Auteur Topic: [T1] DURY Francky  (gelezen 439779 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline sv27

  • Leden
  • Berichten: 414
Re: [T1] DURY Francky
« Reactie #3280 Gepost op: december 17, 2021, 07:56:11 pm »
Inderdaad voortdoen met de spelers die ervoor gaan op training, deze op hun natuurlijke positie zetten, balans vinden in het middenveld en achteraan kiezen voor zekerheid (geen 2 aanvallende backs). Vigen achter de spits en Dompé/Kutesa op de flanken

Online thorgan

  • Leden
  • Berichten: 384
  • Essevee!
Re: [T1] DURY Francky
« Reactie #3281 Gepost op: december 17, 2021, 08:55:52 pm »
Wel respect voor het feit dat Dury nog de fans toespreekt in het filmpje.
Hij moest dat absoluut niet doen en kon ook gevlucht zijn als een dief in de nacht.
Bedankt voor een 15 tal mooie jaren,maar de laatste waren er te veel aan,Franky.
Het ga je goed.

Offline Glitch.

  • Leden
  • Berichten: 2.057
Re: [T1] DURY Francky
« Reactie #3282 Gepost op: december 17, 2021, 09:09:39 pm »
Wel respect voor het feit dat Dury nog de fans toespreekt in het filmpje.
Hij moest dat absoluut niet doen en kon ook gevlucht zijn als een dief in de nacht.
Bedankt voor een 15 tal mooie jaren,maar de laatste waren er te veel aan,Franky.
Het ga je goed.

Ik ben al lang een voorstander, om Dury weg te schuiven.
Het filmpje, deed me ook inderdaad efkes slikken. Voor hem, zal dit emotioneel wel zwaar zijn.

Zijn bankrekening, zal wel veel sussen.

Morgen, ben k er terug bij. En zal k de ploeg, Timmy & Davy, met enorm veel enthousiasme aanmoedigen!
-SVZW Forever-

Offline loroji

  • Leden
  • Berichten: 89
  • Essevee!
Re: [T1] DURY Francky
« Reactie #3283 Gepost op: december 17, 2021, 09:20:14 pm »
Ik ben blij voor de ploeg dat Francky weg is.
Maar het doet idd pijn dat het zo moest gebeuren, dit had veel mooier moeten zijn.
Ookal is het duidelijk afgelezen wat Dury zegt, toch heb ik het gevoel dat hij zijn emoties moet onderdrukken.
Ik hoop dat we hem toch nog een beetje een schoon afscheid kunnen geven tijdens een thuismatch (zonder alle toeters en bellen)

Offline mogul

  • Leden
  • Berichten: 7.683
Re: [T1] DURY Francky
« Reactie #3284 Gepost op: december 17, 2021, 09:26:27 pm »
Emotie onderdrukken?  Eerlijk,ik zie dit totaal niet.  Het is eerder zakelijk,cool, beredeneerd en zeker ook een opluchting.  In het interview met De Morgen hoor je ook die opluchting.  Ik zeg het, hij heeft al iets anders,zeker weten.  En daar is niks mis mee.

Offline frazon

  • Leden
  • Berichten: 18
  • Essevee!
Re: [T1] DURY Francky
« Reactie #3285 Gepost op: december 17, 2021, 10:00:39 pm »
Eerst afmaken en dan op de banken staan,met wat zijn jullie bezig?De zakken zijn gevuld en zal niet meer wakker liggen van den essevee zijt maar zeker of snap je het nog niet?

