Auteur Topic: Het Nieuwsblad  (gelezen 155961 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline die hard esseveeër

  • Leden
  • Berichten: 2.369
Re: Het Nieuwsblad
« Reactie #240 Gepost op: april 07, 2008, 05:44:17 pm »
Ergerlijke verslaggeving in HNB over de match tegen kluup. Ze hadden het meteen ook maar in blauw en zwart mogen drukken.  >:(
KLoothommels, ik zeg mijn abo op da prutsgazetse vandaag nog op!

Sv Zulte Waregem

  • Gast
Re: Het Nieuwsblad
« Reactie #241 Gepost op: april 07, 2008, 06:07:15 pm »
Ergerlijke verslaggeving in HNB over de match tegen kluup. Ze hadden het meteen ook maar in blauw en zwart mogen drukken.  >:(
KLoothommels, ik zeg mijn abo op da prutsgazetse vandaag nog op!

Club Brugge wint felbevochten derby

In een West-Vlaamse derby die bol stond van de ironie en trillend doelhout gaf Club Brugge eerst een 0-2-voorsprong uit handen maar kon toch nog winnen. Door de zege blijft blauw-zwart al minstens derde en loopt het zelfs twee punten uit op stadsgenoot Cercle.

Na twee opeenvolgende nederlagen heeft Club eindelijk weer mogen proeven van de zoete smaak van de overwinning, al zal die na de felbevochten doch verdiende zege op Waregem ook een zilte toets hebben gehad. Pas in de slotminuten stelde Geraerts de broodnodige zege veilig. Die winst komt er net op tijd. Door het gelijkspel van Cercle Brugge behoudt Club een week voor de derby een veilige buffer met de buren en staat Anderlecht weer (even?) derde.

Op de zege van een strijdvaardige bekerhouder viel weinig af te dingen. Een flink gehavend Club Brugge bracht naast Alcaraz en Verbauwhede, een geheel nieuwe voorlijn op de mat. Chavez en Capon mochten zich uitleven op de flanken en het was zowaar Salou die in de punt prijkte. De Ghanese Belg, dit seizoen die nauwelijks aan de bak kwam, gaf afgelopen week op training een scherpere indruk dan Djokic en werd beloond met zijn eerste basisstek dit seizoen, tegen zijn ex-club dan nog.

Salou begint en scoort

En o ironie, de man die al bijna twee seizoenen als een miskoop geldt en verguisd wordt, zette zijn ploeg op een ogenschijnlijk geruststellende 0-2- voorsprong. Salou, die hard werkte maar te vaak buitenspel liep, kaatste naar Priske die een haarscherpe voorzet aan de tweede paal afleverde. Daar waren de lange stelten van Salou om de bal naast doelman Bossut te prikken.

Leko had een kwartier eerder de score geopend met een vrijschop die afweek op Leye. Veel had de eerste helft niet om het lijf. Er werd flink gebikkeld op het middenveld maar de kansen bleven schaars. Capon tikte een bal via Bossut tegen de paal, waarna Leye aan de overzijde naast trapte, oog in oog met Verbauwhede. Voor het overige bleven de toeschouwers op hun honger. Club hield dit keer wel het slot op de deur en had met de eergevoel terende Salou meer balvastheid in de spits. Zulte Waregem daarentegen, zonder de geschorste Matthijs, rekende op een vijfmansmiddenveld in steun van Jelavic, maar de Kroatische recordaankoop beleefde zijn avondje niet.

Roelandts klopt Priske

Meteen na de rust was er meer vuurwerk aan de Gaverbeek. Klukowski dreigde twee keer vervaarlijk maar zijn vlam werd gepareerd door Bossut, een voorzet belandde bovenop de lat. De thuisploeg liet zich niet zomaar oprollen en bracht met Leye als tweede aanvaller iets meer panache. Verbauwhede, in zijn jeugdjaren nog bij Essevee, hield Leye echter van een goal.

