KV Kortrijk kan vanavond tegen STVV een flinke stap zetten richting tweede opeenvolgende bekerfinale. Maar de toekomst van KVK reikt dezer dagen verder dan het Koning Boudewijnstadion op 9 mei 2013. De familie De Gryse ? inmiddels alweer 77 procent van de aandelen ? heeft plannen met de club en Hein Vanhaezebrouck beraadt zich over zijn toekomst.
Sedert de algemene vergadering van december 2012 zetelt bijna twaalf maanden na het plotse overlijden van ?roerganger' Jean-Marc De Gryse op 1 januari 2012 met Vincent De Gryse opnieuw een De Gryse in het bestuur van KV Kortrijk. De familie De Gryse, met Vincent als vertegenwoordiger, kocht bovenop de erfenis van Jean-Marc (47 procent van de aandelen) zowaar nog eens bijna 30 procent van de aandelen van een paar ex-bestuurders op. Waardoor de familie in alle stilte met bijna 77 procent van de aandelen steviger dan ooit de hele club in handen heeft.
Voorlopig onthoudt Vincent De Gryse, minder voetbalminded dan zijn broer, zich van alle commentaar op de geruchten dat hij de club deels of helemaal zou willen verkopen. Maar Luc Demeyere, directeur van het directiecomit? en woordvoerder, kan alleen maar bevestigen.
?Dat Vincent duidelijk meerderheidsaandeelhouder is, is een feit. Hoe we daar als club verder mee omgaan, is evenwel een interne zaak. Ik wil je wel verzekeren dat alles in de beste verstandhouding gebeurt en dat alle betrokkenen enkel het belang van de club voor ogen hebben.'
Hij benadrukt daarbij ook dat een gewijzigde raad van bestuur niet per se consequenties hoeft te hebben voor het dagelijkse management van de club. ?De club doet het sportief, financieel en organisatorisch goed, ik zie geen enkel probleem.'
Zulte Waregem
Toch blijkt er een en ander aan de hand en worden blijkbaar uit diverse hoeken KVK-aandelen aangeboden. Tot bij aartsrivaal Zulte Waregem toe. Zulte Waregem-voorzitter Willy Naessens: ?Ik werd toch al via via gepolst of ik interesse had. Ik zei nog lachend: Hoeveel brengen die op? Ach, caf?verhalen wellicht. Ik kan je verzekeren dat ik bij Essevee blijf. Maar met die heisa rond de bekerpremies vroeg ik mij toch ook af: wie is daar nu eigenlijk de baas?'
In de praktijk dus Luc Demeyere. Hij onderhandelt met Hein Vanhaezebrouck over de verlenging van diens contract dat in juni afloopt. ?En we hadden al een eerste positief gesprek, dat zit dus in de goede richting. We willen dit op korte termijn afmaken.'
Dat Hein zou aansturen op meer sportieve bevoegdheden (lees: inspraak in de transfers) is voor Demeyere ?intern'. Dat de Trainer van het Jaar precies daarom wacht op de verdere ontwikkelingen op bestuursvlak (lees: eventuele overname) is een inschatting voor eigen rekening, stelt Vanhaezebrouck zelf. Grijnzend: ?Schrijf wat mij betreft: geen commentaar.'
uit het nieuwsblad van 16 jan 2013
Het feit dat Heintje ondertussen zijn contract verlengd heeft kan een signaal zijn dat er niet direct grote verschuivingen verwacht worden bij KVK, of zie ik het verkeerd