Auteur Topic: Rol stewards anno 17-18  (gelezen 4955 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Xavier Waterslaeghers

  • Leden
  • Berichten: 352
Rol stewards anno 17-18
« Gepost op: oktober 02, 2017, 11:27:32 am »
De laatste tijd erger ik mij steeds meer aan de stewards in ons stadion. Het valt me tegenwoordig elke match op hoe uitdagend en provocatief de houding van sommigen is. Misschien tijd dus om het debat over hun rol anno 2017-2018 eens te openen...

Het lijkt wel alsof hun rol is blijven steken in een tijd waarin er nog veel meer hooliganisme en geweld was in de stadions. Wat is vandaag de dag de meerwaarde van tientallen stewards die de hele match naar het publiek staan te kijken? Bij andere sporten zie je dat toch ook niet? Alsof een voetbalpubliek bestaat uit mensen die zich niet kunnen gedragen zonder bewaking ernaast... Alsof er elke match talloze incidenten gebeuren waarbij ze moeten ingrijpen...

De controles bij de inkom versterken die uitdagende en provocatieve houding nog. Al verschillende matchen stel ik vast dat een vriendelijke goedenavond er niet meer vanaf kan. Op uitdagende toon verzoeken om een pet af te doen of een jas open te ritsen wordt dan weer wel de gewoonte. Wanneer je hierover een vraag stelt, krijg je geen antwoord en gebaren ze gewoon dat je moet doorlopen. Bij het fouilleren gaan sommigen te werk alsof ze met criminelen bezig zijn (de armen verder omhoog duwen zonder een woord te zeggen, pitsen in de zij,...). Wanneer ik gisteren direct na het fouilleren even bleef staan en tegen een andere supporter zei dat de beleefdheid ver te zoeken is, bleef de steward mij dan ook nog eens provocatief een hele tijd in de gaten houden...

Ondertussen zie ik ook stewards die vooral druk lopen te doen, om toch maar de schijn te wekken dat ze belangrijk zijn. Op de strook tussen de familietribune en het veld liep gisteren zo'n steward. Voortdurend heen en weer lopen, druk gesticuleren, wijzen naar van alles en nog wat, alsof ze midden in een crisissituatie zaten...

En dan heb je ook nog stewards die denken dat ze moeten reageren op belachelijke situaties. Op de familietribune komen ze tegenwoordig aangelopen bij elke corner, om kinderen terecht te wijzen die op de onderste rijen zitten en tot bij het muurtje gaan om een hoekschop goed te kunnen zien. Direct staat daar een steward bij die ze dwingt om achteruit te gaan en druk staat te gebaren dat ze moeten neerzitten...

Persoonlijk vind ik dat we moeten evolueren naar een systeem waarbij stewards grotendeels onzichtbaar aanwezig zijn, klaar om in te grijpen indien nodig. Het afschrikkende effect van twintig jaar geleden mag echt wel eens ophouden nu. Een steward moet een ambassadeur zijn van de club, iemand die de mensen welkom heet in het stadion, vriendelijk en aanspreekbaar is en vooral niet te veel opvalt...

Ziezo, het debat is geopend :) Ik ben alleszins benieuw naar hoe jullie de rol van de stewards anno 2017-2018 zien :)

Offline Bertrand

  • Leden
  • Berichten: 1.072
Re: Rol stewards anno 17-18
« Reactie #1 Gepost op: oktober 02, 2017, 11:48:15 am »
De laatste tijd erger ik mij steeds meer aan de stewards in ons stadion. Het valt me tegenwoordig elke match op hoe uitdagend en provocatief de houding van sommigen is. Misschien tijd dus om het debat over hun rol anno 2017-2018 eens te openen...

Het lijkt wel alsof hun rol is blijven steken in een tijd waarin er nog veel meer hooliganisme en geweld was in de stadions. Wat is vandaag de dag de meerwaarde van tientallen stewards die de hele match naar het publiek staan te kijken? Bij andere sporten zie je dat toch ook niet? Alsof een voetbalpubliek bestaat uit mensen die zich niet kunnen gedragen zonder bewaking ernaast... Alsof er elke match talloze incidenten gebeuren waarbij ze moeten ingrijpen...

De controles bij de inkom versterken die uitdagende en provocatieve houding nog. Al verschillende matchen stel ik vast dat een vriendelijke goedenavond er niet meer vanaf kan. Op uitdagende toon verzoeken om een pet af te doen of een jas open te ritsen wordt dan weer wel de gewoonte. Wanneer je hierover een vraag stelt, krijg je geen antwoord en gebaren ze gewoon dat je moet doorlopen. Bij het fouilleren gaan sommigen te werk alsof ze met criminelen bezig zijn (de armen verder omhoog duwen zonder een woord te zeggen, pitsen in de zij,...). Wanneer ik gisteren direct na het fouilleren even bleef staan en tegen een andere supporter zei dat de beleefdheid ver te zoeken is, bleef de steward mij dan ook nog eens provocatief een hele tijd in de gaten houden...

