160618052.htmlEDIT : layout en bron, altijd bron vermelden aub