Auteur Topic: [U23-coach] DHOLLANDER Frederik  (gelezen 1027 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.671
  • Essevee! Olé Olé!
[U23-coach] DHOLLANDER Frederik
« Gepost op: september 01, 2022, 11:07:02 am »
Frederik D’Hollander, U23-coach van Zulte Waregem: “Jongens met mijn hele staf begeleiden in leerproces”
31/08/2022 via Het Laatste Nieuws

Zaterdag gaat de competitie in Tweede Nationale van start. De U23 van Zulte Waregem spelen onder de naam “Jong Essevee” straks tegen hun leeftijdsgenoten van Cercle Brugge, maar ook tegen gereputeerde teams als Eendracht Aalst, Lokeren-Temse, KSV Oudenaarde, Sparta Petegem... Begonnen wordt er met een thuiswedstrijd tegen KVK Westhoek. Hoog tijd voor een uitgebreide babbel met de nieuwe coach van Jong Essevee, de Waregemse cultheld Frederik D’Hollander.

Hem voorstellen hoeft uiteraard niet: Frederik D’Hollander (46) loopt al bijna zijn hele leven rond in wat hij in een onbewaakt ogenblik nog altijd het Regenboogstadion noemt, de Elindus Arena dus. Kleine Fred begon daar al in de jeugdreeksen van KSV Waregem op doelpuntenjacht te gaan, en deed dat nog altijd toen hij onder de latere bondscoach Aimé Anthuenis bij het eerste elftal van de naar tweede klasse weggezakte Europese stuntploeg van weleer werd gehaald.
“Maar mijn carrière werd toen doorkruist door een zware blessure, die me een volledig seizoen deed verliezen”, brengt D’Hollander nog even in herinnering. “Ik zakte af naar eerste provinciale, bij KWIK Eine, en werd dan door Francky Dury naar Zultse VV gehaald om er mee aan de klim naar de top te werken. Ik maakte ook nog de eerste vijf jaar van de fusieclub Zulte Waregem mee.”

Betrokken bij A-elftal
Maakte mee is in deze een eufemisme: “Fred Raket” wàs jarenlang Zulte Waregem, hij scoorde 54 doelpunten voor de fusieclub en leek de topschutter aller tijden van dat nieuwe Essevee voor de eeuwigheid. Tot hij in 2015 werd onttroond door ene Mbaye Leye, die uiteindelijk op 87 goals afklokte. Het doelpunt tegen Hamme waarmee D’Hollander de titel in derde klasse gestalte gaf, blijft bij de fans van het eerste uur in het collectieve geheugen gegrift. Maar eerste klasse met Zulte Waregem, dat bleek voor D’Hollander te hoog gegrepen, ook al omdat de vele aanslagen op zijn gestel hun tol eisten. Bij Oudenaarde, VK Ieper en Harelbeke bouwde hij af, om bij Jong Zulte vanaf 2013 gestaag aan zijn trainerscarrière te timmeren. Die bracht hem na zes jaar terug naar zijn oude stal.
“Twee jaar heb ik de U18 van Zulte Waregem getraind en was ik ook assistent-coach van de U21, tot de mogelijkheid zich deze zomer aanbood om coach van de U23 te worden”, geeft hij aan. “Een enorme uitdaging. Om de brug met het A-elftal te slaan, ben ik ook betrokken bij de werking van Mbaye Leye, als coach vanuit de tribune. We denken heel gelijkaardig over voetbal, misschien omdat er met ons beiden zoveel goals rond de tafel zitten.”

Weerzien met ex-collega’s
D’Hollander kan niet wachten tot de competitie straks uit de  schiet.
“Tweede Nationale is een fantastische reeks”, glimt hij. “Voor mij zal het leuk zijn om een aantal ex-collega’s tegen te komen, zoals Stefan Leleu, Stijn Meert of op de eerste speeldag al Bruno Debo met Westhoek. En voor de spelers is dit een cadeau. Zich meten met mannen die veel ouder en sterker zijn, die op het juiste moment dat ene foutje maken, dat wordt hun streefdoel. Ze moeten nog veel kleine dingen oppikken en dat zal met vallen en opstaan gebeuren. Maar het is een fantastisch leerproces waarbij ikzelf en mijn hele uitgebreide staf hen mogen begeleiden.”

Bron: https://www.hln.be/sport-in-de-buurt/frederik-dhollander-u23-coach-van-zulte-waregem-jongens-met-mijn-hele-staf-begeleiden-in-leerproces~a8ec6fdf/

Offline japarov

  • Leden
  • Berichten: 2.113
Re: [U23-coach] DHOLLANDER Frederik
« Reactie #1 Gepost op: september 04, 2022, 08:48:58 am »
Iemand gaan zien naar Jong Essevee gisteren tegen Westhoek ?

