Auteur Topic: De Standaard  (gelezen 7657 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

13 april 1951

  • Gast
De Standaard
« Gepost op: april 23, 2013, 09:54:11 am »
Citaat
?Champions League zou heel Waregem een boost geven?
Essevee droomt van titel

WAREGEM - Met nog vijf speeldagen te gaan, is Zulte Waregem de trotse leider in Play-off 1. ?We hoeven voor niemand onder te doen.?

Business as usual gisteren aan de Gaverbeek. Iedereen stipt op tijd voor de ochtendsessie, zonder kleine oogjes. Het feestgedruis had alweer plaats?gemaakt voor bittere ernst. Al beseffen Francky Dury en co. wel degelijk dat ze een uniek seizoen beleven.

?Momenteel kan ik minutenlang naar het klassement staren?, geeft Zulte Waregem-voorzitter Willy Naessens toe. ?Als we nu niet bij de eerste drie eindigen, zou ik zwaar ontgoocheld zijn. Eventjes dromen van de titel mag ook wel. Ik stel vast dat we voor niemand hoeven onder te doen.?

?Het beeld dat we niet ambitieus zouden zijn, klopt trouwens niet. Alleen zijn Anderlecht, Standard en Brugge traditieclubs met een groot verleden. Daarom houden we onze voeten op de grond. Maar het is natuurlijk wel zo dat de Champions League heel Waregem een boost zou geven.?

?Laten we vooral genieten?, voegt ceo Patrick De Cuyper eraan toe. ?Veel mensen vergeten dat druk ook positief kan werken.?

Mbaye Leye nam enkele weken geleden voor het eerst het woord ?titel? in de mond. Zondag herhaalde hij dat. ?Ik heb er altijd in geloofd, maar nu toch nog wat meer?, zei hij in de late uurtjes. ?Tot op de laatste speeldag moeten we kunnen meestrijden.?

Lierse 1997

Ook doelman S?bastien Bruzzese is ervan overtuigd dat Essevee iedereen aankan. ?Zeker is dat we overal respect afdwingen. Misschien kun je wel de vergelijking maken met Lierse in 1997 (dat toen kampioen speelde, red.). Veel jonge, talentvolle spelers, aangevuld met ervaring en jongens die revanche zochten. Weet je, ik ben een tennisfan en keek altijd op naar Justine Henin. Haar lijfspreuk was impossible is nothing. In de eerste plaats betrek ik die op mezelf. Of ze ook voor Zulte Waregem opgaat, weten we over enkele weken.?

Coach Francky Dury blijft er intussen rustig bij. ?Ik stel vast dat we steeds weer onze doelstellingen bijstellen?, zegt hij. ?Eerst wilden we 40 punten. Toen het vlot liep, haalden we enkele versterkingen binnen om competitief te zijn in Play-off 1. De spelers verrassen me elke dag, dit scenario had ik nooit durven te bedenken.?

Toch hoedt hij er zich voor het woord ?titel? in de mond te nemen. ?Racing Genk was vorige week de winnaar, maar in vier dagen tijd hebben wij 6 punten goedgemaakt op hen. Misschien hebben Anderlecht, Club en Standard nu eventjes een probleem. Mogelijk hebben wij dat over een week net zo zeer.?

?Zelfs in de kleedkamer merk ik dat de spelers geen goesting hebben om over de titel te spreken?, aldus nog Dury. ?Dat vind ik een goede attitude. Doet Leye dat toch open en bloot? Ik aanvaard dat hij zich uitspreekt. Als zoiets al gebeurt, moet het uit de groep komen. Mijn team heeft veel vertrouwen.?

Of Essevee titelfavoriet is? Of hij ontgoocheld zal zijn als de club geen kampioen wordt? Dury weigert de vragen te beantwoorden. ?Ik heb veel respect voor onze tegenstanders. Ik sta wel liever in onze schoenen, ik ben fier leider te zijn. Sep Vanmarcke was ook mee met Cancellara in Parijs-Roubaix, het kan dus. Al wil ik met een andere wielerterm besluiten: we zijn tweemaal voorbij de Paterberg en de Oude Kwaremont, we moeten er dus nog eens over.?