Auteur Topic: Misschien moeten Kortrijk en Zulte Waregem eens samenzitten  (gelezen 4831 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.680
  • Essevee! Olé Olé!
Misschien moeten Kortrijk en Zulte Waregem eens samenzitten
« Gepost op: december 27, 2023, 05:15:45 pm »
“Misschien moeten Kortrijk en Zulte Waregem eens samenzitten”: de kijk van huisanalist Franky Van der Elst op de West-Vlaamse profclubs in 2023
27/12/2023 via Het Nieuwsblad

2023 loopt op z’n laatste benen en dus is het hoog tijd om nog even terug te blikken op het voorbije voetbaljaar in onze kustprovincie. Met wie kunnen we dat beter doen dan met onze huisanalist Franky Van der Elst (62)? De ex-profvoetballer fileert de komende dagen het West-Vlaamse voetbal in al zijn geledingen.

KV KORTRIJK. “Ze zijn de jongste weken enorm kwetsbaar geworden en het lijkt van kwaad naar erger te gaan”
 
Bernd Storck redde de Kerels begin 2023 vrij makkelijk, maar verdween onmiddellijk weer uit beeld. In juni werd de club overgenomen, maar de Kaminski Group bleek onbetrouwbaar en nam de Veekaa in de maling. Terug naar af, dus. De nieuwe coach Eduard Still kwam pas laat, de transfers ook. De punten bleven uit en Still werd ontslagen. Glen De Boeck nam over, maar zette zichzelf al snel weer buitenspel. Joseph Akpala is nu interimcoach, maar pakte nog geen enkel punt.

Franky Van der Elst: “Kortrijk is een traditieclub, ze hebben een vrij ruime achterban, er heerst altijd een gezellige en plezante sfeer. Al is daar de jongste weken en maanden nog weinig reden toe. Tan, de eigenaar, investeerde niks meer in die club en dan krijg je dit. Een verrassing dat dit vroeg of laat zou gebeuren, is het dus niet. Uiteraard zullen ze straks Play-off 3 moeten spelen en dan is het nog de vraag hoe groot de achterstand op dat moment zal zijn. Is het gat dan nog dicht te rijden? Ze moeten zorgen dat de kloof met de derde laatste niet te groot wordt, om dan eventueel nog die promotie-degradatiematchen tegen de ploeg uit 1B nog af te dwingen. Ik vermoed dat ze na Nieuwjaar een andere coach zullen nemen, maar de vraag is wie zich nog geroepen voelt om daar in te stappen. Een nieuwe soap zoals met De Boeck kunnen ze maar beter vermijden. Hoed af voor de mensen die dat nog willen doen. Maar ik vind dit vooral jammer voor Joseph Akpala, die een fantastische gast is. Ik leerde hem beter kennen bij KV Oostende en het is jammer dat dit hem nu moet overkomen als jonge coach. Ze zijn de jongste weken enorm kwetsbaar geworden en het lijkt van kwaad naar erger te gaan. Die groep lijkt mij mentaal ook niet zo sterk.”

ZULTE WAREGEM. “Het is niet omdat je Vormer, Vossen en Gano in je ploeg hebt dat het wel zal loslopen”

Mbaye Leye bleef vorig seizoen iets te lang aan boord. Vervanger Frederik D’Hollander leek nog een mirakel te verwezenlijken, maar botste op de slotdag tegen een gedreven Cercle. In de hel van 1B miste Essevee zijn start. D’Hollander werd weinig krediet gegund en vervangen door Vincent Euvrard. Vlekkeloos loopt het niet, maar promotie moet wel lukken.

