Auteur Topic: Nultolerantie bij Essevee voor drugs, vuurwerk en geweld bij start nieuw voetbal  (gelezen 4386 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Online Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.679
  • Essevee! Olé Olé!
Nultolerantie bij Essevee voor drugs, vuurwerk en geweld bij start nieuw voetbalseizoen: “Extra inzetten op positieve beleving in en rond het stadion.”
20-07-22, 07:41 bron: LSI via hln.be

In de Elindus Arena, de thuishaven van voetbalclub SV Zulte Waregem, zal het komende voetbalseizoen een nultolerantie tegen geweld, (Bengaals) vuurwerk en drugs worden gehanteerd. De club, het stadsbestuur en de politie investeren in extra opleidingen voor stewards en extra camerabewaking en willen de band met de supporters versterken. “Er komt ook een online meldpunt voor problemen voor supporters”, aldus commercieel directeur Miguel De Ruyck.

Komend weekend al start het nieuwe voetbalseizoen in de Jupiler Pro League. Voor SV Zulte Waregem gebeurt dat zaterdagavond met een thuiswedstrijd tegen Seraing. “De bal rolt opnieuw, en voetbal moet een feest zijn”, klinkt het bij de club. “Jammer genoeg is dat niet altijd zo. Maar we willen inzetten op een positieve beleving rond Essevee.” Daarom bundelen de club, de stad en de politiezone Mira de krachten. “Een bezoek aan de Elindus Arena moet een fijne ervaring zijn”, aldus Miguel De Ruyck. “Loopt het toch eens fout, dan zullen supporters voortaan terecht kunnen op een online meldpunt om problemen te melden. Op die manier willen we sneller kunnen inspelen op hun verzuchtingen. Dat kan gaan van gebrek aan sanitair, over problemen met de drankkaart of de toegankelijkheid van de tribuneplaatsen,… Daarnaast zal Essevee inzetten op de bijscholing van alle medewerkers. Dat gaat van jaarlijkse bijscholingen en opleidingen voor stewards tot een tapcursus voor barmedewerkers. Bedoeling is nog meer bij te dragen aan een aangename en vriendelijke sfeer.

In en rond het stadion zal een nultolerantie rond geweld, drugs en vuurwerk gehanteerd worden. Wie zich niet aan de regels houdt, zal worden gestraft. Dat kan strafrechtelijk zijn, maar ook burgerrechtelijk of via een alternatieve sanctie. Met lokale partners zal de club trajecten op poten zetten die overtreders vormt en bewust maakt van hun gedrag en/of eventuele gevolgen. Zoals de Pro League nu al bv. doet bij racisme. Dan volgt een bezoek aan Kazerne Dossin waar je met de Holocaust geconfronteerd wordt. In Waregem kan dat gaan van een vormingssessie bij de brandweer tot logistieke taken om de veroorzaakte schade te vergoeden. Deze trajecten kunnen worden opgelegd bovenop een stadionverbod of boete.

De politie van de zone Mira wil in eerste instantie inzetten op preventie maar wie zich toch niet aan de regels houdt, zal gesanctioneerd worden.

Bron: https://www.hln.be/waregem/nultolerantie-bij-essevee-voor-drugs-vuurwerk-en-geweld-bij-start-nieuw-voetbalseizoen-extra-inzetten-op-positieve-beleving-in-en-rond-het-stadion~acd4126f/

Online Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.679
  • Essevee! Olé Olé!
Re: Nultolerantie bij Essevee voor drugs, vuurwerk en geweld bij start nieuw voetbal
« Reactie #1 Gepost op: juli 20, 2022, 09:41:27 am »
Versie van Stad Waregem

Stad werkt mee aan veiligere voetbalbeleving
19 juli 2022 via Stad Waregem

Stad Waregem, Politiezone MIRA en voetbalclub SV Zulte Waregem lanceren een plan om de veiligheid en de positieve beleving in het voetbalstadion van Essevee te verhogen. Er komt een nultolerantie tegen geweld, pyrotechnisch materiaal en drugs. Daarvoor wordt geïnvesteerd in extra opleidingen voor stewards, extra camerabewaking en er komt een meldpunt.

