Auteur Topic: Zulte Waregem heeft met Davy De fauw en Timmy Simons nu twee hoofdtrainers  (gelezen 2516 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Zigzag

  • Global Moderator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 4.657
  • Essevee!
Zulte Waregem heeft met Davy De fauw en Timmy Simons nu twee hoofdtrainers: “Ik zie het probleem niet, hoor...”
Via Het nieuwsblad

Zeg niet “assistent-trainer” tegen Davy De fauw, rechterhand van Timmy Simons bij Zulte Waregem. Zeg wel: hoofdcoaches De fauw (40) én Simons (45). Bijzonder, ja maar zo wil de fusieclub het. Of hoe Francky Dury bij Essevee eigenlijk opgevolgd is door een duo, dat meteen ook zes op zes pakte. Een Zoom-gesprek met Tim en coach Davy, nog voor bekendraakte dat Covid hun ploeg midscheeps had getroffen.

Zeg eens, wie is nu eigenlijk de hoofdtrainer van Zulte Waregem? Op de website staat dat jullie allebei hoofdcoach zijn.

Timmy Simons: “Ik ben geen webmaster, hè. (lacht) Op papier ben ik T1, maar eigenlijk werken we verder zoals het liep. Elk heeft zijn invalshoek, zijn input. We vinden elkaar daar redelijk in. En als we naar buiten komen, is dat met één verhaal. Waarom iets veranderen dat goed loopt? Ik houd wel van een vlakke structuur.”

De fauw: “Maar je bent wel verplicht iemand T1 te maken. Dat is nu Timmy. Wij kennen elkaar al zo lang. Als speler begrepen we elkaar al heel goed.”

Blijkbaar was het jullie idee om allebei hoofdcoach te zijn. Maar waarom dan niet gewoon Timmy officieel benoemen als T1 en Davy als T2?
De fauw: “Dat had ook gekund. Maar na het vertrek van Francky Dury kwam de vraag hoe we het voortaan zouden doen. Er moest snel een oplossing komen.”

Simons: “We zijn er anderhalf jaar geleden samen in gestapt. Door omstandigheden zijn we er verder ingerold. We hadden nog niet de goesting om echt rond de tafel te gaan zitten. Laat dit maar even zo lopen en dan zien we wel.”

Met andere woorden, jullie zijn contractueel gezien assistenten gebleven en over hoofdtrainerschap is nog niet gepraat?
Simons: “Voilà.”

Liverpool probeerde dit ook in 1998, met Roy Evans en Gerard Houllier. Het duurde enkele maanden voor Evans opstapte. “Het werkte niet”, zei Evans. “Spelers wisten niet wie de baas was.”.
Simons: “Ik zie het probleem niet. Die vraag wordt voor de derde keer herhaald.”

De fauw: “Als er knopen moeten worden doorgehakt of onenigheid is, zal Tim beslissen. Als je dat wil horen. (lachje) Maar dat is nog niet gebeurd en zal ook niet snel gebeuren. Voor de 35ste keer, wij kunnen héél goed samenwerken.”

Is de verbinding slecht of noem jij hem Tim?
De fauw: “Ik noem hem van alles. Maar ik zal voortaan coach zeggen.”

Simons: “Het ligt toch aan de verbinding, denk ik.”

Zweden werd eind jaren negentig wél jarenlang gecoacht door een duo, Tommy Söderberg en Lars Lagerbäck. De eerste was een extraverte motivator, de ander eerder de koele tacticus. Hoe zit dat hier? Timmy neemt schijnbaar vaker het woord, Davy is eerder de man van stilstaande fases en trainingsvoorbereidingen: zoiets?
De fauw: “Ik doe voor een stuk de standaardsituaties, maar we zitten samen in een bureau. Dus zijn we samen aan alles bezig. De tactische training van vanochtend gebeurde in overleg en dat is met alles zo. Maar wat de spreekbuis betreft: de meeste dingen worden door Tim naar de groep toe vertolkt, ja. Hij kan dat beter dan ik.”