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.683
  • Essevee! Olé Olé!
Re: [T1] DURY Francky
« Reactie #3286 Gepost op: december 17, 2021, 10:37:55 pm »
Francky Dury stond niet open voor andere functie bij Essevee: “Niet als schoonmoeder over schouder van Timmy en Davy meekijken”
17-12-21 via Het Laatste Nieuws

Geen coach in België die in het moderne voetbal langer voor dezelfde club werkte als Francky Dury (64) voor Zulte Waregem, maar toch gold ook voor het clubmonument van de Gaverbeek de harde voetbalwet: wie geen resultaat boekt, gaat eruit. En dus gebeurde het ondenkbare. Hoe hard is dit aangekomen? Was er dan echt geen andere optie dan een scheiding? En is dat ‘betoncontract’ uiteindelijk een vergiftigd geschenk gebleken? “Zonder had ik misschien Preud’homme bij Club Brugge kunnen opvolgen.” Dury aan het woord.

De beslissing werd in onderling overleg genomen, maar toch: hoe hard is dit aangekomen?
“Ik had uiteraard liever een ander afscheid gehad, maar al bij al valt het mee. Dit is ook niet in één nacht beslist. Ik heb altijd met de club meegedacht en naar oplossingen gezocht voor alle problemen die zich doorheen de jaren stelden, nu was dat niet anders. Maandag, na de nederlaag in Brugge, en donderdag, na het verlies tegen Union, sprak ik met hoofdaandeelhouder Tony Beeuwsaert. Vandaag hebben we samen de knoop doorgehakt. Leuk is dit niet, maar ik vertrek ondanks alles met een tevreden gevoel. Ik ben niet rancuneus en neem niemand iets kwalijk.”

Was er echt geen andere oplossing mogelijk dan een scheiding, na zo’n lang succesvol huwelijk?
“Een andere functie binnen de club wou ik zelf niet opnemen. Technisch directeur, raadgever, coördinator, you name it... dan kijk je als een schoonmoeder over de schouder van het nieuwe trainersduo mee. Ik wil mezelf absoluut niet vergelijken met Alex Ferguson, maar ik zag hoe die bij Manchester niet anders kon dan het falen van zijn opvolger David Moyes te bekritiseren. Dat wou ik niet.”

"Mij ging het vooral om het stoppen van de negativi­teit binnen de club. Want dat had een directe weerslag op mijn groep. De vijandig­heid op de parking na onze terugkeer uit Seraing deed bij mij een lichtje branden."
-Francky Dury

Het bestuur wijt de breuk aan het gebrek aan resultaten. Was dat echt de enige reden?
“Als je zeventiende staat na de helft van de competitie, klopt er iets niet. Maar mij ging het vooral om het stoppen van de negativiteit die binnen de club was geslopen. Want dat had een directe weerslag op mijn groep, en dat kon ik niet laten gebeuren. De vijandigheid op de parking na onze terugkeer uit Seraing deed bij mij een lichtje branden. Dat het publiek zich steeds vaker tegen mij keerde, kon ik meestal wel plaatsen, al was het zeker niet plezant.”

Is dat zogenaamde “betoncontract” van 2013 uiteindelijk een vergiftigd geschenk gebleken?
“Aan alles zitten voor- en nadelen, voor beide partijen. Zonder dat contract had ik misschien Preud’homme bij Club kunnen opvolgen. Maar de laatste twee jaar kreeg Zulte Waregem het steeds moeilijker, ook financieel, en plots ging het nog bijna uitsluitend daarover. Dat is nefast geweest, ja.”

Weggaan bij een club na twintig jaar, mét een korte onderbreking, moet emotioneel moeilijk zijn.
“Ik heb op een mooie manier afscheid kunnen nemen van de staf en de spelers vanochtend, dat vond ik belangrijk. Als de hele groep spontaan applaudisseert, doet dat je wat. Enkele jongens zijn nog apart met mij komen praten in mijn kantoor, ik heb Timmy en Davy eens goed vastgepakt en alle succes gewenst. “Ge kunt nu zien dat ge tegen Mechelen wint”, was mijn boodschap. Een kwinkslag, maar gemeend.”

Zullen zij Zulte Waregem kunnen redden?
“Ik hoop het, en ik geloof in hun trainerskwaliteiten na anderhalf jaar uitstekende samenwerking. Ze zijn jong, maar Losada deed het toch ook bij Beerschot en Edward Still nu bij Charleroi eveneens. Met de nodige versterking deze winter moet het hen zeker lukken.”