Voetbal, een feest. Een huizenhoog cliché, maar jammer genoeg niet altijd een realiteit. Om de positieve beleving in en rond de Elindus Arena te bewaren, bundelen de stad, de politie en Essevee hun krachten.

Focus op positieve beleving
SV Zulte Waregem wil zijn trouwe supporters en vrijwilligers nauwer betrekken om van een bezoek aan de Elindus Arena een fijne ervaring te maken. De club zal via de supportersfederatie en een nieuw samen te stellen SLO-team (supporter liaison officer, een verbindingspersoon tussen de club en de supporter) de stem van zijn supporters horen.

En loopt het toch eens fout, dan kunnen supporters voortaan terecht op een meldpunt voor problemen. Op die manier wil Essevee sneller kunnen inspelen op uitdagingen die supporters ervaren: gebrek aan sanitair, problemen met de drankkaart of de toegankelijkheid van de tribuneplaatsen... worden zo eenvoudig gemeld.

Daarnaast blijft Essevee inzetten op de bijscholing van alle medewerkers. Dat gaat van jaarlijkse bijscholingen en opleidingen voor stewards tot een tapcursus voor barmedewerkers, alles wat kan bijdragen tot een aangename en vriendelijke sfeer.

Nultolerantie tegen geweld, pyrotechniek en drugs
Ook het voetbal ondergaat de mindere kanten van de maatschappelijke ontwikkeling. In een eerste fase zullen de acties van de drie partijen focussen op geweldpleging, het gebruik van pyrotechnisch materiaal en druggebruik. Essevee verleent al jaren zijn medewerking aan sensibiliseringscampagnes van Stad Waregem en de Pro League. Die inzet blijft en zal, na enkele moeilijke coronajaren, opnieuw worden aangescherpt.

Stadionbezoekers die zich toch niet aan de regels houden, zullen worden gestraft. De Politiezone MIRA zorgt voor de handhaving en de club kan via burgerrechtelijke procedures sancties laten opleggen aan zij die zich misdragen. Om de opsporing efficiënter te maken, investeert Essevee in zijn camerabewaking in en rond de Elindus Arena.

Alternatieve trajecten voor vorming & bewustwording
Bij ernstige inbreuken worden een boete en/of stadionverbod uitgeschreven, maar er zijn ook alternatieve trajecten. Wie zich niet gedraagt, moet inzicht krijgen in zijn/haar houding. De Pro League werkt sinds vorig jaar samen met de Kazerne Dossin bij inbreuken van racisme of discriminatie. Essevee zal gelijkaardige trajecten voor vorming & bewustwording opzetten met lokale partners. Dat kan gaan van een vormingssessie bij de brandweer tot logistieke taken om de gemaakte schade te vergoeden. Deze trajecten kunnen worden opgelegd bovenop een stadionverbod of boete.

Bron: https://www.waregem.be/nieuws/stad-werkt-mee-aan-veiligere-voetbalbeleving

Offline djeten

  • Leden
  • Berichten: 193
Re: Nultolerantie bij Essevee voor drugs, vuurwerk en geweld bij start nieuw voetbal
« Reactie #2 Gepost op: juli 20, 2022, 09:58:49 am »
Lijkt me een goede zaak.

De laatste maanden zou je schrik hebben om je kids mee te nemen naar de voetbal uit angst van met welke agressie ze zouden worden geconfronteerd. Ik spreek nu niet specifiek over Essevee, maar het Belgisch voetbal in het algemeen. Beleving moet er zeker zijn, maar de laatste maanden liep het toch echt de spuigaten uit op vlak van supportersgeweld allerhande.

Offline Habib habibou

  • Leden
  • Berichten: 957
  • 4451
Re: Nultolerantie bij Essevee voor drugs, vuurwerk en geweld bij start nieuw voetbal
« Reactie #3 Gepost op: juli 20, 2022, 10:00:29 am »
Lijkt me een goede zaak.

