Auteur Topic: Met de frisse wind van Timmy en Davy aast Essevee 2.0 op meer stabiliteit  (gelezen 3575 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 1000camps

  • Leden
  • Berichten: 24
  • Essevee!
Met de frisse wind van Timmy en Davy aast Essevee 2.0 op meer stabiliteit
« Gepost op: augustus 05, 2020, 09:39:17 pm »
Met de frisse wind van Timmy en Davy aast Essevee 2.0 op meer stabiliteit
04 augustus 2020 19u50 via hln.be

Essevee 2.0. Dat is Francky, Timmy en Davy. En op het veld enkele januari-transfers die nu volledig moeten renderen. Wat de ambities van Zulte Waregem dit seizoen zijn? “In het nieuwe concept met een play-off 2 voor de vijfde tot de achtste moet Essevee een haalbaar doel vinden”, zegt onze clubwatcher Eddy Soetaert. Blijft er nog een belangrijke vraag over: wat met de vaardige Saido Berahino? Alles wat u moet weten over Zulte Waregem voor de start van het nieuwe seizoen leest u hier.

Zulte Waregem 2.0. Francky Dury was als het ware sinds jaar en dag verbonden met een vast gezelschap van assistent-coaches: dit seizoen wordt hij geassisteerd door twee jonge maar dan wel hoogst ervaren assistenten die nog maar net als speler uit de kleedkamer zijn vertrokken. Het bekt best goed daar in Waregem waar alle voornamen anders al zo graag met -ie achteraan worden uitgesproken, al sinds de tijd van Luc-ie en Marc-ie Millecamps over Smet-tie tot vandaag. Met het trio Francky, Timmy en Davy rijmt het als nooit tevoren.
ADVERTENTIE

Het was een aardigheidje waar je ook nog Sammy kon aan toevoegen, maar de Essevee-goalie mist de start van de competitie in dramatische omstandigheden. Uitgerekend tijdens de laatste oefenpartij liep Sammy Bossut een schedelbreuk en een hersenschudding op, wat hem voor lange tijd aan de kant zal houden. Francky Dury kan nog wel rekenen op de jonge Eike Bansen, de pas 22-jarige Duitser die in januari 2018 vanuit het B-team van Borussia Dortmund naar de Gaverbeek kwam en er inmiddels al kon bewijzen dat hij niet mis staat in de Belgische competitie.

"Als de kern blessurevrij blijft, is die versterkt ten opzichte van vorig seizoen omdat we er ook van overtuigd zijn dat sommige spelers nog een groeimarge hebben"
- CEO Eddy Cordier

Met Timmy Simons en Davy De fauw krijgt ‘het monument’ Dury allicht nieuwe ideeën mee in het meest merkwaardige kalenderjaar van zijn lange carrière. Voetballen zonder publiek is een extra moeilijkheid voor een team dat zich wat graag door de fans laat opkrikken. Zijn basiself zal niet compleet anders zijn dan einde vorig seizoen. Achterin zijn De fauw en Walsh of Mensah vervangen door Opare en De Bock, op hun beurt voetballers met ervaring die bovendien azen op enige revanche om hun carrière weer helemaal op de rails te zetten. In het hart van de defensie is nog wat wisselmogelijkheid nodig, maar die blijkt er ook spoedig te komen.

Voorin lijkt Cameron Humphreys na zijn uitleenbeurt bij Excelsior kansen te krijgen, Bassem Srarfi ontwikkelt zich positief en nog een januari-transfer Jelle Vossen kan allicht weer helemaal in the picture staan. Het is uitkijken wat er met de vaardige Saido Berahino gebeurt, of die uiteindelijk het tweede seizoen van zijn contract aan de Gaverbeek vol maakt en of hij daarin weer uitstekende patronen kan neerleggen zoals hij dat in – te zeldzame – periodes deed vorig seizoen.

Zo blijkt het team er te staan met ook nog een nieuwe captain, de jonge Ewoud Pletinckx – een toegewijde jonge speler, dixit Dury – die in het beste geval nog minstens tien jaar de armband van Davy De fauw kan gaan dragen.

Waar dit Zulte Waregem dit seizoen zal eindigen? Het Essevee dat in 2013 alleen maar door een afgeweken bal naast de landstitel greep, maar de jongste drie competities ver weg van de play-offs op de 9de, 11de en weer 9de plaats eindigde. In het nieuwsoortige concept met een play-off 2 voor de 5de tot de 8ste moet Essevee daar zeker wel een haalbaar doel vinden.