Offline San Iker

  • Leden
  • Berichten: 11.178
Re: [U23-coach] DHOLLANDER Frederik
« Reactie #2 Gepost op: september 04, 2022, 09:49:55 am »
Iemand gaan zien naar Jong Essevee gisteren tegen Westhoek ?

Denk dat we dat soort matchverloop veel gaan zien bij die mannen.
Voor komen, maar dan fysiek ten onder en ook gebrek aan ervaring

Offline mogul

  • Leden
  • Berichten: 7.652
Re: [U23-coach] DHOLLANDER Frederik
« Reactie #3 Gepost op: september 04, 2022, 12:41:53 pm »
Iemand gaan zien naar Jong Essevee gisteren tegen Westhoek ?

Denk dat we dat soort matchverloop veel gaan zien bij die mannen.
Voor komen, maar dan fysiek ten onder en ook gebrek aan ervaring
Daar leren ze meer uit dan tegen de andere beloften te spelen.  Ze mogen natuurlijk niet alle matchen zo verliezen.

Offline belli

  • Leden
  • Berichten: 3.766
Re: [U23-coach] DHOLLANDER Frederik
« Reactie #4 Gepost op: september 05, 2022, 10:12:38 am »
Ad rust 1-0 voor.nadien penalty weggegeven en als kaartenhuis in elkaar gestuikt.

Offline varadero

  • Leden
  • Berichten: 2.279
Re: [U23-coach] DHOLLANDER Frederik
« Reactie #5 Gepost op: september 05, 2022, 10:14:48 am »
Ad rust 1-0 voor.nadien penalty weggegeven en als kaartenhuis in elkaar gestuikt.

Iemand eerste klasse waardig?

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.671
  • Essevee! Olé Olé!
[T1] DHOLLANDER Frederik
« Reactie #6 Gepost op: oktober 02, 2023, 04:00:09 pm »
Frederik D’Hollander is opnieuw coach van Jong Essevee en praat voor het eerst na zijn ontslag bij eerste ploeg: “Ik ben geen andere maar een betere trainer geworden”

02/10/2023 via Het Nieuwsblad

Een verrassing van formaat afgelopen weekend, want Frederik D’Hollander is opnieuw coach van Jong Essevee. Na zijn ontslag begin september bij de eerste ploeg nam hij zondagmiddag terug plaats in de dug-out van de Waregemse U23. Sandrijn De Schepper verlaat de club per direct. Wij hadden een exclusief gesprek met Fred Raket na de 2-1-nederlaag op Sparta Petegem.

Het was opnieuw een vertrouwd beeld in Petegem: Frederik D’Hollander vlot coachend langs de zijlijn om zijn jonge gasten te sturen en bij te staan. D’Hollander werd op 5 september ontslagen als trainer van de A-ploeg nadat hij vorig seizoen als interim-coach met de club degradeerde uit de Jupiler Pro League en in de Challenger Pro League na een aantal wedstrijden de ploeg niet 100% op toerental kreeg. Dat is ook zijn opvolger Vincent Euvrard overigens nog niet helemaal gelukt. Al snel bleek dat het Waregemse boegbeeld wel actief ging blijven binnen de club, maar dat het opnieuw Jong Essevee zou worden, was voor velen toch een verrassing.

Dag coach, welkom terug! Hoe verliepen de voorbije weken voor jou?
Frederik D’Hollander: “Het was ook voor mij een verrassing dat ik zondag al op de bank zat. Het was al vrij snel duidelijk dat ik opnieuw coach ging worden van Jong Essevee en de gesprekken waren al een tijdje aan de gang. Wel was het altijd de bedoeling om dit samen met Sandrijn De Schepper te doen.”

Maar De Schepper bleef uiteindelijk toch niet. Is het moeilijk om daar mee om te gaan?
“Ik weet dat het een heel moeilijke beslissing voor Sandrijn was en we gaan in een heel goede verstandhouding uiteen. Ik heb hem vorige week elke dag gehoord en hij heeft me alle informatie doorgegeven. T1 of T2 van Jong Essevee is eigenlijk een voltijdse job, terwijl Sandrijn ook nog voor een grote drukkerij in Deinze werkt. De combinatie was voor hem al heel zwaar en hij vroeg zich af of dat nog de moeite was als T2. Ik vind het natuurlijk jammer, maar ik heb uiteraard respect voor zijn beslissing.”