Hoe trots ben je op wat je hier de voorbije twintig jaar realiseerde?
“Ik zei het al vaker: dat deed ik niet alleen. Maar de club van derde naar eerste klasse brengen, twee keer de beker winnen, een paar keer in play-off 1 geraken, vier keer in Europa, net geen kampioen geworden: het is toch echt heel mooi geweest. Dat vooral wil ik onthouden, zonder wrange gevoelens.”

Onvermijdelijke slotvraag: wat nu? In de zetel zitten lijkt me niks voor jou.
“Toch ga ik in een eerste fase alles rustig laten bezinken. De club en het voetbal in het algemeen volgen op tv doe ik zeker, maar de eerste maanden moet je me niet op de tribune verwachten.”


Bron: https://www.hln.be/zulte-waregem/francky-dury-stond-niet-open-voor-andere-functie-bij-essevee-niet-als-schoonmoeder-over-schouder-van-timmy-en-davy-meekijken~a377370e/

Offline Gruunwit

  • Leden
  • Berichten: 139
Re: [T1] DURY Francky
« Reactie #3287 Gepost op: december 17, 2021, 10:47:41 pm »
Afscheid nemen van Francky Dury geeft een dubbel gevoel. Met trots moet je terug kijken op de mooie sportieve prestaties, die hij in het verleden heeft verwezenlijkt met Essevee.  Anderzijds kan je er niet naast kijken, dat hij met de huidige kern momenteel geen strijdbaar elftal meer tussen de lijnen kon brengen.  Of dat de schuld van de trainer was of dat de huidige kern gewoon te weinig kwaliteit heeft, zal de toekomst moeten uitwijzen.
« Laatst bewerkt op: december 17, 2021, 10:49:16 pm door Gruunwit »

Online San Iker

  • Leden
  • Berichten: 11.205
Re: [T1] DURY Francky
« Reactie #3288 Gepost op: december 18, 2021, 11:22:22 am »
Ik denk dat iedere supporter wel respect heeft voor wat Francky verwezenlijkt heeft.
Maar bij mij begon het toch te keren na onze 2de plaats en de affaire Hazard(kapiteinsband)
Daar heeft Dury ook een vuile rol in gespeeld. (Evenals in de affaire Berrier-Leye)

Na die 2de plaats is de gedachtengang van Dury ook compleet omgeslagen.
Waar hij altijd voor een stevige organisatie was, wou hij nu altijd domineren, maar sindsdien hebben we daar nooit meer de spelers voor gehad, buiten dat seizoen met Meité, Lerager en Kaya op je middenveld

Online BorisB9

  • Leden
  • Berichten: 901
Re: [T1] DURY Francky
« Reactie #3289 Gepost op: december 18, 2021, 11:46:46 am »
Merci Franky om Essevee terug op de kaart te zetten. Jammer genoeg was je de laatste 4 jaar te koppig om je spel aan te passen aan de kwaliteiten en de karakters van je spelers.

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.683
  • Essevee! Olé Olé!
Re: [T1] DURY Francky
« Reactie #3290 Gepost op: december 20, 2021, 05:54:22 pm »
De mooiste uitspraken en beste wielervergelijkingen van icoon Francky Dury de laatste tien jaar
20/12/2021 via Voetbalkrant.com

De mooiste uitspraken en beste wielervergelijkingen van icoon Francky Dury de laatste tien jaar
Het verhaal van Francky Dury als coach bij Zulte Waregem is geschreven. Jarenlang gaf hij het beste van zichzelf. Daarbij hoorden ook soms interessante quotes. Een bloemlezing.


Chaque jour everything geven” en “We pakken ze één voor één”, het werden twee van de mantra's die ook huidig co-hoofdcoach Davy De fauw als speler van Zulte Waregem meermaals de revue zagen passeren uit de mond van Dury. De eerste spreuk werd zelfs in de kleedkamer opgehangen op een bepaald moment.

