Auteur Topic: Staan en zitten in uitwedstrijden  (gelezen 8521 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Naessens C

  • Leden
  • Berichten: 2.958
  • We pakken ze. Één voor één.
Staan en zitten in uitwedstrijden
« Gepost op: augustus 06, 2018, 01:19:03 pm »
Afgelopen zaterdag resulteerde een uit de hand gelopen discussie tussen 2 supporters in een knokpartij. Reden van de discussie? De ene man stond geregeld recht tijdens de wedstrijd, wat de persoon achter hem maar weinig kon appreciëren. Die laatste was in het begin van de eerste helft al van plaats gewisseld om geen staanders meer voor hem te hebben. I.p.v. de man voor hem hierop beleefd te wijzen, trok hij hem tot tweemaal toe via de kraag naar beneden. Dat kon de staande man natuurlijk maar weinig verdragen wat leidde tot overkokende potjes.

Dit is een extreme uitloper maar de reden van discussie is voor mij niet vreemd. In Gent gebeurt het volgens mij dikwijls want ook ik heb daar al eens een zeer kwade 'achterbuur' gehad. Ook in Nice heb ik het mogen ervaren.

Ikzelf ben ook van mening dat een uitvak een sfeervak is waar in se iedereen zou mogen rechtstaan ("als ge geen sfeer wilt maken, kijk dan thuis naar teevee"). Maar er moet ook rekening worden gehouden met ouderen/kinderen. Een ander fenomeen zijn de 'dagjestoeristen', vaak aanwezig op mooie verplaatsingen, die zelfs nog geloven dat zij rechthebben op de aangewezen plaats op hun ticket en veronderstellen dat als er stoeltjes zijn, het een zitvak betreft. Normaal zou je mogen verwachten dat het gezond verstand zegeviert in zulke kwesties, maar blijkbaar is dit in realiteit soms niet zo.

Om discussie te vermijden zou ik kunnen voorstellen dat er vanuit de supportersverantwoordelijken iets concretere aanwijzingen mogen zijn welke rijen er staan zijn en welke zit.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.671
  • Essevee! Olé Olé!
Re: Staan en zitten in uitwedstrijden
« Reactie #1 Gepost op: augustus 06, 2018, 01:35:13 pm »
Zolang het onduidelijk is zal het voor dergelijke situaties zorgen helaas.

Het moet toch mogelijk zijn om staan EN zitplaatsen te maken in de sfeertribunes?
Voorbeeld bij ons ... in de middenbeuk staan en in de linker en rechter beuken (of n deel ervan) zitten bijvoorbeeld.

Mensen moeten ook es afleren dat bij een meningsverschil niet per se geslagen moet worden.
Als de persoon voor u recht staat en jij wil zitten ... neem dan een ander 'vrij' zitje wat verderop.. probleem opgelost. Maarja ... sommigen zijn met vrienden en drinken wat teveel pintjes en dan worden de teentjes al wat langer.

Offline Bertrand

  • Leden
  • Berichten: 1.072
Re: Staan en zitten in uitwedstrijden
« Reactie #2 Gepost op: augustus 06, 2018, 02:30:25 pm »
Afgelopen zaterdag resulteerde een uit de hand gelopen discussie tussen 2 supporters in een knokpartij. Reden van de discussie? De ene man stond geregeld recht tijdens de wedstrijd, wat de persoon achter hem maar weinig kon appreciëren. Die laatste was in het begin van de eerste helft al van plaats gewisseld om geen staanders meer voor hem te hebben. I.p.v. de man voor hem hierop beleefd te wijzen, trok hij hem tot tweemaal toe via de kraag naar beneden. Dat kon de staande man natuurlijk maar weinig verdragen wat leidde tot overkokende potjes.

Dit is een extreme uitloper maar de reden van discussie is voor mij niet vreemd. In Gent gebeurt het volgens mij dikwijls want ook ik heb daar al eens een zeer kwade 'achterbuur' gehad. Ook in Nice heb ik het mogen ervaren.

Ikzelf ben ook van mening dat een uitvak een sfeervak is waar in se iedereen zou mogen rechtstaan ("als ge geen sfeer wilt maken, kijk dan thuis naar teevee"). Maar er moet ook rekening worden gehouden met ouderen/kinderen. Een ander fenomeen zijn de 'dagjestoeristen', vaak aanwezig op mooie verplaatsingen, die zelfs nog geloven dat zij rechthebben op de aangewezen plaats op hun ticket en veronderstellen dat als er stoeltjes zijn, het een zitvak betreft. Normaal zou je mogen verwachten dat het gezond verstand zegeviert in zulke kwesties, maar blijkbaar is dit in realiteit soms niet zo.

Om discussie te vermijden zou ik kunnen voorstellen dat er vanuit de supportersverantwoordelijken iets concretere aanwijzingen mogen zijn welke rijen er staan zijn en welke zit.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ik dacht dat, als ge een ticket gekocht hebt voor een zitplaats het is voor te zitten en niet om recht te staan, of vergis ik mij ?

Offline svennay

  • Global Moderator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 5.241
  • Essevee!
Re: Staan en zitten in uitwedstrijden
« Reactie #3 Gepost op: augustus 06, 2018, 02:36:36 pm »
In principe dient iedereen te zitten in een bezoekersvak zoals dat van Gent vermits het allemaal plaatsen zijn die voorzien zijn van een stoel.
Het is echter niet echt haalbaar dus worden er doorgaans zones afgebakend waar men kan zitten en waar men mag staan.
Zo lukt dit al jaren perfect in bvb Waasland-Beveren met staande mensen onderaan en zittende bovenaan.

Wil je problemen zoals in Gent vermijden dan is het een kwestie van dit af te spreken met de veiligheidsverantwoordelijke zodat een denkbeeldige lijn kan voorzien worden waar de staande supporters niet over mogen... Dit kan zowel verticaal als horizontaal zijn volgens mij.