Kan iemand volledige artikel posten?
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250506_96811018
Hoe de supporters van KV Kortrijk en Zulte Waregem na de ‘position switch’ naar elkaar en de derby kijken: “Zij zullen de Vlasico meer missen dan wij”7 mei 2025 uit Het NieuwsbladKV Kortrijk en z’n supporters likken hun wonden na de degradatie van de Jupiler Pro League naar de Challenger Pro League. Dat de buren van Zulte Waregem de omgekeerde weg inslaan, laat hen echter koud. De Essevee-fans van hun kant zijn blij dat het Kortrijkse leedvermaak van de voorbije jaren verstomd is, maar vinden het wel jammer dat er volgend seizoen opnieuw geen Vlasico komt.Van een minderwaardigheidscomplex heeft de doorsnee Kortrijkzaan doorgaans weinig last en ook in moeilijke tijden proberen ze hun fierheid te bewaren, hun rug te rechten en strijdvaardig te blijven. Ze vegen dezer dagen vooral voor eigen deur. Wat bij de buren gebeurt, vinden ze niet belangrijk. “Wij zijn hier in West-Vlaanderen en hebben totaal niks te maken met een Oost-Vlaamse club. Wat Zulte doet, laat ons koud”, gooit Jean-Baptiste Tobler de knuppel in het hoenderhok.
Tobler was tot eind vorig jaar voorzitter van sfeergroep United 19, de grootste supportersclub van KVK, maar hij stond inmiddels een deel van zijn mandaten als voorzitter van United 19 en van de federatie af aan Frits Dhaenens, voorzitter van de N-VA in Kortrijk en een kei in het maken van tifo’s. Tobler blijft echter nauw betrokken en ook actief in de meer dan 200 leden tellende club. “Uiteraard doet de degradatie pijn, maar helemaal onverwacht kwam het nu ook weer niet. Ik denk niet dat ons ledenbestand zal verminderen en ook in 1B is het de bedoeling dat wij busvervoer blijven regelen en evenementen organiseren. We willen ook onze rol als verbindingsorgaan tussen de club en de supporters blijven spelen.”
Quicky-Noord is een veel kleinere supportersclub met niet veel meer dan 25 leden. “Wij pakken het dan ook iets anders aan dan de meeste supportersclubs”, zegt Nigel Casier. “Bij thuismatchen zitten wij in het familievak en op verplaatsing reizen we het liefst in minibusjes. We voelen ons zeker niet de betere fans, maar laat ons zeggen dat wij iets rustiger zijn. Wij vinden het wel jammer dat er nu al voor het derde jaar op rij geen Vlasico komt. Ikzelf woon in Izegem en heb nogal wat vrienden die supporter zijn van Zulte Waregem. In een bevriend koppel dertigers is de man voor Kortrijk en de vrouw voor Waregem. Dat is plezant en zorgt voor de nodige folklore. Ik vrees er wel een beetje voor dat nogal wat mensen en vooral sponsors nu zullen afhaken omdat Essevee in 1A zit en wij maar in 1B. Hopelijk valt het mee en blijft iedereen ons trouw, anders wordt het nóg moeilijker om snel terug te keren en dat moet toch de bedoeling zijn.”
Martin Verfaillie is voorzitter van KVK Oost Zwevegem/Wevelgem en houdt nooit een blad voor de mond. “Met Nieuwjaar was al duidelijk dat dit keer het behoud niet zou lukken. Het beleid heeft gefaald, maar ik wil niet speciaal iemand viseren. We moeten hier nu samen uit geraken en de krachten bundelen. Bernd Storck mag zeker trainer blijven van mij. Ik vind dat Pieter Eecloo (CEO Sports) en Guillaume Nuytten (CEO Non-Sports) zaterdag met ons tegen Sint-Truiden in de spionkop moeten staan om te tonen dat we samen sterk zijn. Ik hoop wel dat er meer oog zal zijn voor lokale verankering en er meer jongeren kunnen doorstromen. Er is talent, gebruik ze dan ook. KV Kortrijk heeft een hart en een ziel, en dat zal nooit verdwijnen. Wij gaan ook door met onze supportersclub. Er komen zelfs leden bij. Een bewijs dat het blijft leven, ook al is het nu moeilijk. Van Zulte liggen wij absoluut niet wakker. Toch niet van een Oost Vlaamse ploeg? Voor de beker mogen ze volgend seizoen naar ons komen en dan beloven we ze een warme ontvangst. Het wordt voor iedereen wennen in 1B, maar we zullen er niet dood van gaan. En wie weet is het volgend seizoen weer het omgekeerde scenario.”
Kippen in de dug-outDe bekende Essevee-fan Leroy Deltour kampt met een dubbel gevoel na de degradatie van de Veekaa. “Natuurlijk waren wij de voorbije twee seizoen regelmatig het mikpunt van leedvermaak vanuit Kortrijkse hoek, maar we moeten nu wel opnieuw nog minstens één seizoen wachten op een volgende derby. Bepaalde Essevee-fans zullen hier anders over denken en heel blij zijn met de Kortrijkse degradatie, maar ik vind het gewoon jammer dat je die sportieve rivaliteit niet echt kunt beleven zonder rechtstreekse duels. Ik ben wel benieuwd hoe KVK zich zal herpakken, want het is toch steeds meer zoeken naar jongens met een West-Vlaamse tongval. Brecht Dejaegere is nog één van de uitzonderingen en ik heb enorm veel respect voor hem. Daarom vind ik het ook zo mooi dat wij bij Essevee wel nog meer die lokale verankering hebben. Hopelijk blijven we die visie ook in de toekomst trouw.”
Ook Thomas Van Biervliet, ondervoorzitter van de supportersfederatie van Zulte Waregem, betreurt toch wel de degradatie van Kortrijk. “Het blijft je grote rivaal en die wil je toch vooral op het veld kunnen bekampen. Bovendien hadden we nog iets recht te zetten na die negatieve reeks van vijf derby’s zonder zege. We zullen ze volgend seizoen dan maar moeten uitschakelen in de Croky Cup. Zo’n derby was ook steeds weer een bijzonder boeiende match, waarbij hun fans ook vaak voor hilarische stunts zorgden, zoals de prei voor Sammy Bossut of de kippen in onze dug-out. Dat is toch heerlijk? Net daarom kamp ik nu met een tweeledig gevoel. De voorbije jaren was het leedvermaak vanuit de hoek van Kortrijk in onze richting heel sterk aanwezig, maar ik zal toch vooral de derby missen.”
Van Biervliet ziet nog een groot verschil tussen Zulte Waregem en KV Kortrijk. “Als ik kijk naar de bestuurskamer van de buren, ben ik er toch zeker van dat de meeste voetbalfans kiezen voor het model van Essevee. Wie wil er nu Vincent Tan aan het hoofd van je club? Dat is meteen ook waarom ik met een goed gevoel terugkijk op het voorbije seizoen. De negatieve spiraal lijkt bij Zulte Waregem eindelijk doorbroken. Er wordt goed werk geleverd en de fans hebben ook vertrouwen dat het bestuur die lijn ook naar de toekomst zal doortrekken.”
Bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250506_96811018