Auteur Topic: Seizoen 2024-2025 in 1B  (gelezen 56187 keer)

Offline paul380

• Leden
  • Essevee!
Re: Seizoen 2024-2025 in 1B
« Reactie #320 Gepost op: april 07, 2025, 08:57:14 pm »

De update na het onfortuinelijke gelijkspel tegen RFC Seraing. Iets korter wegens tijdsgebrek 😉

Het model beschouwt La Louviere nu als het sterkste team – het blijft misschien wat onder de radar, maar die zijn erg sterk bezig en hebben zowel een solide aanval als verdediging.

Door het gelijkspel zijn onze kans op directe promotie en kampioen opnieuw gezakt tot onder het niveau van eind november. Vooral onze kansen op kampioen zijn opnieuw voor de eerste keer onder de 50% gezakt. Dit weekend hebben we echt wel een gouden kans gemist. Toch enig optimisme: we hebben alles in eigen hand, met nog steeds een hoge kans om direct promotie binnen te halen (84.23%).

Naar volgende speeldag toe heb zien we het verwachte patroon: we hebben de overhand op Lokeren wat betreft kansen, maar dat geldt nog meer voor RWDM. Als ik de vorm wat meer mee laat tellen, daalt onze kans op winst in deze partij tot 52.74% (voor RWDM stijgt die naar 78.4%). Wat misschien in ons voordeel speelt: Lokeren-Temse heeft een vrij zwakke aanval, zeker als je hun voorbije tegenstanders in rekening brengt.

Om wat duidelijkheid te scheppen heb ik ook alle scenario’s voor de komende twee matchen doorgerekend. Verliezen = het kampioenschap uit handen geven. De rest van de interpretatie is voor jullie 😉

Offline paul380

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #321 Gepost op: april 13, 2025, 07:16:43 pm »

Zie zo. Ik heb effen nagedacht op welke manier ik hier een inhoudelijke bijdrage kon leveren. Idealiter wou ik even wachten tot het stof van het drama van gisteren (en vorige week) was wat gaan liggen, maar ik heb deze week weinig tijd.

Ik denk wat het meest nuttig is, is om even alle mogelijke scenario’s voor te stellen + wat de kans daarop is. Nu, het gaat over een enkele match – herinner alle nuances: een enkele voetbalmatch valt amper te voorspellen. En al zeker niet wanneer de stress zo hard toeslaat zoals hij nu toeslaat. Over die stress toch even 1 ding: het is duidelijk dat ons team hier onder lijdt. Maar vergeet niet: ook andere teams lijden hieronder – case in point: de uitslagen van RWDM. We weten ook niet hoe La Louviere zal presteren met alle stress. Even dus getwijfeld of ik de kansen wel zou meegeven – anyway, de kansen zijn wat we verwachten op basis van het afgelopen seizoen. En daar speelde de huidige stress absoluut niet zo’n grote rol.

Twee duidelijke en interessante conclusies op basis van de data:
1. We hebben het machtig verkl**t in de afgelopen twee wedstrijden. Als je even nagaat hoe onze kansen op promotie verlopen in de afgelopen speeldagen, dan weet je het wel. Duidelijke bevestiging van wat we allemaal voelen en denken.
2. We hebben de grootste kans om kampioen te worden. En we hebben de grootste kans om derde te worden (en die is nog iets groter dan dat we kampioen worden). We mogen het namelijk thuis opnemen tegen RWDM – wat een ongelooflijke match! Winnen = kampioen spelen. De data bevestigt echter ook dat niet winnen waarschijnlijk betekent 3e worden, aangezien er een grote kans is dat La Louviere wint.

Het uitgangspunt voor de laatste wedstrijd is dus duidelijk: we moeten WINNEN. Een gelijkspel volstaat meer dan waarschijnlijk niet. Ik ben van mening dat, gezien de k*tsituatie waarin we onszelf gevoetbald hebben, dit het beste uitgangspunt is, zeker aangezien we thuis spelen. We moeten niet (zoals RWDM) gaan rekenen of hopen op een gelijkspel. Volle gas vooruit!

Los van de analyse, drop ik graag toch nog even mijn kijk op volgende week vrijdag. Het team heeft dit jaar al enkele keren duidelijk getoond dat het veerkrachtig is. Daarnaast presteren ze duidelijk niet goed onder grote druk. Mijn vrees is dat we vrijdag met een ‘toxisch’ thuispubliek zullen zitten – vooral indien het minder loopt of we achter komen te staan. Als supporter hebben we maar een beperkte invloed. Ik hoop dan ook van harte dat we onze invloed positief zullen gebruiken: door het team vocaal tot de laatste minuut positief te ondersteunen. Laat al je frustraties bij een negatieve afloop er maar gewoon uit op dit forum 😉 Ik ben er alvast bij en geloof dat we Essevee naar een overwinning en titel kunnen schreeuwen. Vergeet niet: vrijdag kan een heerlijke avond worden. Het is voor deze matchen dat we fan zijn van Essevee – make it count.

