Laat ons een kat een kat noemen: posities die cruciaal zijn voor een elftal zijn niet ingevuld/nog geen zekerheden:
1) doelman
2) centrale verdediging
3) backposities
4) middenveld
5) aanvallende flanken
6) spits
Op punt 1) geven we misschien nog het voordeel van de twijfel met Bostyn en de nieuwe keeper. 2) is met Derijck een absoluut dieptepunt 3) wie is onze rechtsback en linksback - Ciranni en Miroshi zijn een drama 4) die nieuwe speler is gehaald qua balrecuperatie - akkoord maar we missen snelheid én al zeker als je het spel wil maken 5) aanvallende flanken - wie zullen dat in godsnaam zijn? 6) Ndour vooraan is een certitude- Vossen en Gano zijn volledig verleden tijd. Vossen kan nog geen pas van 3 meter geven en heeft nog nooit een bal afgepakt. Breekt nu alweer geen potten in de voorbereiding tegen onder andere Janneke en Mieke.
Oh ja, dit is puur mezelf de vraag stellen als basis van een elftal en de antwoorden die ik geef als iemand die het Essevee en het voetbal probeer te volgen. Er is nog héél veel werk op sportief vlak. En Derijck, Miroshi, Ciranni, Vossen en Gano kunnen totaal niet mee. Ze zijn de verpersoonlijkingen van géén modern voetbal.
Hopelijk zien de juiste mensen dat en luisteren ze naar mensen die er wat van kennen. Daarmee bedoel ik de sportieve mensen op het veld die het hopelijk durven aangeven.
Het is nu nog mogelijk om in te grijpen
Een gans elftal dus.
Bertrand, dank u wel voor uw reactie en ik begrijp ergens uw cynisme.
Kan jij mij eens jouw noodzakelijke profielen geven voor Essevee in 2e klasse? Daarmee bedoel ik realistische eigenschappen voor huidige spelers/nieuwe spelers om ons op het eind van het seizoen promovendus te maken.
Volgens mij dienen we het volgende te hebben:
- ervaren voetballende centrale verdediger ~ genre D’Haene, Leleu, Colpaert,…
> technisch goed in mandekking, sobere passing, balaanname én kopspel
> fysiek juiste snelheid, iets van startsnelheid, algemene kracht, sprongkracht en evenwicht
> mentaal goede concentratie, anticipatie, beslissingen, positiespel, werkkracht en leider
> absolute topprioriteit van de laatste 5 seizoenen én ja zeer moeilijk te vinden, dat weet ik ook maar ze zijn er hoor. En velen spelen in buurlanden in lage(re) klassen zoals andere mensen hier ook al terecht hebben aangegeven
- rechts en linksback ~ genre De Fauw, Maréval, Hamalainen 1.0,…
> technisch goed in mandekking, passing, voorzetten en tackle
> fysiek snelheid, uithoudingsvermogen, algemene kracht, lenigheid en evenwicht
> mentaal goede concentratie, anticipatie, beslissingen, positiespel, werkkracht en teamplayer
- middenvelder 6 of 8 ~ genre Meité/Malanda/…
> technisch sterke passing, algemene techniek, balaanname, mandekking, kopbalsterk en tackle
> fysiek snelheid, minimum startsnelheid, algemene kracht, lenigheid, sprongkracht en uithoudingsvermogen
> mentaal inzicht, agressiviteit, concentratie, anticipatie, beslissingen, positiespel, werkkracht en teamplayer
- flankspeler ~ genre Fadera, Bongonda, Olayinka, Dompé,…
- spits ~ genre Leye, Salou, Harbaoui,…
> Harbaoui was de laatste goede maar eigenlijk was die fysiek al te traag, mentaal soms al eens te gemakzuchtig én miste hij verdedigende drive
De technische eigenschappen die we bij zo veel profielen volgens mij missen én essentieel zijn in het (moderne) voetbal zijn technische basisaspecten zoals balaanname, passing, algemene techniek en het technisch beheersen van voorzetten (=voorzetten kunnen lage voorzetten over de grond, scherpe voorzetten in de rug van de verdediging of hoge voorzetten voor kopbalsterke/fysiek sterke spelers zijn). Aanvullend: zeer weinig gevaar komt voort uit de posities naast die van de aanvallende flankspelers en middenvelders. Voorbeelden: Een centrale verdediger met een rechtstreekse cross of tempowissel waar de tegenstander een minderheid heeft, een back die een doorsteekpas tussen middenveld en verdediging tegenstander geeft, een back die gerichte flankwissels geeft, een verdedigende middenvelder die de bal in de vrije ruimtes van de tegenstander speelt (die laatste situatie kan dus ook in de rug van de verdediging hé met lopende spelers),…
De fysieke eigenschappen die we volgens mij en vele anderen die Essevee fan zijn missen, zijn startsnelheid, algemene snelheid, uithoudingsvermogen en kracht. Hoe wij de laatste 4 à 5 jaren zoveel spelers duels zien verliezen,… heeft een reden. We hebben oudere spelers die het fysiek nooit hebben kunnen opbrengen én het voetbal is dan nog eens zeer snel aan het evolueren. Vandaar ook niet toevallig de 5 namen die ik hierboven ook vermeldde en die fysiek ook al niet meekunnen.
De mentale eigenschappen zijn volgens mij in eerste instantie zelfs de werkkracht/honger, het mentale inzicht op vlak van timing in anticipatie, zeer zwakke concentratie en zwak vermogen qua beslissingen,… dit lijkt een evidentie maar er zijn er te veel die het niet kunnen. Én al zeker niet kunnen onder hoge snelheid of druk van een of meerdere tegenstanders, al zeker tegen een georganiseerd team met betere én hongerige individuen.
Nooit gedacht dat ik op reis zo een epistel ging typen, blijkbaar heb ik het nodig om even van me af te schrijven. Het doet me pijn om te lezen/zien welke zwakke spelers met onze mooie club spelen.
Slaapwel en een goede vakantie aan iedereen