De aansluitingstreffer kwam er toch, ook al van een oude bekende en weer met een ironische speling van het lot. Kevin Roelandts, ex-Club, tekende de 1-2 aan na een gewonnen kopduel, ironisch genoeg van Priske. Nota bene de man over wie Roelandts ooit een scheef woord zei, waarna hij mocht opkrassen bij blauw-zwart. Roelandts had de gelijkmaker aan de voet maar mikte van dichtbij naast. Club drong aan maar Geraerts schoot rakelings naast, Leko schilderde een vrije op de lat. Het brak de Bruggelingen zuur op want met een verwoestende uithaal bracht Leye het Regenboogstadion in extase. De 2-2 betekende niet de doodsteek voor Club dat via Valgaeren nog maar eens het doelhout zou raken.Toch werd het nog akelig stil toen Geraerts een hoekschop van Leko in doel verlengde. Leye claimde nog tevergeefs een strafschop waardoor de eerste overwinning ooit op bezoek bij Zulte Waregem voor Club Brugge een feit was.

Dit?

Offline Famous Essevee

  • Leden
  • Berichten: 317
Re: Het Nieuwsblad
« Reactie #242 Gepost op: april 07, 2008, 07:53:06 pm »
rechtsonder, de hoekschop mocht 2x getrapt worden... belachelijke reden da ze geven!

Offline gunther

  • Leden
  • Berichten: 1.231
Re: Het Nieuwsblad
« Reactie #243 Gepost op: april 09, 2008, 09:15:07 am »
mij weer vort gelachen met die kutgazet:
"Harm Van Veldhoven, Francky Dury en Georges Leekens zijn niet vies van (een beetje) kritiek op de refs, al doet de ene het wat subtieler dan de andere."

Volgens mij (moest rap gaan vanochtend) wordt dan een tabel gegeven van het aantal maal kritiek tot nu toe. In die tabel komt chouchou deboeck nie voor....

Sv Zulte Waregem

  • Gast
Re: Het Nieuwsblad
« Reactie #244 Gepost op: april 09, 2008, 12:28:25 pm »
Ongelofelijk soms die media, het is op zo'n momenten dat je echt wel hun ware gelaat ziet, niet wanneer het allemaal rozengeur en maneschijn is. Krantjes verkopen, het is al wat telt, net zoals men op televisie met de meest seniele programma's kijkcijfers tracht te krijgen. Niet veel aandacht aan schenken, eindigen we volgend jaar 6e met goed voetbal zijn we plots h?t voorbeeld voor Belgi? en is Dury d? vakman en d? trainer waar iedereen van droomt. Het feit dat Matthijsen na zijn onophoudelijk gezever voor de cameras in een instelling hoort wordt volledig genegeerd, in de plaats daarvan interviewt men hem op het strand van Knokke en portreteert men hem als een goedlachse huisvader - of hoe belachelijk (en irrelevant met het feit dat hij een arrogant man is tov diezelfde media) kan het worden. Daarenboven heeft Dury hier gewoon gelijk en is hij iemand die doorgaans steeds eerst naar de eigen fouten zal kijken - het is maar wanneer het iets t? frappant worden (het scheidsrechterlijk falen) dat hij er een woordje zal over reppen.


Offline Soulscream

  • Leden
  • Berichten: 3.065
  • Voice of the voiceless!
Re: Het Nieuwsblad
« Reactie #245 Gepost op: april 09, 2008, 12:30:36 pm »
Wadde en Matthysen? daar praten ze niet over? haha moet ik nieuwsblad nog serieus nemen..

Sv Zulte Waregem

  • Gast
Re: Het Nieuwsblad
« Reactie #246 Gepost op: april 09, 2008, 12:35:43 pm »
Wadde en Matthysen? daar praten ze niet over? haha moet ik nieuwsblad nog serieus nemen..