« Laatst bewerkt op: april 13, 2025, 08:31:31 pm door paul380 »

Offline Neleuh1985

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #322 Gepost op: april 13, 2025, 08:15:22 pm »
Dank je wel, Paul380!

II vrees wel dat er fouten zitten in de "alle scenarios" :
1. Als wij winnen en Lommel wint kan La Louvière geen 2de zijn?
2. Als wij winnen en La Louvière wint kan RWDM toch geen 2de zijn?
3. Als wij gelijk spelen en La Louvière wint dan kunnen wij toch geen 2de zijn?

Ik verschiet er van dat de kans op rechtstreekse promotie nog 56,17% is. Ik schat deze veel lager in maar tis waar wat je zegt : niemand weet hoe La Louvière met de stress zal omkunnen alhoewel het voor hen natuurlijk wel geen must is om te promoveren.

Offline mogul

• Leden
« Reactie #323 Gepost op: april 13, 2025, 08:29:11 pm »
La Louvière heeft geen stress, want daar moet niks voor volgend jaar.
Ze hebben een uitstekend jaar achter de rug,ze hadden nooit verwacht dat ze nog gingen meestrijden voor promotie of kampioen.
La Louvière heeft een heel goeie coach, zijn gemaakt voor het voetbal in 1B= agressief, hardnekkig fysiek voetbal.  Na RWDM de beste verdediging.  Van de 3 het meest efficiënt qua gecreëerde kansen.   
Maw het moeilijkst voor Lommel om te bekampen.

Offline paul380

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #324 Gepost op: april 13, 2025, 08:34:01 pm »
Dank je wel, Paul380!

Ik verschiet er van dat de kans op rechtstreekse promotie nog 56,17% is. Ik schat deze veel lager in maar tis waar wat je zegt : niemand weet hoe La Louvière met de stress zal omkunnen alhoewel het voor hen natuurlijk wel geen must is om te promoveren.

Bedankt om te spotten! Had inderdaad twee rijen omgewisseld waardoor 1 en 2 omgewisseld waren - is nu gefixt  :) Bij 3 weet ik niet zo goed wat je bedoelt - in dat geval eindigt La Louviere eerste en RWDM tweede, zoals aangegeven?

Offline paul380

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #325 Gepost op: april 13, 2025, 09:09:02 pm »
Dank je wel, Paul380!

Vergeet ook niet dat de kans op promotie voor RWDM en La Louviere voor beiden een stuk groter is (rond de 70%).

Offline Frederik

• Administrator
  • Leden
  • Essevee! Olé Olé!
« Reactie #326 Gepost op: april 15, 2025, 12:51:35 pm »
paul380,

Hoe toets/verantwoord jij deze tov uw model?

Zag ik op Facebook passeren, ik denk dat het van Unibet is (groen)

Offline paul380

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #327 Gepost op: april 15, 2025, 01:38:18 pm »
paul380,

Hoe toets/verantwoord jij deze tov uw model?

Zag ik op Facebook passeren, ik denk dat het van Unibet is (groen)

Interessant! Komt inderdaad van Unibet, heb even hun odds omgezet in alle kansen en de vergelijking gemaakt (zie hieronder).

Kansen zijn heel erg gelijklopend. Enige verschil is dat Unibet een iets grotere kans toedicht aan RWDM om te winnen nu vrijdag, terwijl ze een kleinere kans aan La Louviere geven. Daardoor tipt de kans dat we kampioen worden tot onder die van RWDM, terwijl die met mijn model net boven RWDM ligt (maar marginaal weinig).

Ik vermoed dat Unibet gelijkaardige modellen gebruikt, maar met wat andere settings. Zij hebben helaas veel meer data dan ik heb, aangezien ze ook kunnen testen op allerlei andere competities (daar heb ik geen tijd voor  ;)). Ze kunnen dan ook waarschijnlijk wat beter tweaken. Toch is het niet gezegd dat hun model beter presteert  ;) Ik ben in elk geval al blij dat het zo gelijk loopt. Hoofdconclusie blijft dezelfde: we moeten winnen - het wordt waarschijnlijk 1 of 3.