Franky Van der Elst: “In principe zie ik die straks terugkeren naar 1A, ja. De druk is er groot en ik heb begrepen dat het spel niet top is. Zo simpel is het ook allemaal niet en het is niet omdat je Vormer, Vossen en Gano in je ploeg hebt, dat het wel zal loslopen. Overal ben je de grote favoriet en wacht je een warme ontvangst. Ze hebben met Vincent Euvrard ook een heel rustige coach gehaald, iemand met de nodige ervaring ook. Hij weet wat hij doet en wat nodig is om succes te hebben in de Challenger Pro League. Hij leverde daar ook al goed werk bij OH Leuven en RWDM.”

“Of een fusie in Zuid-West-Vlaanderen een oplossing zou zijn? Daar vrees ik toch voor, dat ligt ook erg gevoelig. Zaak is dat zowel Kortrijk als Zulte Waregem het moeilijk hebben en misschien moeten ze maar eens samenzitten – je weet maar nooit.”

Bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231227_95710745
« Laatst bewerkt op: december 27, 2023, 05:17:32 pm door Frederik »

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.680
  • Essevee! Olé Olé!
Re: Misschien moeten Kortrijk en Zulte Waregem eens samenzitten
« Reactie #1 Gepost op: december 27, 2023, 05:21:55 pm »
Jommendoen! ;-)

Online isidoor

  • Leden
  • Berichten: 2.469
  • Essevee!
Re: Misschien moeten Kortrijk en Zulte Waregem eens samenzitten
« Reactie #2 Gepost op: december 27, 2023, 05:28:28 pm »
Ja, daaraan heb ik ook al gedacht. Kortrijk en Zulte Waregem in de problemen. Als het toch zou moeten gebeuren is het nu dat er moet gesproken worden over een fusie. Denk dat het anders voor beide ploegen onhoudbaar wordt, zowel sportief als financieel. Ja, ook onze ploeg heeft problemen. Moeten nog afwachten of promotie wel mogelijk is met dergelijk slecht voetbal en veel geluk. En als we toch zouden promoveren, dan vraag ik mij af wat we in 1A gaan doen ???

Offline ManU

  • Leden
  • Berichten: 1.041
Re: Misschien moeten Kortrijk en Zulte Waregem eens samenzitten
« Reactie #3 Gepost op: december 27, 2023, 05:45:21 pm »
Van der Elst als kenner… KVK dat een traditieclub is met een grote achterban… haha, kent de streek hier goed…dat ie maar naar zijn RWDM gaat, of is het Standaard Wetteren ?

Offline Wen ma dadde

  • Leden
  • Berichten: 40
  • Waregemse Ridder
Re: Misschien moeten Kortrijk en Zulte Waregem eens samenzitten
« Reactie #4 Gepost op: december 27, 2023, 05:52:44 pm »
Hahahaha een fusie met k*k kent blijkbaar niet echt de grote van de tegenover elkaar. Die zal er nooit komen en waarom? Simpel de fans van beide ploegen zullen daar voor zorgen.

Offline esssevee4life

  • Leden
  • Berichten: 927
  • Essevee!
Re: Misschien moeten Kortrijk en Zulte Waregem eens samenzitten
« Reactie #5 Gepost op: december 27, 2023, 06:16:13 pm »
Als er ooit over een fusie moet gepraat worden is het nu wel de meest slechte moment.
Kan iemand mij zeggen wat KVK voor ons te bieden heeft?
Voor ons is het momenteel afwachten op KVK die verder en verder wegzakt, en dan rustig hun beste jeugd en sponsors inpikken.
Supporters die naar ons zouden komen geloof ik niet in. Het enigste wat wel is dat de jeugd niet meer gaat moeten kiezen op termijn tussen supporteren voor KVK of Essevee.

Online Koekenaas

  • Leden
  • Berichten: 2.634
  • Essevee!
Re: Misschien moeten Kortrijk en Zulte Waregem eens samenzitten
« Reactie #6 Gepost op: december 27, 2023, 07:30:09 pm »
Van der Elst als kenner… KVK dat een traditieclub is met een grote achterban… haha, kent de streek hier goed…dat ie maar naar zijn RWDM gaat, of is het Standaard Wetteren ?
Al die kenners/analisten pffff…..