Heeft niets met HNB te maken volgens mij, dit zijn gewoon de media in het algemeen. Studio 1, VTM, HLN, ze moeten allemaal niet onderdoen en uiteindelijk is het allemaal van een bedenkelijk (subjectief) niveau.

svzw sup

  • Gast
Re: Het Nieuwsblad
« Reactie #247 Gepost op: april 09, 2008, 06:48:24 pm »
gekunt anders allemaal eens nen lezersbrief schrijven?  :-X

Offline sv_forever

  • Leden
  • Berichten: 3.182
Re: Het Nieuwsblad
« Reactie #248 Gepost op: april 10, 2008, 10:13:04 am »
Hij heeft inderdaad ook gelijk. Buhhe gaf zelf toe op hun website dat het penalty was en ook de commentatoren zeiden dat het handspel was van Iatchouck enz...
Ook de match tegen Lokeren was de scheids een ramp. Zo ziet ge dat ook Leekens ( terecht) over de scheids toen klaagde.
Nu ja, een Sollied is geen zaag, want het is Van Puyvelde en De Witte die zijn commentaar doen enz...

Offline die hard esseveeër

  • Leden
  • Berichten: 2.369
Re: Het Nieuwsblad
« Reactie #249 Gepost op: april 10, 2008, 06:58:27 pm »
Hij heeft inderdaad ook gelijk. Buhhe gaf zelf toe op hun website dat het penalty was en ook de commentatoren zeiden dat het handspel was van Iatchouck enz...
Ook de match tegen Lokeren was de scheids een ramp. Zo ziet ge dat ook Leekens ( terecht) over de scheids toen klaagde.
Nu ja, een Sollied is geen zaag, want het is Van Puyvelde en De Witte die zijn commentaar doen enz...

En in Chalalala hebben ze ne hele nest Irani?rs die te pas en ten onpas met str... beginnen te smijten naar de man in 't zwart ( of geel of fuchsia of whatever... )  ;)

Offline sv_forever

  • Leden
  • Berichten: 3.182
Re: Het Nieuwsblad
« Reactie #250 Gepost op: april 10, 2008, 08:22:35 pm »
Ja en die van Bruhhe hoeven ook niet te klagen over de scheids. :)

Offline Ranter

  • Leden
  • Berichten: 1.637
Re: Het Nieuwsblad
« Reactie #251 Gepost op: april 19, 2008, 08:24:36 am »
Is er dan toch nog hoop?

Vandaag in een artikel met Stijn Meert :

Over de wedstrijd van vorige week, van vandaag, zijn eigen prestatie, hun ambitie, sfeer en blablabla...

MET op het laatst opmerkelijk en openlijk naar het bestuur toe :
 "Praat nog eens met Mathieu Verschuere. Hij is erg gemotiveerd, voelt zich
goed bij ZW en is zo goed als onmisbaar. Overtuig hem om er nog een jaartje bij te doen"


Mss deze avond hem duidelijk maken dat de supporters dat ook vinden?? ;)
« Laatst bewerkt op: april 19, 2008, 08:32:14 am door Ranter »

Rafa

  • Gast
Re: Het Nieuwsblad
« Reactie #252 Gepost op: april 19, 2008, 09:20:58 am »
Matthieu wil zelf weg, stond een week geleden op Teletekst (wil meer tijd voor zijn gehandicapte dochter). Alle respect voor zijn keuze, ne vent naar mijn hart !

Offline svzw81

  • Leden
  • Berichten: 3.953
Re: Het Nieuwsblad
« Reactie #253 Gepost op: april 19, 2008, 01:10:09 pm »
hij zou inderdaad waarschijnlijk nog een jaartje er kunnen bijdoen (met dan af en toe eens een wedstrijd langs de kant blijven), maar ik denk toch ook dat verschuere zal vertrekken, wil zelf terug naar frankrijk, en zou dan bovendien hier nog op een hoogtepunt vertrekken (en dus niet het gevreesde jaar teveel beleven nietwaar bompa janssens  ;) )

Crudo

  • Gast
Re: Het Nieuwsblad
« Reactie #254 Gepost op: april 19, 2008, 03:28:02 pm »
Ik denk dat hij beter nu afscheid neemt, op een "hoogtepunt", dan volgend jaar op de bank

Offline -JoNaThAn-

  • Leden
  • Berichten: 1.107
Re: Het Nieuwsblad
« Reactie #255 Gepost op: april 19, 2008, 04:15:40 pm »
Ik denk dat hij beter nu afscheid neemt, op een "hoogtepunt", dan volgend jaar op de bank

en trouwens hij stopt niet zonder reden, het is om voor zijn gehandicapt dochtertje te zorgen. Dus alle respect voor Mathieu !

