Mooi vernieuwd stadion. Maar wat moeten we doen om het te vullen.
Het zal niet vanzelf gaan door het feit dat de accommodatie mooier is. En met de door RSCA geciteerde aantallen bewoners komen we er ook niet. Je moet dus een groot aantal supporters van buiten de omgeving aantrekken.
Misschien even los van wat het hart zegt, de rede laten spreken: een SWOT analyse.
Let wel. Wat hier staat is niet mijn overtuiging als supporter, maar eerder de blik van een buitenstaander (wat ik niet ben.) Het staat jullie vrij jullie eigen SWOT analyse te maken. Het lijkt me interessant om hier wat verder over door te bomen.
STRENGTHS:
- de prestaties van de voorbije jaren. Vooral de Europese overwintering heeft heel wat bewondering gewekt. Ik woon in Gent, werk in Brussel en kom heel regelmatig in Amsterdam en daar alleen maar positieve commentaren over wat dit kleine clubje gepresteerd heeft.
- familiaal. Zulte Waregem is een club waar je zonder probleem met de ganse familie naar toe gaat. Misschien nog wat familialer in de prijzen. In Brugge en Gent betalen de ouders die samen met de kinderen een abonnement hebben in het jeugdvak een heel democratische prijs.
Deze clubs (en ook Genk) tonen aan dat je het verschil kan maken als familieclub.
WEAKNESS
- de naam. Overal waar ik kom, heeft niemand het over Zulte Waregem, noch over Waregem. Iedereen vraagt naar Zulte. Clubs die supporters uit alle regio?s van het land halen worden niet geassocieerd met plaatsnamen of een lokale regio: Club, Anderlecht, Standard. Er zullen geen supporters van buiten de kempen supporteren voor Westerlo. Genk haalt nauwelijks supporters buiten Midden- en Noord Limburg (hoewel ze heel mooi voetbal brengen).
Ik zou zeggen: zoek ofwel een andere naam of hou gewoon ?Zulte? over. Maar dan als roepnaam en niet als referentie naar de gemeente.
- de kleuren. Let?s face it. Rood-Groen is een kleurencombinatie niet niet gaat. Heeft iemand van jullie in de kleerkast iets liggen dat rood en groen combineert en tegelijkertijd smaakvol is. Onze truitjes zijn ook maar mooi geworden als ze wit of zwart waren. Mijn zoon voetbalde vorig weekend tegen Eeklo, ook al in rood-groene tenue. Het ziet er niet uit.
Zoek kleuren uit waar je ook een sjaal buiten het voetbal (en buiten de omgeving van Waregem) kan dragen, en waarbij de tribunes smaakvol gekleurd worden.
OPPORTUNITIES
- De club heeft nog geen geschiedenis en dus ook geen erfenis van een al bij al kleurloos verleden. KSV Waregem had wel een aantal uitschieters, maar daar koop je niks voor.
- het nieuwe stadion kan een nieuw elan geven. Laat het echter niet de naam van een sponsor dragen, maar spiegel je aan de ArenA, San Siro, de Kuip,? .
TREATHS
- minder en minder jong Belgische beloften. Een vrij unieke strategie (spelen met jonge Belgische beloften aangevuld met ervaring) is op 2 jaar tijd bijna teniet gedaan. En zelfs al zijn zo?n spelers moeilijk betaalbaar, het was het sterkste aspect wat Zulte Waregem anders maakte dan de andere clubs in Belgi?. En in een moeilijke, verzadigde markt moet je je van je concurrenten kunnen differenti?ren.