"In een huwelijk komt er na twintig jaar ook al eens sleet op de relatie" en "Als het slecht gaat, dan moet je met z'n allen dicht bij elkaar kruipen en warmte zoeken dicht bij elkaar" waren dan weer de mantra's in de moeilijkere laatste jaren, met geregeld eens een crisismoment en strijd tegen degradatie op een moment in het seizoen.

"Er zijn hier veel bouwondernemers hier in de buurt, maar we zouden eens wat beton voor het doel moeten zetten", klonk het onlangs nog over de vele tegendoelpunten van Zulte Waregem dit seizoen. Of over positief voetbal: "Met negatief voetbal haal je geen resultaten op termijn. Ik heb het enkel ooit Mourinho zien doen met Internazionale in de Champions League."

Wielervergelijkingen
Maar het is geweten dat Dury vooral heel vaak en graag het wielrennen gebruikte als inspiratiebron op persconferenties. "Ik gebruik vergelijkingen met de wielrennerij, omdat ik een groot respect heb voor renners. Het is een zware sport. Voetballers moeten ook tegen een klop kunnen."

Tijdens play-off 1 in 2012-2013: “Sep Vanmarcke was ook mee met Cancellara in Parijs-Roubaix. Het kan dus altijd. Goed, we zijn nu tweemaal voorbij de Paterberg en de Oude Kwaremont. We moeten er dus nog een keer over.

Na de gemiste titel: “Als je een sprint aangaat en je verliest, dan baal je en ben je wel eens kwaad. Het is als een millimeterspurt die je verliest en waarbij je hard op je stuur slaat als je over de meet bent gereden.

Na de transfer van Ibrahima Conté: “Conté verliezen vlak voor de transfermarkt, dat is als naar je werk moeten en zien dat je een platte band hebt. Dan moet je snel beslissen of je met de fiets, dan wel met de trein naar het werk gaat.

Terugblikkend op het seizoen 2014-2015: “Ons seizoen was als Parijs-Roubaix. We hadden al eens lek gereden en kwamen terug in het peloton. Om dan tegen Charleroi opnieuw lek te rijden. Zo blijf je achter de feiten aanlopen.

Essevee leider na 8 speeldagen in seizoen 2016-2017: “Als je twaalf minuten voorsprong hebt in de koers is het aan het peloton om de kloof te dichten. Als je dan even hard blijft stampen als de achtervolgers, dan win je.

Na de 2-2 tegen Kortrijk dit seizoen: "Een renner die al vaak won zal in de sprint op het WK sprinten voor de overwinning, iemand die al veel derde of vierde was weet niet wanneer hij uit het wiel moet komen."


Bron: https://www.voetbalkrant.com/nieuws/2021-12-20/de-mooiste-uitspraken-en-beste-wielervergelijkingen-van-icoon-francky-dury-de-laatste-tien-jaar

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.683
  • Essevee! Olé Olé!
Re: [T1] DURY Francky
« Reactie #3291 Gepost op: december 22, 2021, 05:30:12 pm »
Francky Dury, zelfs in Europa een uitzondering
22/12/2021 via Sport/Voetbalnieuws

Francky Dury (64) werd ontslagen bij Zulte Waregem. Na een uitzonderlijk lange carrière aan de Gaverbeek, ook naar Europese normen.

Nadat hij al ruim zes seizoenen trainer was geweest bij Zultse VV werd Francky Dury op 1 juli 2001 de coach van de nieuwe fusieclub Zulte Waregem. Een kleine negen jaar later, op 10 juni 2010, kondigde hij aan dat hij naar KAA Gent trok. Na zijn ontslag daar en een periode bij Belgische voetbalbond, als technisch directeur, keerde hij op 30 december 2011 terug naar Essevee. Om daar vorige vrijdag definitief te vertrekken. Samengeteld was hij er zo 18 jaar, 10 maanden en 26 dagen de T1.