Offline Thraso

  • Leden
  • Berichten: 1.695
Re: Het Nieuwsblad
« Reactie #256 Gepost op: april 25, 2008, 03:27:53 pm »

Citaat
Is er plaats voor KV Kortrijk in eerste klasse?

In West-Vlaanderen zijn er straks vier eersteklassers in een straal van twintig kilometer

Na de zege tegen Tubeke staat Kortrijk op de drempel van eerste klasse. Als de roodhemden van Hein Vanhaezebrouck promoveren, zitten er volgend seizoen met ook nog Zulte Waregem, Roeselare en Moeskroen, vier buurtploegen binnen een straal van twintig kilometer op elkaars lip. Een eind verderop manifesteert Club Brugge zich ondertussen als de grote West-Vlaamse slokop. Is er nog wel voldoende economisch draagvlak om Kortrijk leefbaar te houden in de hoogste nationale voetbalafdeling? En zal het publiek de weg nog wel vinden naar het Guldensporenstadion? Over het antwoord op die vragen zijn de sporteconomen het grondig oneens.




Citaat
'Liever Kortrijk dan Virton'


Zulte Waregem-voorzitter ziet de komst van Kortrijk naar eerste allerminst als een bedreiging. 'Ze zijn meer dan welkom', zegt hij. 'Liever een derby tegen Kortrijk, dan thuis tegen Virton. (lachend) Kunnen we meteen ook revanche nemen voor de bekeruitschakeling van vorig seizoen.'

'Bij de supporters is er veel rivaliteit. Het is zogezegd de boerkes van Waregem tegen de dikkenekken van Kortrijk. Maar commercieel zou de komst van Kortrijk voor ons geen gevolgen hebben. We hebben dat al onderzocht: bijna al onze sponsoring komt uit de regio Deinze-Oudenaarde-Zottegem, en een beetje uit Deerlijk-Vichte. Heel merkwaardig, maar aan de grens met Kortrijk en Harelbeke stopt dat plots. We zitten absoluut niet in elkaars vaarwater, allicht heeft dat met mentaliteit te maken.' (mre)

Moeskroen


'Kortrijk is geen probleem'


Moeskroen-secretaris Jacques Vandewalle reageert filosofisch op de eventuele promotie van Kortrijk. 'Wie uiteindelijk promoveert, daar kunnen wij zelf niks aan doen', zegt hij. 'Het klopt dat we in het verleden vaak rekruteerden in die streek voor onze supporters. Maar tien jaar in eerste klasse hebben veel veranderd. Kortrijk is nu het probleem niet. We zouden natuurlijk wel een aantal mensen verliezen aan hen, maar niet de grote massa. Ook inzake sponsoring zou dat niet veel verandering teweeg brengen. We zitten niet zo veel meer in die regio.' (mre)

Roeselare

'Van het goeie te veel'


Roeselare-voorzitter Luc Espeel is duidelijk. De promotie van Kortrijk zou voor hen geen goede zaak zijn. 'Niet dat we het onze buren niet gunnen, maar op het gebied van sponsoring en advertising zijn er betere opties. Economisch gezien zou de komst van Kortrijk naar eerste voor ons niet de beste oplossing zijn. Neem er de twee Brugse teams bij, en je zit met zes ploegen op een zakdoek. Dat is eenderde van het bestand in de hoogste afdeling en van het goeie te veel.'

'Ik weet waarover ik praat', aldus nog Espeel. 'Destijds is de fusie tussen SK en FC Roeselare ingegeven door economische noodzaak. We zijn dringend toe aan schaalvergroting. Het voetballandschap in West-Vlaanderen wordt er niet eenvoudiger op. Ikzelf sta alvast open voor fusiebesprekingen. Maar in de praktijk ligt dat vaak moeilijk, omdat iedereen in zijn eigen stadion wil blijven spelen.' (mre)



Zelfs Universiteitsprofessoren en academici laten er zich over uit:



Citaat
'Oud Heverlee of Antwerp was beter geweest'


Trudo De Jonghe, werkzaam aan de Gentse universiteit, verdiept zich sinds jaar en dag in het fenomeen van de geografische spreiding van voetbalclubs.


