Auteur Topic: Hoe gokbedrijven en voetbalclubs het reclameverbod toch kunnen omzeilen  (gelezen 2054 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 9.012
  • Essevee! Olé Olé!
Hoe gokbedrijven en voetbalclubs het reclameverbod toch kunnen omzeilen
« Gepost op: december 06, 2024, 11:52:26 am »
Hoe gokbedrijven en voetbalclubs het reclameverbod vanaf 2025 toch kunnen omzeilen: “Volgens de wet mag het”
06/12/2024 via Het Laatste Nieuws

Vanaf 1 januari mogen gokbedrijven niet langer op de voorkant van een voetbalshirt staan. Drie weken voor die deadline hebben liefst zeventien van de negentien profclubs uit de Jupiler Pro League en de Challenger Pro League nog geen vervanger gevonden voor zijn borstsponsor. Of officieel toch niet. “Maar heel wat clubs zullen tóch doorgaan met hun goksponsor”, voorspellen experts. Hoe kan dat zomaar, en waarom zijn veel voetbalclubs zo afhankelijk van gokcenten?

Hoe zal het shirt van uw favoriete voetbalclub er na Nieuwjaar uitzien? De kans is groot dat u het niet weet. Meer dan de helft van de profclubs zijn er namelijk zélf nog niet uit.

Negentien ploegen hebben vandaag een gokbedrijf als borstsponsor, zoals u in de twee onderstaande lijstjes kunt zien

Profclubs met goksponsor op de borst:

Jupiler Pro Leauge
Anderlecht : Napoleon Games
Antwerp : Betfirst
Beerschot : Star Casino Foundation
Cercle Brugge : Golden Palace
Charleroi : Unibet
Club Brugge : Unibet
Dender : Star Casino Foundation
OH Leuven : Star Casino Foundation
Standard : Circus

Challener Pro League
Club Luik : Star Casino
Deinze : Star Casino
Francs Borains : Ladbrokes
La Louviere : Golden Palace
Lierse : Golden Palace
Lokeren-Temse : Betfirst
Patro Eisden : PepperMill Casino
RWDM : Golden Palace
SK Beveren : PepperMill Casino
Seraing : Golden Palace

Vanaf 1 januari moeten ze allemaal een andere partner hebben. Dan is de nieuwe verstrengde wet op gokreclame van kracht. Dat betekent onder meer dat alle reclame in een stadion voor kansspelen moet verdwijnen. Shirtsponsoring mag enkel nog met logo en naam van het wedkantoor, maar zonder slogan en niet langer op de voorkant.

"Mijn verwach­ting is dat er heel wat profclubs hun huidige betting partner op de borst zullen behouden."
- Wim Mathues, Senior vice president sportmarketingbureau Wasserman

Maar wat blijkt? Liefst zestien van die negentien profclubs met een gokbedrijf op de borst hebben nog steeds geen nieuw partnerschap aangekondigd. Dat wil niet zeggen dat zij in 2025 met een maagdelijk shirt zullen aantreden.

Achter de schermen werken de clubs volop aan oplossingen, verzekert Wim Mathues, Senior Vice President van sportmarketingbureau Wasserman. Maar frappant genoeg voorspelt hij dat de gokindustrie ondanks het reclameverbod toch nog volop aanwezig zal blijven op de voorkant van veel voetbalshirts. “Mijn verwachting is dat er heel wat profclubs hun huidige betting partner op de borst zullen behouden.”

Om te begrijpen hoe dat mogelijk is, verwijst Mathues naar het Koninklijk Besluit. Dat is vaag en laat enorm veel ruimte voor interpretatie. Zo staat er in dat Koninklijk Besluit dat de sponsorregels enkel van toepassing zijn op gokoperatoren met een vergunning in België.

Dat laat de deur open voor gokoperatoren om een tweede merk op te richten dat officieel niets met gokken te maken heeft, maar dat wel rechtstreeks verbonden is met een gokbedrijf.

Een voorbeeld: het gokbedrijf Unibet, borstsponsor van Club Brugge en Charleroi, heeft een ‘subbrand’ Unibet Experts. Dat is een apart kanaal, met zelfs een aparte app, waarop gedetailleerde statistieken van sportwedstrijden staan.

Onder meer voormalige Rode Duivel Steven Defour maakt analyses voor Unibet Experts. De verwachting is dat Club Brugge na Nieuwjaar verder gesponsord zal worden door dat tweede merk - al zal dat zonder de merknaam ‘Unibet’ gebeuren.

Zelfs de Pro League, de overkoepelende belangenvereniging van het profvoetbal, hinkt op twee gedachten. Met Ladbrokes en Bwin heeft ze twee gokbedrijven die bij interviews tijdens de rust of na de match op de achtergrond te zien zijn. Die gokbedrijven zouden bereid zijn met een tweede merk de samenwerking verder te zetten.