Offline Porky

  • Leden
  • Berichten: 4.917
Re: Misschien moeten Kortrijk en Zulte Waregem eens samenzitten
« Reactie #7 Gepost op: december 27, 2023, 08:22:17 pm »
Tis wachten op de grote kenner/analist.. maximus

Offline Naughtius Maximus

  • Leden
  • Berichten: 2.358
  • Essevee!
Re: Misschien moeten Kortrijk en Zulte Waregem eens samenzitten
« Reactie #8 Gepost op: december 27, 2023, 08:57:25 pm »
Tis wachten op de grote kenner/analist.. maximus
U vraagt, ik zal mijn bescheiden mening geven.

Natuurlijk heeft VDE gelijk. Zeg eens, wat gaan wij volgend jaar voorstellen met ons budget van 15 mioe euro ??? Ik vrees - meer zelfs : ik ben zeker : we worden vaste klant voor barragewedstrijden, in het beste geval of vaste lifploeg in het meest realistische geval.

Een fusie zou een goede zaak zijn. Ik heb mijn argumenten al genoeg hiervoor geformuleerd en VDE bevestigt die.

En een goed of ideaal moment voor een fusie is er nooit. In een realistisch geval neemt Tony de Veekaa over en duwt hij de fusie erdoor.

Online Boer uit Waregem

  • Leden
  • Berichten: 5.769
  • Essevee!
Re: Misschien moeten Kortrijk en Zulte Waregem eens samenzitten
« Reactie #9 Gepost op: december 28, 2023, 08:55:10 am »
Zolang Tan +15m vraagt voor hen
zal er niks gebeuren
welke zot zou da betalen voor een lege doos?
Kadri is enige wa er nog loopt
en de overnemer moet met stad praten voor het stadion…

het probleem bij de buren is groot lijkt me
but i don’t care…

Offline Dikke Nek

  • KVK Supporter
  • Leden
  • Berichten: 25
  • Essevee!
Re: Misschien moeten Kortrijk en Zulte Waregem eens samenzitten
« Reactie #10 Gepost op: december 28, 2023, 09:45:11 am »
Een fusie is altijd een kind uit armoede geboren.
De nieuwe financiële realiteit in het voetbal is wat ze is.
Westerlo : 35 miljoen kapitaalsverhoging in laatste 2 seizoenen.
OHL : 52 miljoen kapitaalsverhoging in de 5 laatste seizoenen.
Bij ons reed Tan sedert 2015 voor 7,8 miljoen aan gaten dicht (exploitatieverliezen die niet konden opgevangen worden met uitgaande transfers).
De cijfers bij jullie ken ik niet maar rooskleurig zullen ze evenmin zijn.
Op termijn en bij ongewijzigde regelgeving verdwijnen we allebei van het hoogste voetbaltoneel.
De echte die hards (100/200?)vinden dat niet zo erg en blijven fan, desnoods zelf tot in 4de provinciale.
De meerderheid identificeert zich echter met een competitieve club die zo hoog mogelijk voetbalt en waar biedt voor zijn geld.
Economisch gezien is een fusie het enige juiste om te doen.
In de beide bestuurskamers zijn ze daar volledig van overtuigd.
De rekeningen moeten immers kloppen.
De fan daarentegen reageert emotioneel.
Net die emoties maken voetbal tot wat het is...
Een bijna onmogelijke oefening dus, tenzij uit...armoede.





