Roos Vormer getuigt over de breuk van haar man met Club Brugge: "Als Ruud gefrustreerd is, is álles zwart en slecht”29/01/2023 via Het Laatste NieuwsNa meer dan acht jaar lief en leed te delen met Club Brugge, zit ze straks samen met Ruud Vormer in een loge van Zulte Waregem. “Ik ben blij dat hij níet mag spelen, het is zo al verwarrend genoeg.” Roos America (37), over de breuk van manlief met blauw-zwart, het buitenland, een ‘pubercapuchon’ en broccoli met kip. “Als je de enige bent die constant vrolijk moet doen... ‘Ja, dááág. Zoek het ‘effe’ lekker uit’”“’Haha. Club heeft lekker verloren.’
‘Hoe zo, lekker?’
Ik begrijp de mensen niet die nu zoiets tegen me zeggen. Het leuk vinden als het met iemand of iets slecht gaat, is net een afschuwelijke gedachtegang. Ik heb dát gevoel niet. Integendeel. Ik vind het net heel zielig dat het nu minder gaat met Club, want we hebben daar zo een mooie tijd beleefd. Dan gun je elkaar toch alles?”
“Ruuds vertrek had nooit fantastisch kunnen zijn. Wanneer je als aanvoerder op de bank belandt, en vervolgens in de tribune, doet dat pijn. Heel veel pijn zelfs, voor iemand zoals Ruud. Daarom dat hij in die laatste maanden niet meer naar de wedstrijden wilde gaan. Want steeds weer die vraag krijgen waarom je niet mag meedoen, of moeten horen dat de ploeg hem mist, maakte alles nóg lastiger. ‘Doe het jezelf toch niet aan’, zei ik hem.”
Waanzinnig leuke tijd“Natuurlijk was hij gefrustreerd. Ruud is een sportman. Als hij eruit wordt gezet, is dat een ramp. Voor iedereen. (lachje) Dan moet je niet afkomen met zinnetjes als: ‘Gelukkig ben je gezond.’ En: ‘Kijk eens om je heen, naar wat we hebben en hoe blij we mogen zijn met onze drie kinderen.’ Want het valt in zijn ogen niet te relativeren. Kijk, wij zijn intussen bijna vijftien jaar samen. Ik weet wanneer Ruud het moeilijk heeft, en dat álles zwart en slecht is wanneer hij gefrustreerd is. Ik heb geprobeerd om te blijven praten met hem, maar dat was niet eenvoudig. Ruud is niet echt een prater. Al helemaal niet wanneer het over gevoelens gaat. Hij was kort. Veelal chagrijnig ook. De kinderen beseften dat Ruud niet zichzelf was. Ik heb hen toen uitgelegd dat het kwam omdat papa niet meer mocht meedoen bij Club. (denkt) Weet je, ik ga heel lang mee in een verhaal. Tot op een zekere hoogte, want dán word ík boos. Op een bepaald moment vond ik het genoeg geweest. Als je de enige bent die constant vrolijk moet doen... ‘Ja, dááág. Zoek het ‘effe’ lekker uit.’ Tot hier en echt niet verder, dacht ik. Want het was níet het einde van de wereld, hoe moeilijk en lastig die periode ook, toen Club besliste om Ruud te passeren. Na al die jaren dat hij er de held was, en er een waanzinnig leuke tijd heeft gehad. Net daarom mag hij géén negatief gevoel overhouden aan Club Brugge. Afscheid nemen is nu eenmaal super lastig. En het eerbetoon van de fans was niet normaal mooi. Ik kan me in die acht jaar bij Club niet zo’n indrukwekkend afscheid herinneren.”
“Al die mensen, die tifo, de spandoeken... ‘Kapitein, Leider, Heerser, Legende’: wat een complimenten! Ook al vind ik ‘heerser’ een beetje eng klinken. (lacht) Maar ik was helemaal overweldigd. En zenuwachtig. Iedereen die me kent, kon dat ook zien. In zo’n vol stadion op het veld staan, dat had ik nog nooit meegemaakt. Ik wilde dan ook vooral niet te veel opvallen. Daarom dat ik probeerde om een beetje achter Ruud te lopen, wat me niet echt gelukt is. (lacht opnieuw) Bijna de hele familie was er die dag tegen Anderlecht. Onze ouders. Ruuds zus, één van mijn twee broers, een grote groep vrienden - Davy De fauw, Anthony Van Loo... We hebben thuis nadien nog een paar flesjes ‘gepopt’.”
“Voor de kinderen is het wel verwarrend geweest. De ene week in een shirtje van Zulte Waregem, toen Ruud er voorgesteld werd, en vervolgens weer in een truitje van Club voor zijn afscheid. Ze begrijpen het wel, maar ze vinden het tegelijk ook heel moeilijk. Valente (10), Juliette (6) en William (3) zijn opgegroeid met Club Brugge. Alleen Valente heeft vroeger nog eens een shirtje van Feyenoord gedragen, maar hij was toen nog jonger dan William nu. Weet je wat het ook is? Iedereen bij Club kende hen ook. Omdat ze op Ruud gelijken. En net voor we naar Zulte Waregem gingen, was er nog een megaleuk kerstfeestje geweest op Club. Met een clown, cadeautjes, de kerstman... Alles werd uit de kast gehaald. Dat maakt het voor hen zeer moeilijk om de switch te maken. Zeker voor Valente, die heel trouw is aan alles.”