De laatste maanden zou je schrik hebben om je kids mee te nemen naar de voetbal uit angst van met welke agressie ze zouden worden geconfronteerd. Ik spreek nu niet specifiek over Essevee, maar het Belgisch voetbal in het algemeen. Beleving moet er zeker zijn, maar de laatste maanden liep het toch echt de spuigaten uit op vlak van supportersgeweld allerhande.
Zo haal je juist alle beleving weg en we worden we steeds meer en meer een bende janetten

Offline djeten

  • Leden
  • Berichten: 193
Re: Nultolerantie bij Essevee voor drugs, vuurwerk en geweld bij start nieuw voetbal
« Reactie #4 Gepost op: juli 20, 2022, 12:51:26 pm »
Lijkt me een goede zaak.

De laatste maanden zou je schrik hebben om je kids mee te nemen naar de voetbal uit angst van met welke agressie ze zouden worden geconfronteerd. Ik spreek nu niet specifiek over Essevee, maar het Belgisch voetbal in het algemeen. Beleving moet er zeker zijn, maar de laatste maanden liep het toch echt de spuigaten uit op vlak van supportersgeweld allerhande.
Zo haal je juist alle beleving weg en we worden we steeds meer en meer een bende janetten
Dus supportersgeweld en agressie associeer jij met beleving? Vreemde redenering.

Online lenny1

  • Leden
  • Berichten: 40
  • Essevee!
Re: Nultolerantie bij Essevee voor drugs, vuurwerk en geweld bij start nieuw voetbal
« Reactie #5 Gepost op: juli 20, 2022, 01:10:28 pm »
Lijkt me een goede zaak.

De laatste maanden zou je schrik hebben om je kids mee te nemen naar de voetbal uit angst van met welke agressie ze zouden worden geconfronteerd. Ik spreek nu niet specifiek over Essevee, maar het Belgisch voetbal in het algemeen. Beleving moet er zeker zijn, maar de laatste maanden liep het toch echt de spuigaten uit op vlak van supportersgeweld allerhande.
En welk geweld was er in de familietribune?

Online Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.679
  • Essevee! Olé Olé!
Re: Nultolerantie bij Essevee voor drugs, vuurwerk en geweld bij start nieuw voetbal
« Reactie #6 Gepost op: juli 20, 2022, 01:17:34 pm »
Lijkt me een goede zaak.

De laatste maanden zou je schrik hebben om je kids mee te nemen naar de voetbal uit angst van met welke agressie ze zouden worden geconfronteerd. Ik spreek nu niet specifiek over Essevee, maar het Belgisch voetbal in het algemeen. Beleving moet er zeker zijn, maar de laatste maanden liep het toch echt de spuigaten uit op vlak van supportersgeweld allerhande.
Zo haal je juist alle beleving weg en we worden we steeds meer en meer een bende janetten


Dus supportersgeweld en agressie associeer jij met beleving? Vreemde redenering.

En welk geweld was er in de familietribune?

Dit is dus het probleem bij voetbal.

Ik begrijp agressie ook niet... of is het dan in de familietribune is of in de sfeertribune.






Offline Habib habibou

  • Leden
  • Berichten: 957
  • 4451
Re: Nultolerantie bij Essevee voor drugs, vuurwerk en geweld bij start nieuw voetbal
« Reactie #7 Gepost op: juli 20, 2022, 01:26:08 pm »
Lijkt me een goede zaak.

De laatste maanden zou je schrik hebben om je kids mee te nemen naar de voetbal uit angst van met welke agressie ze zouden worden geconfronteerd. Ik spreek nu niet specifiek over Essevee, maar het Belgisch voetbal in het algemeen. Beleving moet er zeker zijn, maar de laatste maanden liep het toch echt de spuigaten uit op vlak van supportersgeweld allerhande.
Zo haal je juist alle beleving weg en we worden we steeds meer en meer een bende janetten
Dus supportersgeweld en agressie associeer jij met beleving? Vreemde redenering.
Volgens mij was er geen geweld in het stadion vorig seizoen hoor

Offline Pringless

  • Gold Member
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 6.269
Re: Nultolerantie bij Essevee voor drugs, vuurwerk en geweld bij start nieuw voetbal
« Reactie #8 Gepost op: juli 20, 2022, 01:36:01 pm »
Ik denk dat je best bepaalde vakken maakt in de tribune (waar de sfeergroepen zitten) waar je onder toezicht bengaals vuur/rookpotten kan aansteken.

