Auteur Topic: [45] DESCHACHT Olivier  (gelezen 22345 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Zigzag

  • Global Moderator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 4.649
  • Essevee!
[45] DESCHACHT Olivier
« Gepost op: juli 27, 2019, 02:16:46 pm »
Interview met Descacht.
Uit Het Laatste Nieuws
27 juli 2019
« Laatst bewerkt op: juli 27, 2019, 02:26:45 pm door svennay »

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.672
  • Essevee! Olé Olé!
Re: [45] DESCHACHT Olivier
« Reactie #1 Gepost op: november 08, 2019, 09:16:50 am »
Na de afdanking: Hoe Deschacht Coucke een laatste hak kan zetten
8 November 2019 08:00 via voetbalnieuws.be

Vrijdag komt RSC Anderlecht op bezoek bij Zulte Waregem. Voor beide ploegen wordt het een wedstrijd met een enorm belang. Anderlecht hoopt zijn remonte door te zetten, Zulte Waregem wil dan weer zijn knappe vijfde plaats verdedigen. Daarnaast wordt het ook een wedstrijd met een extra gevoelig cachet. Olivier Deschacht neemt het namelijk op tegen de club waar hij achttien jaar onder contract stond. De verdediger is erop gebrand om het ongelijk te bewijzen van Anderlechtvoorzitter Marc Coucke, die de ervaren rot twee jaar geleden doorstuurde onder zijn bewind en bijgevolg zorgde voor een erg pijnlijk en geforceerd afscheid.

AFGEDANKT BIJ ANDERLECHT

Voor de tweede zomer op rij bevond Olivier Deschacht zich in een vreemde situatie. De 38-jarige moest ook de voorbije zomer op zoek naar een nieuwe club. Na vorig seizoen werd zijn eenjarig contract bij Sporting Lokeren niet verlengd door de degradatie van de Waaslanders. Ondanks zijn pensioengerechtigde leeftijd als profvoetballer wilde Deschacht echter nog van geen ophouden weten. Daarnaast was Deschacht nog ambitieus, meezakken naar 1B met de club uit de regio waar hij opgroeide was geen optie.

Het jaar daarvoor, tijdens zijn laatste seizoen bij Anderlecht, bewees de verdediger nog meermaals dat hij probleemloos kan meedraaien in 1A. Als centrale verdediger teerde hij op zijn ervaring en inzicht, bij een zwalpend Paars-Wit behoorde hij toen vaak nog tot de sterkhouders. Voorzitter Marc Coucke vond hem niet meer passen in zijn ambitieus project bij Anderlecht. Dat Coucke ook af wilde van adepten uit het tijdperk van Roger Vanden Stock speelde ook niet in zijn voordeel. Adieu Anderlecht dus, en dat na 602 officiële wedstrijden in het paars-witte shirt ...

GEWILD IN ZUID-WEST-VLAANDEREN

In het voorbije tussenseizoen had hij even de tijd nodig om alles op een rijtje te zetten. KV Kortrijk wilde Deschacht graag als assistent-trainer van Yves Vanderhaeghe, die overigens als jaren zijn beste vriend is. Het duo leerde elkaar kennen bij RSC Anderlecht, waar hun collegiale relatie al snel evolueerde tot een hechte vriendschap. Maar een plekje in de trainersstaf van Veekaa zou meteen het einde betekenen van zijn lange spelerscarrière. De club wilde Deschacht namelijk enkel als T2 en niet als speler. Daarom dat hij zo lang twijfelde en talmde tijdens de voorbije zomermaanden.

Eind juli hakte Deschacht de knoop dan toch door. Hij had nog te veel honger en 'goesting' om zijn kicksen nu al aan de wilgen te hangen. De 20-voudige Rode Duivel wilde de geur van het gras nog niet missen, nog minstens één seizoen meedraaien in de veeleisende maar zo bevredigende mallemolen van het bestaan als profvoetballer. Nog één laatste maar boeiende uitdaging breien aan zijn al zo rijkgevulde carrière. Maar veel clubs in 1A stonden niet te wachten om een 38-jarige routinier binnen te halen. Daarnaast heet Deschacht een karaktertje te zijn, hij werd bij Anderlecht bijvoorbeeld twee keer verwezen naar de B-kern. Eén iemand keek echter volledig door die twijfels heen, en zag in Deschacht dé ideale aanvulling voor zijn elftal.

Francky Dury wilde Deschacht vorig seizoen al graag halen naar Zulte Waregem. Toen koos de blonde verdediger echter voor Sporting Lokeren, de club uit de streek waar hij opgroeide. Iets verder in Lochristi zette hij namelijk zijn eerste voetbalpassen en heeft vader Rony zijn eigen en omvangrijke doe-het-zelf-zaak. Een romantische en nostalgische terugkeer voor Deschacht, maar puur sportief gezien was het helaas geen succesverhaal. Bij het stabiele Zulte Waregem wilde Deschacht zich nog één keer uitleven. Dury zag hem maar wat graag komen. Samen met die andere defensieve routinier Davy De fauw moest hij de heropgebouwde ploeg bij de hand nemen en naar de linkerkolom loodsen. En momenteel slaagt Deschacht daarin. Met verve.