Daarin coachte de Hulstenaar liefst 779 officiële matchen: voor de promotie naar de Jupiler Pro League 138 competitieduels in derde en tweede klasse, plus nog 10 bekerwedstrijden, vanaf 2005/06 551 partijen in de Jupiler Pro League (467 in de reguliere competitie, 50 in play-off 1, 34 in play-off 2, inclusief een forfaitzege), 50 bekermatchen, 28 Europese wedstrijden en 2 supercups. Unieke cijfers in het Belgische profvoetbal. Alleen Jan Dogaer had als trainer van Racing Mechelen ooit nog meer competitiewedstrijden op de teller bij dezelfde club, maar dat was tussen 1919 en 1956. De derde in die ranking, Jan Ceulemans (381 duels voor Westerlo) volgt op ruime achterstand.

Ook in de Europese topcompetities was Dury een uitzondering, want op het moment van zijn ontslag stond hij 9 jaar, 11 maanden en 17 dagen aan het roer bij Essevee, als langst regerende coach. Een titel die hij had overgenomen van Stéphane Moulin, nadat die in juni dit jaar, na 10 jaar bij Angers, naar Caen was verhuisd.

Bron: https://sportmagazine.knack.be/sport/voetbal-nationaal/francky-dury-zelfs-in-europa-een-uitzondering/article-normal-1815121.html

Offline Naughtius Maximus

  • Leden
  • Berichten: 2.363
  • Essevee!
Re: [T1] DURY Francky
« Reactie #3292 Gepost op: december 27, 2021, 09:55:51 pm »
Ik zie Dury dit seizoen nog trainer worden bij Standard. Interim crisis-opdracht die veel geld opbrengt.

Offline esssevee4life

  • Leden
  • Berichten: 930
  • Essevee!
Re: [T1] DURY Francky
« Reactie #3293 Gepost op: december 27, 2021, 10:44:14 pm »
Ik zie Dury dit seizoen nog trainer worden bij Standard. Interim crisis-opdracht die veel geld opbrengt.

Denk eerder tussenpaus bij Brugge moesten ze daar genoeg hebben van Clement.
Vriendendienst voor Mannaert en hij had er al jaren geleden getekend maar de supporters konden toen niet hebben dat hij zou overkomen van rivaal Gent

Offline Naughtius Maximus

  • Leden
  • Berichten: 2.363
  • Essevee!
Re: [T1] DURY Francky
« Reactie #3294 Gepost op: december 28, 2021, 12:35:03 am »
Ik zie Dury dit seizoen nog trainer worden bij Standard. Interim crisis-opdracht die veel geld opbrengt.

Denk eerder tussenpaus bij Brugge moesten ze daar genoeg hebben van Clement.
Vriendendienst voor Mannaert en hij had er al jaren geleden getekend maar de supporters konden toen niet hebben dat hij zou overkomen van rivaal Gent
Ik zou dat wel tof voor hem vinden en hem zeker gunnen. Dury is en blijft een vakman. Het is echt jammer dat hij 3 à 4 jaar te lang bij ons is gebleven (voor het geld). Maar bv bij Brugge zie ik hem wel functioneren. Hij zal wel aanbiedingen krijgen.

Offline Vidmar

  • Leden
  • Berichten: 1.749
Re: [T1] DURY Francky
« Reactie #3295 Gepost op: december 28, 2021, 11:36:40 am »
Ik zie Dury dit seizoen nog trainer worden bij Standard. Interim crisis-opdracht die veel geld opbrengt.

Denk eerder tussenpaus bij Brugge moesten ze daar genoeg hebben van Clement.
Vriendendienst voor Mannaert en hij had er al jaren geleden getekend maar de supporters konden toen niet hebben dat hij zou overkomen van rivaal Gent

Je vergeet wel iets heel belangrijks, namelijk dat er in Brugge wél voetbalverstand in het bestuur zit en dat ze daar wél mee geëvolueerd zijn met het moderne voetbal en dus zeker niet zullen kiezen voor een trainer die rijp is voor zijn pensioen, zelfs niet als 'tussenpaus'.