CEO Eddy Cordier: “Zonder thuispubliek valt een groot voordeel weg”
CEO Eddy Cordier heeft deze zomer nog niet veel inkomende transfers gerealiseerd. “Dat is logisch, want we hebben in januari drie transfers gerealiseerd met het oog op het seizoen dat nu gaat starten”, reageert hij. Al hangt er meteen een ferme schaduw over de groep: het ernstige ongeval van Sammy Bossut veroorzaakte een schokgolf in het spelersgezelschap en zorgt er bovendien voor dat Essevee allicht voor een lange periode zijn ervaren doelman moet missen.

“Ik denk wel dat we klaar zijn voor de aftrap”, zegt Cordier. “Al zijn er naast het uitvallen van Sammy nog enkele spelers die wedstrijdblessures opliepen tegen AA Gent en waarvan wij nog het medische gevolg niet kennen. Dat we weinig wonnen in de voorbereiding, maakt me niet ongerust . Ik sta al te lang in het voetbal om niet te weten dat de voorbereiding vooral dient om bepaalde zaken te testen of uit te proberen. De volledige spelersgroep werd door de staf betrokken bij alle wedstrijden die als aanloop dienden.”

Die staf ziet er na jaren wel plots behoorlijk anders uit met Timmy Simons en Davy De fauw aan de zijde van Francky Dury. Twee ‘jonge’ trainers die voor een nieuwe wind zorgen in het Regenboogstadion. “Ik zie op die manier wel dat er in overleg met de coach enkele andere accenten zijn gelegd. De manier van trainen is soms iets anders. Maar ik zie vooral veel positiviteit en enthousiasme binnen de staf,” constateert de CEO.

Waar ligt dan de ambitie van de club die in een recent verleden merkwaardige hoogten maar ook onverwachte laagten kende? “We starten altijd met de nodige ambitie. Het wordt vooral in vergelijking van het voorbije seizoen de uitdaging om meer stabiliteit in de prestaties te krijgen, maar het blijft altijd voetbal. Als de kern blessurevrij blijft, is die naar mijn gevoel versterkt ten opzichte van vorig seizoen omdat we er ook van overtuigd zijn dat sommige spelers nog een groeimarge hebben. Daar komt normaliter nog verdedigende versterking bij. Het is ook zo dat de transferperiode dit seizoen loopt tot 5 oktober zodat er indien nodig nog kan ingegrepen worden. Jawel, Cyle Larin is weg maar Jelle Vossen is intussen ingeburgerd en kan dit seizoen samen met de andere transfers belangrijk zijn. Natuurlijk is het voor een club als Zulte Waregem een nadeel dat we in dit bizar seizoen moeten starten zonder publiek. Wij focussen altijd op ons thuisvoordeel en dat valt nu grotendeels weg.”

Het wordt in een competitie met achttien clubs die voor tien van hen al eindigt half april ook financieel een zwaar seizoen, in de eerste plaats omdat de eerste twee thuismatchen al helemaal zonder publiek worden gespeeld, de volgende misschien ook nog wel met beperkte toegang. “Het is vooral de onzekerheid die het lastig maakt”, beseft Eddy Cordier. “Hoelang zullen we zonder publiek moeten spelen? Hoelang zal de hospitality worden teruggebracht tot nul? We hadden ons helemaal georganiseerd om voor een beperkt publiek te spelen maar ook dat is nu ineens weggevallen. Het wordt zaak om ondanks al die beslommeringen toch te focussen op het sportieve in de hoop op een gunstig resultaat.”

De verwachte elf

BERAHINO - VOSSEN

SRARFI - SISSAKO - SECK - BRUNO

DE BOCK - DESCHACHT - PLETINCKX - OPARE

BANSEN

Transfers
IN
Daniel Opare (Antwerp)
Laurens De Bock (Leeds, huur)

Terug na huur:
Luka Zarandia (Kostanay)
Urho Nissilä (KuPS)
George Timotheou (Western Utd)
Cameron Humphries (Excelsior)
Mathieu De Smet (Deinze)
Mikael Soisalo( Verzim)
Idrissa Sylla (Oostende)

UIT
Marvin Baudry (-)
Sandy Walsh (-)
Davy De fauw (einde carrière)

Einde huur:
Cyle Larin (Besiktas)
Gideon Mensah (Salzburg)
Gabriel Canela (Iguaçu)
Dimitri Oberlin (FC Basel)

Bron: https://www.hln.be/sport/voetbal/belgisch-voetbal/zulte-waregem/zulte-waregem-met-de-frisse-wind-van-timmy-en-davy-aast-essevee-2-0-op-meer-stabiliteit~a95024f0a/
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2020, 09:40:49 pm door 1000camps »

Offline Boer uit Waregem

  • Leden
  • Berichten: 5.769
  • Essevee!
Re: Met de frisse wind van Timmy en Davy aast Essevee 2.0 op meer stabiliteit
« Reactie #1 Gepost op: augustus 05, 2020, 10:56:54 pm »
Voorin lijkt Cameron Humphreys na zijn uitleenbeurt bij Excelsior kansen te krijgen

Lijkt me straf dat Dury van Cameron een spits zou maken...