HET GROTE GELIJK VAN DESCHACHT

19 mei 2019, Neerpede. De terugkeer van Vincent Kompany naar RSC Anderlecht die menig analisten, fans en voetballiefhebbers deden kwijlen. En terecht. Onder leiding van speler-manager Kompany zou Anderlecht terug aanknopen met grootse resultaten in België en Europa. Te beginnen door dit seizoen probleemloos Play-off 1 te halen, en uiteraard door mee te spelen voor de titel - kan het ook anders bij het instituut Anderlecht? Coucke dagdroomde over de grote toekomst van zijn nieuwe speeltje. De preses scoorde eindelijk nog eens punten bij de achterban, na een abominabele jaargang vorig seizoen. Maar de punten volgen niet meteen, integendeel. Momenteel staat Paars-Wit slechts op een elfde plaats in de Jupiler Pro League, en wordt er smalend gesproken over 'The Process'. Het is allemaal Anderlecht-onwaardig.

Een totaal ander verhaal in West-Vlaanderen. Daar klom Zulte Waregem vorig weekend na een overwinning op Waasland-Beveren bijna geruisloos de top zes binnen. Met een knappe vijfde plaats mag Deschacht met zijn nieuwe werkgever stilaan beginnen hopen op een deelname voor Play-off 1. Totaal onverhoopt. De kwalificatie voor de nacompetitie is voor Anderlecht uiteraard ook nog haalbaar, maar Essevee staat er nu al een pak beter voor. Deschacht haalt momenteel zijn grote gelijk bij Zulte Waregem, nadat Coucke hem twee jaar geleden de deur uit wees bij zijn grote liefde.

Aan de Gaverbeek beleeft de veteraan zijn tweede jeugd. Het speelplezier druipt van Deschacht af, en hij speelt centraal in de verdediging wekelijks op een hoog niveau. Hij neemt de jonge Ewoud Pletinckx bij de hand. Bij Anderlecht heeft men momenteel dan weer een acuut gebrek aan ervaring om de jonge verdedigers bij te staan. Hij is ook het verlengstuk van trainer Dury en vormt de basis van het gebalanceerde elftal van Zulte Waregem. Na 602 wedstrijden bij Anderlecht kan Deschacht zich duidelijk nog wekelijks opladen. Moeiteloos. En met begeestering. Vorig weekend was hij nog blij als een kind toen Cyle Larin de 1-2 tegen de touwen joeg, in de slotfase van een erbarmelijke wedstrijd op de Freethiel.

WEERZIEN MET ANDERLECHT

Een snelle verdediger is Deschacht nooit geweest. Naarmate de jaren vorderden in zijn loopbaan, botte ook zijn versnelling wat af. Maar dankzij zijn overvloedige ervaring en kennis van het spelletje, compenseert Deschacht dat met een opvallende defensieve precisie. Hij weet als geen ander wanneer een tackle in te zetten, hoe hij zijn tegenstander naar buiten moet drijven en wanneer een korte mandekking nodig is. Op de oefenterreinen in Waregem haalt hij ook meermaal Mikael Soisalo, de snelste speler bij Zulte Waregem, zonder moeite terug. Niet op pure snelheid uiteraard, maar wel met een dodelijk defensieve timing.

Bij Anderlecht is de defensie dit jaar vooralsnog een onvoorspelbaar en heel onzeker compartiment. Wanneer Philippe Sandler en Vincent Kompany fit zijn, dan staat die verdediging wel als een huis. Maar met doublures Marco Kana en vooral Elias Cobbaut moet het Anderlecht-publiek toch vaak zuchten en zelfs nog meer schrikken. Een Deschacht in zijn huidige topvorm zou er momenteel zeker zijn plaats hebben, als tijdelijke invaller voor Kompany of Sandler weliswaar.

Vrijdag komt Marc Coucke dan met zijn Anderlecht op bezoek aan de Gaverbeek. Rancune voelt Deschacht al lang niet meer, maar wees gerust: de routinier zal zijn ex-club zeker geen cadeaus geven. Zulte Waregem telt vijf punten voorsprong op Anderlecht, voor de laatste wedstrijd van de reguliere competitie, en die kloof wil men bij Essevee het liefst behouden. Als Anderlecht zich opwerpt tot een serieuze Play-off 1 kandidaat - dat het momenteel nog niet echt is-, dan krijgt Essevee er echter een niet te onderschatten concurrent bij. En dat weet Deschacht uiteraard ook. 