Simons: “Dat is zo gegroeid. En er zijn ook debriefings door coach Davy, hè. (lacht) Je moet vooral niets doen wat niet naturel is. Wij kunnen inschatten wat we minder goed kunnen.”

Davy werkte onder Frank Rijkaard, Timmy onder Ronald Koeman, Guus Hiddink, Trond Sollied. Beiden hadden jullie ook Huub Stevens en Michel Preud’homme.. Waar halen jullie de mosterd?
Simons: “Langs het veld ben ik vrij rustig en berekend en wil ik vertrouwen uitstralen. Zoals een Trond Sollied, die de rust zelve was. Bij Leko of Preud’homme zat er poeier achter. Ik wil wél winnen. Dan borrelt er grinta op. Waar ik mezelf situeer, weet ik niet. Ik denk dat een mix wel leuk is. Wat zeg jij Dave’ken?”

De fauw: “Iets heel anders. (lacht) Neen, zoals Michel stond te roepen, we merken nu dat we dat ook doen. Dat je rustig wil blijven, maar omdat je er zoveel uren in stopt, het sterker is dan jezelf.”

Simons: “Onze filosofie is: passie, energie. Niet calculeren, full gas. We willen zo snel mogelijk punten. Van achteruit opbouwen blijft nu nog achterwege, maar daar willen we wel naartoe. En in balverlies zo snel mogelijk de bal veroveren, hoog druk proberen zetten. Dat is onze filosofie. Al ben je natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit van je selectie.”

Davy, jij houdt toch al jaren notities bij van trainingen?
De fauw: “Rond mijn 34ste ben ik daarmee begonnen. Misschien te laat naar mijn gevoel. (lacht) Ik wil altijd goed voorbereid zijn, zo ben ik gewoon.”

Simons: “Ik deed dat niet, maar bij mij zit dat nog redelijk in mijn kop. En het warm water hoeven wij niet meer uit te vinden. Er zijn trainingsvormen genoeg.”

Jullie worden ook omschreven als ‘positieve’ coaches.
De fauw: “Zo staan wij ook in het leven. Er is al genoeg negativiteit. Als er iemand moet aangepakt worden, zullen we die wel op zijn plaats zetten. Maar we benadrukken graag het positieve. We zijn vooral heel open en direct in communicatie. Dat is niet altijd eenvoudig in een grote kern, maar het is wel belangrijk. Ik had bij Roda JC Raymond Atteveld als trainer, ooit ook speler bij SV Waregem. Hij was héél direct. De generatie van toen was daar niet klaar voor. De huidige generatie wil dat net wel.”

Sinds de wissel pakten jullie zes op zes. Hoe deden jullie dat?
De fauw: “Heb je de wedstrijden gezien?”

Ja. Beginnersgeluk?
Simons: “Geluk dwing je soms af.”

De fauw: “Het geluk dat we een heel seizoen nog niet hadden, kregen we nu wel. Maar daarnaast zijn de jongens er wel negentig minuten voor blijven gaan. De extra drive, wat vaak na een nieuwe coach het geval is, was er. Het spel vond ik ook al beter, al moet dat nog groeien.”

Simons: “We gaan nog wedstrijden kunnen winnen op passie, maar we gaan ook op tegenstanders vallen wier drive van hetzelfde niveau is. Dan moet je op een andere manier punten pakken. Dan moeten we wel nog beter beginnen voetballen. Dat gaat maar stap per stap.”

Opvallend was wel al dat jullie Boya doorschoven van defensie naar middenveld, met vier achterin speelden én Pletinckx en Humpreys van plaats wisselden. Pletinckx staat niet meer links maar rechts in het centrum van de defensie. Daardoor sneuvelde ook Gano als basisspeler. Welk idee zat daarachter?
De fauw: “Jongens neerzetten op hun beste positie, waar ze zich comfortabel voelen. En de connectie tussen jongens. Het moet klikken. Ewoud voelt zich daar beter en Cammy (Humpreys, nvdr.) heeft wat meer ervaring en is wat rustiger.”

