(nieuw)bannersysteem in testfase
Competitiehervorming

Auteur Topic: Competitiehervorming  (gelezen 1601 keer)

Offline bojaaan

• Leden
  • Essevee!
Competitiehervorming
« Gepost op: januari 17, 2018, 07:38:43 pm »
Doe mij maar 14-10 in plaats van het huidige 16-8

Redenen?
- Stoppen met die nutteloze Play Off 2.
- Degradant en promovendus zijn 5 maanden vrij, dat is veel te lang.
- Tweede klasse met 8, hoe dom is dat? 6 keer Roeselare - Tubeke en dan verbaasd zijn dat er geen hond komt kijken.

Hoe ziet 14-10 er specifiek uit?

Na een reguliere competitie van 14 clubs worden ze gesplitst in een kampioens- en degradatiepoule.
Uiteraard MET puntenbehoud!

Kampioenspoule:
1. Club Brugge (CL)
2. Charleroi (CL)
3. Anderlecht (EL)
4. Antwerp (EL)
5. Gent (EL)
6. STVV
7. Kortrijk
8. Moeskroen

Degradatiepoule:
1. Standard
2. Beveren
3. Lokeren
4. Genk (eindronde)
5. KV Oostende (eindronde)
6. Zulte Waregem (degradatie)

Tweede klasse:
1. KV Mechelen (promotie)
2. Eupen (promotie)
3. Cercle Brugge (eindronde)
4. Beerschot (eindronde)
5. OH Leuven
6. Lierse
7. Roeselare
8. Union
9. Tubize
10. Westerlo (degradatie)

Er is één rechtstreekse zakker en twee rechtstreekse stijgers.
Daarna volgt nog een eindronde met 4 clubs, zoals in de CL, en de winnaar blijft of stijgt naar 1A.

Jullie meningen?

Offline svennay

• Global Moderator
  • Leden
  • Essevee!
Re: Competitiehervorming
« Reactie #1 Gepost op: januari 17, 2018, 08:09:50 pm »
Dat het format moet herzien worden is een feit maar ik vrees dat dit wederom een werk van zeer lange adem wordt.

Ik ben voorstander van het afschaffen van de play-offs om zo terug naar een normale competitie te gaan.
18 of 20 ploegen in eerste zoals in de meeste landen.
Tweede klasse moet dan uiteraard grondig herzien worden want 8 ploegen zoals nu is ronduit belachelijk.
Ik ben ook voorstander om naar drie degraderende - en 3 promoverende ploegen te gaan.
Tickets van de Europa League en Champions League zou ik blijven verdelen zoals nu want door minder reguliere speeldagen te hebben kunnen er ook bekerduels in het weekend afgerond worden waardoor deze automatisch meer bezocht en dus populairder worden.

Maar zoals gezegd wordt dit een heel complex dossier want je zal aan onze reacties alleen al zien dat er duizend en één ideeën in de hoofden spelen bij supporters.

Offline bojaaan

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #2 Gepost op: januari 17, 2018, 08:34:12 pm »
Ik ben voorstander van het afschaffen van de play-offs om zo terug naar een normale competitie te gaan.
18 of 20 ploegen in eerste zoals in de meeste landen.
Tweede klasse moet dan uiteraard grondig herzien worden want 8 ploegen zoals nu is ronduit belachelijk.

18 of 20 clubs in eerste klasse betekent dan wel het einde van tweede klasse als profreeks, niet?

België is een duim groot en kan slechts een beperkt aantal profclubs aan. Men is destijds van 36 (dacht ik) naar 24 ingekrompen omdat de helft van tweede klasse stijf stond van de schulden.

Offline Lorenzo Di Marco

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #3 Gepost op: januari 26, 2018, 10:35:03 am »
Vorige week gelezen dat de afschaffing van de play-offs nadert... Zeer spijtig. Ondanks dat het systeem ontsproten is in de enige hersencel van Ivan De Witte, vind ik het een schitterend systeem.

Even reminder aan alle tegenstanders van de Play-offs:

Mochten er dit seizoen geen play-offs plaatsvinden na 30 speeldagen, dan zouden op dit moment (na 23 speeldagen) negen van de zestien ploegen (ik reken van STVV tot Lokeren) niets meer te winnen of te verliezen hebben behalve een eindplaats in de ranking. Geen van deze ploegen zal normaliter nog degraderen of in een systeem zonder PO nog Europees voetbal halen....
Nu hopen/dromen zeker de helft van die ploegen (en hun supporters) nog PO I te halen.

Offline Naessens C

• Leden
  • We pakken ze. Één voor één.
« Reactie #4 Gepost op: januari 26, 2018, 10:49:31 am »
Vorige week gelezen dat de afschaffing van de play-offs nadert... Zeer spijtig. Ondanks dat het systeem ontsproten is in de enige hersencel van Ivan De Witte, vind ik het een schitterend systeem.