De plaatsen in Play-off 1 zijn duur. Heel duur. Naast Club Brugge, Standard, AA Gent en KV Mechelen liggen namelijk nog grote clubs zoals KRC Genk en Antwerp op de loer. Neem daar nog eens Anderlecht bij en dan weet iedereen dat Zulte Waregem zich momenteel in een unieke positie bevindt. Vorig seizoen scoorde Deschacht zijn eerste doelpunt tégen Anderlecht, voor hetzelfde scenario zal Deschacht ongetwijfeld willen tekenen.

Bron: http://www.voetbalnieuws.be/news/457930/na-de-afdanking-hoe-deschacht-coucke-een-laatste-hak-kan-zetten
« Laatst bewerkt op: november 08, 2019, 09:19:55 am door Frederik »

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.672
  • Essevee! Olé Olé!
Re: [45] DESCHACHT Olivier
« Reactie #2 Gepost op: november 08, 2019, 09:43:15 am »
Dit is mogelijks het origineel van bovenstaand artikel ...

Nieuwsblad? 08/11/2019


Offline varadero

  • Leden
  • Berichten: 2.279
Re: [45] DESCHACHT Olivier
« Reactie #3 Gepost op: december 12, 2019, 06:15:45 pm »
Oli zal niet meer spelen in 2019. Ze proberen hem klaar te stomen voor de match tegen Genk op 19 januari.

Offline varadero

  • Leden
  • Berichten: 2.279
Re: [45] DESCHACHT Olivier
« Reactie #4 Gepost op: januari 08, 2020, 08:31:40 am »
Zopas  Deschacht in interview over Vandenborre op Radio 1:" Ik droom er ondertussen stilletjes van om nog een jaar op het hoogste niveau te spelen".

Offline San Iker

  • Leden
  • Berichten: 11.179
Re: [45] DESCHACHT Olivier
« Reactie #5 Gepost op: maart 07, 2020, 10:42:37 am »
Deschacht doet er zo goed als zeker nog een jaar bij

Offline gd

  • Leden
  • Berichten: 222
  • Essevee!
Re: [45] DESCHACHT Olivier
« Reactie #6 Gepost op: maart 07, 2020, 01:40:18 pm »
Deschacht zal nog een jaar bij krijgen
En ik hun het hem
Maar dit zeg al genoeg bijna 40 jaar
En de God van Waregem waar zie ge dat nog?
Defauw bijna even oud speelt heel het seizoen
En kan niet meer mee
Deschacht vecht voor wat ie waard is maar ie werd
Zo afgelopen man man man Kortrijk doet veel beter met veel minder

Offline Naughtius Maximus

  • Leden
  • Berichten: 2.358
  • Essevee!
Re: [45] DESCHACHT Olivier
« Reactie #7 Gepost op: maart 07, 2020, 03:07:19 pm »
Deschacht doet er zo goed als zeker nog een jaar bij

Wat met Baudry ? Wat met de Fauw ?

Offline mogul

  • Leden
  • Berichten: 7.652
Re: [45] DESCHACHT Olivier
« Reactie #8 Gepost op: maart 07, 2020, 03:23:11 pm »
Deschacht doet er zo goed als zeker nog een jaar bij

Wat met Baudry ? Wat met de Fauw ?
Met De fauw zijn er misschien al afspraken gemaakt, ik zie dat ze in Aalter massaal willen afkomen voor de laatste thuismatch tegen Standard,dat lijkt op een afscheidsmatch,in Heule wordt er voorlopig nog niks georganiseerd :) .
Baudry is einde contract net als Walsh, ik denk dat dit bij beiden ook einde verhaal zal zijn.

Offline die hard esseveeër

  • Leden
  • Berichten: 2.369
Re: [45] DESCHACHT Olivier
« Reactie #9 Gepost op: maart 07, 2020, 04:59:15 pm »
Deschacht doet er zo goed als zeker nog een jaar bij

Wat met Baudry ? Wat met de Fauw ?
Met De fauw zijn er misschien al afspraken gemaakt, ik zie dat ze in Aalter massaal willen afkomen voor de laatste thuismatch tegen Standard,dat lijkt op een afscheidsmatch,in Heule wordt er voorlopig nog niks georganiseerd :) .
Baudry is einde contract net als Walsh, ik denk dat dit bij beiden ook einde verhaal zal zijn.
Dan gaan ze hier in het tussenseizoen toch nen bus vol verdedigers mogen laten komen vrees ik...
Met enkel nog Pletinckx, Deschacht en Knoeiergios gaan we het niet redden achterin...

Offline belli

  • Leden
  • Berichten: 3.766
Re: [45] DESCHACHT Olivier
« Reactie #10 Gepost op: maart 07, 2020, 05:10:45 pm »
Ik juig dat voorstel toe.
Pletinckx kan zo wat verder groeien en bijleren zodat hij binnen 2 jaar de patron wordt.
Baudru lijkt me einde verhaal.

