ZULTE / WAREGEM - Terug naar af. Zulte Waregem hoopte tegen Beveren een vervolg te breien aan de hoopgevende uitzege bij Club Luik, maar een vroeg tegendoelpunt luidde een ontluisterende thuisnederlaag (0-1) in. “Voorlopig moeten we even niet meer over promotie spreken. Als je onze tweede helft zag, weet je dat we dit nu niet waard zijn”, klonk de snoeiharde analyse van Essevee-coach Vincent Euvrard.
Stefan Smet
Vandaag om 10:29
ADVERTENTIE
Voorafgaand aan de partij ging het vooral over de beslissing van burgemeester Vanryckeghem om de Wase fans niet toe te laten in de Elindus Arena. Een veiligheidsmaatregel – ingegeven door perikelen met de boerenprotesten - die op veel onbegrip stuitte en zaterdagochtend uiteindelijk ook werd ingetrokken.
De komst van Beveren zorgde voor een affiche die enkele decennia geleden nog het predicaat (sub)topper in het Belgische profvoetbal verdiende. Topvoetbal was er zaterdagavond evenwel niet te zien. Beveren koos zoals verwacht voor een heel behouden aanpak, terwijl Zulte Waregem dan wel nog bemoedigend uit de startblokken schoot maar bij de eerste Wase tegenprik al de 0-1 slikte. Het bleek het startschot van een frustrerende avond voor de thuisploeg.
“Het was meteen kassa en dat zijn kantelmomenten. Zoals toen Machado op het half uur alleen voor de keeper kwam maar niet wist te scoren”, zuchtte coach Euvrard na afloop. “Een 1-1-ruststand was ook gewoon verdiend geweest, als je naar het wedstrijdbeeld van die eerste helft kijkt. Tijdens de rust voerde ik twee wissels door om wat meer voetballend vermogen in het team te brengen, maar dat pakte anders uit. Onze tweede helft was abominabel. Ik zag dingen… Onbegrijpelijk en onverklaarbaar. Het voetbal dat we in de tweede helft brachten, was Zulte Waregem onwaardig.”
“Het niveau dat ik na rust zag, bezorgt me een mix van kwaadheid, frustratie, onbegrip en ontgoocheling. Heel veel negatieve emoties”
Vincent Euvrard
trainer
Euvrard wond er geen doekjes om en spaarde zijn kritiek op de Essevee-spelers allerminst, maar het was na rust ook wel zoeken naar een duidelijk plan. Euvrard gooide er met Gavriel, Guindo en Ndour dan wel drie aanvallende profielen in, maar de thuisploeg kon Beveren-doelman Reus nauwelijks bedreigen en zo leed Essevee al de vijfde thuisnederlaag van het seizoen. Een dramatische statistiek, een zelfverklaarde titelfavoriet onwaardig.
Resultaat: Zulte Waregem is naar de derde plaats gezakt en volgende zaterdag komt Lommel op bezoek aan de Gaverbeek. De druk op de spelers wordt er zeker niet kleiner op. “Laten we eerst maar even bezinnen”, hield een aangeslagen Euvrard de boot nog wat af. “Ik moet hier eens over nadenken. Het niveau dat ik na rust zag, bezorgt me een mix van kwaadheid, frustratie, onbegrip en ontgoocheling. Heel veel negatieve emoties.”
Gevraagd naar een mogelijke verklaring, verwees Euvrard dan weer naar het psychologische aspect van profvoetbal. “Verlamming misschien. Het is zeker geen onwil. Niemand doet met opzet foute dingen. Veel verder kom ik niet qua verklaring, maar je kunt dit keren