Ondertussen zie ik ook stewards die vooral druk lopen te doen, om toch maar de schijn te wekken dat ze belangrijk zijn. Op de strook tussen de familietribune en het veld liep gisteren zo'n steward. Voortdurend heen en weer lopen, druk gesticuleren, wijzen naar van alles en nog wat, alsof ze midden in een crisissituatie zaten...

En dan heb je ook nog stewards die denken dat ze moeten reageren op belachelijke situaties. Op de familietribune komen ze tegenwoordig aangelopen bij elke corner, om kinderen terecht te wijzen die op de onderste rijen zitten en tot bij het muurtje gaan om een hoekschop goed te kunnen zien. Direct staat daar een steward bij die ze dwingt om achteruit te gaan en druk staat te gebaren dat ze moeten neerzitten...

Persoonlijk vind ik dat we moeten evolueren naar een systeem waarbij stewards grotendeels onzichtbaar aanwezig zijn, klaar om in te grijpen indien nodig. Het afschrikkende effect van twintig jaar geleden mag echt wel eens ophouden nu. Een steward moet een ambassadeur zijn van de club, iemand die de mensen welkom heet in het stadion, vriendelijk en aanspreekbaar is en vooral niet te veel opvalt...

Ziezo, het debat is geopend :) Ik ben alleszins benieuw naar hoe jullie de rol van de stewards anno 2017-2018 zien :)

Als de stewards onherkenbaar en onzichtbaar moeten zijn, hoe kunnen we dan weten dat het stewards zijn ?

Offline Xavier Waterslaeghers

  • Leden
  • Berichten: 352
Re: Rol stewards anno 17-18
« Reactie #2 Gepost op: oktober 02, 2017, 12:05:53 pm »
Als de stewards onherkenbaar en onzichtbaar moeten zijn, hoe kunnen we dan weten dat het stewards zijn ?

Ik zeg onzichtbaar aanwezig, niet onherkenbaar ;)

Dat wil zeggen dat ze uiteraard wel herkenbaar zijn aan hun outfit (zodat ze aanspreekbaar zijn), maar een rol op de achtergrond spelen en geen hoofdrol opeisen zoals sommigen nu wel doen.

Offline Pringless

  • Gold Member
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 6.261
Re: Rol stewards anno 17-18
« Reactie #3 Gepost op: oktober 02, 2017, 12:12:18 pm »
Ik kan je wel volgen in sommige punten.

Maar je hebt ook wel stewards die wel vriendelijk goeiendag zegt en die je gewoon fouilleert zoals het hoort.

Maar je hebt dan de stewards die denken dat ze flik zijn. Die zich zo willen profileren.. Helaas zijn het dan deze mensen die de stewards in een negatief daglicht zetten.
SV TILL I DIE

Offline Essevee boy

  • Leden
  • Berichten: 1.455
Re: Rol stewards anno 17-18
« Reactie #4 Gepost op: oktober 02, 2017, 12:16:58 pm »
Een belangrijk punt is inderdaad dat interessant doen langs de lijn of in de tribunes. Constant over en weer lopen, wijzen,... Alsof ons stadion vol zit met hooligans van Legia Warschau of Lech Poznan.  ::)
Maar als er dan eens echt incidenten zijn met uitdagende 'supporters' van andere clubs dan wordt er de andere kant uitgekeken. Ik vergeet nooit die match tegen Klup waar de hoofdtribune onderaan vol zat met provocerende flauwzwarten, nul reactie van de stewards integendeel nog wat stadionverboden voor eigen supporters die iets durfden zeggen...

Offline essevee5381

  • Leden
  • Berichten: 513
  • SLC
Re: Rol stewards anno 17-18
« Reactie #5 Gepost op: oktober 02, 2017, 01:41:54 pm »
Het werk van stewards niet onderschatten... Wij met de sfeergroep hebben een goede verstandhouding met de vaste stewards. Iedere club heeft zijn eigen stewards en die worden soms ook ingezet bij andere wedstrijden. Zo zien we bij ons soms stewards van Lokeren, Moeskroen, .. verschijnen. Meestal zorgen die wel voor de bovenstaande problemen.
Vergeet niet dat stewards volledig vrijwillig zijn en ook maar doen wat de politie en veiligheid hen opleggen...

Ikzelf ben voorstander van het Nederlands model. Daar zijn het externe firma's die de veiligheid doen. Die mensen worden ook betaald & lopen niet rond met nen 'fluo frak'.
South Lane Crew.

Offline forzasvzw

  • Leden
  • Berichten: 630
  • Forzaaa SV !!
Re: Rol stewards anno 17-18
« Reactie #6 Gepost op: oktober 03, 2017, 11:08:25 pm »
 Xavier Waterslaeghers ik erger mij meer aan die spotters aan de entree. ( stewards geen probleem)
en idd zoals hierboven gezegd graag nederlands model.
Mag de politie maar binnenkomen bij problemen. Want nu staan ze daar dik betaald in het weekend aan 200%.  met 5 man gewoon nutteloze dingen te schrijven (mensen kloten noemen ze dit) .   
« Laatst bewerkt op: oktober 03, 2017, 11:13:54 pm door forzasvzw »