« Laatst bewerkt op: december 28, 2023, 09:47:46 am door Dikke Nek »

Offline Zigzag

  • Global Moderator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 4.653
  • Essevee!
Re: Misschien moeten Kortrijk en Zulte Waregem eens samenzitten
« Reactie #11 Gepost op: december 28, 2023, 09:52:46 am »
Een fusie is altijd een kind uit armoede geboren.
De nieuwe financiële realiteit in het voetbal is wat ze is.
Westerlo : 35 miljoen kapitaalsverhoging in laatste 2 seizoenen.
OHL : 52 miljoen kapitaalsverhoging in de 5 laatste seizoenen.
Bij ons reed Tan sedert 2015 voor 7,8 miljoen aan gaten dit (exploitatieverliezen die niet konden opgevangen worden met uitgaande transfers).
De cijfers bij jullie ken ik niet maar rooskleurig zullen ze evenmin zijn.
Op termijn en bij ongewijzigde regelgeving verdwijnen we allebei van het hoogste voetbaltoneel.
De echte die hards (100/200?)vinden dat niet zo erg en blijven fan, desnoods zelf tot in 4de provinciale.
De meerderheid indentificeert zich echter een competitieve club die zo hoog mogelijk voetbalt en waar biedt voor zijn geld.
Economisch gezien is een fusie het enige juiste om te doen.
In de beide bestuurskamers zijn ze daar volledig van overtuigd.
De rekeningen moeten immers kloppen.
De fan daarentegen reageert emotioneel.
Net die emoties maken voetbal tot wat het is...

Dit klopt wel.
Al wil ik wel zien hoe lang de 'niuewe financiële realiteit' blijft duren. Buiten de topclubs zijn die nieuwe financiële realiteiten allemaal gewoon bubbels waar men geld in pompt. Gaan ze gewoon geld blijven inpompen, is het dan een bodemloze put?
Ik denk het eerlijk gezegd niet.
Je ziet nu al de eerste gevolgen ervan:

- KVO: op sterven na dood
- Beerschot: daar willen ze verkopen, maar er is geen interesse. Resultaat: geldkraan is dicht en ze moeten allemaal transfervrije spelers halen. Eerste half seizoen loopt dat nu wel uitzonderlijk goed, maar gaat dat blijven duren?
- Eupen: Qatar trekt er ook zijn handen meer en meer van af. De kraan is daar ook toegedraaid.
- OHL: Welke kant gaat het daarmee uit? Veel investeringen worden er toch niet meer gedaan.
- KVK: tja dat weet je goed genoeg natuurlijk.
- RWDM: gewoon een speeltje van een zotte eigenaar. Tot die het in z'n hoofd krijgt en dan is het ook weer einde verhaal.

En ga zo maar door he. Wanneer die nieuwe financiele realiteit stopt, zal het ook voor heel veel van deze ploegen stoppen.

Offline mutske

  • Leden
  • Berichten: 1.375
Re: Misschien moeten Kortrijk en Zulte Waregem eens samenzitten
« Reactie #12 Gepost op: december 28, 2023, 11:15:47 am »
Dat gaat een stadion zijn met een tribune voor Kortrijk supporters en ene voor Waregem supporters.
Allez was al ambras na de wedstrijden tussen Zulte en Waregem in begin van de fusie. En in alle eerlijkheid Waregem had niets hé mee Zulte. Wat zou dan nu zijn met Kortrijk, meer politie nodig om te thuissupporters uit elkaar te halen of met de bezoekers.
Nu mocht er een fusie komen, begrijpelijk vanuit financieel standpunt maar voor mij stopt het dan ze :-)