Even tussendoor, maar informeerde Lommel in december niet ook naar jou, Timmy?
Simons: “Dat speelt al langer. Dat was niet enkel nu. Clubs die informeren, dat hoort bij het voetbal. Maar zolang dat niet concreet is, houd ik me daar niet mee bezig. En dat was het nooit.”

Het is toch handig om te weten. Stel dat jullie passage in Waregem fout loopt, kan het dan dat er een weggaat en een andere blijft?
De fauw: “Dat is niet de bedoeling. Als iemand moet gaan, dan kan het dat we allebei weg zijn.”

Eigenlijk zijn jullie als een getrouwd koppel: jullie zien een toekomst mét elkaar?
Simons: “Dat zit er dik in, ja. Het is belangrijk dat trainers die samenwerken elkaar aanvoelen en blindelings vertrouwen. Als je geen gevoel hebt bij iemand, kan je je werking toch niet neerzetten?”

Dus als jullie ooit Waregem verlaten, dan is het als tandem? Als twee hoofdtrainers dan ook?
Simons: “Ik weet niet of andere clubs daarvoor openstaan. Daar moet je dan over praten.”

De fauw: “Dat zien we wel. Moet er op papier een T1 zijn, dan is dat zo. Geen probleem. Het voornaamste is dat we het samen doen.”

Simons: “Nog niet te veel zeggen, Davy….”

Maar volgend seizoen zijn jullie beiden nog ‘hoofdcoach’?
De fauw: “Dat kan. Daarover zullen we de volgende maanden of na het seizoen wel nog samen zitten met de club.”

Bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220113_97540949

Online Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.680
  • Essevee! Olé Olé!
Re: Zulte Waregem heeft met Davy De fauw en Timmy Simons nu twee hoofdtrainers
« Reactie #1 Gepost op: januari 14, 2022, 11:06:52 am »
Toch raar ... 2 T1's.

Maar als het werkt (voor hen) en de resultaten zijn er.


Offline Naughtius Maximus

  • Leden
  • Berichten: 2.360
  • Essevee!
Re: Zulte Waregem heeft met Davy De fauw en Timmy Simons nu twee hoofdtrainers
« Reactie #2 Gepost op: januari 14, 2022, 05:51:24 pm »
Toch raar ... 2 T1's.

Maar als het werkt (voor hen) en de resultaten zijn er.
Is op lange termijn gedoemd om te mislukken. Sorry maar Davy de Fauw als T1 : it won't happen. Die man heeft daar het profiel niet voor.

Offline Naessens C

  • Leden
  • Berichten: 2.958
  • We pakken ze. Één voor één.
Re: Zulte Waregem heeft met Davy De fauw en Timmy Simons nu twee hoofdtrainers
« Reactie #3 Gepost op: januari 15, 2022, 10:59:08 am »
Heel cringy gevoel bij dit interview. Het is toch wel duidelijk: Timmy is de coach, Davy de 2de man.

Offline isidoor

  • Leden
  • Berichten: 2.471
  • Essevee!
Re: Zulte Waregem heeft met Davy De fauw en Timmy Simons nu twee hoofdtrainers
« Reactie #4 Gepost op: januari 15, 2022, 01:21:49 pm »
Zo heb ik eigenlijk het liefst

Offline toptrainer

  • Leden
  • Berichten: 1.319
Re: Zulte Waregem heeft met Davy De fauw en Timmy Simons nu twee hoofdtrainers
« Reactie #5 Gepost op: januari 15, 2022, 07:36:26 pm »
De schrijver wil precies maar 1 iets horen...

