De cijfers in het Nieuwsblad gezien? Wij staan daar terug met 12,6 miljoen in het rood. KVK +194000. Verklaring aub.
Wat heeft KVK af te betalen?
- geen stadion
- geen verbouwingen
- geen oefencomplex
Dus wij betalen volgens jouw pakweg 10 miljoen per jaar aan het stadion en de rest? We hebben ongeveer 15 miljoen budget en we eindigen -12 miljoen. Dat wij grotere kosten hebben door de investeringen in infrastructuur is normaal, maar zo'n groot verschil is waanzin!
Het kan niet anders of onze loonlast is waanzinnig hoog, van de spelers,van de ex-coach(en) van sommige tewerk gestelde mensen. Er zijn waarschijnlijk makelaars die gouden zaken deden met onze club. En nog altijd. Zo ongezond.
En dan mag je nog zeggen dat het bestuur wel zal bijpassen.
Neen dat zeg ik niet ... (10m voor stadion en de rest)
Je vraagt verklaring, wat ik zeg is één van de vele grote verschillen met KVK.
Veel zaken dat jij aanhaalt klopt ook, maar je verzint er ook een hoop bij.
Vooral omdat we geen zicht hebben op de interne keuken is het moeilijk daarover juiste uitspraken te doen.
Pfff, ik verschiet dat het zoveel is, ik vraag mij ook wel af vanwaar die cijfers komen, zijn ze correct? Als ze niet correct zijn zou ik als club daarop reageren. Als die cijfers niet kloppen dan is dit riool-journalistiek van de bovenste plank.
Maar verzin ik dat de lonen veel te zwaar doorwegen? We weten niet precies wat ze verdienen maar het is toch duidelijk dat een Gano hier enorm veel verdient, hij zou anders al lang weg zijn. Vormer,Vossen en Bruls gaan hier niet zitten voor een habbekras, Caluwé komt ook niet naar hier voor een boterham zonder beleg.
Vprig jaar begin van seizoen was het nog van ' we moeten de loonmassa naar beneden trekken' en we zijn nog geen jaar verder en we zitten nog altijd met te hoge lonen. En nu kan jij weer beginnen van 'dat weten we niet zeker'.
In ieder geval, ik vraag mij af hoe dit toch kan met ervaren bedrijfsleiders dat ze ieder keer terug die fout maken. Maar goed, ik betaal mijn abbo en niet meer dan dat, zij steken daar enorm veel geld in en blijkbaar is dit allemaal zo erg niet dat ze al jaren een club in de rode cijfers zetten zonder sportief succes. Ik zou doodbeschaamd zijn, zij blijkbaar niet. Dat is vreemd.
Rode cijfers betekent niet automatisch dat het slecht gaat. (vandaar mijn vergelijk met KVK)
Veel mensen leven ook privé met enorme rode cijfers, en dat voor 10, 15 tot 20 jaar. We kopen een huis en een auto op afbetaling... vele andere mensen zelfs nog veel meer. Elke maand verdienen wij als gezin onzen boterham, daarmee kunnen we onze leningen op tijd betalen, onze algemene kosten, eten en drinken kopen en daarbij onze hobby's uitoefenen ... ook kunnen we soms nog es op congé ook. Toch hebben we een grote schuld bij de bank, een openstaande schuld van bijvoorbeeld €280.000 en €12.000 van den otto. En dat voor een gezin met een jaarlijks inkomen van €85.000.
Staan we er dan als gezin slecht voor?
Tevens kan je als bedrijf ook zeer creatief zijn met de boekhouding. Zo stak Standard de waarde van al hun spelers in hun activa en dit tegen de prijzen van op tranfermarkt, niet correct maar smukt wel hun activa omhoog. En zo zijn er wel nog vele trucjes om je boekhouding te manipuleren.
Wat ik wil zeggen is dat cijfers relatief zijn, en we gewoon 'den open en den toe' helemaal niet kennen en dus ook zeer moeilijk conclusies kunnen trekken.
Dat we zware lonen betalen ga ik niet ontkennen, maar dat iedereen over betaald wordt, dat is ook weer niet waar. Er zullen er ook wel zijn die onderbetaald zijn (starters, jonkies...) je moet de bluts bij de bul pakken.
Is het bij Essevee allemaal pais en vree? Neen helemaal niet.
Maar als ik zie dat onze investeerders ook hun kinderen betrekken vind ik dat wel een goed teken. Dat wil toch zeggen dat ze een lange termijnvisie hebben. Je steekt je kind niet ergens in als je weet dat het schip al verdronken is of je het geen reddingsboei wil gooien als het slecht gaat.