Met al deze modellen geldt, in het algemeen, dat je een soort 'ensemble' moet maken om een goeie predictie te krijgen. Daarnaast gaat het hem ook vooral over trends.

Offline Dikke Nek

• KVK Supporter
  • Leden
  • Essevee!
« Reactie #328 Gepost op: april 18, 2025, 10:46:24 pm »
Proficiat boeren.
Onwaarschijnlijke apotheose maar verdiend na enkele miserieseizoenen.

Offline esssevee4life

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #329 Gepost op: april 18, 2025, 11:16:05 pm »
Proficiat boeren.
Onwaarschijnlijke apotheose maar verdiend na enkele miserieseizoenen.
Ja lap, nu moeten jullie ook in 1A blijven voor een paar geweldige vlasico's.
En daarna mogen jullie degraderen  :D

Offline Frederik

• Administrator
  • Leden
  • Essevee! Olé Olé!
« Reactie #330 Gepost op: april 18, 2025, 11:34:48 pm »
Proficiat Paul,

Uw én unibet's voorspellingen kwamen dus uit hé.  :D

Offline paul380

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #331 Gepost op: april 19, 2025, 07:36:41 pm »

Hmm... weet niet of ik zo positief ben als jouw resultaten.

Ik 'denk' dat we het kampioenschap nu wel door de vingers hebben laten glippen, maar een promotie wel nog steeds kan.

Wat zegt uw berekening indien we komend weekend verliezen? Dan dalen de kansen volgens mij enorm.

—-knip—-

Zelfs los van de data ga ik niet akkoord dat we het kampioenschap wel door de vingers hebben laten glippen dit weekend – waarom zou het? Als we winnen dit weekend (of zelfs gelijkspelen dit weekend), houden we alles speelbaar in een do-or-die wedstrijd voor het kampioenschap op de laatste speeldag. Daarnaast speelt RWDM uit tegen Beveren, een ploeg in vorm. Zelfs als we verliezen, bestaat de kans dat RWDM binnen schot blijft. Dus zo lang we binnen 3 punten op RWDM staan, geloof ik dat we kampioen kunnen worden, aangezien het dan gaat over een enkele match thuis, waarin alles kan. Als we daarin slagen, wil dat ook zeggen dat we onze vormcurve ietwat hebben kunnen omdraaien. Zelfs als onze vorm schijt blijft, maar we op een of andere manier RWDM binnen schot houden, geloof ik dat we kampioen kunnen worden door die laatste match.

Pessimisten kiezen om zichzelf tegen teleurstelling te beschermen (begrijpelijkerwijs) en zullen altijd ‘told you so’ zeggen als het niet lukt. I don’t care, ik zie wel duidelijke redenen om optimistisch te blijven en kies ervoor om in de ploeg en trainer te geloven. Zoals Ted Lasso zei: “It’s the lack of hope that kills you.”

Ik moet vooral hieraan terugdenken, @Frederik 😉

Het draaide gisteren alle kanten uit op het einde, voordat het heerlijke scenario met de grootste kans zich voltooide. Het hing aan een zijden draadje, net zoals ik gisteren bij thuiskomst aan een zijden draadje hing door alle spanning en emoties 😉

Offline Frederik

• Administrator
  • Leden
  • Essevee! Olé Olé!
« Reactie #332 Gepost op: april 19, 2025, 08:45:42 pm »

Hmm... weet niet of ik zo positief ben als jouw resultaten.

Ik 'denk' dat we het kampioenschap nu wel door de vingers hebben laten glippen, maar een promotie wel nog steeds kan.

Wat zegt uw berekening indien we komend weekend verliezen? Dan dalen de kansen volgens mij enorm.

—-knip—-

Zelfs los van de data ga ik niet akkoord dat we het kampioenschap wel door de vingers hebben laten glippen dit weekend – waarom zou het? Als we winnen dit weekend (of zelfs gelijkspelen dit weekend), houden we alles speelbaar in een do-or-die wedstrijd voor het kampioenschap op de laatste speeldag. Daarnaast speelt RWDM uit tegen Beveren, een ploeg in vorm. Zelfs als we verliezen, bestaat de kans dat RWDM binnen schot blijft. Dus zo lang we binnen 3 punten op RWDM staan, geloof ik dat we kampioen kunnen worden, aangezien het dan gaat over een enkele match thuis, waarin alles kan. Als we daarin slagen, wil dat ook zeggen dat we onze vormcurve ietwat hebben kunnen omdraaien. Zelfs als onze vorm schijt blijft, maar we op een of andere manier RWDM binnen schot houden, geloof ik dat we kampioen kunnen worden door die laatste match.