Offline matti fanatic

  • Leden
  • Berichten: 291
  • Essevee!
Re: Zulte Waregem heeft met Davy De fauw en Timmy Simons nu twee hoofdtrainers
« Reactie #6 Gepost op: maart 10, 2022, 12:19:35 pm »
ik veronderstel dat essevee op de laatste speeldag al gaat kunnen zeggen of het verder gaat met timmy en davy?

Offline svennay

  • Global Moderator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 5.249
  • Essevee!
Re: Zulte Waregem heeft met Davy De fauw en Timmy Simons nu twee hoofdtrainers
« Reactie #7 Gepost op: maart 10, 2022, 07:20:48 pm »
ik veronderstel dat essevee op de laatste speeldag al gaat kunnen zeggen of het verder gaat met timmy en davy?
Stop met veronderstellen en ongeduldig zijn.
Na een seizoen wordt alles steeds geëvalueerd en worden knopen door gehakt baar volgend seizoen toe...

Het lijkt me overigens quasi zeker dat ze volgend seizoen aan het roer blijven en met eigen spelersmateriaal mogen tonen wat ze waard zijn...

Offline mogul

  • Leden
  • Berichten: 7.678
Re: Zulte Waregem heeft met Davy De fauw en Timmy Simons nu twee hoofdtrainers
« Reactie #8 Gepost op: maart 10, 2022, 08:34:56 pm »
ik veronderstel dat essevee op de laatste speeldag al gaat kunnen zeggen of het verder gaat met timmy en davy?
Stop met veronderstellen en ongeduldig zijn.
Na een seizoen wordt alles steeds geëvalueerd en worden knopen door gehakt baar volgend seizoen toe...

Het lijkt me overigens quasi zeker dat ze volgend seizoen aan het roer blijven en met eigen spelersmateriaal mogen tonen wat ze waard zijn...
Als dit waar zou zijn wordt dit een ramp.   Ze hebben genoeg wedstrijden gekregen om zich te bewijzen, deden ze niet.     Ze faalden enorm, op tactisch vlak zeker.  Ze toonden al wat ze waard zijn, niks!  Als club moet je durven analyseren, en dan is de enige conclusie: beide kunnen geen T1 worden, misschien zelfs niet T2 en T3.

Offline pierke

  • Leden
  • Berichten: 58
Re: Zulte Waregem heeft met Davy De fauw en Timmy Simons nu twee hoofdtrainers
« Reactie #9 Gepost op: maart 10, 2022, 08:46:51 pm »
Ge zout hij beter t1 komen zeker.
Khoop voor u da ge een beetje Meer krediet krijgt.

Offline mogul

  • Leden
  • Berichten: 7.678
Re: Zulte Waregem heeft met Davy De fauw en Timmy Simons nu twee hoofdtrainers
« Reactie #10 Gepost op: maart 10, 2022, 09:08:40 pm »
Ge zout hij beter t1 komen zeker.
Khoop voor u da ge een beetje Meer krediet krijgt.
Sterk argument! Waarom zouden die 2 nog meer krediet moeten krijgen?  Omdat ze 'Legend' zijn?  Omdat het namen zijn?  Ze presteren onder nul.   Er zit geen lijn in, geen systeem,er zit ook niks in de corners of vrije trappen, er is geen verbetering, weinig punten, cruciale tactische fouten, vriendjespolitiek ook, maar goed, geef ze maar nog een jaar.  Indien we dit jaar overleven gaat het volgend jaar nog moeilijker worden want er zakken er volgend jaar 3!  Dus het moet er op zijn, en met die 2 en Cordier, dat gaat niet lukken.  Ik vraag mij echt af wat ze leerden bij die vereiste trainingscursus.  Zal wel weer te negatief zijn. 