Offline mogul

  • Leden
  • Berichten: 7.670
Re: Misschien moeten Kortrijk en Zulte Waregem eens samenzitten
« Reactie #13 Gepost op: december 28, 2023, 11:55:18 am »
Allez daar gaan we weer.  VDE moet hem louter bezighouden met sportieve analyses, daar is hij goed in   
Het klopt allemaal, als ge ziet welke bedragen gelijkaardige clubs als de onze investeren en in het rood staan dan is dit inderdaad een moeilijke oefening voor.een promovent. 
Maar een fusie met de rivaal is dan de ideale oplossing?  Ge moet goed zot zijn om dat als oplossing voor te stellen!  Want die denken dat alles 2X groter gaat worden.  Geld, supporters, spelers.  Absolute waanzin en gedoemd om te falen. 
Alsof een fusie een garantie is op succes.  Een fusie(wij zijn geen fusie maar een overname van Zulte) is zelden een succes, enkel Genk, waar beide clubs uit dezelfde grote stad komen, waar men een andere clubkleur koos, waar er ENORME geldstromen van de overheid in de nieuwe club werd gepompt.  Maar het grote succes kwam door slim een coach en enkele spelers over te nemen van ..Ksv Waregem!  Het succes van Genk heeft meer met verstandige sportieve beslissingen te maken(ieder seizoen) dan met de fusie.
De fouten die wij maakten komt door grootheidswaanzin, net als met de ondergang van Ksv Waregem hebben de bestuursleden van Zulte Waregem het verstand niet gehad om tijdig in te grijpen. 
Het begint met te weten wat je als club kan doen.  Ieder jaar Play-off willen spelen te koste van alles,dan weet je dat het een keer gaat mislopen .
Er kunnen ieder jaar maar 6 ploegen in die play-off spelen, er kunnen geen 10 topclubs zijn!  En een nieuwe fusieclub gaat niet plots een topclub worden.   
Union gaat daar niet blijven wanneer ze geen nieuw stadion kunnen bouwen, gaat Monaco Cercle blijven steunen?  Wat met RWDM,OHL,Westerlo,Eupen?
Gewoon kalm blijven, verstandiger zijn ivm lonen van spelers.  Niet ieder jaar twaalf nieuwe spelers halen, de kern gebruiken die er is, jeugdspelers kansen geven. En zien waar we landen zonder te ver te gaan financieel .
 We hebben dus nog veel werk.  Fusie = twee clubs volledig kapot maken. 

Offline Fats Domino

  • Leden
  • Berichten: 730
  • Essevee!
Re: Misschien moeten Kortrijk en Zulte Waregem eens samenzitten
« Reactie #14 Gepost op: december 28, 2023, 02:50:39 pm »
We zijn aan het evolueren naar een eerste klasse van 12 ploegen zoals in Oostenrijk
Essevee behoort tot die 12!!

Offline esssevee4life

  • Leden
  • Berichten: 927
  • Essevee!
Re: Misschien moeten Kortrijk en Zulte Waregem eens samenzitten
« Reactie #15 Gepost op: december 28, 2023, 05:07:10 pm »
We zijn aan het evolueren naar een eerste klasse van 12 ploegen zoals in Oostenrijk
Essevee behoort tot die 12!!
Denk dat dit ook wel gaat gebeuren vanuit een natuurlijke evolutie.
Buitenlandse investeerders zijn minder geïnteresseerd omdat het fiscaal minder interessant geworden is.
Ook is de publieke opinie en bijgevolg deze ook van de politiek dat men hier nog meer in kan gaan snoeien.
Op termijn zie ik Essevee profiteren van deze evolutie. Momenteel zijn we slachtoffer van de huidige trend met zotte kapitaalsverhogingen.
Zie ons over 10 jaar terug een goede subtopper zijn. Nu is het door de zure appel doorbijten.
Voor ons als supporter in de tribune en voor de bestuurders momenteel ook in hun portemonnee.

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.680
  • Essevee! Olé Olé!
Re: Misschien moeten Kortrijk en Zulte Waregem eens samenzitten
« Reactie #16 Gepost op: december 28, 2023, 05:29:26 pm »
We zijn aan het evolueren naar een eerste klasse van 12 ploegen zoals in Oostenrijk
Essevee behoort tot die 12!!