“Toen die mensen van Zulte Waregem een leuk filmpje over ons wilden maken, deed Valente meteen zijn ‘capuchon’ op en keek hij super chagrijnig. Juliette ook. Alleen William was zichzelf. (lachje) Ik heb toen heel even moeten zeggen: ‘Ik snap dat je het moeilijk hebt, maar doe die ‘pubercapuchon’ naar beneden.’ Ach, onze kinderen zijn puur. En ze zijn ook wel blij dat Ruud weer kan voetballen. Juliette vindt het alleen jammer dat Waregem ‘zó ver rijden is’.”
“Ik moet toegeven dat ik het ontzettend gedurfd vond van Ruud om bij die club te tekenen. Omdat Zulte Waregem op een degradatieplaats staat. Maar toen ik tijdens de onderhandelingen op een bepaald moment merkte dat Ruud teleurgesteld was omdat de deal bijna ging afketsen, heb ik hem gezegd: ‘Laat je zaakwaarnemer nu toch gewoon weten dat je echt naar daar wil. Klaar.’ Het was tijd om zijn hart te volgen en niet te veel na te denken of het nu al dan niet slim is. Hij moest gewoon opnieuw voetballen.”
“Ik stond wel open voor een avontuur in het buitenland. Want ik kan, denk ik, overal werken. Een jaar of twee in een ander land: prima. Maar Ruud was meteen duidelijk. Hij wilde heel graag in België blijven. Omdat dit onze thuis is geworden - we zijn super gelukkig in Knokke. Ik heb me hier lang emotioneel niet te veel willen binden. Ervan uitgaand dat we na een paar jaar toch weer weg gingen zijn, maar intussen denk ik anders. Ik zou niet weten waar ik heen moet in Nederland. (lachje) Onze familie woont heel verspreid en Ruud en ik hebben er nooit op een plaats gewoond waarvan we dachten: ‘Nou, hier blijven we.’”
“Dat Ruud hier zijn carrière mooi kan afsluiten, en zich weer goed voelt, was het belangrijkste. (plagerig) Het was nog te vroeg om hele dagen thuis te zitten. Ruud is er nog niet klaar mee. En als je dan ziet dat Zulte Waregem intussen al een paar keer heeft kunnen winnen, is dat gewoonweg fantastisch. Anders had hij misschien gedacht: ‘Oh nee, wat heb ik nu gedaan?’”
“Ik ben blij dat Ruud weer lacht. En dat hij die spanning in de aanloop naar een wedstrijd terug kan voelen - dáár houdt hij van. Weet je, ik heb door Club Brugge geleerd wat voetbal precies inhoudt. Ik begrijp nu waarom iedereen zo graag kampioen wil worden. Da’s gewoon waanzinnig. Het is net een bruiloft. Ik ben het spelletje doorheen de jaren veel meer beginnen te waarderen.”
“Het voetbal was niet echt mijn leven. Ik zie sommige meiden tijdens een match echt meeleven, maar ik kijk heel de tijd om me heen. Naar iemand die aan het trommelen is, naar een fan die begint te huilen, of helemaal geschminkt is... (lacht) Ik kan niet zo goed opletten. Ik interpreteer de verschillende fases ook helemaal verkeerd. (blijft lachen) Maar het is wel een verrijking in mijn leven. De spanning, de wedstrijden, de ontlading, het plezier... Nu begrijp ik al die emoties. Die titels met onze kinderen kunnen vieren: fantastisch. Het is iets wat ik nooit meer ga meemaken, maar ik ben superblij voor alles wat ons overkomen is.”
“Net zoals ik enorm genoten heb van de periode dat Ruud vaak thuis was. Eindelijk hadden we eens een echt weekend. Ik moest op zaterdag niet piekeren over hoe ik alles zou regelen. Of dat er niemand naar Valente zijn wedstrijd kon kijken. Ruud was er ineens. Een ongelooflijke luxe. Eens wat langer kunnen weggaan, niet steeds weer die broccoli met kip hoeven te eten, er op familiefeesten met z’n allen bijzijn: stuk voor stuk dingen die ik nu alweer een beetje mis. Maar het is belangrijk dat Ruud nog enkele jaren alles uit zijn carrière haalt. Daarna kunnen we nog genoeg mooie momenten samen hebben.”
Bron:
https://www.hln.be/jupiler-pro-league/roos-vormer-getuigt-over-de-breuk-van-haar-man-met-club-brugge-als-ruud-gefrustreerd-is-is-alles-zwart-en-slecht~ae8fe790f/