Auteur Topic: Amadou Onana  (gelezen 1048 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Godie

  • Leden
  • Berichten: 38
  • Essevee!
Amadou Onana
« Gepost op: februari 24, 2022, 03:51:04 pm »
Naam gemaakt met dank aan zijn filmende zus
Amadou Onana: te min voor België, nu aan de slag bij de Franse landskampioen
Videobeelden worden met de dag belangrijker. Vraag maar aan Amadou Onana (20). Zijn veertien jaar oudere, filmende zus als aanjager van zijn carrière. Te min voor België, nu aan de slag bij de Franse landskampioen Lille, dat straks tegen Chelsea speelt in de Champions League. Zijn parcours.
AFP
Twaalf jaar is Onana als hij verhuist van Dakar naar Brussel.

Een rustige jongen uit Senegal - zijn vader komt uit Kameroen, mama is Senegalese -, klaar om te beginnen puberen.

Hij noemt het later "een enorme cultuurshock". Gelukkig als hij was in Dakar, waar hij opgroeit in het familiehuis van zijn grootvader.

Onana begint school te lopen in het Sint-Michielscollege in Brussel, gaat voetballen bij de provinciale ploeg van Anderlecht. Op een bijveld van de Heizel. "Ik zat er niet bij de grote talenten", zei hij in een interview met Sport/Voetbalmagazine. "Eerder bij de jongens met weinig potentieel."

Hij speelt er op de flank, depanneert in de aanval, wordt al eens uitgespeeld als verdedigende middenvelder. Jean Kindermans heeft het wel voor Onana, zegt hem ook dat hij het in zich heeft om speler te zijn voor de elite-opleiding. Alleen loopt er iets mis, komt er geen voorstel.

Onana verlaat Anderlecht, krijgt een groeispurt - hij groeit in een jaar tijd ongeveer twaalf centimeter - en gaat voetballen bij White Star Woluwe.

In het Fallonstadion krijgt hij zijn kans en vooral: in die periode ontfermt grote zus Melissa zich nog meer om haar broer.

Met een camera en statief volgt ze Onana overal. Ze filmt zijn matchen, maakt reclame. Nog in Sport/Voetbalmagazine: "Ze deed dat omdat niemand écht in me geloofde. Ze kwam elke week naar me kijken. Soms was ze uren onderweg om me te zien spelen in Nederland. Ze maakte montages, verzamelde uren beeldmateriaal en ze bestookte de mailboxen van alle clubs in de wereld. Facebook, Instagram... Alles was goed. Ik ben haar daar dankbaar voor."

"Uitgelachen" bij Zulte
Zulte Waregem pikt Onana op, maar ook daar krijgt hij nooit een échte kans. Hij speelt dat ene seizoen amper bij Essevee en besluit om te gaan testen bij Hoffenheim. Opgemerkt door een scout van de Duitse eersteklasser toen hij toch eens op het veld stond. Aan de Gaverbeek vallen ze van hun stoel, lachen ze Onana dixit hemzelf uit. Na één dag testen zijn ze al overtuigd bij Hoffenheim. Bij Zulte Waregem kunnen ze het nog steeds niet geloven. Onana: "Iedereen heeft het recht om fouten te maken."

Hij wordt aanvoerder van de U19 bij Hoffenheim, versiert in 2020 een transfer naar Hamburg. In de tweede Bundesliga werkt Onana zich op tot een betrouwbare pion op het middenveld. Dat is ook Lille niet ontgaan. De Franse landskampioen polst onze landgenoot en die is meteen overtuigd.

De Ligue 1, Champions League. Maar de gezondheid van zijn mama was niet stabiel. Het is de échte drijfveer van Onana. "Het was tijd om dichter bij huis te voetballen."

Intussen heeft hij twintig competitiematchengespeeld, debuteerde hij in de Champions League, is hij aanvoerder van de Belgische U21 en staat hij op de radar van Roberto Martínez.

Meer dan anderen heeft hij moeten vechten voor zijn plaats. Zijn inspiratiebron is Paul Pogba. Het profiel is nagenoeg hetzelfde. Groot, fysiek sterk. Hun parcours is helemaal anders.

Vanavond kijkt zus Melissa mee. De camera is niet meer nodig. Hij heeft naam gemaakt. Op de tonen van Rihanna: Oh na-na, that's his name. (FDZ)


Offline Pringless

  • Gold Member
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 6.272
Re: Amadou Onana
« Reactie #1 Gepost op: februari 24, 2022, 05:45:42 pm »
Wat een blunder bij onze jeugdopleiding. Hem uitlachen, hoe kleinzielig.
SV TILL I DIE

Offline mogul

  • Leden
  • Berichten: 7.670
Re: Amadou Onana
« Reactie #2 Gepost op: februari 24, 2022, 06:19:20 pm »
Wat een blunder bij onze jeugdopleiding. Hem uitlachen, hoe kleinzielig.
Was in 2017, moet gemakkelijk zijn om te achterhalen wie de verantwoordelijken bij de jeugd dan waren....

Offline San Iker

  • Leden
  • Berichten: 11.192
Re: Amadou Onana
« Reactie #3 Gepost op: februari 25, 2022, 01:02:09 pm »
Wat een blunder bij onze jeugdopleiding. Hem uitlachen, hoe kleinzielig.

Efkes verduidelijken
Onana denkt dat ze hem uitgelachen hebben..

Soit, sowieso een blunder om die te laten gaan.
Langs de andere kant, hij behoorde volgens mij tot die fameuze U14 dat tot de winterstop op kop stond, wss zaten daar nog talenten tussen op zijn plaats.

Ook Cisse Sandra zat in die ploeg

Ik kan mis zijn ook hoor
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2022, 01:04:12 pm door San Iker »

Offline Naughtius Maximus

  • Leden
  • Berichten: 2.358
  • Essevee!
Re: Amadou Onana
« Reactie #4 Gepost op: februari 25, 2022, 08:10:04 pm »
Wat een blunder bij onze jeugdopleiding. Hem uitlachen, hoe kleinzielig.

Efkes verduidelijken
Onana denkt dat ze hem uitgelachen hebben..

Soit, sowieso een blunder om die te laten gaan.
Langs de andere kant, hij behoorde volgens mij tot die fameuze U14 dat tot de winterstop op kop stond, wss zaten daar nog talenten tussen op zijn plaats.

Ook Cisse Sandra zat in die ploeg

Ik kan mis zijn ook hoor
Denk dat diene Onana ferm naast zijn schoenen aan het lopen is. Beetje profileren zoals Lukaku. Wil nu ook al weg uit Lille omdat ie te weinig kansen krijgt.