Ik vind dat bengaals vuur/rookpotten wel onder de term sfeer, beleving valt in een voetbalstadion.

Maar in België willen ze in de voetbalstadions een cinema publiek creëren.

SV TILL I DIE

Offline boerkens4ever

  • Leden
  • Berichten: 2.641
Re: Nultolerantie bij Essevee voor drugs, vuurwerk en geweld bij start nieuw voetbal
« Reactie #9 Gepost op: juli 20, 2022, 01:54:56 pm »
Denk dat de agressie in ons stadion echt heel goed meevalt.
Ze zullen dus nog meer met stadionverboden zwaaien voor twee keer niets.
Zouden zich beter bezig houden met andere stadions waar het veel erger is.

Online Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.679
  • Essevee! Olé Olé!
Re: Nultolerantie bij Essevee voor drugs, vuurwerk en geweld bij start nieuw voetbal
« Reactie #10 Gepost op: juli 20, 2022, 02:00:53 pm »
Ik denk dat je best bepaalde vakken maakt in de tribune (waar de sfeergroepen zitten) waar je onder toezicht bengaals vuur/rookpotten kan aansteken.

Ik vind dat bengaals vuur/rookpotten wel onder de term sfeer, beleving valt in een voetbalstadion.

Maar in België willen ze in de voetbalstadions een cinema publiek creëren.

Ik volg je hierin ...

Denk dat de agressie in ons stadion echt heel goed meevalt.
Ze zullen dus nog meer met stadionverboden zwaaien voor twee keer niets.
Zouden zich beter bezig houden met andere stadions waar het veel erger is.

Dat is ook wel waar!

Offline Pringless

  • Gold Member
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 6.269
Re: Nultolerantie bij Essevee voor drugs, vuurwerk en geweld bij start nieuw voetbal
« Reactie #11 Gepost op: juli 20, 2022, 02:22:28 pm »
Denk dat de agressie in ons stadion echt heel goed meevalt.
Ze zullen dus nog meer met stadionverboden zwaaien voor twee keer niets.
Zouden zich beter bezig houden met andere stadions waar het veel erger is.
Een bekertje bier gooien bij een doelpunt kan al genoeg zijn om een SV te ontvangen.
SV TILL I DIE

Offline boerkens4ever

  • Leden
  • Berichten: 2.641
Re: Nultolerantie bij Essevee voor drugs, vuurwerk en geweld bij start nieuw voetbal
« Reactie #12 Gepost op: juli 20, 2022, 02:27:16 pm »
Denk dat de agressie in ons stadion echt heel goed meevalt.
Ze zullen dus nog meer met stadionverboden zwaaien voor twee keer niets.
Zouden zich beter bezig houden met andere stadions waar het veel erger is.
Een bekertje bier gooien bij een doelpunt kan al genoeg zijn om een SV te ontvangen.
En de bezoekers die dan wel weer veel meer mogen zonder gestraft te worden…

Offline Boer uit Waregem

  • Leden
  • Berichten: 5.769
  • Essevee!
Re: Nultolerantie bij Essevee voor drugs, vuurwerk en geweld bij start nieuw voetbal
« Reactie #13 Gepost op: juli 20, 2022, 02:48:12 pm »
zoals met alles in Belgie
2 maten 2 gewichten



tis gewoon zo dater veel andere clubs
meer supporters hebben die graag
vuurwerk in hun gat steken
da zijn zo van die gasten die verlangen dat voetbal is
alleen daarvoor…

Offline svennay

  • Global Moderator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 5.244
  • Essevee!
Re: Nultolerantie bij Essevee voor drugs, vuurwerk en geweld bij start nieuw voetbal
« Reactie #14 Gepost op: juli 20, 2022, 03:37:44 pm »
Denk dat de agressie in ons stadion echt heel goed meevalt.
Ze zullen dus nog meer met stadionverboden zwaaien voor twee keer niets.
Zouden zich beter bezig houden met andere stadions waar het veel erger is.
Een bekertje bier gooien bij een doelpunt kan al genoeg zijn om een SV te ontvangen.
En de bezoekers die dan wel weer veel meer mogen zonder gestraft te worden…
Ook dat wordt nationaal aan banden gelegd...