'Leuk voor Kortrijk, maar vanuit professioneel oogpunt had ik liever Oud Heverlee Leuven of Antwerp gezien. Ik spreek me niet uit over de leefbaarheid, maar op langere termijn is dit een nefaste situatie voor die regio. Er is gewoon oververzadiging. Zulte Waregem is een certitude. Maar met de hervormingsplannen moeten er volgend seizoen drie of vier teams zakken, ik vrees dat ??n van de andere ploegen de rekening betaalt.'

'Voordeel is dat de clubs nu anderhalf miljoen euro aan televisiegelden krijgen', aldus nog De Jonghe. 'Een ploeg als Kortrijk zal ook profiteren van het novelty-effect. Hoera, we zijn weer in eerste. Maar eens dat fenomeen voorbij, zie ik hun toeschouwersaantallen niet stijgen. Ze draaien nu op ongeveer 2.000 man. Ik vrees dat hun achterland stopt bij de zone Kuurne-Wevelgem-Kortrijk. De vraag is ook hoeveel toeschouwers ze straks mogen binnen laten? Er zijn de problemen met hun stadion. Als ze slim zijn, nodigen ze veel scholen uit. Dat kan wel voor een nieuwe instroom zorgen.'

'Europees voetbal is voor ons blijkbaar van ondergeschikt belang geworden', besluit een cynische De Jonghe. 'Tegenwoordig gaan we alleen nog voor gezelligheid. Germinal Beerschot tegen Mechelen gaat nergens meer om, maar zal toch een vol stadion lokken. Ok?. Maar om echt mee te doen aan de top, moeten er fusies komen. In Zuid-West-Vlaanderen is dat onmogelijk. Kortrijk en Waregem, die haten elkaar. In die streek heerst nog sterk de KMO-mentaliteit van ieder voor zich. Komt nog een ander element dat die clubs bedreigt: In zijn nieuw stadion zal Club immers nog verder uitdeinen over heel West-Vlaanderen.'



Citaat
'Een voorbeeld nemen aan FC Vilbeluik'


Professor Stefan Kesenne van de afdeling economie aan de Universiteit Antwerpen is optimistisch voor Kortrijk.


'Veel zal natuurlijk afhangen van de grootte van hun budget, maar echt problemen zie ik niet. Zulte Waregem of Kortrijk zullen in de gegeven omstandigheden nooit grote ploegen worden die meestrijden voor Europa. Maar ik denk niet dat dit hun ambitie is. Leefbaar moet het in ieder geval wel zijn. Kijk maar naar Dender: die werden voor het seizoen smalend FC Vilbeluik genoemd, maar trekken aardig hun plan. Voor een ploeg als Kortrijk komt het er op aan om de tering naar de nering te zetten. Als ze al hun kernspelers een loon geven dat overeenkomt met dat van een hoogleraar met twintig jaar anci?nniteit, zitten ze aan een budget van om en bij de drie miljoen euro. Dat moet lukken.'

'Wie onze eerste klasse bestudeert, ziet dat er een achttal ploegen bovenuit steken', aldus nog Kesenne. 'De overige teams zitten qua potentieel in elkaars buurt. Mijn collega De Jonghe (zie hiernaast) gelooft in de geografische spreiding over het land. Mij lijkt het irrealistisch om zomaar ergens nieuwe ploegen neer te poten. Want dat is wat je volgens die theorie zou moeten doen voor pakweg Walloni?. Bepaalde tradities in het voetbal zijn historisch gegroeid. Vergeet vooral ook niet dat Kortrijk kan profiteren van het florissante bedrijfsleven in Zuid-West-Vlaanderen.'