Offline varadero

  • Leden
  • Berichten: 2.279
Re: [45] DESCHACHT Olivier
« Reactie #11 Gepost op: maart 16, 2020, 02:23:02 pm »
Morgen dinsdag zou Deschacht geopereerd worden aan de schouder. Revalidatie van 3 à 4 maanden.
Fit voor volgend seizoen?

Offline uitroepteken

  • Leden
  • Berichten: 112
Re: [45] DESCHACHT Olivier
« Reactie #12 Gepost op: maart 16, 2020, 10:40:40 pm »
Ik vrees dat dit een echte fabel is.

Alle niet-dringende operaties zijn sedert vandaag uitgesteld, wat zou een schouder dan belangrijk zijn?

En als hij zou geopereerd zijn, dan zal de betreffende chirurg toch wel op het matje geroepen worden omdat hij beschermingsmateriaal nutteloos besteed heeft.

Offline Bertrand

  • Leden
  • Berichten: 1.072
Re: [45] DESCHACHT Olivier
« Reactie #13 Gepost op: november 28, 2020, 12:29:26 pm »
Over de huldiging van Olivier Deschacht op Anderlecht.

https://www.facebook.com/pieterdevriendt23/videos/10216073980550036

Offline Frederik

  • Administrator
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 8.672
  • Essevee! Olé Olé!
Re: [45] DESCHACHT Olivier
« Reactie #14 Gepost op: februari 16, 2021, 03:40:18 pm »
40 vragen voor de 40ste verjaardag van Olivier Deschacht: “Voetbal komt al 20 jaar op de eerste plaats, ik heb er zelfs mijn gezin door verloren”
16-02-21, 06:00 via Het Laatste Nieuws

“Zie mij juichen, blij als een kind”, zegt Olivier Deschacht als we hem een verjaardagstaart met foto’s van zijn goals overhandigen. “Als je dat niet meer hebt, moet je stoppen.” Deschacht wordt vandaag 40. Wij legden hem 40 vragen voor. Onder meer over Anderlecht, zijn privéleven en Hein Vanhaezebrouck. “Louter menselijk vind ik dat hij mij anders had moeten aanpakken.”

1. Hoe voel je je op je 40ste?
“Fysiek top. Ik doe nog alle trainingen mee, ik heb nog altijd goesting.”

2. Hoe ga je je verjaardag vieren?
“Je kan niet veel doen in de huidige omstandigheden. Het zal in intieme kring gevierd worden, met de kinderen. Dat is een beetje jammer, maar ik denk dat er momenteel ergere dingen zijn dan iemand die zijn 40ste verjaardag niet kan vieren zoals hij dat wil.”

3. Hoe zou je je verjaardag gevierd hebben zonder coronamaatregelen?
“Ik zat er al een tijd over te brainstormen hoe ik het wou vieren, met een groot feest. Restaurant afhuren, je beste vrienden uitnodigen. 40 is iets speciaals, het begin van een tweede leven.”

4. Heb je schrik van corona?
“Neen. Ik ben er al een paar keer heel dicht bij geweest. Mijn masseur bij Zulte Waregem testte positief kort nadat hij me een uur heel intensief had behandeld. Ik heb me meteen daarna laten testen, maar ik had geen corona. Misschien ben ik wel bij de gelukkigen die heel moeilijk besmet geraken.”

5. Hoelang moet je recupereren na een match?
“Twee tot drie dagen. Moe, uitgeput. Maar in mijn hoofd is het top, want we winnen veel. Dan neem je de pijntjes en de stijve spieren met plezier mee. Het kraakbeen in mijn ene enkel is weg, het is bot op bot. Maar ik heb daarmee leren leven. Ik ben zelfs gestopt met ontstekingsremmers, omdat dat niet zo gezond is.”

6. Ben je nu een betere voetballer dan 10 jaar geleden?
“Ja. Ik heb nu meer rust aan de bal. Minder stress ook. Bij Anderlecht was de druk speciaal, na één slechte pass kreeg je al de kritische blikken. Je weet dat ik mentaal altijd sterk in mijn schoenen stond, op dat vlak was ik misschien wel een van de beteren. Maar bij Zulte Waregem is het anders, ik ben vooral rustiger.”

7. Verzorg je je anders dan toen?
“Neen. Als je tegen een spits van 21 jaar moet spelen, dan moet je ook trainen als iemand van 21.”