Denk dat dit ook wel gaat gebeuren vanuit een natuurlijke evolutie.
Buitenlandse investeerders zijn minder geïnteresseerd omdat het fiscaal minder interessant geworden is.
Ook is de publieke opinie en bijgevolg deze ook van de politiek dat men hier nog meer in kan gaan snoeien.
Op termijn zie ik Essevee profiteren van deze evolutie. Momenteel zijn we slachtoffer van de huidige trend met zotte kapitaalsverhogingen.
Zie ons over 10 jaar terug een goede subtopper zijn. Nu is het door de zure appel doorbijten.
Voor ons als supporter in de tribune en voor de bestuurders momenteel ook in hun portemonnee.

Ik schreef het eerder al eens ... ik heb het gevoel dat ons bestuur in snooze-modus werkt en de moderne voetbal evolutie(s) even zijn gangetje laat gaan. Na x tijd blazen die clubs of overnames zichzelf toch op, en als de buitenlandse-overname-evolutie/rush voorbij en de bubbels ontploft zijn ... "-ahum- wij zijn hier (ook) nog!"

Blij dat ons bestuur niet bezwijkt is voor een scheppe geld en verlies van macht en lokale verankering. Ik speel liever in de tweede kolom met lokaal geld en verankering, dan in de linker kolom met geld van enen ongeïnteresseerden tiest van den andere kant van de wereld of een of ander (louche) investeringsfonds die enkel interesse hebben in winst afromen.



 


Offline Pringless

  • Gold Member
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 6.271
Re: Misschien moeten Kortrijk en Zulte Waregem eens samenzitten
« Reactie #17 Gepost op: december 28, 2023, 05:48:13 pm »
Laat ons nu verder doen met gezond boerenverstand en zaaien naar onze zak en onze plaats kennen.

Onze plaats imo is 1A maar in de buik van het klassement (plaats 8-12).
SV TILL I DIE

Offline Naughtius Maximus

  • Leden
  • Berichten: 2.358
  • Essevee!
Re: Misschien moeten Kortrijk en Zulte Waregem eens samenzitten
« Reactie #18 Gepost op: december 28, 2023, 08:59:46 pm »
Allez daar gaan we weer.  VDE moet hem louter bezighouden met sportieve analyses, daar is hij goed in   
Het klopt allemaal, als ge ziet welke bedragen gelijkaardige clubs als de onze investeren en in het rood staan dan is dit inderdaad een moeilijke oefening voor.een promovent. 
Maar een fusie met de rivaal is dan de ideale oplossing?  Ge moet goed zot zijn om dat als oplossing voor te stellen!  Want die denken dat alles 2X groter gaat worden.  Geld, supporters, spelers.  Absolute waanzin en gedoemd om te falen. 
Alsof een fusie een garantie is op succes.  Een fusie(wij zijn geen fusie maar een overname van Zulte) is zelden een succes, enkel Genk, waar beide clubs uit dezelfde grote stad komen, waar men een andere clubkleur koos, waar er ENORME geldstromen van de overheid in de nieuwe club werd gepompt.  Maar het grote succes kwam door slim een coach en enkele spelers over te nemen van ..Ksv Waregem!  Het succes van Genk heeft meer met verstandige sportieve beslissingen te maken(ieder seizoen) dan met de fusie.
De fouten die wij maakten komt door grootheidswaanzin, net als met de ondergang van Ksv Waregem hebben de bestuursleden van Zulte Waregem het verstand niet gehad om tijdig in te grijpen. 
Het begint met te weten wat je als club kan doen.  Ieder jaar Play-off willen spelen te koste van alles,dan weet je dat het een keer gaat mislopen .
Er kunnen ieder jaar maar 6 ploegen in die play-off spelen, er kunnen geen 10 topclubs zijn!  En een nieuwe fusieclub gaat niet plots een topclub worden.   
Union gaat daar niet blijven wanneer ze geen nieuw stadion kunnen bouwen, gaat Monaco Cercle blijven steunen?  Wat met RWDM,OHL,Westerlo,Eupen?
Gewoon kalm blijven, verstandiger zijn ivm lonen van spelers.  Niet ieder jaar twaalf nieuwe spelers halen, de kern gebruiken die er is, jeugdspelers kansen geven. En zien waar we landen zonder te ver te gaan financieel .
 We hebben dus nog veel werk.  Fusie = twee clubs volledig kapot maken.
Ik ben grotendeels akkoord met deze quote, alleen is een fusie geen 2 clubs volledig kapot maken. Het is een nieuwe creëren, met nieuwe mogelijkheden, die dan werkelijk 'grensverleggend' kan zijn.