Het voorbeeld van Inter
Navraag bij het kabinet van huidig Minister van Justitie Paul Van Tigchelt (Open VLD) leert dat dat volgens de wet probleemloos kan. “Het Koninklijk Besluit over gokreclame is enkel van toepassing op de gokoperatoren. Sponsoring door een subbrand is dus mogelijk”, klinkt het. “Dat fenomeen zien we trouwens ook in andere landen.”

In de Italiaanse competitie zagen we de voorbije jaren inderdaad soortgelijke taferelen. In de Serie A geldt er sinds een aantal jaar een soortgelijk verbod op gokreclame op de shirts.

Topclub Inter omzeilde dat vorig seizoen door een partnerschap aan te gaan met gokbedrijf Leo Vegas, dat de ‘nieuwssite’ leovegas.news creëerde om op het truitje te kunnen staan. Dit seizoen stapte Inter over naar Betsson.sport op de borst, zoals u op onderstaande foto kunt zien.

Die website is een lege doos met enkele generische weetjes over de voetbalclubs die het sponsort, maar draagt een logo dat voor 99,9 procent overeenkomt met dat van moeder- en gokbedrijf Betsson.

“Die evolutie zullen we ook in België zien”, zegt Mathues. “Toevoegingen als ‘Experts’, ‘Foundation’ of ‘Daily’, om zo te insinueren dat het hier niet meer om de gokwebsite zelf gaat maar om bijvoorbeeld een nieuwsmedium of community.”

In onze eigen mailbox verschenen er deze herfst alleen al drie headhunters in dienst van gokbedrijven. De vraag kwam steeds op hetzelfde neer: ze waren op zoek naar (goedkope) werkkrachten die wedstrijdverslagen konden schrijven en extra ‘content’ rond sportwedstrijden leveren.

De Kansspel­com­mis­sie stelt vast dat de goksector op zoek gaat naar oplossin­gen om alsnog sponsoring en reclame te kunnen maken.
- Marjolein Depaepe, Woordvoerder Kansspelcommissie

Mathues herkent die trend: “Op termijn zullen veel gokbedrijven proberen evolueren naar een merk dat ook bezig is met entertainment en lifestyle. Wellicht heeft de wetgever en kansspelcommissie het niet zo bedoeld, zeker wanneer het effectieve main merk gewoon nog vermeld en zichtbaar is, maar je kan het de brands en clubs moeilijk kwalijk nemen dat ze in de opening springen die de wetgever laat.”

“Niet lang geleden nam een gokoperator contact op met mij: ‘Moet dat tweede merk écht bestaan?’ Dat zegt alles over de mentaliteit die er heerst in het wereldje”, zegt een clubleider die liever anoniem blijft om geen kwaad bloed te zetten.

De Kansspelcommissie, dat verantwoordelijk is voor het opsporen en bestraffen van overtreders, zegt zich bewust te zijn van zulke initiatieven. “De Kansspelcommissie stelt vast dat de goksector op zoek gaat naar oplossingen om alsnog sponsoring en reclame te kunnen maken”, zegt woordvoerder Marjolein Depaepe.


Vanuit ethisch standpunt begrijp ik de kritiek op het voetbal en de verweven­heid met de gokbedrij­ven. Maar je mag niet naast de economi­sche realiteit kijken. Clubs worstelen om hun hoofd boven water te houden.
- bestuur van een Belgische topclub

“We zijn hier momenteel mee bezig en analyseren het op basis van de huidige regelgeving en met het oog op de bescherming van de spelers. Het reclameverbod is er in de eerste plaats om kwetsbare spelers te beschermen en om de normalisering van gokken tegen te gaan.”

In de praktijk blijkt de Kansspelcommissie vooral een waakhond zonder tanden. Aan de leiband van het slecht geschreven Koninklijk Besluit: “Het is alsof je een wet schrijft waarbij automobilisten niet sneller dan 100 kilometer per uur mogen rijden, maar ze pas bestraft zullen worden als ze 150 rijden”, zegt de eerder vermelde clubleider.

“Je moedigt aan om de grijze zone op te zoeken.” Mathues is het daarmee eens: “Zelfs indien er formeel een overtreding zou worden vastgesteld, ziet het er niet naar uit dat die onmiddellijk bestraft zal kunnen worden. Zoals vaak zijn marketeers dan sneller dan de wetgever. Dat zal nooit veranderen.”

Dat wil niet zeggen dat de voetbalclubs er ook collectief voor kiezen om de achterpoortjes in de wet te benutten. “Er is geen enkele club die de voorbije jaren niét gezocht heeft naar een front of shirtsponsor van buiten de gokindustrie”, zegt een commercieel directeur van een topclub. OH Leuven is één voorbeeld daarvan. Star Casino verdwijnt er straks van de voorkant van de truitjes.