Rik De Keyser, directeur van het West-Vlaams Economisch Studiebureau denkt in dezelfde richting. 'Trudo De Jonghe voerde voor ons in 2001 een onderzoek door. Hij kwam tot de conclusie dat er in West-Vlaanderen slechts plaats is voor twee clubs. Maar wat doe je dan met een fenomeen als Cercle, dat toch zijn leefbaarheid heeft bewezen? Overleven heeft zeker niet alleen met geld, maar net zo goed met beleidsmatige kwaliteiten te maken.'


Offline die hard esseveeër

  • Leden
  • Berichten: 2.369
Re: Het Nieuwsblad
« Reactie #257 Gepost op: april 25, 2008, 06:42:19 pm »

Citaat
Is er plaats voor KV Kortrijk in eerste klasse?

In West-Vlaanderen zijn er straks vier eersteklassers in een straal van twintig kilometer

Na de zege tegen Tubeke staat Kortrijk op de drempel van eerste klasse. Als de roodhemden van Hein Vanhaezebrouck promoveren, zitten er volgend seizoen met ook nog Zulte Waregem, Roeselare en Moeskroen, vier buurtploegen binnen een straal van twintig kilometer op elkaars lip. Een eind verderop manifesteert Club Brugge zich ondertussen als de grote West-Vlaamse slokop. Is er nog wel voldoende economisch draagvlak om Kortrijk leefbaar te houden in de hoogste nationale voetbalafdeling? En zal het publiek de weg nog wel vinden naar het Guldensporenstadion? Over het antwoord op die vragen zijn de sporteconomen het grondig oneens.




Citaat
'Liever Kortrijk dan Virton'


Zulte Waregem-voorzitter ziet de komst van Kortrijk naar eerste allerminst als een bedreiging. 'Ze zijn meer dan welkom', zegt hij. 'Liever een derby tegen Kortrijk, dan thuis tegen Virton. (lachend) Kunnen we meteen ook revanche nemen voor de bekeruitschakeling van vorig seizoen.'

'Bij de supporters is er veel rivaliteit. Het is zogezegd de boerkes van Waregem tegen de dikkenekken van Kortrijk. Maar commercieel zou de komst van Kortrijk voor ons geen gevolgen hebben. We hebben dat al onderzocht: bijna al onze sponsoring komt uit de regio Deinze-Oudenaarde-Zottegem, en een beetje uit Deerlijk-Vichte. Heel merkwaardig, maar aan de grens met Kortrijk en Harelbeke stopt dat plots. We zitten absoluut niet in elkaars vaarwater, allicht heeft dat met mentaliteit te maken.' (mre)

Moeskroen


'Kortrijk is geen probleem'


Moeskroen-secretaris Jacques Vandewalle reageert filosofisch op de eventuele promotie van Kortrijk. 'Wie uiteindelijk promoveert, daar kunnen wij zelf niks aan doen', zegt hij. 'Het klopt dat we in het verleden vaak rekruteerden in die streek voor onze supporters. Maar tien jaar in eerste klasse hebben veel veranderd. Kortrijk is nu het probleem niet. We zouden natuurlijk wel een aantal mensen verliezen aan hen, maar niet de grote massa. Ook inzake sponsoring zou dat niet veel verandering teweeg brengen. We zitten niet zo veel meer in die regio.' (mre)

Roeselare

'Van het goeie te veel'


Roeselare-voorzitter Luc Espeel is duidelijk. De promotie van Kortrijk zou voor hen geen goede zaak zijn. 'Niet dat we het onze buren niet gunnen, maar op het gebied van sponsoring en advertising zijn er betere opties. Economisch gezien zou de komst van Kortrijk naar eerste voor ons niet de beste oplossing zijn. Neem er de twee Brugse teams bij, en je zit met zes ploegen op een zakdoek. Dat is eenderde van het bestand in de hoogste afdeling en van het goeie te veel.'