Offline Jens Flamand

  • Leden
  • Berichten: 609
  • Essevee!
Re: Zulte Waregem heeft met Davy De fauw en Timmy Simons nu twee hoofdtrainers
« Reactie #11 Gepost op: maart 10, 2022, 09:18:15 pm »
Ge zout hij beter t1 komen zeker.
Khoop voor u da ge een beetje Meer krediet krijgt.
Sterk argument! Waarom zouden die 2 nog meer krediet moeten krijgen?  Omdat ze 'Legend' zijn?  Omdat het namen zijn?  Ze presteren onder nul.   Er zit geen lijn in, geen systeem,er zit ook niks in de corners of vrije trappen, er is geen verbetering, weinig punten, cruciale tactische fouten, vriendjespolitiek ook, maar goed, geef ze maar nog een jaar.  Indien we dit jaar overleven gaat het volgend jaar nog moeilijker worden want er zakken er volgend jaar 3!  Dus het moet er op zijn, en met die 2 en Cordier, dat gaat niet lukken.  Ik vraag mij echt af wat ze leerden bij die vereiste trainingscursus.  Zal wel weer te negatief zijn.

Als ik het goed voor heb is er maar 1 zakker volgend jaar en 1 stijger. Geen barragewedstrijden.

Offline pierke

  • Leden
  • Berichten: 58
Re: Zulte Waregem heeft met Davy De fauw en Timmy Simons nu twee hoofdtrainers
« Reactie #12 Gepost op: maart 11, 2022, 07:17:01 am »
Dat is geen argument maar gewoon even feit.
Je denkt toch niet Dat zij deze kern hebben samengesteld.
Volgend seizoen mag je ze afrekenen.   

Offline mogul

  • Leden
  • Berichten: 7.678
Re: Zulte Waregem heeft met Davy De fauw en Timmy Simons nu twee hoofdtrainers
« Reactie #13 Gepost op: maart 11, 2022, 08:47:25 am »
Dat is geen argument maar gewoon even feit.
Je denkt toch niet Dat zij deze kern hebben samengesteld.
Volgend seizoen mag je ze afrekenen.   
Zelfs wanneer je de kern niet hebt samengesteld dan nog moet je beter doen dan dit.  Volgend seizoen?  Zoals Dury nog 1 jaar laten doen?  Deze zomer moet er een frisse start zijn, dan heb je ook tijd voor iets deftigs uit te bouwen. 
De signalen zijn er, het is gewoonweg niet goed, dan moet je handelen en niet al die halfslachtige woorden.  Actie!

Offline pierke

  • Leden
  • Berichten: 58
Re: Zulte Waregem heeft met Davy De fauw en Timmy Simons nu twee hoofdtrainers
« Reactie #14 Gepost op: maart 11, 2022, 09:06:01 am »
Ik Ben zeer blij Dat het bestuur niet zo kortzichtig denkt als hij .

Offline mogul

  • Leden
  • Berichten: 7.678
Re: Zulte Waregem heeft met Davy De fauw en Timmy Simons nu twee hoofdtrainers
« Reactie #15 Gepost op: maart 11, 2022, 09:36:32 am »
Ik Ben zeer blij Dat het bestuur niet zo kortzichtig denkt als hij .
Het is niet kortzichtig, het is de koe bij de horens vatten, net zoals je met Dury al lang moest hebben gedaan, maar met dat terecht excuus van zijn winnend lottobriefje/contract dat het vorig bestuur hem gaf.  Maar ook dan moest de club de grenzen van Dury hebben beperkt, moesten ze Cordier al lang de deur hebben gewezen, of heeft die ook zo'n langdurig duur contract gekregen?
De club beweert dat ze nu het geweer van schouder zal veranderen, dat ze terug naar de ideeën van vroeger willen teruggrijpen, meer op de scouting werken, terug meer spelers uit de ruime regio.  Goed idee, maar ik geloof niet dat je dat kan bereiken met de huidige werking, met iemand zoals Cordier, die met de wintertransfers(zowel diegene die er zijn als diegene die er niet zijn) imo aantoonde dat er juist NIKS gaat veranderen zolang de club met deze mensen zal werken.
Cordier is al 4 jaar aan het dutsen.  4 jaar is lang, te lang.   Maar goed, ik geloof nooit dat de club Cordier,De fauw en Simons na dit seizoen gaan ontslaan, en imo is dat een heel domme zet.  Ik hoop dat ik verkeerd ben.