Wat heb jij sinds jouw ontslag nog gedaan?
“Ik stond natuurlijk nog steeds onder contract bij Zulte Waregem en ik werkte een plan uit voor de toekomstige werking van Jong Essevee. Ik kan daar nog niet in detail op ingaan, want sommige zaken moeten nog intern worden gecommuniceerd. Daarnaast heb ik nog steeds mijn horecabedrijf en als zelfstandige heb ik dus gewoon gewerkt.”

Heb je de coaching dan niet gemist afgelopen maand?
“Natuurlijk, je mist heel snel die spanning en de beleving om op het terrein te staan. Ik heb een grote drang om nog meer spelers op te leiden en nog nieuwe Labies of Demuyncks te kunnen afleveren aan de eerste ploeg. Dat geeft als coach enorm veel voldoening. Ook de match tegen Petegem was weer een goede leerschool voor onze ploeg. Als je naar Petegem komt, weet je dat Davy Joye (die twee keer scoorde, red) de gevaarlijkste man is en je moet daar klaar voor zijn. Dat wordt meegegeven in de briefing en dan moet je daar uiteraard ook naar handelen. Dat is een nieuwe les en daaruit moeten we leren.”

Ben je een andere trainer geworden sinds je aan het roer stond van een eerste ploeg?
“Neen, mijn manier van coachen blijft gewoon dezelfde, maar ik neem wel extra bagage mee. Ik ben ervan overtuigd dat ik een nog betere trainer ben geworden dan vorig jaar. Ik ben een ervaring rijker, maar qua stijl ben ik niet veranderd.”

Het moet mentaal toch zwaar geweest zijn? Zo zagen we jou in de tribune in Geel zitten met jouw zoon tijdens de wedstrijd Jong Genk-Zulte Waregem.
“Dat was puur als supporter. Ik ben zo nauw betrokken geweest bij die ploeg en dan wil je natuurlijk wel zien wat er gebeurt. Het was de eerste competitiematch na mijn ontslag en je vraagt je gewoon af: gaat Euvrard veel wijzigen? Neemt hij andere beslissingen? Misschien heb ik wel een aantal fouten gemaakt en kan ik daar ook uit leren, denk je dan.“

Heb je al een gesprek gehad met Vincent Euvrard?
“Neen, nog niet. Deze week zitten we voor het eerst samen. Het is allemaal zo snel gegaan, maar we hebben al een aantal berichten over en weer gestuurd en ik kijk uit naar onze samenwerking. Ik kende hem nog niet, maar ik speelde vroeger wel nog samen met zijn broer Yannick.”

Hoe zie je nu de toekomst met Jong Essevee? Wordt het een moeilijker seizoen dan het eerste bij de amateurs?
“Dat is best mogelijk. Ons doel is en blijft duidelijk: nog meer spelers afleveren voor de eerste ploeg. Het voordeel is dat ik alle jongens al ken en dus geen introductie hoef. We zijn veel kwaliteit kwijtgeraakt en moeten opnieuw hard werken. We zullen nu wellicht op een andere manier de punten moeten pakken en dat vraagt een tactische aanpassing. Dat is voor een coach altijd en overal de grote uitdaging. Met mijn opgedane ervaringen heb ik er vertrouwen in dat dit moet lukken.”

Bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231002_93856231

Offline Xavier Waterslaeghers

  • Leden
  • Berichten: 352
Re: [U23-coach] DHOLLANDER Frederik
« Reactie #7 Gepost op: maart 13, 2024, 11:45:06 pm »
Frederik D’Hollander speelt potje padel met Robin van Persie tijdens tweedaagse stage om UEFA Pro Licence te halen: “Uiteraard heb ik nog altijd ambitie”

Frederik D’Hollander heeft een topweek achter de rug. De coach van Jong Essevee was twee dagen op stage in Tubeke met onder andere Steven Defour. Hij mocht er PSV offensief ontleden, een match voorbereiden tegen Bayer Leverkusen en ‘s avonds een partijtje padel spelen met Robin van Persie. Als klap op de vuurpijl was er zondag ook nog eens de zespuntenmatch tegen Wetteren, die Jong Essevee met 1-2 won.

Geen sant in eigen land. Frederik D’Hollander kan erover meespreken sinds hij in september al heel snel ontslagen werd door Zulte Waregem. Maar clubliefde bestaat toch nog, ook in het profvoetbal, en Fred Raket pakte zijn oude job weer op als coach van Jong Essevee. Ver weg van de drukte en in de schaduw loodst hij zijn ploeg nu naar een veilige plek. En als het kan wil hij voor Jong Cercle eindigen om zo kans te maken op promotie naar eerste nationale.

Samen met zijn broer blijft D’Hollander intussen ook zijn bedrijf als toeleverancier van de horeca runnen. Daarnaast is hij nog bezig met het behalen van zijn Pro Licence, want ondanks de degradatie van april vorig jaar en zijn vroegtijdig vertrek bij Essevee in september, blijft de West-Vlaming wel ambitieus.