8. Hoe vaak eet je frieten?
“Eén keer per week. Ik heb dat nodig.”

9. Hoe vaak drink je een glas alcohol?
“Eén of twee keer per week drink ik een glas wijn. Ik vind het heel belangrijk om niet 100% voor je job te leven. Dan word je zot. Ik heb die marge nodig om gelukkig te zijn. Ik heb spelers gekend die er 100% voor leefden, tot in het extreme. Maar die zijn wel gestopt op hun 32ste, omdat de druk te veel werd. Ik ben nog altijd voetballer omdat ik af en toe zondig.”

10. Hoe vaak sport je nog buiten het voetbal?
“Elke dag. Ik heb dat nodig. Mijn seizoen begint vanaf de eerste dag van mijn congé. Ik ontbijt met alles erop en eraan, maar dan ga ik een uur lopen en twee uur tennissen. Ik padel, ik ga fietsen. Een dag zonder sport is een verloren dag voor mij.”

Toen heb ik héél diep gezeten. Daar heb ik de vrouw van mijn leven volledig uit het oog verloren. (...) Eigenlijk wou ik alleen zijn, maar dan ging ik naar plaatsen waar een getrouwde man niet hoeft te zijn. Maar ik kan de tijd niet meer terugdraai­en
-Over zijn vertrek bij Anderlecht

11. Wat doet een 40-jarige prof verder in zijn vrije tijd?
“Dat is een beetje een probleem. Door mijn gezinssituatie moet ik alleen voor mijn kinderen zorgen, terwijl ik wel vermoeid ben. Als Elena vraagt om een keer op de trampoline te springen of ergens naartoe te gaan, betrap ik er mezelf op dat ik dan al eens zeg: ‘Papa is moe, kijk een beetje tv’. Dat is telkens een gemiste kans om iets leuks te doen met je kinderen.”

12. Speel je videospelletjes?
“Ja, ik ben tijdens de lockdown opnieuw begonnen met ‘Call of Duty’. Je speelt dat met vier, zo hoor ik mijn vrienden nog een keer. Dan zitten we te babbelen over het leven.”

13. Heb je een favoriete film of serie?
“‘The Undoing’ vind ik goed. ‘Fairtrade’ ook. Ik kijk met mijn dochter naar ‘The Voice Kids’, ‘Lego Masters’,  ‘De Mol’, ’Expeditie Robinson’. Elena is 9 jaar, het is fantastisch hoe ze een heleboel vragen stelt bij alle complotten die daar gesmeed worden. Dat zijn momenten waar ik naar uitkijk.”

14. Zit er ook een lezer in jou?
“Neen. Soms begin ik wel aan een biografie, maar ik lees die zelden uit.”

15. Zou je het voetbal vandaag al kunnen missen?
“Neen. Gezien mijn burgerlijke staat, is het voetbal mijn enige uitlaatklep. Ik ga altijd met plezier naar de club. Elke dag manillen we samen, elke dag lachen we samen.”

16. Gaat geluk op het veld boven geluk in de liefde?
“Neen. Je komt thuis in een leeg huis. Misschien had ik drie jaar geleden moeten stoppen, dan waren Annelien en ik nu nog samen. Het was de periode van mijn vertrek bij Anderlecht, toen heb ik héél diep gezeten. Daar heb ik de vrouw van mijn leven volledig uit het oog verloren. Het begon met wat er gebeurde op Anderlecht. Eigenlijk wou ik alleen zijn, maar dan ging ik naar plaatsen waar een getrouwde man niet hoeft te zijn. Maar ik kan de tijd niet meer terugdraaien.”

17. Zie je jezelf er nog een jaar bijdoen?
“Het voetbal maakt me gelukkig. Ik heb totaal geen behoefte aan een nieuwe vriendin of een nieuw avontuur. Het enige wat me nu interesseert, zijn de kinderen en het voetbal. Het is een fantastisch jaar met Zulte Waregem, als ik straks zou stoppen, zou ik kunnen eindigen met een goed gevoel. Waarom dan dat risico nemen om volgend jaar door te gaan? Ik ga niet meer beter worden. Met Nieuwjaar had ik beslist om te stoppen, maar dan kwam Francky Dury na elke overwinning bij mij: ‘Oli, je gaat toch niet stoppen, hé?’. Maar het voetbal komt al 20 jaar op de eerste plaats, ik heb er zelfs mijn gezin door verloren. Verliezen bij Anderlecht was altijd een drama. Dan praatte ik drie dagen niet tegen Annelien, dan zat ik alleen maar te bokken in de zetel. Dát zijn dingen die ik niet meer wil meemaken. Maar ik heb nog niets beslist. En misschien ga ik het na de laatste speeldag nog niet beslist hebben.”

18. Zijn er al concrete gesprekken over een contractverlenging?
“Dury en Eddy Cordier hebben me op de man af gevraagd om nog een jaar door te doen. Het feit dat ik zelf over mijn afscheid kan beslissen, is voor mij het grootste teken van respect dat een voetballer kan krijgen. Had ik dat respect bij Anderlecht gekregen, dan had mijn leven er nu helemaal anders uitgezien. Ik heb veel van het voetbal gekregen, maar ik heb er ook veel door verloren.”

