“Spanning kan verlammend werken”: ook voormalig Essevee-coach Francky Dury zit op puntje van zijn stoel voor ontknoping in Challenger Pro League17/04/2025 via Het NieuwsbladVrijdagavond gaat Zulte Waregem op zoek naar die ene verlossende totaalprestatie die zekerheid moet verschaffen over promotie naar de Jupiler Pro League. Voormalig Essevee-coach Francky Dury laat bij ons alvast zijn licht schijnen over de recente gebeurtenissen aan de Gaverbeek.“Ik volg Essevee nog altijd op de voet”, glimlacht Francky Dury wanneer we bij hem polsen naar zijn verwachtingen voor de ontzettend spannende ontknoping van het reguliere luik van de Challenger Pro League. “Een tijdje geleden stond Essevee nog met één been in 1A, maar de concurrenten bleven punten pakken. Vorige zondag zag je het ook nog in de koers: als je wegrijdt, wordt je voorsprong groter, maar eenmaal de kloof kleiner wordt, ben je toch geneigd om achteruit te kijken.”
Toch is het voor Dury geen immense verrassing dat het nog zo spannend werd. “Dat is het klassieke verhaal van iemand die lange tijd aan de kop staat, maar de bonus niet kan behouden. Het is lastig als je absoluut wil en moet promoveren, want die mentale druk weegt op den duur wel door. Dat lag bij La Louvière wel even anders: zij speelden vorig weekend niet, maar werden de winnaar van het weekend en spelen plots weer helemaal mee. De inzet is dan ook niet gering: Essevee kan vrijdag zowel kampioen worden als in zak en as zitten omdat het op de derde plaats eindigt.”
“Het is lastig als je absoluut wil en moet promoveren, want die mentale druk weegt op den duur wel door”-Francky Dury
Anderzijds krijgt de technische staf van Zulte Waregem amper tijd om de partij tegen RWDM voor te bereiden. “Het is maar vier dagen en je moet snel schakelen maar ik weet niet hoe er in de kleedkamer gereageerd werd”, vraagt Dury zich luidop af. “Eigenlijk weet je het achteraf pas echt zeker, maar de gemoedsgesteldheid zal sowieso zwaar doorwegen. Soms kun je met twee of drie scherpe trainingen de mindset verschuiven, maar soms is de mentale schade te groot om dat snel op te lossen.”
Plots slaat Dury duchtig aan het rekenen. “Als ik de laatste vijf matchen bekijk, stel ik vast dat Zulte Waregem 7 op 15 haalde en RWDM in die periode 10 punten pakte, terwijl La Louvière 13 op 15 scoorde”, aldus de gewezen succescoach, die bewust geen toverformule uit zijn mouwen wil schudden. “Je moet inderdaad de focus en de mindset goed krijgen. Ik ken de spelers echter niet en weet dan ook niet hoe je dat het best met deze jongens aanpakt.”
Terug naar de essentieDury pleit dan ook vooral voor teruggaan naar de essentie. “Je moet vooral het geloof in de goede afloop herstellen. De concurrentie is nu eenmaal dichter gekomen en door die nederlaag in Lokeren, ligt er plots erg veel werk op de plank en dat los je niet zomaar op met een goed groepsgesprek. Je moet dan ook kunnen rekenen op de elf spelers die vrijdagavond op het veld zullen verschijnen. Daar zal het verschil gemaakt moeten worden…”
“Het is natuurlijk wel erop of eronder”, zucht Dury die als afsluiter nog een anekdote in petto heeft. “In 2006 speelden we de bekerfinale tegen Moeskroen en ondanks een sterk kampioenschap, verloren we plots heel wat duels in de competitie omdat de focus al op de finale lag. Die dag hadden we het op de Heizel ook enorm moeilijk en we wonnen slechts door een treffer in de slotminuten. Geloof me: spanning kan soms echt verlammend werken.”
Bron:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250417_94201790