Om die ambities waar te maken moet Frederik D’Hollander tijd en geld investeren. Vorige week nam hij deel aan een tweedaagse stage in Tubeke, die hem op weg zet om zijn UEFA Pro Licence te halen. Het inschrijvingsgeld bedraagt nog steeds 8000 euro, ook al is dat een koopje in vergelijking met de collega’s uit Nederland en Duitsland, die vorige week eveneens op bezoek waren in Tubeke. “Nederlanders betalen 23.000 euro en Duitsers zelfs 29.000 euro. De drempel ligt er ook iets hoger dan bij ons”, aldus D’Hollander.

Andere Belgen die aanwezig waren naast D’Hollander zijn Steven Defour, Will Still, Stef Wils, Jimmy Hempte, Guillaume Gillet, Mo Messoudi, Pieter-Jan Monteyne, Joachim Mununga en Hayk Milkon.

The Flying Dutchman

De bekendste Nederlander was ongetwijfeld Robin van Persie. De gewezen aanvaller van Feyenoord, Arsenal en Manchester United kreeg in Engeland niet toevallig de bijnaam The Flying Dutchman. Hij traint nu de U18 van Feyenoord. Naar verluidt liggen er plannen op tafel in De Kuip om Van Persie meer bevoegdheden te geven. “Het is wel een enorm toffe gast”, zegt Frederik D’Hollander. “Hij is nu 40 jaar, maar hij is nog altijd even gracieus. Ik heb een uurtje padel mogen spelen met hem en ook dat doet hij met stijl en veel verstand. Dat is gewoon aangeboren. Het is fantastisch om te zien hoe hij ook in padel dat balletje weet te plaatsen.”

Wie weet zien we Van Persie binnenkort nog terug als T1 bij Feyenoord. Maar ook Frederik D’Hollander hoopt nog op kansen hogerop. “Uiteraard doe ik dit omdat ik nog altijd ambitie heb. Maar ik ben ook realistisch. Ik heb niet die grote ronkende naam, maar je moet er toch in geloven. Of het nu 1A of 1B is, dat diploma heb je nodig. Ergens betekent deze stage ook netwerken, want je leert veel mensen kennen. Er zijn nog buitenlandse stages op komst. De cursus loopt af in juni, maar ik moet eerst nog op stage naar een buitenlandse club: twee dagen naar Reims, bij Will Still, en we gaan ook nog twee dagen naar de Marokkaanse federatie, waarvoor Chris Van Puyvelde nu werkt.”

People management

Niet alleen lachen, koffiekletsen en een potje padellen. In Tubeke moest er vorige week wel degelijk hard gewerkt worden. De tweedaagse draaide rond de analyse van drie wedstrijden: PSV - Ajax, Union - Genk en Leverkusen - Bayern.

“We werkten in groepjes van vier en samen. Met onder andere Robin Veldman, die nog bij Anderlecht werkte en nu in Schotland zit, moesten we PSV offensief ontleden en daar ook een presentatie over geven. Nadien moesten we ook nog een match tegen Leverkusen voorbereiden. Heel leerrijk allemaal. Alles gebeurt tegenwoordig natuurlijk digitaal. Dat is wennen en daar kan ik zeker nog een paar stapjes zetten”, geeft D’Hollander toe.

Veel stak hij ook op van een uitgebreid gesprek met sportpsycholoog Jef Brouwers. “Uit mijn eigen ervaring weet ik dat de mens achter de voetballer tegenwoordig heel belangrijk is. Het draait ook bij de profs nu eenmaal heel vaak rond people management en daar valt altijd veel over te zeggen. Je mag niet vastroesten in je eigen wereldje, maar je moet jezelf ontwikkelen en ontplooien. Daarom ontleden ze ook je profiel en geven ze de werkpunten aan.”

Match voor promotie

Frederik D’Hollander kon het op de cursus goed vinden met Pieter-Jan Monteyne – ook een West-Vlaming – Hayk Milkon en Robin Veldman. “Die Hollanders hebben natuurlijk de gave van het woord en kunnen het daarom ook prima presenteren. PJ Montenye coacht nu Jong KV Mechelen. Als wij met Jong Essevee erin slagen om voor Jong Cercle te eindigen, spelen we nog een match tegen Jong KV om eventueel over te gaan. Daar jennen we mekaar graag wat mee”, lacht D’Hollander.

Bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240313_94773500?utm_source=nieuwsblad&utm_medium=newsletter&utm_campaign=gemeente&utm_content=newspart1_kwm&utm_term=0-0&M_BT=2886064513