Mochten er dit seizoen geen play-offs plaatsvinden na 30 speeldagen, dan zouden op dit moment (na 23 speeldagen) negen van de zestien ploegen (ik reken van STVV tot Lokeren) niets meer te winnen of te verliezen hebben behalve een eindplaats in de ranking. Geen van deze ploegen zal normaliter nog degraderen of in een systeem zonder PO nog Europees voetbal halen....
Nu hopen/dromen zeker de helft van die ploegen (en hun supporters) nog PO I te halen.

Exact!

Offline Boer uit Waregem

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #5 Gepost op: januari 28, 2018, 03:52:03 pm »

klopt

Online varadero

• Leden
« Reactie #6 Gepost op: februari 21, 2018, 05:56:17 pm »
Slechts 5 ploegen (Gent, Genk, Charleroi, STVV en Oostende) willen nog volgens het bestaande format verder (Sporza)

Offline essevee1972

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #7 Gepost op: februari 21, 2018, 06:08:27 pm »

Mochten er dit seizoen geen play-offs plaatsvinden na 30 speeldagen, dan zouden op dit moment (na 23 speeldagen) negen van de zestien ploegen (ik reken van STVV tot Lokeren) niets meer te winnen of te verliezen hebben behalve een eindplaats in de ranking. Geen van deze ploegen zal normaliter nog degraderen of in een systeem zonder PO nog Europees voetbal halen.... Nu hopen/dromen zeker de helft van die ploegen (en hun supporters) nog PO I te halen.

Zoals ik in een andere topic zei. Zit jij dan te wachten/hopen/dromen om, na een afgrijselijk seizoen als dit, het Europese ticket af te pakken van de 4e in de stand, pakweg Gent of zo, om dan geloot te worden tegen een caféploeg uit Bosnië, te verliezen, financieel een kater aan over te houden en de Belgische coëfficiënt naar beneden te halen?

En wat dan nog als die laatste wedstrijden er niet meer toe doen, dat is overal ter wereld het geval.

Offline Svarrogh

• Leden
« Reactie #8 Gepost op: februari 26, 2018, 12:08:26 am »

Mochten er dit seizoen geen play-offs plaatsvinden na 30 speeldagen, dan zouden op dit moment (na 23 speeldagen) negen van de zestien ploegen (ik reken van STVV tot Lokeren) niets meer te winnen of te verliezen hebben behalve een eindplaats in de ranking. Geen van deze ploegen zal normaliter nog degraderen of in een systeem zonder PO nog Europees voetbal halen.... Nu hopen/dromen zeker de helft van die ploegen (en hun supporters) nog PO I te halen.

Zoals ik in een andere topic zei. Zit jij dan te wachten/hopen/dromen om, na een afgrijselijk seizoen als dit, het Europese ticket af te pakken van de 4e in de stand, pakweg Gent of zo, om dan geloot te worden tegen een caféploeg uit Bosnië, te verliezen, financieel een kater aan over te houden en de Belgische coëfficiënt naar beneden te halen?

En wat dan nog als die laatste wedstrijden er niet meer toe doen, dat is overal ter wereld het geval.

In de derde voorronde vallen de tegenstanders best mee hoor, zie naar Oostende die Marseille lootte. Ook PSV, Fenerbahce, Athletico Bilbao, Everton zaten toen al bij de mogelijke tegenstanders.

Ik ben ook wel voorstander van de PO's, al jaren spanning tot de laatste speeldag, en als je dan uw rivaal ne kloot kunt aftrekken in het helemaal goed  :)

Imo moet men gewoon gaan naar een eerste en tweede klasse van elk 12 ploegen.
Eerste klasse speelt 2 keer tegen elkaar, de eerste 6 spelen PO1 voor de prijzen, PO2 speelt tegen de degradatie. Behoud van punten in de PO's, met 2 of zelfs 3 zakkers in PO 2.

Idem in tweede klasse, 2x tegen elkaar, de eerste 6 spelen met behoud van punten PO1 voor 2 of 3 ticketjes naar eerste klasse. De laatste 6 voor het behoud in tweede klasse.

Spannend en simpel + minder matchen, dus bekervoetbal kan dan ook in het weekend.

Offline Lorenzo Di Marco

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #9 Gepost op: februari 26, 2018, 08:27:36 am »

Nee ik zit daar niet op te wachten. Het is overduidelijk een lapmiddeltje om POII 'zogezegd' om iets te doen draaien.
Maar het is wel zo dat in 8 seizoenen play-offs enkel Genk in 2009-2010 zich heeft kunnen plaatsen voor Europees voetbal via Play-Off II.

En je kan ook zeggen dat Play-Off I de beloning is voor een goede reguliere competitie en Europees voetbal de beloning voor een goede nacompetitie. Zeker wetende daarbij dat POI financieel en voor de supporters veel interessanter is dan derde voorronde Europa League :) :)