Nee, de enige soort clubs die ik nog voor Dury zou zien kiezen zijn clubs uit 1B of 1A clubs in degradatiegevaar die denken dat ze door Dury zijn ervaring gered kunnen worden.

Offline Zigic14

  • Leden
  • Berichten: 552
  • Essevee!
Re: [T1] DURY Francky
« Reactie #3296 Gepost op: december 28, 2021, 12:54:41 pm »
Ik zie Dury dit seizoen nog trainer worden bij Standard. Interim crisis-opdracht die veel geld opbrengt.

Denk eerder tussenpaus bij Brugge moesten ze daar genoeg hebben van Clement.
Vriendendienst voor Mannaert en hij had er al jaren geleden getekend maar de supporters konden toen niet hebben dat hij zou overkomen van rivaal Gent

Je vergeet wel iets heel belangrijks, namelijk dat er in Brugge wél voetbalverstand in het bestuur zit en dat ze daar wél mee geëvolueerd zijn met het moderne voetbal en dus zeker niet zullen kiezen voor een trainer die rijp is voor zijn pensioen, zelfs niet als 'tussenpaus'.

Nee, de enige soort clubs die ik nog voor Dury zou zien kiezen zijn clubs uit 1B of 1A clubs in degradatiegevaar die denken dat ze door Dury zijn ervaring gered kunnen worden.

Er zal binnenkort wel weer een vacature zijn bij Beerschot...

Offline Naughtius Maximus

  • Leden
  • Berichten: 2.363
  • Essevee!
Re: [T1] DURY Francky
« Reactie #3297 Gepost op: januari 20, 2022, 02:47:01 pm »
Franky Dury is een boek aan het schrijven over zijn 38 jaar trainerschap. Zouden we geen lijst aanleggen met mensen die willen intekenen voordat het gepubliceerd wordt. Wordt ongetwijfeld een succces dat boek. Mogul kan dan vragen om zijn exemplaar te laten signeren door de Grootmeester hemzelve. Collectors item.

Online San Iker

  • Leden
  • Berichten: 11.205
Re: [T1] DURY Francky
« Reactie #3298 Gepost op: januari 20, 2022, 03:40:10 pm »
Franky Dury is een boek aan het schrijven over zijn 38 jaar trainerschap. Zouden we geen lijst aanleggen met mensen die willen intekenen voordat het gepubliceerd wordt. Wordt ongetwijfeld een succces dat boek. Mogul kan dan vragen om zijn exemplaar te laten signeren door de Grootmeester hemzelve. Collectors item.
Ie zet daar natuurlijk zelf in wat ie wil e
Ik zou dan aan den andere kant ook ne keer den boek willen lezen als Tim Matthys, Chris Janssens, Sven Vanderjeugt of Eddy Vandenberghe enen schrijven

Offline Naughtius Maximus

  • Leden
  • Berichten: 2.363
  • Essevee!
Re: [T1] DURY Francky
« Reactie #3299 Gepost op: januari 20, 2022, 05:07:57 pm »
Franky Dury is een boek aan het schrijven over zijn 38 jaar trainerschap. Zouden we geen lijst aanleggen met mensen die willen intekenen voordat het gepubliceerd wordt. Wordt ongetwijfeld een succces dat boek. Mogul kan dan vragen om zijn exemplaar te laten signeren door de Grootmeester hemzelve. Collectors item.
Ie zet daar natuurlijk zelf in wat ie wil e
Ik zou dan aan den andere kant ook ne keer den boek willen lezen als Tim Matthys, Chris Janssens, Sven Vanderjeugt of Eddy Vandenberghe enen schrijven

hij heeft een jaar nodig om het te schrijven.. Er zitten misschien ook wat praktische tips in hoe je bv correct kan werken met voetbalmakelaars.