'Ik weet waarover ik praat', aldus nog Espeel. 'Destijds is de fusie tussen SK en FC Roeselare ingegeven door economische noodzaak. We zijn dringend toe aan schaalvergroting. Het voetballandschap in West-Vlaanderen wordt er niet eenvoudiger op. Ikzelf sta alvast open voor fusiebesprekingen. Maar in de praktijk ligt dat vaak moeilijk, omdat iedereen in zijn eigen stadion wil blijven spelen.' (mre)



Zelfs Universiteitsprofessoren en academici laten er zich over uit:



Citaat
'Oud Heverlee of Antwerp was beter geweest'


Trudo De Jonghe, werkzaam aan de Gentse universiteit, verdiept zich sinds jaar en dag in het fenomeen van de geografische spreiding van voetbalclubs.


'Leuk voor Kortrijk, maar vanuit professioneel oogpunt had ik liever Oud Heverlee Leuven of Antwerp gezien. Ik spreek me niet uit over de leefbaarheid, maar op langere termijn is dit een nefaste situatie voor die regio. Er is gewoon oververzadiging. Zulte Waregem is een certitude. Maar met de hervormingsplannen moeten er volgend seizoen drie of vier teams zakken, ik vrees dat ??n van de andere ploegen de rekening betaalt.'

'Voordeel is dat de clubs nu anderhalf miljoen euro aan televisiegelden krijgen', aldus nog De Jonghe. 'Een ploeg als Kortrijk zal ook profiteren van het novelty-effect. Hoera, we zijn weer in eerste. Maar eens dat fenomeen voorbij, zie ik hun toeschouwersaantallen niet stijgen. Ze draaien nu op ongeveer 2.000 man. Ik vrees dat hun achterland stopt bij de zone Kuurne-Wevelgem-Kortrijk. De vraag is ook hoeveel toeschouwers ze straks mogen binnen laten? Er zijn de problemen met hun stadion. Als ze slim zijn, nodigen ze veel scholen uit. Dat kan wel voor een nieuwe instroom zorgen.'

'Europees voetbal is voor ons blijkbaar van ondergeschikt belang geworden', besluit een cynische De Jonghe. 'Tegenwoordig gaan we alleen nog voor gezelligheid. Germinal Beerschot tegen Mechelen gaat nergens meer om, maar zal toch een vol stadion lokken. Ok?. Maar om echt mee te doen aan de top, moeten er fusies komen. In Zuid-West-Vlaanderen is dat onmogelijk. Kortrijk en Waregem, die haten elkaar. In die streek heerst nog sterk de KMO-mentaliteit van ieder voor zich. Komt nog een ander element dat die clubs bedreigt: In zijn nieuw stadion zal Club immers nog verder uitdeinen over heel West-Vlaanderen.'



Citaat
'Een voorbeeld nemen aan FC Vilbeluik'


Professor Stefan Kesenne van de afdeling economie aan de Universiteit Antwerpen is optimistisch voor Kortrijk.


'Veel zal natuurlijk afhangen van de grootte van hun budget, maar echt problemen zie ik niet. Zulte Waregem of Kortrijk zullen in de gegeven omstandigheden nooit grote ploegen worden die meestrijden voor Europa. Maar ik denk niet dat dit hun ambitie is. Leefbaar moet het in ieder geval wel zijn. Kijk maar naar Dender: die werden voor het seizoen smalend FC Vilbeluik genoemd, maar trekken aardig hun plan. Voor een ploeg als Kortrijk komt het er op aan om de tering naar de nering te zetten. Als ze al hun kernspelers een loon geven dat overeenkomt met dat van een hoogleraar met twintig jaar anci?nniteit, zitten ze aan een budget van om en bij de drie miljoen euro. Dat moet lukken.'

'Wie onze eerste klasse bestudeert, ziet dat er een achttal ploegen bovenuit steken', aldus nog Kesenne. 'De overige teams zitten qua potentieel in elkaars buurt. Mijn collega De Jonghe (zie hiernaast) gelooft in de geografische spreiding over het land. Mij lijkt het irrealistisch om zomaar ergens nieuwe ploegen neer te poten. Want dat is wat je volgens die theorie zou moeten doen voor pakweg Walloni?. Bepaalde tradities in het voetbal zijn historisch gegroeid. Vergeet vooral ook niet dat Kortrijk kan profiteren van het florissante bedrijfsleven in Zuid-West-Vlaanderen.'

