Joel Bagan voelt zich al helemaal thuis aan de Gaverbeek: “De passie van de Essevee-fans heb ik nog nooit eerder meegemaakt”
van Stefan Smet via Het nieuwsblad 23-11-2023
ZULTE / WAREGEM - Het voorbije weekend genoot Joel Bagan (22) van enkele vrije dagen bij zijn familie in Engeland, want Zulte Waregem kwam omwille van de interlandbreak niet in actie. “Na onze oefenmatch tegen Anderlecht sprong ik op de Eurostar naar Londen. Het was wel fijn om nog eens thuis te zijn en iedereen terug te zien, maar nu kijk ik alweer uit naar onze thuismatch tegen RSCA Futures.”
“Ik ben hier formidabel goed ontvangen”, kijkt Joel Bagan met een goed gevoel terug op zijn eerste maanden in Belgische loondienst. “De stap naar Zulte Waregem was voor mij een heel belangrijke met het oog op mijn verdere persoonlijke ontwikkeling als profvoetballer.”
De 22-jarige Brit, die behalve de Engelse ook de Ierse nationaliteit bezit, zette zijn eerste stapjes op een voetbalveld bij Southampton, maar verkaste al gauw naar Cardiff, waar hij uiteindelijk ook een eerste profcontract ondertekende. “Een prachtige club waar ik uiteindelijk ook best wat duels in het eerste elftal mocht afwerken”, spreekt Bagan nog steeds vol lof over de club die hem dit seizoen uitleent aan Zulte Waregem maar eerder ook al bij Notts County stalde. “Het is natuurlijk niet zo makkelijk om een vaste waarde te worden bij Cardiff, maar ik geef die hoop zeker nog niet op.”
Nadat Bagan in het seizoen 2021-2022 afklokte op 28 officiële duels voor Cardiff, liep het vorig seizoen veel minder vlot voor de jonge verdediger. “Uiteindelijk bleek een nieuwe uitleenbeurt een win-winsituatie voor alle partijen en zo belandde ik in Waregem. Mijn ouders en vrienden komen regelmatig naar België, want de verbinding is best prima. We wonen niet zo ver van Londen, dus dat zit wel snor.”
“We staan op kop, maar we kunnen zeker nog beter”
Joel Bagan
Vorige week verscheen Bagan aan de aftrap in het oefenduel tegen Anderlecht. “Een leerrijke partij waarbij we nog wat wedstrijdminuten konden sprokkelen”, aldus de ranke verdediger, die steeds meer een basisplaats kan claimen in het team van Vincent Euvrard. “Ik kom graag aan de bal, maar mijn prioriteit is toch vooral het defensieve luik. Mijn favoriete positie? Linksachter. De ervaren jongens staan hier altijd klaar met goede raad en het niveau op training is echt wel hoog. Bovendien is de Challenger Pro League heel pittig. Je hebt hier geen makkelijke matchen, dus je moet telkens weer je beste niveau halen.”
Bagan formuleert een duidelijk doel voor de rest van zijn eerste seizoen op het Europese vasteland. “Ik wil zoveel mogelijk wedstrijden winnen en kampioen worden met Zulte Waregem. We staan op kop, maar we kunnen zeker nog beter. Dat zijn we ook aan onze supporters verschuldigd. Zij zijn zo fanatiek, onvoorstelbaar. In Engeland was ik al wel wat gewoon, maar de passie van onze fans heb ik nog nooit eerder meegemaakt.”