OHL heeft in samenspraak met Star Casino beslist om het achterpoortje in de wet niet te benutten, maar heeft tot dusver ook geen vervanger gevonden. De kans bestaat dat eigenaar King Power straks de leemte zal (moeten) vullen. Ook Beerschot gaat niet verder met de Star Casino Foundation, dat kritiek kreeg net omdat het een inhoudsloos vehikel was van het gokbedrijf onder het mom van communitywerking.

Antwerp laat weten in 2025 verder te gaan met AntwerpFirst als front shirtsponsor. Genoemd naar de communitywerking van de club, maar achter de schermen ook gefinancierd door BetFirst. Voor de verdere toekomst onderzoekt Antwerp “meerdere pistes”.

In tweede klasse ging Lokeren Temse in zee met het lokale JAM Group. Anderlecht is voorlopig de enige eersteklasser die er ook effectief in is geslaagd om een volledig nieuwe borstsponsor aan te trekken die geen banden met de gokindustrie heeft. De recordkampioen voetbalt in 2025 met reisorganisator Sunweb op het shirt.

Dat Anderlecht er wel in slaagt om nieuwe markten aan te boren, heeft het vooral te danken aan het feit dat het méér is dan een voetbalclub en een zeer groot bereik heeft. Maar algemeen gezien, ligt de sponsormarkt vandaag op z’n gat.

Zowat de enige bedrijfstak die bereid is marktconforme prijzen te betalen, is de gokindustrie. Omdat zij steeds minder op een legale manier hun merk in de markt kunnen zetten. En omdat de interne concurrentie binnen de gokwereld wel nog steeds relatief groot is.

Gokbedrijven waren volgens een rapport van Wasserman vorig jaar goed voor 12,8 miljoen euro van het sponsorbudget van het profvoetbal. Een cijfer dat volgens sommige insiders zelfs nog een zware onderschatting is.

Waarde van de font-of-shirtcontracten
Eerste klasse 2023-2024

Anderlecht : €3,9 mln
Club Brugge : €2,8 mln *
Standard : €2,4 mln *
Genk : €1,9 mln
AA Gent : €1,9 mln
Antwerp : €1,4 mln *
Union : €0,8 mln *
Charleroi : €0,6 mln *
KV Kortrijk : €0,5 mln
Cercle Brugge : €0,5 mln *
KV Mechelen : €0,5 mln
Eupen : €0,4 mln
OH Leuven : €0,3 mln *
Westerlo : €0,3 mln
RWDM : €0,2 mln *

* Gokbedrijf als borstsponsor
(bron : GLobalData)

“Vanuit ethisch standpunt begrijp ik de kritiek op het voetbal en de verwevenheid met de gokbedrijven”, klinkt het bij een bestuurder van een topclub. “Maar je mag niet naast de economische realiteit kijken. Clubs worstelen om hun hoofd boven water te houden. Ze hebben nood aan continuïteit, en sponsoring is daar een belangrijk deel van. Dan is het begrijpelijk dat ze kiezen voor een partner die in een moeilijke markt wél het juiste bedrag op tafel wil leggen.”

Sportmarketeer Mathues vindt wel dat de clubs nog te vaak voor de gemakkelijkheidsoplossing kiezen. “Er bestaan originelere, creatievere oplossingen. Slimme clubs zijn zeker al bezig met het prospecteren op nieuwe categorieën sponsors. Denk aan cryptobrokers, technologische bedrijven of AI-spelers die graag de Europese markten willen aanboren, waar er in het verleden vaak door veel profclubs in dezelfde kleine vijvers gevist werd.”

Bron: https://www.hln.be/belgisch-voetbal/hoe-gokbedrijven-en-voetbalclubs-het-reclameverbod-vanaf-2025-toch-kunnen-omzeilen-volgens-de-wet-mag-het~a63fd0a9/
« Laatst bewerkt op: december 06, 2024, 11:56:45 am door Frederik »

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 9.012
  • Essevee! Olé Olé!
Re: Hoe gokbedrijven en voetbalclubs het reclameverbod toch kunnen omzeilen
« Reactie #1 Gepost op: december 06, 2024, 11:59:46 am »
Shit ... zo had ik het nog niet bekeken 🙈

Offline jenske

  • Leden
  • Berichten: 2.216
    • Jong Anzegem
Re: Hoe gokbedrijven en voetbalclubs het reclameverbod toch kunnen omzeilen
« Reactie #2 Gepost op: december 07, 2024, 04:23:59 pm »
Interessant artikel. Thanks om te delen.

Online Ervee

  • Leden
  • Berichten: 47
  • Essevee!
Re: Hoe gokbedrijven en voetbalclubs het reclameverbod toch kunnen omzeilen
« Reactie #3 Gepost op: december 08, 2024, 11:30:54 am »
Misschien een gekke vraag, maar wat houdt andere 'verboden' producten (sigaretten, drank, ...) tegen om dat soort trucjes uit te halen? Of is dat beter gereguleerd?