Rik De Keyser, directeur van het West-Vlaams Economisch Studiebureau denkt in dezelfde richting. 'Trudo De Jonghe voerde voor ons in 2001 een onderzoek door. Hij kwam tot de conclusie dat er in West-Vlaanderen slechts plaats is voor twee clubs. Maar wat doe je dan met een fenomeen als Cercle, dat toch zijn leefbaarheid heeft bewezen? Overleven heeft zeker niet alleen met geld, maar net zo goed met beleidsmatige kwaliteiten te maken.'


ZIE http://www.esseveeforum.be/index.php?topic=596.0/b]


Offline rammie

  • Leden
  • Berichten: 95
Re: Het Nieuwsblad
« Reactie #258 Gepost op: april 26, 2008, 08:49:25 am »
Essevee-doelman Thierry Coppens hoopt op kans tegen ex-ploeg Dender
'Ik vroeg trainer om te starten'

Thierry Coppens was het voorbije seizoen de derde doelman van Zulte Waregem. Hij speelde nog geen seconde in een offici?le wedstrijd. Vanavond hoopt hij op een kans. 'Ik heb de trainer gevraagd te mogen spelen tegen mijn ex-ploeg Dender.'



Thierry Coppens verlengde enkele weken geleden zijn contract bij Zulte Waregem met drie seizoenen. Vreemd voor een ambitieuze kerel van 28 jaar die het voorbije seizoen enkel wedstrijden met de beloften speelde.

'Provinciaal niveau', zoals hij het zelf omschrijft. 'Ik heb niet bijgetekend om nog een jaar in de tribune te zitten. Is dat het geval, dan ben ik weg. Ik heb de ambitie om minstens op de bank te zitten en waarom niet, om eerste doelman te worden. Nu krijgt Sammy Bossut voluit zijn kans. Goed voor hem, maar ik leg me daar niet bij neer. Ik zal volgend seizoen de doelman zijn met de meeste ervaring. Die wil ik uitspelen. Het voorbije jaar had ik wat pech. Een achillespeesblessure en een auto-ongeval hielden me in de voorbereiding twee maanden aan de kant. Toen ik terugkwam, lagen de posities van de doelmannen vast.'

De keeper uit Tubeke ziet nog een andere reden waarom hij het shirtje van derde doelman niet meer kwijtraakte. 'Ik ben geen man van de trainingen, dat zal iedereen die mijgoed kent beamen. Ik ben een doelman van de match. Op training heb ik het moeilijk om me vol te geven, tijdens een wedstrijd ga ik er 200 procent voor. Ik weet dat het niet zou mogen, maar dat is nu eenmaal mijn aard. Ik geloof niet in de voetbalwijsheid dat je op zondag speelt zoals je tijdens de week traint. Er zijn veel spelers die er op training niets van bakken, maar in het weekend de beste man op het veld zijn.'

Kampioen met Dender

Vorig seizoen speelde Thierry Coppens kampioen met Dender in tweede. Met trainer Vandevelde boterde het echter niet en de doelman koos voor Zulte Waregem. Vanavond wil hij dolgraag zijn debuut maken in het shirt van Essevee. 'Toen ik wist dat ik zou bijtekenen, heb ik de trainer gevraagd of ik zou mogen starten in Dender. Ik hoop dat hij mij die kans geeft. Als ik niet geselecteerd word, zal de ontgoocheling immens zijn. Dan ga ik wellicht niet eens kijken in Dender', besluit Thierry Coppens.


Offline Glitch.

  • Leden
  • Berichten: 2.057
Re: Het Nieuwsblad
« Reactie #259 Gepost op: april 26, 2008, 09:12:54 am »
Amai, stevige woorden, als je 't me vraagt..

Ik zie Dury niet sebiet tegemoetkomen aan z'n vraag (ex-ploeg of geen ex-ploeg..). Zal volgend seizoen 2e keeper zijn en bij een blessure van Bossut het doel in mogen.
-SVZW Forever-