Francky Dury stond niet open voor andere functie bij Essevee: “Niet als schoonmoeder over schouder van Timmy en Davy meekijken”17-12-21 via Het Laatste NieuwsGeen coach in België die in het moderne voetbal langer voor dezelfde club werkte als Francky Dury (64) voor Zulte Waregem, maar toch gold ook voor het clubmonument van de Gaverbeek de harde voetbalwet: wie geen resultaat boekt, gaat eruit. En dus gebeurde het ondenkbare. Hoe hard is dit aangekomen? Was er dan echt geen andere optie dan een scheiding? En is dat ‘betoncontract’ uiteindelijk een vergiftigd geschenk gebleken? “Zonder had ik misschien Preud’homme bij Club Brugge kunnen opvolgen.” Dury aan het woord.De beslissing werd in onderling overleg genomen, maar toch: hoe hard is dit aangekomen?“Ik had uiteraard liever een ander afscheid gehad, maar al bij al valt het mee. Dit is ook niet in één nacht beslist. Ik heb altijd met de club meegedacht en naar oplossingen gezocht voor alle problemen die zich doorheen de jaren stelden, nu was dat niet anders. Maandag, na de nederlaag in Brugge, en donderdag, na het verlies tegen Union, sprak ik met hoofdaandeelhouder Tony Beeuwsaert. Vandaag hebben we samen de knoop doorgehakt. Leuk is dit niet, maar ik vertrek ondanks alles met een tevreden gevoel. Ik ben niet rancuneus en neem niemand iets kwalijk.”
Was er echt geen andere oplossing mogelijk dan een scheiding, na zo’n lang succesvol huwelijk?“Een andere functie binnen de club wou ik zelf niet opnemen. Technisch directeur, raadgever, coördinator, you name it... dan kijk je als een schoonmoeder over de schouder van het nieuwe trainersduo mee. Ik wil mezelf absoluut niet vergelijken met Alex Ferguson, maar ik zag hoe die bij Manchester niet anders kon dan het falen van zijn opvolger David Moyes te bekritiseren. Dat wou ik niet.”
"
Mij ging het vooral om het stoppen van de negativiteit binnen de club. Want dat had een directe weerslag op mijn groep. De vijandigheid op de parking na onze terugkeer uit Seraing deed bij mij een lichtje branden."
-Francky Dury
Het bestuur wijt de breuk aan het gebrek aan resultaten. Was dat echt de enige reden?“Als je zeventiende staat na de helft van de competitie, klopt er iets niet. Maar mij ging het vooral om het stoppen van de negativiteit die binnen de club was geslopen. Want dat had een directe weerslag op mijn groep, en dat kon ik niet laten gebeuren. De vijandigheid op de parking na onze terugkeer uit Seraing deed bij mij een lichtje branden. Dat het publiek zich steeds vaker tegen mij keerde, kon ik meestal wel plaatsen, al was het zeker niet plezant.”
Is dat zogenaamde “betoncontract” van 2013 uiteindelijk een vergiftigd geschenk gebleken?“Aan alles zitten voor- en nadelen, voor beide partijen. Zonder dat contract had ik misschien Preud’homme bij Club kunnen opvolgen. Maar de laatste twee jaar kreeg Zulte Waregem het steeds moeilijker, ook financieel, en plots ging het nog bijna uitsluitend daarover. Dat is nefast geweest, ja.”
Weggaan bij een club na twintig jaar, mét een korte onderbreking, moet emotioneel moeilijk zijn.“Ik heb op een mooie manier afscheid kunnen nemen van de staf en de spelers vanochtend, dat vond ik belangrijk. Als de hele groep spontaan applaudisseert, doet dat je wat. Enkele jongens zijn nog apart met mij komen praten in mijn kantoor, ik heb Timmy en Davy eens goed vastgepakt en alle succes gewenst. “Ge kunt nu zien dat ge tegen Mechelen wint”, was mijn boodschap. Een kwinkslag, maar gemeend.”
Zullen zij Zulte Waregem kunnen redden?“Ik hoop het, en ik geloof in hun trainerskwaliteiten na anderhalf jaar uitstekende samenwerking. Ze zijn jong, maar Losada deed het toch ook bij Beerschot en Edward Still nu bij Charleroi eveneens. Met de nodige versterking deze winter moet het hen zeker lukken.”
Hoe trots ben je op wat je hier de voorbije twintig jaar realiseerde?“Ik zei het al vaker: dat deed ik niet alleen. Maar de club van derde naar eerste klasse brengen, twee keer de beker winnen, een paar keer in play-off 1 geraken, vier keer in Europa, net geen kampioen geworden: het is toch echt heel mooi geweest. Dat vooral wil ik onthouden, zonder wrange gevoelens.”
Onvermijdelijke slotvraag: wat nu? In de zetel zitten lijkt me niks voor jou.“Toch ga ik in een eerste fase alles rustig laten bezinken. De club en het voetbal in het algemeen volgen op tv doe ik zeker, maar de eerste maanden moet je me niet op de tribune verwachten.”
Bron:
https://www.hln.be/zulte-waregem/francky-dury-stond-niet-open-voor-andere-functie-bij-essevee-niet-als-schoonmoeder-over-schouder-van-timmy-en-davy-meekijken~a377370e/