ik vin dat essevee007 het stadion zelf mag bouwen ie kan het toch zo goed uitleggen
essevee007 heeft uiteraard ook tal van haalbaarheidsstudies uitgevoerd. En nee, 1 pagina met populistische stellingen over hoe goed het gaat in andere gebieden is GEEN haalbaarheidsstudie.
Als je een studie hebt van om en bij de 40 pagina's die goed uitgewerkt zijn EN die handelen over onze regio, dan zal ik het eens serieus beginnen nemen. Maar voor de rest kan iedereen googlen en getallekes over andere stadions copy pasten.
Aangezien ik mijn eindwerk over de economische gevolgen van de inplanting van sportinfrastructuur gemaakt heb weet ik ongeveer wel waar het over gaat en ik kan op dit moment in geen 100 jaar zeggen of het in regio Zuidwestvlaanderen een succes zou zijn. Moest het allemaal zo simpel zijn zoals jij het voorstelt dan stond hier allang een megatempel.
Wat ik alvast weet is dat het in Belgie niet zo eenvoudig is als in andere landen. Ons hinterland is zo klein dat je met een zeer goed uitgewerkt projectplan op de proppen moet komen om dit te doen slagen en economisch rendabel te maken. Racing Genk is zowat de enige die dit kunnen bewerkstelligen heeft in de laatste jaren. Ik hoor je al komen dat Nederland ook niet zo groot is, maar daar spelen nog andere factoren mee. Wij zijn namelijk minder sportgek en vooral minder voetbalgek. Ook hebben ze daar een goeie overkoepelende voetbalwerking, wat we in Belgie duidelijk niet hebben.
Als puntje bij paaltje komt heb je in Belgie een enorm negatief klimaat als het over sportinfrastructuur en sportwerking in het algemeen gaat en laat dit nu net factoren zijn die club en stad totaal niet in de hand hebben.
Last but not least kennen we hier ook zoiets als een federale staat. De Vlaamse regering mag nog zo gedreven zijn om de sport uit te bouwen maar tegen een Waals front optornen is niet zo eenvoudig.