Offline Zigzag

  • Global Moderator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 4.657
  • Essevee!
Re: Zulte Waregem heeft met Davy De fauw en Timmy Simons nu twee hoofdtrainers
« Reactie #16 Gepost op: maart 11, 2022, 11:34:49 am »
Als ze zich redden, en zo ziet het er ook naar uit, dan zullen ze wel blijven.
Je kan ze niet afrekenen op de kern dit seizoen. Het is algemeen geweten wat de macht van Dury was.

Waar ik wel in ontgoocheld ben is het geleverde spel. Dat moet en kan wel beter met deze spelers.
We zien ook geen verbetering. Als je natuurlijk achteraan staat, is het altijd moeilijk voetballen.
Voor nieuwjaar zat het mee met een 6/6 en dan zou je toch verwachten dat je na nieuwjaar iets beter gaat voetballen, het omgekeerde was waar.

Ik heb mijn twijfels.

Offline Pringless

  • Gold Member
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 6.276
Re: Zulte Waregem heeft met Davy De fauw en Timmy Simons nu twee hoofdtrainers
« Reactie #17 Gepost op: maart 11, 2022, 02:28:52 pm »
Ik heb ook mijn twijfels in dit duo. Het is niet dat ze de spelerskern niet kenden, want ze waren hier toch al even in de schaduw van Dury. Ik dacht dat ze hun eigen ideeën gingen overbrengen, maar het is eerder een copy paste van Dury. Zoals spelen met Gano én Vossen, zoals het negeren van Vigen/Hubert. Zoals het vertrouwen behouden in De Bock terwijl die al maanden staat te zwemmen, zoals Govea uit de B-kern vissen om hem dan 2 basisplaatsen te geven en dan weer niks.

Ze hadden natuurlijk heel weinig inbreng in de transfers, maar imo zijn goeie trainers, trainers die met de huidige kern een systeem op poten kunnen zetten. Daar hebben ze toch al ruim de tijd voor gehad, zelfs toen Dury nog aan het roer stond.
SV TILL I DIE

Offline mogul

  • Leden
  • Berichten: 7.678
Re: Zulte Waregem heeft met Davy De fauw en Timmy Simons nu twee hoofdtrainers
« Reactie #18 Gepost op: maart 11, 2022, 03:10:55 pm »
Ik heb ook mijn twijfels in dit duo. Het is niet dat ze de spelerskern niet kenden, want ze waren hier toch al even in de schaduw van Dury. Ik dacht dat ze hun eigen ideeën gingen overbrengen, maar het is eerder een copy paste van Dury. Zoals spelen met Gano én Vossen, zoals het negeren van Vigen/Hubert. Zoals het vertrouwen behouden in De Bock terwijl die al maanden staat te zwemmen, zoals Govea uit de B-kern vissen om hem dan 2 basisplaatsen te geven en dan weer niks.

Ze hadden natuurlijk heel weinig inbreng in de transfers, maar imo zijn goeie trainers, trainers die met de huidige kern een systeem op poten kunnen zetten. Daar hebben ze toch al ruim de tijd voor gehad, zelfs toen Dury nog aan het roer stond.
2.  Kan het niet beter verwoorden.

Offline San Iker

  • Leden
  • Berichten: 11.196
Re: Zulte Waregem heeft met Davy De fauw en Timmy Simons nu twee hoofdtrainers
« Reactie #19 Gepost op: juni 04, 2022, 12:22:18 pm »
Iemand het stuk van op de site van sportmagazine? Is een plusartikel over het seizoen van Essevee en waar het misliep en dergelijke…

Als je het hier niet mag zetten, mag je het mij altijd pm’en  ;)