Online Porky

  • Leden
  • Berichten: 4.917
Re: Met de frisse wind van Timmy en Davy aast Essevee 2.0 op meer stabiliteit
« Reactie #2 Gepost op: augustus 06, 2020, 06:41:14 am »
We zijn versterkt..
We zijn zeker niet ferm verzwakt.. Maar versterkt.. Nee dat ook niet..
Ik denk dat we vooral creativiteit gaan missen..

Offline die hard esseveeër

  • Leden
  • Berichten: 2.369
Re: Met de frisse wind van Timmy en Davy aast Essevee 2.0 op meer stabiliteit
« Reactie #3 Gepost op: augustus 06, 2020, 07:15:34 am »
Blablabla, ze mogen vertellen wat ze willen.
Vóór nieuwjaar stonden we boven onze stand geklasseerd dankzij de goals van Larin.
Na nieuwjaar waren we de zwakste ploeg van de reeks.
Als we Berahino wegdoen zijn we in mijn ogen zelfs nog serieus verzwakt.
Neen, laat u niets wijsmaken, ondanks de overwinning tegen de Buffalo's heb ik er nog steeds geen goed oog in.

Online Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.680
  • Essevee! Olé Olé!
Re: Met de frisse wind van Timmy en Davy aast Essevee 2.0 op meer stabiliteit
« Reactie #4 Gepost op: augustus 06, 2020, 08:53:17 am »
Voorin lijkt Cameron Humphreys na zijn uitleenbeurt bij Excelsior kansen te krijgen

Lijkt me straf dat Dury van Cameron een spits zou maken...

Dat lijkt me een typo/foutje van de redacteur.

Online Zigzag

  • Global Moderator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 4.652
  • Essevee!
Re: Met de frisse wind van Timmy en Davy aast Essevee 2.0 op meer stabiliteit
« Reactie #5 Gepost op: augustus 06, 2020, 09:29:31 am »
Dienen Eddy slaat toch ook serieus wat uit z'n botten ze. Je bent met Mensah en Larin 2 van je betere spelers kwijt. In de plaats haal je De Bock die 3 jaar niet op niveau gespeeld heeft. Opare is wel een aanwinst. Versterkt zeker niet.

Moeten we extreem ongerust zijn op dit moment? Ook niet, maar in de oefenmatchen was er dan ook weinig tot niets om optimistisch over te zijn he.

Eddy zit al lang genoeg in het voetbalvak, maar CEO is niet voor hem. Een dossiervreter achter de schermen mss wel. Want daar hoor ik toch goede signalen over. Maar we spreken hier wel over een CEO he.

Online boerkens4ever

  • Leden
  • Berichten: 2.641
Re: Met de frisse wind van Timmy en Davy aast Essevee 2.0 op meer stabiliteit
« Reactie #6 Gepost op: augustus 06, 2020, 10:31:33 am »
Nooit begrepen dat iemand als Eddy Cordier de functie als CEO mag bekleden, met alle respect. Daar heb je echt iemand nodig met een juridische achtergrond.

Offline Naughtius Maximus

  • Leden
  • Berichten: 2.358
  • Essevee!
Re: Met de frisse wind van Timmy en Davy aast Essevee 2.0 op meer stabiliteit
« Reactie #7 Gepost op: augustus 06, 2020, 11:19:44 pm »
Voorin lijkt Cameron Humphreys na zijn uitleenbeurt bij Excelsior kansen te krijgen

Lijkt me straf dat Dury van Cameron een spits zou maken...

Dat lijkt me een typo/foutje van de redacteur.

Beste Vriend, dit is zeer GEEN typfout.  We doen aan 'out of the box' denken. Spitsen worden linksback, verdedigers worden spitsen. :-X :-X

Offline Boer uit Waregem

  • Leden
  • Berichten: 5.769
  • Essevee!
Re: Met de frisse wind van Timmy en Davy aast Essevee 2.0 op meer stabiliteit
« Reactie #8 Gepost op: augustus 07, 2020, 08:33:45 am »
Voorin lijkt Cameron Humphreys na zijn uitleenbeurt bij Excelsior kansen te krijgen

Lijkt me straf dat Dury van Cameron een spits zou maken...

Dat lijkt me een typo/foutje van de redacteur.

Beste Vriend, dit is zeer GEEN typfout.  We doen aan 'out of the box' denken. Spitsen worden linksback, verdedigers worden spitsen. :-X :-X
ik dacht aan een dikke tikfout
maar nu je het zegt....