Pessimisten kiezen om zichzelf tegen teleurstelling te beschermen (begrijpelijkerwijs) en zullen altijd ‘told you so’ zeggen als het niet lukt. I don’t care, ik zie wel duidelijke redenen om optimistisch te blijven en kies ervoor om in de ploeg en trainer te geloven. Zoals Ted Lasso zei: “It’s the lack of hope that kills you.”

Ik moet vooral hieraan terugdenken, @Frederik 😉

Het draaide gisteren alle kanten uit op het einde, voordat het heerlijke scenario met de grootste kans zich voltooide. Het hing aan een zijden draadje, net zoals ik gisteren bij thuiskomst aan een zijden draadje hing door alle spanning en emoties 😉

Tuurlijk, voetbal is net zo leuk omdat het moeilijk voorspelbaar is. één tegenslag, één individuele fout, één klein detail kan het resultaat bepalen.

Offline Naughtius Maximus

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #333 Gepost op: april 21, 2025, 04:18:26 pm »
Samenvatting: Essevee - RWDM Kampioenswedstrijd 2024-2025

https://www.youtube.com/watch?v=IxnvzitC_ZQ
vraagje : wie zakt er nu eigenlijk uit onze reeks ? Start Deinze ergens anders opnieuw op ?

Offline esssevee4life

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #334 Gepost op: april 23, 2025, 08:16:15 pm »

vraagje : wie zakt er nu eigenlijk uit onze reeks ? Start Deinze ergens anders opnieuw op ?
SK Deinze bestaat niet meer en hun stadion is ingenomen door de B ploeg van Anderlecht. Denk dus niet dat het mogelijk dat daar een heropstart gebeurd. Eigenlijk zou stad Deinze daar alleen al voor de jeugd moeten een nieuw initiatief proberen te ondersteunen. In principe zou Jong Genk moeten degraderen maar het zal waarschijnlijk de rechtbank zijn die beslist.

Offline Frederik

• Administrator
  • Leden
  • Essevee! Olé Olé!
« Reactie #335 Gepost op: april 23, 2025, 08:39:07 pm »

SK Deinze bestaat niet meer en hun stadion is ingenomen door de B ploeg van Anderlecht. Denk dus niet dat het mogelijk dat daar een heropstart gebeurd. Eigenlijk zou stad Deinze daar alleen al voor de jeugd moeten een nieuw initiatief proberen te ondersteunen. In principe zou Jong Genk moeten degraderen maar het zal waarschijnlijk de rechtbank zijn die beslist.

Ik meen gelezen te hebben dat Stad Deinze een clausule heeft dat een doorstart mogelijk maakt, en indien dat zou gebeuren het contract van het stadion verbroken kan worden.

EDIT : https://archive.ph/URt6Z <- hier staat het
« Laatst bewerkt op: april 23, 2025, 08:40:59 pm door Frederik »

Offline Frederik

• Administrator
  • Leden
  • Essevee! Olé Olé!
« Reactie #336 Gepost op: april 25, 2025, 10:15:49 am »
Statistieken van kampioen Zulte Waregem tonen waarom zelfs Machado belangrijke schakel was
24/04/2025 via Het Laatste Nieuws

Wie maakte Zulte Waregem nu echt kampioen van de Challenger Pro League? Met statistieken kan je tegelijk alles en niks bewijzen. Toch loont het de moeite er een aantal op een rijtje te zetten, al kan je er met geen enkele het exacte aandeel van iedere speler in het uiteindelijke seizoenresultaat mee aantonen. Maar moet dat?

Onderstaande lijstjes werpen voor de geïnteresseerde supporter/sympathisant mogelijk een afwijkend licht op de verdiensten van de 30 spelers die coach Sven Vandenbroeck in het voorbije seizoen selecteerde en waarvan hij er 24 ook effectief opstelde.

Grootste opportunist
Geen verrassing is het dat Jelle Vossen met voorsprong topschutter van het team was. Met 1 goal per 134 speelminuten houdt Vossen nog net Tobias Hedl (1 goal per 137 gespeelde minuten) achter zich. Toch was... Matheus Machado met afstand de grootste opportunist, want de Braziliaan scoorde na zijn zware knieblessure liefst vier keer in amper 91 speelminuten (of 1 goal per 23 minuten) vooraleer hij in januari richting Saoedi-Arabië vertrok. Met twee goals in de ommekeer tegen Eupen en net daarvoor ook de winnende treffer in de slotminuut uit bij Lommel, had Machado een niet te onderschatten aandeel in de uiteindelijke titel.