19. Zie je jezelf nog voor een andere club voetballen?
“Neen. Ik kan onmogelijk ‘neen’ zeggen tegen Zulte en ‘ja’ tegen iemand anders. Die club is een beetje mijn thuis geworden, ook omdat de supporters mij omarmd hebben vanaf de eerste dag.”

Ik heb geen al te beste relatie gehad met Hein Vanhaeze­brou­ck, maar als veldtrai­ner was hij wel een van de besten die ik meemaakte

20. Zou je nog op een lager niveau willen doorgaan?
“Waarom zou ik, als ik de kans krijg om bij Zulte Waregem door te gaan? (lacht) De voorzitter van Lochristi gooit iedere keer zijn visje uit als hij me ziet: ‘Wil je geen speler-trainer worden?’. Maar als ik stop, is het beter dat ik écht stop, dat ik een beetje herbron en dat ik een keer de andere kant van het leven zie. Ik heb 35 jaar gevochten, ik heb 35 jaar kritiek gehad. Van toen ik op mijn vijfde ging shotten bij Lochristi. Ik maakte 70 goals en we speelden kampioen, maar toch werd er gezegd dat ik speelde omdat mijn pa sponsor was. Bij Anderlecht was het nooit anders, maar een speler die er met mijn talent uithaalt wat ik eruit gehaald heb, ga je daar nooit meer zien. Ik behoor tot een uitstervende generatie strijders. Jelle Van Damme is gestopt, je hebt nog Brandon Mechele bij Club Brugge en Ritchie De Laet bij Antwerp. Het is een soort die eruit gaat.”

21. Timmy Simons, Vital Borkelmans en Guy Vandersmissen waren ouder dan jij toen ze stopten. Zie je jezelf voorbij de 41 jaar, 2 maanden en 14 dagen van Simons geraken?
“Ik heb het daar onlangs nog met Timmy over gehad, hij gunt me dat. We hebben 20 jaar tegen mekaar gevoetbald op het scherpst van de snee en mekaar het vuilste van de straat verweten, maar nu hebben we een ongelooflijk goeie band. Maar om hem voorbij te gaan, moet ik nog meer dan een jaar voetballen.”

22. Hoe zie jij je afscheid?
“Ik droom van een vol stadion bij Zulte Waregem, waarbij ook supporters van Anderlecht afkomen. Waarbij heel mijn familie en al mijn vrienden aanwezig zullen zijn. Zo zal het niet zijn als ik nu stop, vanwege corona. Maar ik zou wel een heel bevredigend gevoel hebben.”

23. Heb je schrik dat een blessure zal beslissen over je laatste match?
“Ja. Ik speel elke match alsof het mijn laatste is. Ik kijk voor elke wedstrijd even naar boven: ‘Asjeblieft geen blessure’. Ik wil afscheid nemen met succes.”

24. Mis je dingen die je niet kan doen als profvoetballer?
“Ja. Eens gaan skiën met de kinderen, weekendjes samen. Een keer voor een maand naar Amerika of naar het Oosten gaan. Ik wil de wereld zien.”

25. Vrees je het zwarte gat na het voetbal?
“Ab-so-luut! Ik ben mij daar ook al een beetje op aan het voorbereiden, zeker op sportief vlak. Ik stel mezelf nu al doelen: toernooien tennissen, op mijn niveau. Marathons, triathlons, ver gaan fietsen, vakanties. Ik ga er alles aan doen om het zwarte gat te ontlopen.”

26. Ben je er al uit of je iets gaat doen met de trainerscursus die je volgt?
“Misschien later, maar de eerste jaren ga ik een beetje mentale rust nemen. Die cursus volg ik ook om mijn beeld over voetbal te verruimen. Als jullie mij ooit vragen om een analyse, wil ik weten waarover ik praat. Misschien krijg ik over een paar jaar wel goesting, als iemand als Yves Vanderhaeghe zou vragen om een jaartje met hem mee te draaien. Maar ik word geen T1, dat heb ik al beslist.”

Ik heb een probleem gehad met Weiler, maar dat was eigenlijk 100% mijn schuld. Ik geloofde niet in zijn manier van voetballen, ik was een beetje rebels

27. Heb je notities bijgehouden van trainingen?
“De laatste jaren wel, met Dury. Maar ik heb zoveel goeie trainers gehad, ik heb spijt dat ik dat nooit opgeschreven heb. Ik heb geen al te beste relatie gehad met Hein Vanhaezebrouck, maar als veldtrainer was hij wel een van de besten die ik meemaakte. Ik vind het jammer dat ik daar geen dingen van opgetekend heb.”