Offline Naughtius Maximus

  • Leden
  • Berichten: 2.358
  • Essevee!
Re: Misschien moeten Kortrijk en Zulte Waregem eens samenzitten
« Reactie #19 Gepost op: december 28, 2023, 09:04:33 pm »
Een fusie is altijd een kind uit armoede geboren.
De nieuwe financiële realiteit in het voetbal is wat ze is.
Westerlo : 35 miljoen kapitaalsverhoging in laatste 2 seizoenen.
OHL : 52 miljoen kapitaalsverhoging in de 5 laatste seizoenen.
Bij ons reed Tan sedert 2015 voor 7,8 miljoen aan gaten dit (exploitatieverliezen die niet konden opgevangen worden met uitgaande transfers).
De cijfers bij jullie ken ik niet maar rooskleurig zullen ze evenmin zijn.
Op termijn en bij ongewijzigde regelgeving verdwijnen we allebei van het hoogste voetbaltoneel.
De echte die hards (100/200?)vinden dat niet zo erg en blijven fan, desnoods zelf tot in 4de provinciale.
De meerderheid indentificeert zich echter een competitieve club die zo hoog mogelijk voetbalt en waar biedt voor zijn geld.
Economisch gezien is een fusie het enige juiste om te doen.
In de beide bestuurskamers zijn ze daar volledig van overtuigd.
De rekeningen moeten immers kloppen.
De fan daarentegen reageert emotioneel.
Net die emoties maken voetbal tot wat het is...

Dit klopt wel.
Al wil ik wel zien hoe lang de 'niuewe financiële realiteit' blijft duren. Buiten de topclubs zijn die nieuwe financiële realiteiten allemaal gewoon bubbels waar men geld in pompt. Gaan ze gewoon geld blijven inpompen, is het dan een bodemloze put?
Ik denk het eerlijk gezegd niet.
Je ziet nu al de eerste gevolgen ervan:

- KVO: op sterven na dood
- Beerschot: daar willen ze verkopen, maar er is geen interesse. Resultaat: geldkraan is dicht en ze moeten allemaal transfervrije spelers halen. Eerste half seizoen loopt dat nu wel uitzonderlijk goed, maar gaat dat blijven duren?
- Eupen: Qatar trekt er ook zijn handen meer en meer van af. De kraan is daar ook toegedraaid.
- OHL: Welke kant gaat het daarmee uit? Veel investeringen worden er toch niet meer gedaan.
- KVK: tja dat weet je goed genoeg natuurlijk.
- RWDM: gewoon een speeltje van een zotte eigenaar. Tot die het in z'n hoofd krijgt en dan is het ook weer einde verhaal.

En ga zo maar door he. Wanneer die nieuwe financiele realiteit stopt, zal het ook voor heel veel van deze ploegen stoppen.
We staan nog maar een het begin van de nieuwe financiële realiteit, die enkel maar zal versnellen de komende jaren. Kijk bv naar het nieuwe TV contract in Engeland, de financiële mogelijkheden van Saoudie-Arabië, Qatar,... En Amerikanen : die gaan inderdaad leren uit hun fouten. Ze gaan hun overnames perfectioneren. Dat narratief van 'het zal wel overwaaien', 'een beetje uitzieken in 1B', 'efkes door de zure appel bijten', 'efkes gezond boerenverstand gebruiken'. Dat slaat werkelijk nergens op.