Benoît Nyssen en Joseph Opoku zijn de assistenkoningen van Essevee met elk acht stuks. Op de slotspeeldag was de beslissende pas van de Ghanees richting Vossen daarvan uiteraard de allerbelangrijkste, en dat bleef in de Vossenmania van het paasweekend allicht ietwat onderbelicht.

Meeste wedstrijden
Doelman Ennio van der Gouw was de enige die alle 29 competitiewedstrijden - we nemen ook de geschrapte maar gespeelde partij op Deinze mee in rekening - volledig afwerkte. Zijn stand-in Louis Bostyn zat evenveel minuten trouw op de bank. Ook Lukas Willen kwam 29 keer in actie.

Leuke weetjes: Tochukwu Nnadi werd vaakst ingebracht (16 keer), Stavros Gavriel meest naar de kant gehaald (13 keer). De Cyprioot is overigens in het gecombineerde klassement van goals en assist met 13 stuks (7+6) de dichtste achtervolger van Vossen (15+1).

Gespeelde minuten
1. Ennio van der Gouw 2610 (29 volledige wedstrijden)
2. Lukas Willen 2494 (27 volledig, 1 vervangen, 1 ingevallen)
3. Pape Demba Diop 2385 (23 volledig, 4 vervangen)
4. Nicolas Rommens 2317 (24 volledig, 2 vervangen)
5. Benoît Nyssen 2298 (23 volledig, 3 vervangen, 1 ingevallen)
6. Anton Tanghe 2236 (24 volledig, 1 vervangen)
7. Jeppe Erenbjerg 2129 (12 volledig, 7 vervangen, 2 ingevallen, 1 bank)
8. Joseph Opoku 2071 (14 volledig, 10 vervangen, 2 ingevallen, 1 bank)
9. Jelle Vossen 2012 (18 volledig, 4 vervangen, 3 ingevallen, 2 bank)
10. Stavros Gavriel 1924 (9 volledig, 13 vervangen, 4 ingevallen, 1 bank)
11. Atli Barkarson 1670 (15 volledig, 4 vervangen, 2 ingevallen, 7 bank)
12. Laurent Lemoine 1084 (10 volledig, 1 verv., 5 ingev., 1 uitgesloten, 4 bank)
13. Yannick Cappelle 783 (8 volledig, 1 vervangen, 1 ingevallen, 16 bank)
14. Youssef Challouk 688 (1 volledig, 7 vervangen, 7 ingevallen, 11 bank)
15. Abdoulaye ‘Ablo’ Traoré 558 (6 vervangen, 11 ingevallen, 12 bank)
16. Tobias Hedl 547 (4 volledig, 2 vervangen, 4 ingevallen, 2 bank)
17. Tochukwu Nnadi 506 (5 volledig, 2 vervangen, 16 ingevallen, 6 bank)
18. Andres Labie 186 (2 vervangen, 1 ingevallen, 24 bank)
19. Wilguens Paugain 121 (1 vervangen, 2 ingevallen, 7 bank)
20. Matheus Machado 91 (6 ingevallen, 2 bank)
21. Alioune Ndour 41 (3 ingevallen)
22. Nathan Fraser 36 (4 ingevallen, 5 bank)
23. Jevon Simons 33 (3 ingevallen, 4 bank)
24. Dylan Demuynck 11 (2 ingevallen, 10 bank)

Niet gespeeld: Louis Bostyn (29 keer op de bank), Thibaud Sergeant (21 bank), Eroine Agnikoi (4 bank), Modou Tambedou (1 bank), Franz Tangala (1 bank), Arnaud Dobbels (1 bank).
Doelpunten
Vossen 15, Gavriel 7, Erenbjerg 6, Diop 6, Machado 4, Hedl 4, Traoré 3, Opoku 3, Challouk 2, Nyssen 2, Tanghe 1, Barkarson 1, Rommens 1.

Assists
Nyssen 8, Opoku 8, Gavriel 6, Rommens 5, Erenbjerg 5, Diop 5, Barkarson 2, Tanghe 1, Vossen 1, Hedl 1, Paugain 1.

Gele kaarten
Rommens 10, Diop 7, Tanghe 4, Willen 4, Nnadi 4, Opoku 4, Vossen 4, Challouk 4, Nyssen 3, Erenbjerg 3, Gavriel 2, Lemoine 1, Barkarson 1.

Rode kaart
Lemoine 1 (2x geel).

Bron: https://www.hln.be/sport-in-de-buurt/statistieken-van-kampioen-zulte-waregem-tonen-waarom-zelfs-machado-belangrijke-schakel-was~a021456a/
« Laatst bewerkt op: april 25, 2025, 10:17:33 am door Frederik »