28. Van welke trainer heb je het meest geleerd?
“Toch Frank Vercauteren. Bij de jeugd speelde ik altijd met tien beteren rond mij. Allemaal jeugdinternationals. Maar toch zag Vercauteren op één of andere manier iets in mij. Ik was een beperkte linksvoor, maar hij zette me op linksback. De rest is geschiedenis: 603 matchen voor Anderlecht, 8 keer kampioen. Vercauteren is de man aan wie ik eigenlijk alles te danken heb.”

29. Welke trainer heeft je het meest teleurgesteld?
“Ik heb een probleem gehad met Weiler, maar dat was eigenlijk 100% mijn schuld. Ik geloofde niet in zijn manier van voetballen, ik was een beetje rebels. Maar als ik Weiler nu tegenkom, weet ik zeker dat we een gesprek van twee uur zullen hebben. Louter menselijk vind ik dat Hein Vanhaezebrouck mij anders had moeten aanpakken. Als iemand recht in je ogen kijkt en zegt dat hij je absoluut wil voor het volgende seizoen… Sorry, dan moét je er ook bij zijn. Hij had de ballen moeten hebben om mij te bellen en te zeggen: ‘Oli, na een gesprek met X en Y zijn we toch tot de conclusie gekomen…’ Maar als veldtrainer was hij top.”

30. Je vader had je graag in de zaak gezien. Is dat nog een optie?
(lacht) “Als ik naar hem geluisterd had, had ik geen 20 jaar haters moeten trotseren. Maar ik heb het zelf gemaakt en ik ben enorm trots op wat ik bereikt heb.”

31. Wat was je mooiste moment in je carrière?
“Toch mijn goal met Lokeren op Anderlecht, omdat de fans toen toonden dat ze mij in hun hart droegen. Niet iedereen hield van mij bij Anderlecht, maar als 20.000 mensen voor je applaudisseren bij een tégengoal, wil dat toch zeggen dat je het daar niet slecht gedaan hebt.”

32. Wat was het slechtste moment in je carrière?
“Mijn vertrek bij Anderlecht. Ik heb nooit afscheid kunnen nemen. Mijn voetbalschoenen en mijn toiletzak lagen daar nog, vanuit het gedacht dat ik me ’s anderendaags moest melden op de club. Dat is een litteken. Maar de dag dat ik stop, moeten die negatieve gedachten allemaal weg. Dan moet ik echt wel gelukkig worden met mezelf. Ik heb altijd negatieve gedachten gehad. Op de bank zitten, vond ik de grootste schande die er was. Als ik een duel verloor waardoor een tegenstander scoorde, kwam ik drie dagen niet buiten. Achteraf gezien heb ik die dingen té serieus genomen.”

Aan hem heb ik héél veel te danken, professio­neel en privé. We hebben wekelijks contact, behalve als de ene gewonnen heeft van de andere. Dan horen we mekaar drie weken niet
-Over Yves Vanderhaeghe

33. Wie was de beste voetballer met wie je ooit samenspeelde?
“Het talent van Kompany en Lukaku zag je meteen, maar die waren al snel weg. De besten waren voor mij Zetterberg en Aruna. En Boussoufa, Mbokani, Jovanovic… Gasten die je titels bezorgden. Ik liép voor Boussoufa, ik zei: ‘Blijf daar, ik zal wel twee tegen één spelen in verdediging’. Elke match gaf ‘Bous’ daarvoor een goal of een assist terug. Jovanovic idem, daar werkte ik met héél veel plezier voor.”

34. Wie was de beste tegenstander tegen wie je ooit speelde?
“Miroslav Klose, met Anderlecht tegen Bremen. Daar heb ik echt tegen afgezien.”

35. Wie was de vervelendste tegenstander tegen wie je ooit speelde?
“Gert Verheyen. Die was héél moeilijk te bespelen. Maar ik heb nu enorm veel respect voor hem. Als ik van hem een analyse zie of hoor, leer ik daar altijd iets uit. Chapeau.”

36. Wat is de strafste kleedkamergrap die je ooit meemaakte?
“Met onder meer Wasilewski en Van Damme hebben we de Mini van Legear eens in een container getild. ‘Jona’ vond zijn auto uiteindelijk nog wel terug, maar hij kreeg die daar niet meer uit. Om je kapot te lachen.”

37. Houd je straks vrienden over aan je spelerscarrière?
“Zeker. Ik kreeg onlangs nog een bericht van Hannu Tihinen, na mijn winninggoal in Eupen. Welke Fin volgt nu Eupen-Zulte Waregem? Maar als ik er één moet noemen, is het Yves Vanderhaeghe. Aan hem heb ik héél veel te danken, professioneel en privé. We hebben wekelijks contact, behalve als de ene gewonnen heeft van de andere. Dan horen we mekaar drie weken niet.”

38. Heb je in je carrière iets gedaan waar je spijt van hebt?
“Neen, want alles wat ik gedaan heb, heeft ervoor gezorgd dat ik nu nog voetballer ben. Het enige spijt zit in mijn privéleven. Het zal nog even duren om dat te boven te komen.”

39. Is er een trofee of een souvenir die je speciaal koestert?
“In 2015 was ik Speler van het Seizoen bij Anderlecht. Ongelooflijk, met mijn kwaliteiten sta ik tussen Boussoufa, Mbokani en Zetterberg. Die trofee staat hier nog altijd. Vorig jaar ben ik ook Speler van het Seizoen geworden bij Zulte Waregem. Verkozen door de fans, dat geeft mij een enorme voldoening. Truitjes van tegenstanders houd ik ook bij, dat zijn souvenirs voor het leven. Luis is pas 5, later zal ik hem kunnen tonen tegen wie papa allemaal gespeeld heeft.”

40. Tot slot: waar leidt straks jouw eerste reis naartoe?
“Toen het nog minder liep, hebben we met een aantal spelers van Zulte Waregem afgesproken dat we de Mont Ventoux gingen beklimmen als we ons zouden redden. Pletinckx, Bossut, Bostyn, Vossen, De Bock gaan zeker mee. Daar kijk ik naar uit, dat wordt fantastisch.”

Bron: https://www.hln.be/belgisch-voetbal/40-vragen-voor-de-40ste-verjaardag-van-olivier-deschacht-voetbal-komt-al-20-jaar-op-de-eerste-plaats-ik-heb-er-zelfs-mijn-gezin-door-verloren~add16bdf/
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2021, 03:45:03 pm door Frederik »

Offline Pringless

  • Gold Member
  • Leden
  • *****
  • Berichten: 6.261
Re: [45] DESCHACHT Olivier
« Reactie #15 Gepost op: februari 16, 2021, 05:00:46 pm »
Een topkerel, enige minpunt is dat hij telkens 'Zulte' zegt. Die spelen in provinciale.
SV TILL I DIE

Offline esssevee4life

  • Leden
  • Berichten: 922
  • Essevee!
Re: [45] DESCHACHT Olivier
« Reactie #16 Gepost op: februari 16, 2021, 08:21:35 pm »
Een topkerel, enige minpunt is dat hij telkens 'Zulte' zegt. Die spelen in provinciale.

Ze moeten leren op de club om over essevee te spreken, dat zou een automatisme worden.
Denk maar aan cercle waar je ook elke keer een boete krijgt als je over uw club praat.

Offline wOaregem

  • Leden
  • Berichten: 1.200
  • PROUD TO BE A FARMER
Re: [45] DESCHACHT Olivier
« Reactie #17 Gepost op: februari 16, 2021, 08:39:55 pm »
Een topkerel, enige minpunt is dat hij telkens 'Zulte' zegt. Die spelen in provinciale.

Ze moeten leren op de club om over essevee te spreken, dat zou een automatisme worden.
Denk maar aan cercle waar je ook elke keer een boete krijgt als je over uw club praat.
Ze moeten leren om over de gemeente te spreken waar ze spelen en welke gemeente quasi alles voor de club doet: Waregem. Punt.

Offline mogul

  • Leden
  • Berichten: 7.652
Re: [45] DESCHACHT Olivier
« Reactie #18 Gepost op: februari 16, 2021, 08:53:52 pm »
Een topkerel, enige minpunt is dat hij telkens 'Zulte' zegt. Die spelen in provinciale.

Ze moeten leren op de club om over essevee te spreken, dat zou een automatisme worden.
Denk maar aan cercle waar je ook elke keer een boete krijgt als je over uw club praat.
Ze moeten leren om over de gemeente te spreken waar ze spelen en welke gemeente quasi alles voor de club doet: Waregem. Punt.
Het is in feite SCHANDALIG dat we nog altijd niet echt een fusie-club zijn, op papier.  Ze gingen dat regelen, is nog altijd niet gebeurt.

Offline wOaregem

  • Leden
  • Berichten: 1.200
  • PROUD TO BE A FARMER
Re: [45] DESCHACHT Olivier
« Reactie #19 Gepost op: februari 16, 2021, 09:20:09 pm »
Een topkerel, enige minpunt is dat hij telkens 'Zulte' zegt. Die spelen in provinciale.

Ze moeten leren op de club om over essevee te spreken, dat zou een automatisme worden.
Denk maar aan cercle waar je ook elke keer een boete krijgt als je over uw club praat.
Ze moeten leren om over de gemeente te spreken waar ze spelen en welke gemeente quasi alles voor de club doet: Waregem. Punt.
Het is in feite SCHANDALIG dat we nog altijd niet echt een fusie-club zijn, op papier.  Ze gingen dat regelen, is nog altijd niet gebeurt.
Er komt iets beter aan denk ik. Denk ik.